Nationale skitest piste: pisteracers

Edo op 03 februari 2019· 34 reacties

null

Afgelopen winter hebben we weer busladingen vol aan nieuwe ski’s mee de Alpen ingenomen om ze aan een grondige test te onderwerpen tijdens de nationale skitest piste in Val Thorens. Dit met als doel jou zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski. In dit blog testen we de pisteraceski’s.

Met mach 3 naar beneden

Dit zijn de snelle jongens onder de ski’s. De pisteracers! Voor liefhebbers van snelheid, die in het bezit zijn van een goede skitechniek en fitte bovenbenen. Samen met de allmountain ski’s is dit de kers op de taart voor onze testers.De pisteracers zijn het toegangsbewijs tot de wereld van lange bochten en hoge snelheden. Stabiliteit en spoorvastheid komen op de eerste plaats. Het zijn ski’s voor de technische zeer goede en expert skiërs. Ga maar na wat we aan de merken vroegen: “We zoeken een ski voor een ervaren en technisch goede skiër. Hij zoekt een stabiele carvebak met als sterke kant de (midden)lange bochten en wil absoluut geen echte wedstrijdski, maar wel een snelle sportieve ski.”

null

Brede doelgroep

In alle categorieën van de skitest zien we dat goede ski’s zich ieder jaar meer en meer kenmerken doordat ze voor gebruikers van zeer verschillende skiniveaus geschikt zijn. Niet alleen voor de absolute top, maar ook iets mindere goden kunnen ermee uit de voeten. Ditzelfde zien we zelfs bij deze pisteracers. Het geldt niet voor alle modellen en uitzonderingen bevestigen de regel, maar veel ski’s uit de test kunnen een bredere ‘doelgroep’ bedienen dan alleen maar snelheidsduivels en experts. Goede voorbeelden daarvan zijn de lieveling van de testers: de Salomon Blast, en verder Blizzard, Dynastar, K2, Rossignol en Völkl. Een flink percentage van de testmodellen dus! Maar echte gifkikkers zitten er ook nog tussen: ski’s die veel eisen aan de skiër stellen (Fischer, Head, Nordica). Elan en Atomic zitten er een beetje tussenin, vooral omdat ze een heel erg goede demping en daardoor een wat minder enthousiaste rebound hebben. Ze zijn niet zo moeilijk te bedienen, maar wel heel erg stabiel.

null

Lange bochten?

We hebben gevraagd om ski’s met een voorkeur voor (middel)lange bochten. Enerzijds omdat we een doorontwikkeling in dit soort ski’s zien en anderzijds omdat we van mening zijn dat deze ski’s heel allround te gebruiken zijn. Slalomski’s hoef je dus niet te verwachten in deze test. Ze zijn jarenlang heel erg populair geweest, en nog steeds, maar ze zijn een stuk eenzijdiger dan de modellen met een radius die zich meer leent voor de (middel)lange bochten. De meeste modellen in onze test hebben een radius richting de 17 meter. Alleen Blizzard (14,5 m) en Dynastar (15 m) hebben een kortere radius. Bij de Blizzard merk je daar het meest van in zijn skigedrag: hij is koppig in zijn voorkeur voor korte bochten.

Conclusie

Veel ski’s bevielen de testers erg goed. Het zijn echt topproducten, ze geven vertrouwen en je kunt je er heerlijk op uitleven. Desondanks zijn er grote verschillen in karakter, en dat maakt de testuitslag heel erg interessant. Een tipje van de sluier? Alles was goed, maar één model was echt huizenhoog favoriet. Top zijn ook de prijzen, met veel sets richting de 700 à 800 euro. De grootste uitzondering in positieve zin is Blizzard met een prijskaartje van 599,95 euro.

null

Testteam

Dean Molenaar, Othmar Hofmann, Gerke Deekens, Saskia Pieck, Bernadette Marquerink, Richard Molenaar (technisch coördinator) en Rolf Westerhof (testcoördinator).

Testresultaten

null

Atomic Redster G7
// € 699,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 115,5-70-102,5 mm //
Radius: 16,2 m //

De Redster G7 is bedoeld als het ‘vriendelijke broertje’ van racemonster G9. Dat klopt ook wel, ondanks dat het een ski voor (zeer) vergevorderden en experts is. Hij stuurt mooi en laat zich redelijk eenvoudig bedienen. Wisselen tussen carven en rutschen gaat opvallend prettig, evenals het aanpassen van de bochtgrootte. Korte bochten maken gaat echter niet gemakkelijk, want die kosten flink wat energie. De G7 is dan ook niet speels en zelfs wat mat door de heftige demping. De stabiliteit is daardoor wel helemaal top en de buiglijn (flex) is erg prettig. Een ski om met veel ‘scheendruk’ te besturen.

null

Blizzard Firebird Ti
// € 599,95

Testlengte: 1,72 m //
Breedte: 121-71-104 mm //
Radius: 14,5 m

De oudere skiërs onder ons herkennen vast nog die legendarische ski van Blizzard: de Firebird. Deze Firebird Ti gaat verder waar het ooit begon. Hij voelt heel licht aan voor deze categorie, stuurt heel direct met een razendsnelle kantenwissel en wil graag versnellen. Daardoor is hij niet zo speels en wat lastig te beïnvloeden. Hij stuurt zo fel in dat je aan lange bochten nauwelijks toekomt, kort gaat erg goed. De rebound is perfect te doseren en prettig. Met rutschen heeft hij niet zoveel op, evenals met slippend draaien: deze ski wil graag opschieten en versnellen! Een hoog niveau sportski voor vergevorderden.

null

Dynastar Speedzone 12 Ti
// € 699,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte: 121-72-106 mm //
Radius: 15 m

De Speedzone 12 Ti kan veel! Het is net zo goed een makkelijk te bedienen sportski voor vergevorderden als een snelle ski voor experts. Hij stuurt mooi rond, is stabiel en je kunt er alle soorten bochten mee maken: lang, middellang, kort, gecarved, gerutscht/geslipt. De buiglijn (flex) is erg mooi en de rebound precies goed en makkelijk te doseren. De Speedzone 12 Ti voelt meteen vertrouwd aan. Wat misschien wel het meest opvalt, is het bedieningsgemak en de vergevingsgezindheid. Fouten worden niet afgestraft, maar goed skiën wordt sterk beloont. Echt een ski die werkt als een leraar op hoog niveau!

null

Elan Precision GSX
// € 799,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 110-69-94 mm //
Radius: 19 m

De Precision GSX voelt enorm degelijk (en wat zwaar) aan, maar dat vind je niet terug in de bediening. Hij draait opvallend makkelijk, heeft een snelle kantenwissel en ook geslipte korte bochten gaan prima. De Precision GSX heeft veel grip en de demping en stabiliteit zijn uitstekend. “Hij staat als een huis”, zegt Dean daarover. In tegenstelling tot veel ski’s in deze categorie, hoef je de Precision GSX niet met veel druk voorop te besturen; dat gaat zelfs beter als je ‘centraal staat’ (druk op het midden van de ski). Advies van het testteam: wees niet bang een langere lengte te nemen!

null

Fischer RC4 The Curv GT
// € 899,99

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 129-80-112 mm //
Radius: 16 m

De RC4 The Curv GT is door voormalige World Cupracers ontworpen en dat merk je af en toe. Je moet de RC4 The Curv GT bijvoorbeeld zeer actief skiën en hij stelt ook technische eisen aan de skiër. Daarom is het een ski die vooral experts veel te bieden heeft. De grip is fantastisch en de rebound is precies goed te doseren. Hij is betrouwbaar, speels en zoekt in eerste instantie naar korte en middellange bochten. De The Curv GT is heel stabiel, heeft een voorkeur voor gecarvede bochten, maar laat zich net zo makkelijk verleiden tot geslipte/gerutschte varianten.

null

Head Worldcup Rebels i.Speed
// € 899,99

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 119-68-99 mm //
Radius: 18,0 m

De Worldcup Rebels i.Speed is voor flinke skiërs. Zeer vergevorderden en experts die van snelheid houden. De ski’s voelen zwaar aan en ook de handeling gaat zwaar. “Hij vraagt om timing, techniek en kracht”, vat Richard het samen. De grip is perfect en de Rebels i.Speed heeft de stabiliteit van een TGV. Hij wil graag carven en doet dat ook heel goed in (middel)lange bochten en stuurt heel mooi door. Geslipt sturen (rutschen) doet hij liever niet en de Rebels i.Speed doet er alles aan om ‘op de kant te blijven’ (carven). Een ski om te leren kennen en hard op te werken.

null

K2 Super Charger
// € 749,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte: 126-76-105 mm //
Radius: 17 m

De Super Charger is een fijne en goede sportski. Hij wil graag carven en doet dat ook heel goed; slippend sturen doet hij al net zo lekker en wisselen tussen beide gaat vloeiend. Het veranderen van de (carve)bochtgrootte gaat eenvoudig en hij is lekker stabiel. Carvebochten stuurt hij mooi door en de rebound is heel rustig. “Het is een lekker knalbakkie”, vindt Othmar. De demping van de Super Charger is uitstekend, maar hij mist de versnelling die je bij veel pisteracers tegenkomt. Het is een betrouwbare ski voor vergevorderden en experts die zich gemakkelijk laat bedienen.

null

Nordica Spitfire Pro
// € 699,95

Testlengte: 1,74 m //
Breedte: 122-72-102 mm //
Radius: 16 m

De Spitfire Pro is een echte racer. Hij is stijf, zeer stabiel en de topsnelheid (het ‘eindbereik’ zeggen de testers) ligt ergens buiten deze aarde. Je moet er wel op de juiste manier voldoende power instoppen, maar dan geeft hij ook vertrouwen. “Het is een lange-bochtenspecialist, maar wel een hele interessante ski,” zegt Gerke, “hij blijft je tot in het oneindige uitdagen.” De Spitfire Pro is zeer lijnvast en hij wil absoluut carven; aan wisselen van carven naar rutschen/slippen heeft hij een hekel. Tegelijkertijd zijn korte bochten wel alleen maar geslipt/gerutscht mogelijk. Dit is een knalski voor snelle experts!

null

**Rossignol **Hero Elite LT Ti
// € 799,95

Testlengte: 1,77 m //
Breedte: 119-71-101 mm //
Radius: 18 m

De Hero Elite LT Ti is een hele goede sportski voor vergevorderden en experts. Hij voelt heel licht aan en laat zich ook gemakkelijk bedienen. De buiglijn (flex) is heel soepel. “Hij is speels en kan zonder kracht geskied worden”, vertelt Saskia. De rebound is energiek en de grip en stabiliteit zijn ook dik in orde. ‘LT’ staat voor Long Turn, maar dat valt erg mee: hij heeft een lichte voorkeur voor middellange bochten maar stuurt goed in alle bochtgroottes. Hij carvet makkelijk en goed en wisselen tussen slippend sturen en carven is ook al een eitje.

null

Salomon S/MAX Blast
// € 899,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 121-72-106 mm //
Radius: 17 m

De S/MAX Blast steekt ver boven het maaiveld uit! Echt alles klopt en hij doet altijd alles wat je vraagt zonder dat het moeite kost. De buiglijn (flex) is heel prettig, de grip is goed, evenals de demping. De stabiliteit laat je nooit in de steek, de rebound is energiek en eenvoudig te doseren. Korte bochten, lange bochten en alles er tussenin, gecarvede bochten of gerutschte/geslipte bochten, alles gaat even eenvoudig. De kantenwissel is heel erg vlot, de overgangen tussen slippen en carven verlopen soepel en het aanpassen van de bochtgrootte is altijd een fluitje van een cent. Er blijft niets te wensen over!

null

Völkl Racetiger RC
// € 699,95

Testlengte: 1,75 m //
Breedte: 119-72-101 mm //
Radius: 17,5 m

Bij de naam Racetiger RC denk je meteen aan een snelle ski, maar dat blijkt erg mee (of tegen?) te vallen. “Het is meer een poes dan een tijger”, vindt Gerke. De Racetiger RC stuurt makkelijk in en de besturing kost geen enkele moeite. Hij gaat lekker in de stukken met zachte sneeuw (zowel carvend als slippend), maar op de ijzige gedeelten mist hij grip. De punt is wel heel erg soepel en de ski mist ook wat ‘body’ voor deze categorie. Mede daardoor is de rebound wat flauwtjes. Een makkelijke sportski voor (ver)gevorderden en misschien pakt een goede slijpbeurt positief uit.

De nationale skitest piste wordt mede mogelijk gemaakt door:

null

Europeesche Verzekeringen
Club Med
Ziener
Komperdell
Skicentrum Heemskerk
Giro

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Interessant om te lezen dat het lijkt dat @gigi toch iets minder positief is over jullie favoriet. Heeft dat te maken met het niveau skiër, niks ten nadelen van niemand? Wellicht interessant om recreanten zoals velen hier eens die ski’s te testen en daarover te berichten. Net zoals als dat item over Ischgl alleen dan met testen van ski’s. Ik houd me aanbevolen :-)

Ben ik negatief over een van de drie favorieten? De Salomon Blast is denk ik voor een selectief gezelschap, net zoals de Curv GT. Maar ik kan er met mijn gebrekkige conditie en techniek die verre van perfect is goed op skiën. De GT overweeg ik zelfs te kopen.
De Spitfire Pro is een allemansvriend wat mij betreft. Die neemt de positie van de illustere Blizzard RC TI in zo ongeveer.

*bericht bewerkt door Gaston op 03 feb 2019 11:20

Tijd voor een uitpakparty?!

Een of twee jaar geleden was het mogelijk om als amateur/recreant mee te gaan op de testreis van de NSkiV. Als het niet 1300 (!) euro had gekost voor 4-5 dagen (all-inclusieve Club Med Val Thorens) was ik misschien meegegaan.
Maar als ik voor de helft van die prijs 4 dagen kan testen in Sölden met een veel groter assortiment aan ski’s, dan is voor mij de keus snel gemaakt.
Dus ze hebben het ooit een jaar gedaan, maar ik weet niet in hoeverre het een succes was. Ook weet ik niet in hoeverre de ervaringen van die recreanten in de scores en bevindingen zijn meegenomen.

Ik zou haast zeggen: pak een skitest van Gigi, draai hem 180 graden om, en je weet hoe een ski skiet 😜

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 feb 2019 12:14

Niet negatief @gigi, maar minder lyrisch als dit testteam.

Tja, kritisch ben ik wel ja.

Bedoel trouwens de salomon

Ik heb een paar van deze ski’s geprobeerd (curv GT, blast, speedzone 12) en nog anderen. Maar ben ook lyrisch over de blast.

Altijd leuk om weer de skitest te lezen, zeker van deze categorie. Helaas vind ik de test wel elk jaar "van hetzelfde laken een pak"(oké een andere ski krijgt een sterretje). Ik denk dat deze test zich kan verrijken door met name in deze categorie ook in te gaan op hoe de ski skiet in buckels/gelände. Ja ik weet dat dit primair de ski's zijn voor op de piste, en dat er een aparte all mountain categorie is, echter wintersporters die zich voor deze categorie interesseren zullen met name de betere skiërs zijn. Afhankelijk van de condities/weer zullen deze skiërs ook geïnteresseerd zijn in hoe deze skiet manoeuvreren in de buckels en het gelände. Niet iedereen heeft vele skies of de mogelijkheid deze mee te nemen om per dag te bepalen op welke ski hij/zij skiet. Met name in deze categorie, waar de ski’s vaak allround worden ingezet (en ook bij ski opleidingen zie je deze categorie veel terug) zijn de verschillen volgens mij sterk aanwezig in ho de ski opereert in “niet geprepareerde” omstandigheden. Om een voorbeeld te geven, de Ispeed pro vind ik persoonlijk zelf een zeer stijve tip hebben (en ook redelijke brede schaufel) en daardoor minder fijn in de buckels (hapt snel). Ook door de agressieve initatie fase van de bocht vind ik deze ski’s “ellende in gelände”. In vergelijking met bijv. de head GS RD (oké buiten deze categorie, maar wel similar features) skiet de RD een stuk eenvoudiger in de buckels omdat de schaufel bijv. minder stijf is. Ook in sneeuwomstandigheden als bruchharsch skiet deze ski goed. Datzelfde geldt voor de Salomon lab (cheater GS, radius 20). Ik hoop dat de skitest volgend jaar wat vernieuwends gaat toevoegen aan de test, de goede testers zijn aanwezig, nu nog de vernieuwendere reviews en de wat bredere kijk.
Zelf zoek ik bijv. een ski met de stabiliteits features van een I Speed Pro/GS RD maar die ook fijn in gelände is (radius rond de 19/20), niet te brede/stijve schaufel en rond de 70mm…misschien de rossi’s eens proberen.

Merci

Komt er ook nog een test met de High-end pisteracers? Dus waarin de G9, Racetiger GS Pro, Head i.Speed Pro etc in meegenomen zijn?

Zie een test of een mening van een andere skiër als uitgangspunt voor de zoektocht. Niks meer, niks minder. Uiteindelijk is het het beste zelf de ski te skiën en dan te besluiten of het iets voor jezelf is of niet.
De Blast bijv. vond ik fijn skiën, de Atomics veel minder. Ik hou gewoon van wat speelsere ski's in zijn algemeenheid.

Eens sowieso zelf proberen maar een uitgebreide skitest kan al wel indicatie voor voorselectie geven. Hoop dat de laatste high end piste racers wat verder kijkt in de review dan lange en korte en geslipte en gerutschte bochten op de piste…

Eens sowieso zelf proberen maar een uitgebreide skitest kan al wel indicatie voor voorselectie geven. Hoop dat de laatste high end piste racers wat verder kijkt in de review dan lange en korte en geslipte en gerutschte bochten op de piste…

Skiwi87 op 10 feb 2019 14:24

Dan vrees ik dat je ernstig teleurgesteld gaat worden. Offpiste en buckels lijkt me niet goed samen te gaan met de categorie High-end piste racers.

Niet met je eens. Juist dit type ski meestal cheater gs, dun onder de voet is over algemeen best goed in de buckels te skien alleen zit er wel veel variatie binnen deze categorie. De meeste mensen die bijv. Ski opleidingen doen kijken in deze categorie omdat deze ski zowel op de piste goed skiet en in gelande relatief (!!!) ok te handelen is. Ik ski zelf bijv gs rd van head een pittige ski maar door niet te agressieve schaufel goed te skien inde buckels. Daarentegen heb ik ook de ispeed pro iets minder stijf dan rd maar wel een irritant brede extreem stijve schaufel die snel hapt en daarvoor minder prettig te skien is in de buckels. De vraag is niet wat is de beste buckels ski (dan ben je in categorie skis met skis als hart) maar onder deze piste racers hoe, RELATIEF tov van elkaar zijn deze skis ook goed te skien in buckels en gelande. Niemand die een ski in deze categorie koopt skiet de ski 100 procent op de piste. Daarom heb je meer aan wat bredere review met focus op de piste maar ook wat bredere info. Anyways zelf testen is het beste…

Ps blijft leuk😚 its not you cant ski moguls… its the moguls that prove who cant ski

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 10 feb 2019 16:20

Ik bedoelde: daarop gaan ze dat soort ski’s niet testen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 feb 2019 16:17

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 feb 2019 16:28

Ik bedoelde: daarop gaan ze dat soort ski’s niet testen.

DrPhil op 10 feb 2019 16:10

thats the point van mijn verhaal zouden ze eens moeten doen🤣 standaard riedeltje dat ze gemiddeld enomen allemaal goed zijn in de gecarvde bochten kan iedereen wel verzinnen. Al jaren zelfde insteek tijd voor iets nieuws. #changeisgood

Misschien kunnen ze dan meteen het park proberen. Wat verwacht je dat eruit komt als ze met een 68mm offpiste gaan skiën?

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 feb 2019 16:54

Misschien kunnen ze dan meteen het park proberen.

DrPhil op 10 feb 2019 16:47

ja net als de schans voor bij schansspringen ook bijna vergeten zou er ook echt goed tussen passen…

Wat verwacht je dat eruit komt als ze met een 68mm offpiste gaan skiën?

…RELATIEVE vergelijking/rating binnen de categorie zoals hierboven al beschreven.

Dus dat de ene een 2.4 voor offpiste krijgt op een schaal van 10 en een ander 2.6? Of krijgen ze dan gewoon een 8.9 en een 9.1 voor offpiste?

Ik denk dat je vooral meer diepgang zoekt @Skiwi87 en daar wat voorbeelden bij aan probeert te geven? Dat enkel zoeken in zaken waar de ski's echt niet voor bedoeld zijn lijkt me wat kort door de bocht, want ook op de piste zelf kun je al zoveel meer vertellen. En bovendien heb je voor een dagje buckels wel een ander setje liggen toch?

Even een voorbeeldje waar je je vast wel in kunt vinden, ondanks dat ze de (niet aanwezige) offpiste en buckelkwaliteiten eigenlijk niet echt belichten: https://blisterreview.com/gear-reviews/2018-2019-head-supers….

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vind de vraag van @skiwi87 zo gek nog niet hoor.
Neem aan dat als je een bepaald type ski (of board) koopt je ook wel benieuwd bent hoe die ski het doet als de omstandigheden niet ideaal zijn. Verse sneeuw op de piste, buckels aan het einde van de dag, slush. Allemaal dingen die je redelijkerwijs tegen kan komen tijdens een normale skidag.
Dat @DrPhil gelijk de halfpipe induikt met z'n 185GS ski's vind ik wel stoer maar minder relevant. Al zullen de ski's het waarschijnlijk prima doen ook.

Übung macht den meister!!!

Het is net als klagen dat de Ferrari en de Porsche niet zijn getest op bospaden.

Het is net als klagen dat de Ferrari en de Porsche niet zijn getest op bospaden.

DrPhil op 11 feb 2019 10:13

Er wordt niet geklaagd, er wordt als suggestie gegeven om bijvoorbeeld Buckels en Gelände mee te nemen in de test. Dat de ski's daar in eerste instantie niet voor bedoeld zijn is duidelijk, maar wanneer deze punten heel positief of juist negatief uitvallen, kan dat wel degelijk (lees: een grote rol spelen) bij het beslissen welke ski's je gaat aanschaffen.

Juist omdat deze skis gebruikt worden door betere skiers komen omstandigheden als buckels, off piste vaker voor dan bij beginnende skiers, dus meer dan relevant wat mij betreft!

Ik vind de vraag van @skiwi87 zo gek nog niet hoor.
Neem aan dat als je een bepaald type ski (of board) koopt je ook wel benieuwd bent hoe die ski het doet als de omstandigheden niet ideaal zijn. Verse sneeuw op de piste, buckels aan het einde van de dag, slush. Allemaal dingen die je redelijkerwijs tegen kan komen tijdens een normale skidag.
Dat @DrPhil gelijk de halfpipe induikt met z'n 185GS ski's vind ik wel stoer maar minder relevant. Al zullen de ski's het waarschijnlijk prima doen ook.

RFKANGOO op 11 feb 2019 10:10

Ik vind de vraag niet gek en ben het helemaal eens met: "Verse sneeuw op de piste, buckels aan het einde van de dag, slush", maar de uitleg waarbij dit de kern is: "zijn de verschillen volgens mij sterk aanwezig in hoe de ski opereert in 'niet geprepareerde' omstandigheden", daar ben ik het niet echt mee eens. Het lijkt in de uitleg van Skiwi of omstandigheden waar deze ski's bepaald niet in excelleren de maatstaf moeten worden in beoordeling (voor een wel heel select groepje), terwijl er nog zoveel meer verdieping mogelijk is op het vlak waar ze wel voor bedoeld zijn. Vandaar ook het linkje naar Blister om dat te verduidelijken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het is net als klagen dat de Ferrari en de Porsche niet zijn getest op bospaden.[post]DrPhil op 11 feb 2019 10:13[/quote]

Nee, Philly, maar als je vastzit in 't bos met je Porsche is 't wel leuk te weten als je eruit kan geraken, hé.

Born to run. B.S.

Als je met je Porsche GT3 met een bodemvrijheid van 88mm in het bos gaat rijden, moet je niet klagen dat je vast komt te zitten.

on-topic: als je dit soort ski's koopt weet je goed dat deze niet ideaal zullen zijn in off-piste / buckels / slush

Buiten het feit dat dit soort informatie wel eens interessant kan zijn als weetje, heb ik zelf liever een test die meer verschillende skis test op hun kernkwaliteiten dan om een test die minder skis test, maar dan een heleboel nevenzaken meeneemt.

Glide on!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie