BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Autorij-tips voor komende sneeuwrijke wisseldag in Oostenrijk

Autorij-tips voor komende sneeuwrijke wisseldag in Oostenrijk

Rogier op 3 januari 2019 · 24 reacties

Zaterdag wordt een sneeuwrijke wisseldag in Oostenrijk. Dit zijn altijd de dagen waarop je rekening moet houden met veel oponthoud in de bergen. Normale wisseldagen zijn al druk, maar als het weer het moeilijker maakt kun je je borst nat maken voor veel files en problemen. Zo was gisteren de Fernpas al afgesloten.

Moet je tijdens de sneeuw rijden?

Soms kun je uren winnen, en veel ergenis tijdens een langzame rit voorkomen, door een paar uur eerder (of later) dan gepland te vertrekken. Hou het weerbericht goed in de gaten. Omdat het precieze verloop van het weer lang niet altijd dagen van tevoren exact bekend is, is het verstandig om flexibel te zijn met je planning. Als je uit Oostenrijk vertrekt kan het wel eens de moeite waard zijn om vrijdag weg te rijden (en desnoods halverwege, ergens in Duitsland te overnachten). Als je richting Oostenrijk vertrekt zou het eveneens de moeite kunnen zijn om vrijdag al richting de Alpen te rijden. Dit is een kwestie van het weerbericht in de gaten houden. Roel zal morgen nog uitgebreid ingaan op de verwachte weersituatie onderweg, maar de Fernpas en de Achenpas zijn potentiële wegen om te mijden.

Neem enorme sneeuwval serieus, ook als je auto goed is uitgerust neemt rijden tijdens hevige sneeuwval veel tijd in beslag. Het is niet raar dat dalen tijdelijk worden afgesloten vanwege lawinegevaar als het heel hard sneeuwt. Hevige sneeuwval is het bewijs dat de natuur nog de baas is.

Hou het weer en de wegen in de gaten

Tegenwoordig kun je eenvoudig de staat van de wegen in de gaten houden. Voor Oostenrijk kijk je op de website van de ÖAMTC voor de huidige condities van de wegen. Hou ook de website van de Duitse ADAC in de gaten omdat het ook in Duitsland glad kan worden. Verder staan er op bergpassen vaak webcams. Zoals bijvoorbeeld deze webcams voor de Fernpas. Voor andere wegen in Oostenrijk is deze overzichtspagina of de website van ASFINAG handig. Onderweg de webcams in de gaten houden en eventueel je rijschema of route veranderen kan je veel tijd en ergernis besparen.

Tips om veilig te rijden

Als je er echt niet onderuit komt om door de sneeuw te rijden dan volgen hieronder een aantal tips die ik ook al eens in eerdere blogs heb gegeven.

  1. Rij rustig aan Rustig rijden is de allerbelangrijkste tip om veilig op je bestemming aan te komen. Rem rustig en geef rustig gas. Kortom vergeet het sportieve rijden. Probeer geleidelijk te rijden dus maak niet al te hoge toeren. Hoe meer toeren je draait, hoe meer kans je hebt om weg te slippen en te gaan spinnen. Rij dus in een hogere versnelling dan je normaal gesproken gewend bent en zou doen. Eigenlijk wil je in de sneeuw je rem niet aan hoeven te raken. Een beetje extra gas geven kan wel nuttig zijn als je auto een beetje uitbreekt om de auto recht te trekken (mits je auto voorwielaandrijving heeft).

  2. Hou afstand! Om rustig en geleidelijk te kunnen rijden is het van belang om afstand te houden. Nog meer afstand dan op een droog wegdek. Zo hoef je bij een foutje van je voorganger niet meteen op de rem en kun je prettiger doorrijden. Afstand houden is met winterse condities nog belangrijker dan wanneer er geen sneeuw of ijs op de weg ligt.

  3. Kijk ver vooruit Om zo rustig te kunnen rijden en geen bruuske bewegingen te hoeven maken, is het van belang om ver vooruit te kijken. Zo kun je eenvoudiger rustig aan remmen en optrekken. Op deze manier heb je tijd genoeg om te anticiperen op wat er voor je gebeurt.

  4. In een slip? Mocht de achterkant van de auto een beetje uitbreken dan kun je met een voorwiel-aangedreven auto heel lichtjes gas bijgeven om hem weer recht te trekken. Als je winterbanden hebt tenminste. Als je in een echte slip terecht komt is dat echter niet verstandig. Echt goed leren omgaan met een slippende auto kan eigenlijk alleen in de praktijk en tijdens een goede slipcursus, maar er zijn een paar tips die handig zijn:
  • nooit hard remmen!
  • nooit overdreven gas bijgeven! Om de auto eventueel recht te trekken geef je rustig gas bij. Als je gas loslaat, doe dat ook rustig...;
  • bij een achterwiel-slip: tegensturen;
  • bij een voorwiel-slip (rechtdoor glijden): stuur mee in de richting waar je heen glijdt, als de wielen weer grip krijgen rustig sturen waar je heen wilt;
  • kijk (net als bij skiën) waar je heen wilt! Niet naar het gevaar.

Zorg dat je voldoende ruitenwisservloeistof hebt

Op een besneeuwd wegdek waar ook nog eens wordt gestrooid zal je voorruit snel erg vies worden. Zeker als het niet meer sneeuwt en je je ruitenwissers niet aan kan laten staan. Zorg dat je voldoende ruitenwisservloeistof mee hebt, en wel een winterse variant die lage temperaturen aankan. Een extra bidonnetje in de auto kan geen kwaad. In de winter is een schone voorruit van levensbelang.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Nelis 3-01-19 07:14
    Nelis 3 januari 2019 · 07:14
    Goede tips @Rogier! Iedereen een goede reis toegewenst!
    Bergen + Sneeuw = ❤
  • Denktank 3-01-19 07:49
    Denktank 3 januari 2019 · 07:49
    Ik heb ooit, lang geleden toen we nog echte winters in nederland hadden, wel eens gehad dat ik zonder kwam en dat is pas echt naar. Ik neem daarom altijd een can met 5 liter ruitensproeiervloeistof mee op wintersport. Beter mee verlegen als om verlegen.
    Paul
  • bartvwg 3-01-19 07:50
    bartvwg 3 januari 2019 · 07:50
    + Druk in je 'moderne' auto het knopje met het sneeuwvlokje er op in.
    + blijf uit de buurt van Duitse achterwielaangedreven bakken. 😋
    *bericht bewerkt door bartvwg op 3 jan 2019 07:51 (4% bewerkt)
  • Roy83 3-01-19 07:56
    Roy83 3 januari 2019 · 07:56
    + Druk in je 'moderne' auto het knopje met het sneeuwvlokje er op in.
    .. bartvwg op 3 jan 2019 07:50
    ik heb een paar moderne auto’s gehad, maar het enige dat in de buurt komt van een sneeuwvlokje is het knopje van de airco 😉.

    Ik denk dat het vooral heel belangrijk is om je timing aan te passen, meer nog dan de route. Bij heftige sneeuwval raakt uiteindelijk elke route verstopt (er is altijd wel iemand die met zijn zomerbanden of vrachtwagen vast komt te zitten). Dat betekent, zoals het nu lijkt, dus vooral niet zaterdag rijden, maar vrijdag einde dag en bijvoorbeeld inderdaad in Duitsland overnachten. Op zich zonde van de laatste, reeds betaalde, overnachting, maar het scheelt een dag vroeg opstaan, je kan na het skien nog in je accomodatie even lekker douchen etcetera.
    #helmetsarecool
  • Tiny-M 3-01-19 07:56
    Tiny-M 3 januari 2019 · 07:56
    Met dit soort condities ook liever een extra jerrycan mee dan een bidon. Herinner me december 2017 naar Winterberg met dikke vlokken die heerlijk aan de ruitenwissers bleven vastplakken. Bleef maar sprayen. Rit duurde uiteindelijk zo'n 6 uur. Rustig rijden op de snelweg, want er was niets te zien, de weg ook helemaal wit.
  • Thomas 3-01-19 08:07
    Thomas 3 januari 2019 · 08:07
    Wellicht nog belangrijk bij onderstuur (wanneer je stuurt, maar toch rechtdoor glijdt), NIET REMMEN! Daarmee vergroot je de druk op de wielen waardoor deze rechtdoor blijven schuiven. Van je rem af en sturen. Voelt wat tegen natuurlijk, maar je gaat de bocht dan wellicht nog halen.
    Even a bad day skiing is better then a good day at work
  • Jeffvdv 3-01-19 08:14
    Jeffvdv 3 januari 2019 · 08:14
    Voordat we met al deze toestanden bezig zijn, ga ik eerst gewoon nog even 2 dagen optimaal genieten van al die heerlijke sneeuw ⛷

    Het is goed om iedereen te waarschuwen, maar laten we uitkijken dat de mensen niet te bang worden gemaakt en hun vakantie evt. eerder afbreken. Te vaak blijkt de voorspelling ernaast te zitten of gebeurd er een dag eerder een flink ongeluk waardoor je alsnog uren vast komt te staan...

    Gewoon na je laatste skidag de voorspelling bekijken en vervolgens boodschappen doen, reistijd plannen, etc. om zo goed mogelijk aan je terugreis te beginnen.
    *bericht bewerkt door Jeffvdv op 3 jan 2019 08:15 (2% bewerkt)
  • GeJe 3-01-19 09:22
    GeJe 3 januari 2019 · 09:22
    En, neem een vuilniszak of zoiets mee, daar kan je met je knieën opzitten tijdens kettingen om doen!
  • Nelis 3-01-19 09:44
    Nelis 3 januari 2019 · 09:44
    @GeJe Inderdaad een goede tip. En het hoofdlampje niet vergeten, voor als je in het donker moet werken.
    Bergen + Sneeuw = ❤
  • Paskal 3-01-19 10:15
    Paskal 3 januari 2019 · 10:15
    Goede tips @Rogier!
    Jerrycan met ruitensproeiervloeistof meenemen is sowieso verstandig, maar het is ook raadzaam om te zorgen dat je ruitensproeiervloeistofreservoir voor vertrek ook vol zit anders kun je je jerrycan wel eens heel snel nodig hebben.
    Ondanks dat er 11 liter ruitensproeiervloeistof in mijn auto zit neem ik toch altijd een jerrycan van 5 liter mee om te voorkomen dat we zonder komen te staan. Als je denkt eea te kunnen kopen bij een tankstation onderweg dan kun je bij extreme winterse omstandigheden wel eens bedrogen uitkomen want dan is het schap of de pallet met die jerrycans regelmatig helemaal leeg (nog los van het feit dat het daar veel te duur is).
    *bericht bewerkt door Paskal op 3 jan 2019 10:15
  • Rogier admin 3-01-19 10:17
    Rogier admin 3 januari 2019 · 10:17
    @Paskal 11 liter? Wat voor een auto is dat?
    Click. Click. Peace
  • Jelledm 3-01-19 10:21
    Jelledm 3 januari 2019 · 10:21
    @Paskal 11 liter? Wat voor een auto is dat? Rogier op 3 jan 2019 10:17

    Bulldozer?
  • Paskal 3-01-19 10:24
    Paskal 3 januari 2019 · 10:24
    @Rogier: er gaat inderdaad bijna een hele emmer ruitensproeiervloeistof in mijn X5 😃. Het is echter geen 11 (da's de koelvloeistof en da's heeeel wat anders 😃), maar "slechts" 8 liter zie ik nu. Desalniettemin nog steeds genoeg. Dat neemt echter niet weg dat het er ook redelijk rap doorheen gaat omdat ook regelmatig de koplampen mee worden genomen. Dus ruim 1,5 jerrycan erin gooien lijkt veel, maar het gaat ook best snel op.

    En zoals @Denktank ook al zei: beter mee verlegen als om verlegen dus los van de weersvoorspellingen nemen we altijd een jerrycan mee zodra we richting de sneeuw gaan.
    *bericht bewerkt door Paskal op 3 jan 2019 10:33 (2% bewerkt)
  • Waah 3-01-19 11:08
    Waah 3 januari 2019 · 11:08
    Lang leve het vliegtuig/taxi/bus 😋

    Maar zonder gekheid, hopen dat het meevalt en dat iedereen veilig van/naar huis kan.
  • Hessel 3-01-19 13:39
    Hessel 3 januari 2019 · 13:39
    Geen haast hebben helpt ook. Hotelletje onderweg:

    https://autobahn-guide.com
    Of via boeking dot com
  • Matthias123 3-01-19 14:02
    Matthias123 3 januari 2019 · 14:02
    Houdt ook goed je motortemperatuur in de gaten. Wanneer je eerst snelweg hebt gehad met zware sneeuwval, maar je hebt nog wel redelijk door kunnen rijden kan heel je grille en radiateur van je airco die voor je motorradiateur zit vol zitten met sneeuw. Wanneer je daarna stapvoets met een zwaar beladen auto de berg op wilt rijden krijgt je motor te weinig/ geen lucht meer om goed te kunnen koelen. Het klinkt misschien tegenstrijdig maar het kan in zo'n geval helpen om je airco aan te zetten, je condensor/ radiateur van je airco wordt dan warm en daardoor zal de sneeuw daarop smelten zodat de lucht weer beter bij de radiateur van de motor kan komen.
    Born to Ride
  • Huub 3-01-19 19:13
    Huub 3 januari 2019 · 19:13
    denk wel ten overvloede, maar neem de tip van Rogier maar ter harte!

    Ik hen zojuist mijn sneeuwkettingen ook proberen om te leggen, nog nooit nodig gehad maar met de voorspellingen toch maar gedaan. Sinds 3 jaar een andere auto en volgens de verpakking zouden de kettingen moeten passen. Nou nee dus! Gelukkig nog nooit nodig gehad in de afgelopen 10 jaar.

    Maar snel nieuwe gehaald en deze passen perfect en liggen er ook snel om.
    Is maar nog eens een tip om toch ff te proberen, je zult maar ergens in de sneeuw langs de weg staan met niet passende kettingen.

  • Nelis 3-01-19 19:53
    Nelis 3 januari 2019 · 19:53
    Maar goed dat je even geoefend hebt @Huub. Oefenen is altijd een goed idee. Ik stond de eerste keer toch even te turen naar dat ding. YouTube bood gelukkig uitkomst. Nu heb ik het al een paar keer gedaan. Maar toch zal ik voor vertrek eind januari nog eenmaal even omleggen. Voor de dubbel check. 😉 goede reis gewenst!
    Bergen + Sneeuw = ❤
  • RFKANGOO 3-01-19 20:33
    RFKANGOO 3 januari 2019 · 20:33
    Let ook op wat voor ruitensproeiervloeistof je gebruikt. Als deze niet bestand is tegen extreme temperaturen bevriest heel de boel. Ook als je net van te voren je auto naar de garage brengt even vermelden. Voor Nederland zal tot -20 wel volstaan maar op vakantie kan het wel eens kouder worden.
    Übung macht den meister!!!
  • bartvwg 4-01-19 10:11
    bartvwg 4 januari 2019 · 10:11
    Schnee, schnee und nochmal schnee!
    https://www.br.de/nachrichten/bayern/wetter-und-verkehr-schnee-schnee-...
    Aan alle vertrekkers en thuiskomers een veilige reis gewenst. 😉
  • Marijnt 4-01-19 10:34
    Marijnt 4 januari 2019 · 10:34
    Vergeet ook niet om de kettingen met alle bijbehoren, net als de ruitensproeiervloeistof, op grijpafstand in te pakken, dus niet onder de tassen en koffers in te pakken om dan vervolgens eerst de auto te moeten leeg pakken voordat je de kettingen te pakken hebt!
  • Daan4x4 5-01-19 09:07
    Daan4x4 5 januari 2019 · 09:07
    Plus:
    - Schep om auto uit te graven (er zijn speciale inschuifbare voor)
    - Krabber/borstel met telescoopsteel
    - Ook je dak schoonmaken. Wel zo fijn voor achterliggers.
    - Waxinelichtjes, dekentjes en drinkwater in de cabine voor als je strandt
    - plastic zeiltje om op te zitten bij sneeuwkettingen monteren
    - werkhandschoenen met lange manchetten over de onderarmen of oude jas
    - gevarendriehoek bij de hand en zo nodig gebruiken
    - en als het kan natuurlijk een 4x4 rijden. Heb ik één keer geleend en daarna zelf ook gekocht. Werkelijk een verademing en veel minder snel sneeuwkettingen nodig.
    Veel plezier allemaal!
  • Nelis 5-01-19 09:39
    Nelis 5 januari 2019 · 09:39
    ...
    - en als het kan natuurlijk een 4x4 rijden. Heb ik één keer geleend en daarna zelf ook gekocht. Daan4x4 op 5 jan 2019 09:07


    Met zo’n forum naam kan dat ook bijna niet anders 😄
    Bergen + Sneeuw = ❤
  • wimvanbemmel 7-01-19 16:18
    wimvanbemmel 7 januari 2019 · 16:18
    ik neem altijd een paar las handschoenen mee, die zijn lekker lang dus geen vieze ski jas de rest van de week....

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.