Treinstation onder Zwitserse Alpen

martijn op 20 december 2005· 1 reactie

De Zwitserse regering heeft haar fiat gegeven voor een bouwproject dat alle verbeelding tart. In het hart van de Alpen zal 800 meter onder de grond het diepste treinstation ter wereld ontstaan. 's Werelds langste lift brengt u daarna naar het skigebied bij Sendrun.

Beeldt u zich even in: in 2015 neemt u een internationale trein in Amsterdam en enkele uren later staat u op een Zwitserse bergflank op de skilatten. Het project Porta Alpina, waarvoor de Zwitserse regering nog maar net geld heeft vrijgemaakt, moet het mogelijk maken. Het ondergrondse station wordt een project van superlatieven. Porta Alpina wordt een station langs 's werelds langste treintunnel. De 57 kilometer lange Gotthardbasis-tunnel is momenteel in aanbouw en moet tegen 2015 operationeel zijn.

Met een diepte van 800 meter wordt Porta Alpina meteen ook het diepste station ter wereld. Uit die diepe ligging vloeit weer een nieuw record voort: om de uitgang te bereiken zullen de treinpassagiers gebruikmaken van de langste lift ter wereld, die ze in enkele seconden 800 meter hoger brengt en laat uitstappen in het bergdorp Sendrun.

Het idee van de Porta Alpina is niet nieuw. In 1947 al opperde een visionaire Zwitserse ingenieur het idee van een ondergronds station. Bijna een halve eeuw later stemt de Zwitserse regering voor het eerst in met de financiering van een deel van het project. Aan de volledige uitbouw van het station zou een prijskaartje hangen van maximum 35 miljoen euro, wijst een studie in opdracht van het kanton en de bondsregering uit. Nog altijd volgens dezelfde studie is dat een spotprijs voor de meeropbrengst die het station jaarlijks zou genereren. Naar schatting 56.000 dagjestoeristen zouden elk jaar goed zijn voor een meerwaarde van 2,5 miljoen euro in de regio rond het station.

Het toekomstige station moet niet helemaal van nul starten. De oorspronkelijke plannen voor de Gotthardbasistunnel voorzien immers al een noodstation op de plaats waar nu de Porta Alpina komt. Vandaag bestaan op die plaats ook al noodschachten, die door de tunnelarbeiders worden gebruikt. Op die manier kan op vier plaatsen tegelijk aan de tunnel gegraven worden en wordt flink wat tijd bespaard.

Het stationproject zal niet enkel een economische duw in de rug geven aan de regio rond Sendrun. De bewoners van de afgelegen regio zullen met de nieuwe verbinding plots heel wat dichter bij de rest van Europa wonen. Nauwelijks enkele decennia geleden behoorde de streek, waar vandaag nog altijd het zeldzame Reto-Romaans wordt gesproken, nog tot een van de meest afgelegen gebieden in Zwitserland.

De optimistische studiecijfers stellen niet iedereen in de regio gerust. Nogal wat toerisme-experts vragen zich af de investeringen echt zullen lonen. Buurkantons zien dan oneigenlijke concurrentie in het project en er worden ook technische vraagtekens geplaatst bij de supersnelle lift. Alleen al vanwege het drukverschil zou die helemaal niet zo bliksemsnel kunnen functioneren, klinkt het.

martijn
begon in 2002 deze website. Later was hij verantwoordelijk voor inhoud, techniek en de indeling.

wij vinden de info best g0et
en we wille nog wat meer info

en jee bent lelijk

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie