Getuigenis: pisteurs redden lawineslachtoffer van de dood

Rogier op 05 februari 2019· 34 reacties

Foto van de lawineredding in Vars
Foto van de lawineredding in Vars

Afgelopen zondag was de eerste dag dat de zon doorbrak na een periode van zeer slecht weer met veel sneeuw en veel wind. De lawinecondities waren uiterst gespannen. In totaal kwamen er afgelopen weekend 10 mensen om in de gehele Alpen. In Vars liep een zeer ernstig lawineongeluk net, op enkele minuten, goed af. Met toestemming van de pisteurs van het gebied heb ik hun getuigenverslag vertaald.

De lawine
De lawine

1 of 2 minuten die het verschil maakten

Getuigenis van een lawine-reddingsactie in Vars op zondag 3 februari 2019 door de pistendienst in Vars. Er werd alarm geslagen door de vriend van het slachtoffer welke in off-piste terrein onderweg was. De liftbediende van de Peyrol lift lichtte meteen de centrale in. Om 11:05 werden de pisteurs opgeroepen.

11:08: Thierry en Johan, twee pisteurs kwamen ter plekke en begonnen meteen met Recoo en lawinepieps te zoeken.

11:15: Het lawinepieps signaal werd opgepikt, en het slachtoffer gelocaliseerd. Het slachtoffer ligt onder één meter sneeuw.

11:18: De lawinehond Moaï en zijn begeleider Jean Jaques komen ter plaatse en beginnen ook te zoeken, men weet niet hoeveel slachtoffers er onder de sneeuw liggen.

11:19: De noodarts, Pierre, van het skigebied komt ter plaatse met de helikopter van het skigebied.

11:23: Het slachtoffer is uitgegraven, dankzij de hulp van vier skileraren. Het slachtoffer is buiten bewustzijn. Snel krijgt ze zuurstof toegediend.

11:40: Het slachtoffer komt langzaam bij. Een tweede lawinehond uit Risoul komt ter plekke om mee te helpen met zoeken. Om 12:00 hebben beide lawinehonden Smog en Moaï nergens een ander spoor gevonden. Hun werk is afgelopen.

In totaal zijn er 6 pisteurs ter plekke gekomen, 2 lawinehonden, 4 skileraren, een noodarts en 2 medewerkers van het skigebied die voor een radioverbinding zorgden. Het slachtoffer is door de CRS (bergredding) met de helikopter naar het ziekenhuis van Briançon gevlogen.

Ondanks de snelle melding en de pisteurs die zeer dichtbij waren, gaat de tijd extreem snel. Voor dit slachtoffer loopt het goed af maar daarvoor is veel werk verzet. Dit ongeluk gebeurde ondanks het feit dat overal in het gebied duidelijk werd aangegeven dat het lawinegevaar 4 was.

De plek van het ongeluk
De plek van het ongeluk

Vlak naast gesloten piste

Tot zover de getuigenverklaring van de pistedienst. Het ongeluk gebeurde vlak naast de zwarte piste La Casse, welke zondag gesloten was. Dit off-piste terrein is makkelijk te bereiken via deze zwarte piste en via de rode Crete. Het is een vrij klassieke off-piste afdaling. Op de foto lijkt het erop dat het slachtoffer de zijkant van de sporen opzocht om daar maagdelijke sneeuw te vinden. Hierdoor kwam ze in steiler terrein, en in terrein waar minder sneeuw lag en veel rotsen uitstaken, waardoor de zwakke laag eenvoudiger geraakt werd.

Waarom niet zelf zoeken?

Ik heb de pisteurs gevraagd waarom haar vriend niet met zoeken is begonnen, ze hadden namelijk lawinepiepsen bij zich. Daarop werd geantwoord dat hij zich al te laag bevond en het omhoog lopen door 1 meter poeder zo goed als onmogelijk was. In dit geval was het een enorm geluk dat de pisteurs zo ontzettend dicht in de buurt waren. Het scheelde in dit geval niet meer dan enkele minuten of het slachtoffer had het niet overleefd.

null

Off-piste?

Als je off-piste gaat met zo’n hoog lawinegevaar als afgelopen zondag (lawinegevaar 4, er werd gewaarschuwd voor hellingen van alle exposities, en speciaal voor beboste hellingen waar het gevaar groter was dan gebruikelijk) is het van extreem groot belang om buiten steile hellingen te blijven. Blijf ver weg van alles wat meer dan 30° is. Dit inschatten is niet eenvoudig. Daarvoor is veel en gegronde off-piste en terreinkennis nodig. Heb je deze niet dan blijf je op de geopende pistes of ga je alleen off-piste met een gediplomeerde berggids. Ook is het van groot belang om hellingen met een duidelijk plan te rijden. Dit zodat je enerzijds elkaar niet in gevaar brengt, en anderzijds nooit zo ver bij elkaar vandaan bent dat je geen hulp kunt bieden. Als dat op een bepaalde helling niet mogelijk is, ski deze dan niet.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik lees vaker over de hellingsgraad van het terrein en dat dit moeilijk in te schatten is. Waar kan je zo’n hellingshoek mee vergelijken? Qua reguliere pistes en kleurcodering bedoel ik dan? Met andere woorden, kan een offpiste-helling die je eerder als blauw classificeert al te steil zijn?

Rogier, in het eerste deel van de quote wordt gerept over 3 februari 2018,had dat niet 2019 moeten zijn?

On: aangrijpend te lezen. Dank voor het delen…

18 min tussen melding en zuurstof, en tussen lawine en melding zal ook nog enige tijd gezeten hebben. Ontzettend snel voor een externe redding maar al op de grens tussen overlevingsfase en de verstikkingsfase, echt geluk gehad dus.

to ski or not to ski, thats no question

Ik lees vaker over de hellingsgraad van het terrein en dat dit moeilijk in te schatten is. Waar kan je zo’n hellingshoek mee vergelijken? Qua reguliere pistes en kleurcodering bedoel ik dan? Met andere woorden, kan een offpiste-helling die je eerder als blauw classificeert al te steil zijn?

G11ling op 5 feb 2019 20:52

Aangezien de pistekleuren niet volgens een vastgestelde norm bepaald worden is dit erg lastig te zeggen, maar een blauwe piste zal over het algemeen nergens de grens van 30 graden aantikken. Een rode wellicht over een zeer kort stukje en zwart kan het zeker wel halen, maar niet elke zwarte haalt de 30 graden. Dat is namelijk stiekem al best steil.

Maar reken je niet rijk, bij hoog lawinegevaar hoeft maar een klein deel van de helling of een bovenliggende helling op grote afstand zo steil te zijn om een lawine te triggeren terwijl je eigen spoor veel vlakker is.

Wat het zo lastig maakt in mijn ogen: het verschil tussen 10 graden en 30 graden zie je echt wel. Maar in 10 graden kom je met verse sneeuw niet vooruit. En het verschil tussen 27 of 32 is erg moeilijk om te zien tenzij je in de helling gaat meten. Maar dan sta je al in de gevaarlijke helling terwijl je het eigenlijk op afstand wilt bepalen. Dat vergt huiswerk vooraf met hoogtekaarten of digitale tools en/of veel ervaring in het veld.

*bericht bewerkt door Zimoski op 05 feb 2019 21:04

to ski or not to ski, thats no question

Rogier, in het eerste deel van de quote wordt gerept over 3 februari 2018,had dat niet 2019 moeten zijn?

On: aangrijpend te lezen. Dank voor het delen…

Harm op 5 feb 2019 20:55

Inderdaad afgelopen zondag

Click. Click. Peace

@Rogier , puur uit interesse, waarom mocht je deze keer het verslag vertalen?
Althans het komt over op mij dat dit niet normaal is. Ben wel blij dat je het deelt.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Dit is verslag/getuigenis van de pisteurs, niet van de bergredding, dat scheelt. Geen politie-apparaat dat in de weg zit. Verder is het slachtoffer nog in leven, dus geen politie-onderzoek.

De pisteurs zeiden: hoe meer mensen gewaarschuwd worden hoe beter.

Click. Click. Peace

@Rogier , bedankt. En inderdaad betere voorlichting dan dit is er haast niet.
Misschien een rare vraag, maar krijgen de pisteurs na afloop van dit soort gebeurtenissen ook zelf hulp? Met verwerking enzo?

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Ik weet dat er voor de bergredding hulp beschikbaar is. Voor pisteurs weet ik dat eigenlijk niet. Ik zal eens navragen.

Click. Click. Peace

@G11ling Er zijn tegenwoordig veel websites te vinden waar je over overlays kan krijgen over topografische kaarten welke aangeven waar de helling 30° of steiler is. Check https://www.geoportail.gouv.fr/donnees/carte-des-pentes… voor Fr bijvoorbeeld.

Click. Click. Peace

Waar trouwens duidelijk te zien is dat deze passage waar de lawine los is gekomen duidelijk even goed over de 30° gaat.

null

Click. Click. Peace

Dikke pluim voor de hulpdiensten! Dit soort berichten moet voor hen toch ook de motivatie zijn om door te gaan met hun werk.

Ik lees hier ook weer eens over het gebruik van Recco. Daar hoor ik wisselende verhalen over. Sommigen zeggen letterlijk “Het voordeel is dat het lichaam nog gevonden wordt voor de nabestaanden”. Ik hoor ook wel eens dat er maar weinig gebieden zijn waar dit systeem (nog) gebruikt wordt. Maar hoe zit het nu echt?
Ik kon een paar jaar geleden van die Recco-plakkers voor een paar euro aanschaffen en heb ze aan mijn skischoenen bevestigd. In het kader van “You never know, baat het niet dan schaadt het niet”.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Erg leerzaam om op deze manier een kijkje te krijgen in het werk van deze mannen. En zo zie je ook hoe lastig het is iemand uit een lawine te bevrijden.
De pisteurs waren zeer snel ter plaatse en hadden alsnog een kwartier nodig om het slachtoffer te bevrijden.

@Snowy1970 Het is vooral ‘erg stoer’ om te roepen dat Recco nergens op slaat. De uitleg in een notendop:

  • De grootste kans op overleven in een lawine is kameraadsredding. Dit kan niet met Recco. Dus is Recco absoluut geen vervanging van lawinepiepsen.
  • Maar voor reddingsdiensten is Recco een geweldig middel om mensen op te sporen. Want geen batterijen die op kunnen gaan / feitelijk onbreekbaar.
  • Je geeft reddingsdiensten een tweede kans om snel opgespoord te worden. En er is eigenlijk geen reden om geen Recco te hebben.

Het is dus geen vervanging van lawinepiepsen. Maar er is zeker plek voor Recco.

Click. Click. Peace

@Rogier Natuurlijk heb je gelijk. Maar volgens mij is het tegengeluid tegen Recco ook zo hard omdat er vanuit de fabrikanten gesuggereerd werd dat Recco heilig was en je verder niets nodig had. Er zat behoorlijke wat marketing achter het product. (Dit was in ieder geval vroeger zo, ik weet niet of het tegenwoordig nog het geval is.)

to ski or not to ski, thats no question

@Birdheart Ik weet dat er voor de bergredding hulp beschikbaar is. Voor pisteurs weet ik dat eigenlijk niet. Ik zal eens navragen.

Rogier op 6 feb 2019 08:10

Ik hoop dat dit wel degelijk het geval is want het is voor iedereen die heeft geholpen een traumatische ervaring als je iemand moet bovehalen met slechte afloop.

Ik zou er moedeloos van worden om elke keer alles te geven en eigen leven soms in gevaar brengen door het niet inzien van het gevaar door anderen. kan je alleen maar respect voor hebben.

@Snowy1970 Het is vooral ‘erg stoer’ om te roepen dat Recco nergens op slaat. De uitleg in een notendop:

  • De grootste kans op overleven in een lawine is kameraadsredding. Dit kan niet met Recco. Dus is Recco absoluut geen vervanging van lawinepiepsen.
  • Maar voor reddingsdiensten is Recco een geweldig middel om mensen op te sporen. Want geen batterijen die op kunnen gaan / feitelijk onbreekbaar.
  • Je geeft reddingsdiensten een tweede kans om snel opgespoord te worden. En er is eigenlijk geen reden om geen Recco te hebben.

Het is dus geen vervanging van lawinepiepsen. Maar er is zeker plek voor Recco.

Rogier op 6 feb 2019 09:49

@Rogier, hier hadden de pisteurs dus Recco-opsporingsapparatuur bij zich.
Is dat normaal in Frankrijk? Ik was in de veronderstelling dat die apparatuur in de heli aanwezig is en uit het verhaal meen ik te begrijpen dat de 1e pisteurs niet met de heli aankwamen. Of begrijp ik dat verkeerd?

*bericht bewerkt door Skimams op 06 feb 2019 11:22

mama on a mission in the snow

Tekst aanvullen lukt niet dus dan maar even zo.
Uit het stukje meen ik te begrijpen dat de 1e 2 pisteurs niet met de heli kwamen maar misschien zit ik er naast. Vandaar mijn vraag.
Ik zou een uitgebreider item over Recco wel erg interessant vinden.
Ook gezien wat @Zimoski schrijft.
(Wat ‘erg stoer’ om te roepen over Recco is, vat ik trouwens niet helemaal. Wat bedoel je daarmee?)

Ook wel erg geïnteresseerd over enige uitleg over steiler terrein, meer rotsen, minder sneeuw, zwakke laag raken.

Wie niet vraagt leert niets tenslotte😉

mama on a mission in the snow

@zimoski tegenwoordig geeft RECCO heel eerlijk aan wat ze wel en niet kunnen. Maar het is ook wat mensen willen horen…
@skimams het zijn tegenwoordig handheld modellen geen heli nodig.
Ik zal binnekort op RECCO terugkomen.

Click. Click. Peace

@zimoski tegenwoordig geeft RECCO heel eerlijk aan wat ze wel en niet kunnen. Maar het is ook wat mensen willen horen…

@skimams het zijn tegenwoordig handheld modellen geen heli nodig.
Ik zal binnekort op RECCO terugkomen.

Rogier op 6 feb 2019 11:41

Dank. Zeer geïnteresseerd!

mama on a mission in the snow

Ben net als Skimams erg geïnteresseerd over meer toelichting op steilte helling, ondergrond, rotsen, meer/minder sneeuw enz.
Of staat (een deel van) deze informatie als ergens als onderwerp op de website?

Ben trouwens ook benieuwd naar het ‘echte verhaal’ over RECCO. Altijd begrepen dat je dan in feite een stuk metaal meedraagt wat zorgt dat je beter kan worden ‘gescand/ opgespoord’ onder de sneeuw.

...ski-addict...

@G11ling Er zijn tegenwoordig veel websites te vinden waar je over overlays kan krijgen over topografische kaarten welke aangeven waar de helling 30° of steiler is. Check https://www.geoportail.gouv.fr/donnees/carte-des-pentes… voor Fr bijvoorbeeld.

Rogier op 6 feb 2019 08:21

@Rogier. Weet jij (of iemand anders ;-) ) of dit soort kaarten ook beschikbaar zijn voor Oostenrijk/ Tirol?

...ski-addict...

Ook wel erg geïnteresseerd over enige uitleg over steiler terrein, meer rotsen, minder sneeuw, zwakke laag raken.
Wie niet vraagt leert niets tenslotte😉

Skimams op 6 feb 2019 10:58

kijk ook op wepowder.nl. Van veel gebieden hellingshoeken direct te zien op de kaartjes (gratis) en een online cursus (betaald) voorhanden voor wie er wat meer van wil weten.

Edwin van Riel

Over RECCO:
https://nl.wikipedia.org/wiki/RECCO

Een update zou inderdaad leuk zijn. Volgens mij dateert dit uit 2006, maar wel informatief.

Ook wel erg geïnteresseerd over enige uitleg over steiler terrein, meer rotsen, minder sneeuw, zwakke laag raken.
Wie niet vraagt leert niets tenslotte😉

Skimams op 6 feb 2019 10:58

kijk ook op wepowder.nl. Van veel gebieden hellingshoeken direct te zien op de kaartjes (gratis) en een online cursus (betaald) voorhanden voor wie er wat meer van wil weten.

evr66 op 6 feb 2019 12:20

Edwin, zeer bekend met WePowder en de cursussen 😉
Maar toch…

mama on a mission in the snow

Gelukkig goed afgelopen dankzij een aantal kanjers van de pistedienst.

Kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat hier te veel risico genomen is (alhoewel iedereen dat natuurlijk voor zichzelf moet bepalen).

Maar bij een lawinegevaar 4 een behoorlijk steile helling induiken naast een afgesloten piste, tsja, dat is een keuze…

Edwin van Riel

@evr66 Ik ben deze week ook in dit skigebied en het viel me vanaf zondag al op hoeveel er off piste wordt geskied, vaak dichtbij spontaan ontstane lawines. Het lawinegevaar+de lawines zouden een duidelijk teken moeten zijn. Toch zie ik bijna alleen maar mensen zonder uitrusting in dezelfde soort hellingen als deze waar de lawine is veroorzaakt. Overigens lopen op die plaats erg veel sporen. Veel mensen die geluk gehad hebben dus.

Klopt helemaal. Sporen volgen buiten de piste kan trouwens ook uitermate vervelend uitpakken. Wie weet ging er wel zo’n klifridder voor je uit of iemand als @martijnuiterwijk die standaard touwen en gordels bij zich heeft ;). Buiten dat kunnen die sporen best op een ander moment gemaakt zijn in wat gunstiger omstandigheden. Het verschil tussen bv ochtend en middag op een zonnige dag kan qua risico’s groot zijn. Hellingen genoeg die vroeg op de dag goed te doen zijn en halverwege de middag een stuk lastiger.

Edwin van Riel

Klopt helemaal. Sporen volgen buiten de piste kan trouwens ook uitermate vervelend uitpakken. Wie weet ging er wel zo’n klifridder voor je uit of iemand als @martijnuiterwijk die standaard touwen en gordels bij zich heeft ;). Buiten dat kunnen die sporen best op een ander moment gemaakt zijn in wat gunstiger omstandigheden. Het verschil tussen bv ochtend en middag op een zonnige dag kan qua risico’s groot zijn. Hellingen genoeg die vroeg op de dag goed te doen zijn en halverwege de middag een stuk lastiger.

evr66 op 6 feb 2019 19:46

Ik moet dan toch ook altijd weer aan dit filmpje denken, topic van alweer 2 jaar geleden.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/339868

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Klopt helemaal. Sporen volgen buiten de piste kan trouwens ook uitermate vervelend uitpakken. Wie weet ging er wel zo’n klifridder voor je uit of iemand als @martijnuiterwijk die standaard touwen en gordels bij zich heeft ;). Buiten dat kunnen die sporen best op een ander moment gemaakt zijn in wat gunstiger omstandigheden. Het verschil tussen bv ochtend en middag op een zonnige dag kan qua risico’s groot zijn. Hellingen genoeg die vroeg op de dag goed te doen zijn en halverwege de middag een stuk lastiger.

evr66 op 6 feb 2019 19:46

Haha, Ben dit jaar inderdaad wel onderweg geweest met wat touw en n gordeltje.

echte mannen lopen naar boven,
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie