Skigebieden maken zich zorgen: jongeren willen niet meer wintersporten

Dit dus, ga toch niet m’n hele leven pensioen opbouwen voor die (tegen die tijd) 8 jaar oud en afgedankt zijn. Heb liever nu plezier dan dat ik m’n jonge leven weggooi omdat ik zo nodig over ‘later’ na moet denken. Misschien ben ik een redelijk extreem geval, maar zo denk ik er wel over.

Nee hoor, is een veel gehoord standpunt en heb ik geen moeite mee.
Maar dan ook niet afgeven op de babyboomers die daar wel over nadenken/nagedacht hebben en ook na hun pensioen nog leuke dingen kunnen doen.

Wat daar zit bij velen het probleem: Geven af op vorige generaties, maar doen er zelf geen ruk aan om het zelfde te bereiken.

Rob

Tja, dat zijn veel babyboomers met je eens denk ik… En de politiek ook, terwijl zij zelf wel volledig hebben geprofiteerd van vermogensopbouw uit de woningmarkt, zonder ooit serieus gespaard te hebben… Ik vind dat niet eerlijk.

Shane op 15 dec 2018 11:32

Dus jij ziet investeren in vastgoed en voordeel halen uit de vermogens opbouw niet als “sparen” begrijp ik …
Heb je toch een andere definitie van sparen als ik.

Rob

Dit dus, ga toch niet m’n hele leven pensioen opbouwen voor die (tegen die tijd) 8 jaar oud en afgedankt zijn. Heb liever nu plezier dan dat ik m’n jonge leven weggooi omdat ik zo nodig over ‘later’ na moet denken. Misschien ben ik een redelijk extreem geval, maar zo denk ik er wel over.

Nee hoor, is een veel gehoord standpunt en heb ik geen moeite mee.
Maar dan ook niet afgeven op de babyboomers die daar wel over nadenken/nagedacht hebben en ook na hun pensioen nog leuke dingen kunnen doen.

Wat daar zit bij velen het probleem: Geven af op vorige generaties, maar doen er zelf geen ruk aan om het zelfde te bereiken.

RCGrootveld op 15 dec 2018 17:19

Dat is grappig want je als je vorige vervangt door volgende dan klopt het nog steeds ;).

Maar zouden er los van het financiële nog andere mogelijkheden zijn waarom echte jongeren niet meer skien? Heeft het misschien te veel een ouwe lullen imago? Zijn ze misschien veel milieubewuster dan wij en gaan ze daarom niet?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat een onzin. Jongeren willen heel graag een starterswoning of opknappertje kopen, maar op elk open huis staan er 30 anderen tegen je op te bieden. Er is enorme schaarste en de prijzen gaan skyhigh. En als je afgestudeerd bent aan HBO of WO en je wilt als medio of einde twintiger gaan samenwonen met je meisje, dan is het toch niet heel gek dat je graag gelijk een eengezinswoning wil? Dat was tot een paar jaar geleden allemaal heel normaal. Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

Shane op 15 dec 2018 13:49

Tja, en je legt de vinger dus precies op de verkeerde plek: Verwachtingspatroon

De huidige “jongeren” hebben vaak een veel te hoog verwachtingspatroon, denken dat als ze van school/univ af komen direct een 75K baan te hebben, een grachtenpand in de grote stad te kunnen betrekken, het liefst nog met een dikke leasebak voor de deur, want OV is voor het gepeupel.

Wat is er op tegen om te beginnen in een (vrije sector) huur appartement in een provincie resp. forensen stad en met het OV te reizen?
Wat is er op tegen om daarna ergens in een nieuwbouw project iets te kopen om dat vervolgens 10 jaar later te verkopen (en gespaard te hebben).
Waarom moet het allemaal nu, nu, nu ? Omdat we ons vooral niet druk willen maken om later (ref. je eerdere post), want stel je voor dat …

Rob

Tja, dat zijn veel babyboomers met je eens denk ik… En de politiek ook, terwijl zij zelf wel volledig hebben geprofiteerd van vermogensopbouw uit de woningmarkt, zonder ooit serieus gespaard te hebben… Ik vind dat niet eerlijk.

Shane op 15 dec 2018 11:32

Dus jij ziet investeren in vastgoed en voordeel halen uit de vermogens opbouw niet als “sparen” begrijp ik …
Heb je toch een andere definitie van sparen als ik.

RCGrootveld op 15 dec 2018 17:22

Ja, goed punt. Eigenlijk wel, ik doe het zelf ook zo, maar het wordt de starter van nu niet meer gegund. Die moet maar zien dat hij eerst 30 duizend of veel meer op de bank heeft staan om mee te profiteren. En daarbij aanhoren dat ze vroeger toch allemaal zo veel zuiniger waren… Wat statistisch gezien pertinent onwaar is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

ik vind wintersport echt niet zo heel duur. er is verschil tussen wintersport in gstaad met een jacuzzi en zicht op de bergen of les sybelles met een kamer in een kelder van een appartementsgebouw.
je kan 2de hands skispullen kopen en samen met anderen reizen (blablacar, facebookgroep “rit naar de sneeuw”,…) . wie echt naar de bergen wil is niet tegen te houden.
ik ging zelf skien toen ik zonder werk zat want als ik op een berg sta ga ik niet op café. het kwam me goedkoper uit :)

Wat een onzin. Jongeren willen heel graag een starterswoning of opknappertje kopen, maar op elk open huis staan er 30 anderen tegen je op te bieden. Er is enorme schaarste en de prijzen gaan skyhigh. En als je afgestudeerd bent aan HBO of WO en je wilt als medio of einde twintiger gaan samenwonen met je meisje, dan is het toch niet heel gek dat je graag gelijk een eengezinswoning wil? Dat was tot een paar jaar geleden allemaal heel normaal. Nu betalen veel jongeren die geen hypotheek kunnen krijgen waarbij hun maandlast 900-1000 euro bruto zou zijn huren van 1300 -1500 euro per maand.

Shane op 15 dec 2018 13:49

Tja, en je legt de vinger dus precies op de verkeerde plek: Verwachtingspatroon

De huidige “jongeren” hebben vaak een veel te hoog verwachtingspatroon, denken dat als ze van school/univ af komen direct een 75K baan te hebben, een grachtenpand in de grote stad te kunnen betrekken, het liefst nog met een dikke leasebak voor de deur, want OV is voor het gepeupel.

Wat is er op tegen om te beginnen in een (vrije sector) huur appartement in een provincie resp. forensen stad en met het OV te reizen?
Wat is er op tegen om daarna ergens in een nieuwbouw project iets te kopen om dat vervolgens 10 jaar later te verkopen (en gespaard te hebben).
Waarom moet het allemaal nu, nu, nu ? Omdat we ons vooral niet druk willen maken om later (ref. je eerdere post), want stel je voor dat …

RCGrootveld op 15 dec 2018 17:33

Dit wil iedereen nog steeds! Het is alleen niet meer haalbaar als starter. Verdiep je even in de regelgeving, marktprijzen, schaarse huur- en koopmarkt en hypotheekverstrekking anno nu. Vrije sector huur is al heel snel 1000 euro plus per maand, een hypotheek voor 3 ton is voordeliger qua maandlast, maar dat mag niet.

Edit: en voordat je denk dat ik er uit persoonlijke insteek zo over denk, nee. Ik was op tijd en zit met 34 in m’n derde koopwoning en 5e huis in totaal en heb nog volop geprofiteerd van de oude regels.

*bericht bewerkt door Shane op 15 dec 2018 17:44

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar zouden er los van het financiële nog andere mogelijkheden zijn waarom echte jongeren niet meer skien? Heeft het misschien te veel een ouwe lullen imago? Zijn ze misschien veel milieubewuster dan wij en gaan ze daarom niet?

Roy83 op 15 dec 2018 17:24

Of misschien juist het tegenovergestelde: Doorgeschoten in het inspelen op de behoeften van jongeren

Hebben die jongeren nu echt wel behoefte aan 538 shows op de piste van Solden (om maar even iets willekeurigs te noemen) ?

Misschien zijn ze inderdaad wat (milieu)bewuster en komen ze om te genieten van de rust en ruimte in de bergen.
Als je vervolgens in een gebied komt, waar je tijdens het skiën de disco dreun van 538 al van verre hoort is die rust ver te zoeken.

Dus misschien moeten de gebieden waar dit “onderzoek” (wat ik ook niet serieus neem) over gaat zich zelf eens achter de oren krabben en zich afvragen of ze wel bieden wat “de markt” wil.

Ik ga al enige jaren naar Selva, maar ik heb niet de indruk dat de belangstelling onder jongeren afneemt.

Rob

Het skitoerisme vergrijst…nou en? De piste zijnnog echt niet minder leeg en ‘Ouderen’ hebben doorgaans meer tijd en geld te besteden op wintersport, boeken vaak wat luxer, eten graag lekker en geven geld uit. Prima toch? Nu nog wat apres-ski op maat: een leuke hut met open haard, goede wijn en sfeer ipv schreeuwmuziek en opgefokte ‘feeststemming’ in een rokerige schirmbar. Ik wacht op de eerste horecaffer die nieuwe markt ziet.

Haha goed punt @Skibeppie , who cares. Heel Europa vergrijst dus waarom de pistes niet.

Ik zie ook minder jeugd in voetbalstadions, en dat kaartje kost echt niet de wereld. Fox is interessanter. Nu nog een Wii Fit Ski versie. Of is dat er misschien al?

Wat jij trouwens zegt over die leuke hut met open haard, goede wijn en sfeer… Daar zou ik ook graag zitten!! En ik ben 34. Is zoiets in Italië niet te vinden?
@Matthias123 was toch niet dat strandhuisje van je ouders waar je gratis kon verblijven he. En een Beta-brein is ook erg meegenomen ja. Toch wel beetje bevoorrecht dus ;)

Tijd voor een uitpakparty?!

Haha goed punt @Skibeppie , who cares. Heel Europa vergrijst dus waarom de pistes niet.

Ik zie ook minder jeugd in voetbalstadions, en dat kaartje kost echt niet de wereld. Fox is interessanter. Nu nog een Wii Fit Ski versie. Of is dat er misschien al?

Wat jij trouwens zegt over die leuke hut met open haard, goede wijn en sfeer… Daar zou ik ook graag zitten!! En ik ben 34. Is zoiets in Italië niet te vinden?

@Matthias123 was toch niet dat strandhuisje van je ouders waar je gratis kon verblijven he. En een Beta-brein is ook erg meegenomen ja. Toch wel beetje bevoorrecht dus ;)

Gaston op 15 dec 2018 19:25

Dat strandhuisje is geen slaaphuisje het is een cabine van ongeveer 5m² waar je net een klein gaskoelkastje en een kookpit in hebt en voor de rest staan daar al je strand spullen in opgeslagen. Officieel mag er ook niet overnacht worden op het strand enkel in daarvoor speciaal bedoelde slaaphuisje met vergunning. Neemt niet weg dat wij wel eens op het strand sliepen.

Born to Ride

Wat mij opvalt bij mijn wekelijkse zondagochtend bezoek aan de skihal in Terneuzen is, dat daar van de toch omvangrijke groepen lessers, zowel bij de “ouderen” als de (aller)jongsten, het merendeel Vlamingen zijn. Voor wat de kinderen betreft heb ik me laten vertellen dat dat veel te maken heeft met de skischoolreizen, die, denk ik wel in België maar niet in Nederland plaatsvinden.

Hulst op 14 dec 2018 09:14

Kan het niet zijn dat Terneuzen voor zowat heel België beter te bereiken is dan de rest van Nederland?

Het is toch ook net voor een persoon hoe diegene zijn wintersport indeelt qua kosten? Als iemand puur voor het apres ski gaat dan wordt zo’n vakantie ook duur. Afgelopen jaar twee weken naar de Pyreneeën kunnen gaan met 13 nieuwe skigebieden voor nog minder dan een weekje Mallorca…

Het is maar net waar je je geld aan wil besteden… Aangezien ik nu nog jong ben en van elke dag geniet ga ik liever nu wat meer op wintersport. Over een aantal jaar heb ik (hopelijk) een goeie baan en dan wordt wintersporten ook lastig.

Kwestie geld, ja het is duur maar ik werk zo vaak als het kan en spaar dit ook op. Zodra ik vrije tijd heb en een groep heb waar mee ik me kan aansluiten om op wintersport te gaan dan is de keuze snel gemaakt… Oh en mocht het toch wat te duur worden dan is ome Duo nog een optie natuurlijk.

In andere woorden, geniet van wintersport zolang je jong bent. Over een aantal jaar heb je een baan en zit je vast aan strakke werktijden en vakanties.

A winter without powder isn't a winter!

Ja, goed punt. Eigenlijk wel, ik doe het zelf ook zo, maar het wordt de starter van nu niet meer gegund. Die moet maar zien dat hij eerst 30 duizend of veel meer op de bank heeft staan om mee te profiteren. En daarbij aanhoren dat ze vroeger toch allemaal zo veel zuiniger waren… Wat statistisch gezien pertinent onwaar is.

Shane op 15 dec 2018 17:34

Toen ik op mijzelf ging wonen had ik ook dik 5 cijfers gespaard …
Dat het nu wat moeilijker is, vind ik niet meer dan logisch, want velen die vroeger niet gespaard hadden, zitten nu in de problemen.
En wat is vroeger … ? Dan denk ik aan '60/'70, maar sommigen bestempelen de vorige eeuw al als vroeger.
En dat je 30K ‘cash’ moet hebben, geldt niet alleen voor starters kan ik je uit eigen ervaring verzekeren.

En wat is er op tegen om die 30K te sparen? Tja, dan moet die auto wachten en dat willen we immers ook niet . . . . .
Want pas met een auto tel je mee (althans tot een bepaald opleidingsniveau)

Rob

Het skitoerisme vergrijst…nou en? De piste zijnnog echt niet minder leeg en ‘Ouderen’ hebben doorgaans meer tijd en geld te besteden op wintersport, boeken vaak wat luxer, eten graag lekker en geven geld uit. Prima toch? Nu nog wat apres-ski op maat: een leuke hut met open haard, goede wijn en sfeer ipv schreeuwmuziek en opgefokte ‘feeststemming’ in een rokerige schirmbar. Ik wacht op de eerste horecaffer die nieuwe markt ziet.

SkiBeppie op 15 dec 2018 19:12

Geldt niet alleen voor de wintersport, op het water is het niet anders.
Verder deel ik je mening … daarom ga ik ook zo graag naar Zwitserland . . . . daar vind je dat nog … sfeer
Geen Anton aus Tirol, 538 op de piste etc. maar wintersport waarvoor wintersport bedoeld is:
Sportief bezig zijn in de rust, ruimte en stilte van de bergen.
Voor disco hoef ik geen 1000en € uit te geven om naar de bergen af te reizen.

Rob

Over een aantal jaar heb ik (hopelijk) een goeie baan en dan wordt wintersporten ook lastig.

Als die baan wintersporten lastig maakt, zou ik het geen goede baan noemen :-)

Rob

Hahaha @RCGrootveld
Gelijk heb je, gelukkig kan dat vast geregeld worden. Desnoods uitwijken naar de Alpen voor een baan ;)

A winter without powder isn't a winter!

@joostw: het hebben van een baan is niet echt belemmerend voor een skivakantie, integendeel: je kunt juist wat vaker. En je hoeft niet jong te zijn om volop te genieten van een skivakantie: ik vind het no net zo leuk als ‘vroeghâh’, ik tel nog net zo goed (stiekem) de weken af. @Gaston: nee, die leuke hut met open haard en goede wijn ben ik nog niet tegen gekomen en als érgens op de piste. de volumeknop in het rood gedraaid wordt is het Italië. Wel de bar van een hotel gevonden: heerlijke cocktails, (nep) open haard, ober die de drankjes brengt en gratis hapjes. Ik droom alvast van een Aperol-spritz…

Ja, goed punt. Eigenlijk wel, ik doe het zelf ook zo, maar het wordt de starter van nu niet meer gegund. Die moet maar zien dat hij eerst 30 duizend of veel meer op de bank heeft staan om mee te profiteren. En daarbij aanhoren dat ze vroeger toch allemaal zo veel zuiniger waren… Wat statistisch gezien pertinent onwaar is.

Shane op 15 dec 2018 17:34

Toen ik op mijzelf ging wonen had ik ook dik 5 cijfers gespaard …
Dat het nu wat moeilijker is, vind ik niet meer dan logisch, want velen die vroeger niet gespaard hadden, zitten nu in de problemen.
En wat is vroeger … ? Dan denk ik aan '60/'70, maar sommigen bestempelen de vorige eeuw al als vroeger.
En dat je 30K ‘cash’ moet hebben, geldt niet alleen voor starters kan ik je uit eigen ervaring verzekeren.

En wat is er op tegen om die 30K te sparen? Tja, dan moet die auto wachten en dat willen we immers ook niet . . . . .
Want pas met een auto tel je mee (althans tot een bepaald opleidingsniveau)

RCGrootveld op 15 dec 2018 23:02

Lekker feitenvrij reageren vanuit je zwaar bevoorrechte positie. Guttegut wat weten we het allemaal goed voor die jongere generatie he. Als je saampjes 3600 eurootjes per maand op je rekening gestort krijgt en alleen al 1100 euro aan de huurbaas mag overmaken, dan heb je niet zomaar 30.000 euro bij elkaar he. Of moet ik die rekensom nog verder invullen? Maar de onderbuik weet het vast beter dan CBS en Nibud? Geldverkwisters zijn het, die jongeren.

*bericht bewerkt door Shane op 16 dec 2018 08:46

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Tim91. Terneuzen heeft sinds vorig seizoen een fikse concurrent in Antwerpen, maar daar speelt het probleem van het vastlopende verkeer, zij net minder in het weekend. Een groot aantal skileraren in Terneuzen zijn Vlaams. Desgevraagd zei een leraar uit de omgeving van Gent:“je denkt toch niet dat een inwoner uit de omgeving van Gent in Antwerpen gaat skien”. Wellicht zijn er Vlami gen die daar een beeld bij hebben. Er lijken in Terneuzen ook niet minder bezoekers dan voorheen en zeker niet minder Vlamingen. Mijn eerdere bericht was echter meer bedoeld om aan te geven dat in Vlaanderen de scholen nog op skikamp gaan en dat is terug te vinden bij de skilessen in Terneuzen. Een zoon van mijn zus die in Vlaanderen woont en daar les geeft gaat eind januari met een bus vol kinderen en 13 begeleiders naar La Plagne. Dat zie je dus in Nederland niet. En wat Terneuzen betreft, dat is vanuit West Vlaanderen natuurlijk beter be rekbaar dan Antwerpen.

Hen48

Leuk om die discussies te volgen als babyboomer, waarvan de 3 kinderen zelfs al ouder zijn dan bijvoorbeeld @Shane. Ik zie dan vrijwel alles passeren van woningen in het nog wel betaalbare Zeeuws Vlaanderen tot het onvoorstelbaar dure Amsterdam met ook nog een “tussenstation” in Brabant, de banen en de keuzes die ze maken resp. gemaakt hebben. En… Ik ski nog vrolijk mee, terwijl ik moet oppassen dat 2 kleindochters me links en rechts inhalen.

Hen48


In andere woorden, geniet van wintersport zolang je jong bent. Over een aantal jaar heb je een baan en zit je vast aan strakke werktijden en vakanties.

Joostw op 15 dec 2018 22:57

Dat hoeft gelukkig niet. Ik heb een baan die velen denk ik als goed zouden bestempelen en zowel bij mijn huidige als vorige werkgever was het geen probleem om 8 tot 10 weken per jaar op vakantie te zijn. Kost je wel geld (uren kopen), je kan niet altijd je telefoon uitzetten, maar zeker met wintersport is het voor mij geen probleem als ik ‘s avonds nog een klein beetje moet werken.

Zeker grote, niet Amerikaanse, werkgevers snappen inmiddels heel goed dat jongeren helemaal niet op dat calvinistische harde werken zitten te wachten maar juist nu van het leven willen genieten en niet pas als ze 60 plus zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lekker feitenvrij reageren vanuit je zwaar bevoorrechte positie. Guttegut wat weten we het allemaal goed voor die jongere generatie he. Als je saampjes 3600 eurootjes per maand op je rekening gestort krijgt en alleen al 1100 euro aan de huurbaas mag overmaken, dan heb je niet zomaar 30.000 euro bij elkaar he. Of moet ik die rekensom nog verder invullen? Maar de onderbuik weet het vast beter dan CBS en Nibud? Geldverkwisters zijn het, die jongeren.

Shane op 16 dec 2018 08:46

Kom ik toch weer op het verwachtingspatroon . . . . .

Ik denk dat het voor velen geen kwaad kan, als ze zich eens zouden realiseren dat in onze samenlevingsvorm nu eenmaal niet alles voor iedereen is weggelegd. Of dat nu om een auto, een koophuis, een boot, wintersport of wat dan ook gaat.

Als je dat zou willen, moeten we onze samenleving “ombouwen” naar een model waarvan inmiddels duidelijk is gebleken dat het ook niet werkt: Het communisme: Iedereen gelijk en alles is “eerlijk” verdeeld.

Dat er een tekort is aan geschikte woningen voor bepaalde groepen, zal ik niet ontkennen.
Maar ook dat is weer het gevolg van ons samenlevingsmodel en daar zullen we mee moeten leven.

Rob

Over een aantal jaar heb je een baan en zit je vast aan strakke werktijden en vakanties.

En ook dat heb je voor een groot deel zelf in de hand. Een werkgever kiest niet alleen voor jou, jij kiest ook voor een werkgever.

Rob

Precies ja. Wat dacht je van flexibele werktijden en atv? Mijn werkgever biedt vanaf volgend jaar de mogelijkheid om max. 6 extra vakantiedagen te kopen. Hmm, precies een extra weekje skiën + een dag bijkomen :D

Ik vraag me af in hoeverre skigebieden zich echt zorgen maken. Ik heb niet het idee dat er sterk geconcurreerd wordt op prijs, eerder op de grootte van het skigebied om zo hogere prijzen te rechtvaardigen.

Het wegkwijnen van de middenklasse is de grote boosdoener: het wordt voor meer en meer mensen onbetaalbaar

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het wegkwijnen van de middenklasse is de grote boosdoener

Klopt, alleen kun je je afvragen wat daar nu de oorzaak van is . . . . .

Rob

Precies ja. Wat dacht je van flexibele werktijden en atv? Mijn werkgever biedt vanaf volgend jaar de mogelijkheid om max. 6 extra vakantiedagen te kopen. Hmm, precies een extra weekje skiën + een dag bijkomen :D

Martin7182 op 16 dec 2018 13:11

Vanaf volgend jaar pas?
Eerlijk gezegd vind ik dat je werkgever dan toch wel een beetje achter de maatschappelijke ontwikkelingen aan loopt . . . . .
Een jaartje of 10 . . .

Rob

Misschien is dat zo, maar ik krijg mijn 25 vakantiedagen, 12 atv en nog wat ouwe-lu**en dagen al haast niet op.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie