Reisverslag: skisafari in de Rocky Mountains

Rick op 02 maart 2019· 20 reacties

null

Sinds een jaar of twee woont een vriend van mij in Canada, in Calgary. Na een eerste zomers bezoek in 2017 was het nu tijd om in de winter op visite te gaan. Met de Rocky Mountains om de hoek kon een bezoekje aan de beroemde skigebieden daar natuurlijk niet kon ontbreken, waarmee ik ook weer een item van mijn bucketlist kon afstrepen. Met dit verslag wil ik jullie meenemen op deze bijzondere (droom)reis.

Winterbanden?

Na een vlucht van ongeveer negen uur vanaf Schiphol landde ons vliegtuig op de luchthaven van Calgary waar we onze huurauto ophaalden, een grote vierwielaangedreven SUV met winterbanden (verplicht voor onze route). Althans, dat was de bedoeling. Nu was die grote SUV het probleem niet, die hebben ze daar genoeg. Maar winterbanden op een huurauto, dat is toch andere koek. Ondanks dat we van tevoren een aantal keer gebeld hadden, bleek ons verzoek toen we in Calgary aan de balie stonden toch moeilijker dan verwacht. Blijkbaar zijn winterbanden in Calgary niet zo normaal als dat wij in Nederland denken. Na wat volharding van onze kant en een grote zoekactie door het autoverhuurbedrijf, bleek er gelukkig een mooie Dodge Durango met vierwielaandrijving en winterbanden beschikbaar te zijn en konden we op weg. Onze eerste stop was bij onze vriend, en na een gezellig diner en aansluitend biertje in downtown Calgary, was het de volgende dag tijd om op pad te gaan.

De bergen in

Eerste stop op onze skisafari was het bergstadje Banff, gelegen in het gelijknamige national park op ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Calgary. Banff is een leuk en bruisend bergstadje, met twee skigebieden in de directe omgeving: het gebied bij ‘huisberg’ Mount Norquay en Banff - Sunshine Village. Oorspronkelijk was onze bedoeling om beide gebieden te bezoeken. De sneeuwcondities in Mount Norquay waren echter voor Canadese begrippen niet geweldig, en een deel van de steilere afdalingen in het sowieso niet al te grote gebied bleek gesloten. Dus besloten we twee dagen in het grotere Banff - Sunshine Village door te brengen.

Banff Sunshine Village

De eerste dag deed dit gebied zijn naam eer aan: het was prachtig helder weer en de zon scheen volop. Helaas betekent helder weer in dit deel van Canada vaak ook extreme kou: met een licht windje daalde de gevoelstemperatuur tot -24 graden en dat is toch behoorlijk fris. Zeker omdat men in Canada nog niet echt bekend is met verwarmde liften met kap. In Sunshine hebben ze er welgeteld één, en daar zijn ze maar wat trots op. Wij hebben er helaas weinig plezier van gehad, aangezien deze functie nét toen wij er waren, niet bleek te werken.

Weids uitzicht vanaf Lookout Mountain in Banff - Sunshine Village

Het skigebied van Banff - Sunshine Village ligt in een grote kom, rond het op ongeveer 2.000 meter gelegen gelijknamige “dorp”. Dat is in feite een verzameling restaurants en lodges waar je met een gondel vanuit het dal heen gaat. Vanuit dit punt vertrekken verschillende liften hoger de omliggende bergen op, zoals Mount Standish en Lookout Mountain, het hoogste punt van het gebied (2.730 meter). Iets lager, bij het middelstation van de gondel, kun je nog richting Goat’s Eye Mountain met wat uitdagendere afdalingen. Het hogere gedeelte ligt boven de boomgrens, met fenomenale uitzichten, maar waar helaas ook de wind vrij spel heeft. In totaal beschikt het gebied over 145 runs en 12 liften waar je als wintersporter gebruik van kunt maken. Het gebied voelt echter niet overdreven groot aan. Dit komt doordat er op iedere berghelling meerdere runs ingetekend zijn, wat overigens in vrijwel alle Noord-Amerikaanse gebieden het geval is. Ondanks dat je dus een groot aantal verschillende runs kunt skiën, zijn ze in de praktijk helemaal niet zo verschillend en krijg je al snel het idee dat je een afdaling al gedaan hebt. Ook zijn de hoogteverschillen niet zo groot als je op papier zou denken, omdat eigenlijk alle afdalingen eindigen in Sunshine Village of bij het middelstation. Er is wel een afdaling helemaal naar het dal, maar deze is vooral bedoeld om aan het eind van de dag weer de berg af te komen. Al met al een mooi gebied en een leuke eerste kennismaking met skiën in Canada, maar niet het beste gebied wat we op onze trip zouden tegenkomen.

Sunshine Village is het centrale punt in het gebied

Icefields Parkway richting Jasper

Na twee dagen Banff werd het tijd om door te reizen. De reisdag stond in het teken van de Icefields Parkway, een weg van Lake Louise naar Jasper, die bekend staat om zijn geweldige uitzichten op de bergen, meren, watervallen en gletsjers in de regio. In ons geval dus allemaal in bevroren en besneeuwde toestand. Omdat de weg in de winter niet echt wordt schoongehouden (er komt één keer per dag een sneeuwschuiver overheen), zijn winterbanden op deze weg verplicht en onmisbaar. Er is geen telefoonbereik en er rijden in de winter niet al teveel mensen, waardoor er herhaaldelijk vriendelijke doch dringende waarschuwingsborden staan om toch vooral goed voorbereid op pad te gaan.

Uitgestrekte wildernis van sneeuw en ijs vlakbij Bow Lake

De bevoren waterval van Tangle Creek

Met de bolide die wij hadden meegekregen, was dat voor ons geen probleem en met een volle tank en wat extra proviand begonnen we aan de tocht. Helaas hing er die dag wat bewolking, waardoor niet alle bergen en gletsjers volledig te zien waren. Dat maakte het uitzicht op deze uitgestrekte wildernis van sneeuw en ijs overigens niet minder indrukwekkend. Na een lange rit arriveerden we in het gezellige dorpje Jasper, waar het al begonnen was met sneeuwen.

Nachtelijke sneeuw in Jasper

Jasper Marmot Basin

De volgende dag zijn we het skigebied van Jasper, Marmot Basin, gaan verkennen. Dit gebied ligt iets ten zuiden van Jasper en beschikt met bijna 1.700 meter over de hoogste base elevation in Canada. Om bij dit gebied te komen, moet je vanaf de grote weg ongeveer 14 kilometer de berg oprijden. Het skigebied ligt rond de 2.612 meter hoge Marmot Peak en heeft veel afdalingen tussen de bomen. Alleen de bovenste delen bij Paradise Mountain, Eagle Ridge en Marmot Peak zijn boomloos. Het gebied is ingedeeld in een lower en een higher mountain, met mid-mountain twee restaurants en beschikt over 91 runs en 7 liften. Wij waren erg te spreken over dit gebied, dat door de bomen erg sfeervol is. Door het grote hoogteverschil zijn er lange afdalingen mogelijk, en ondanks dat het ‘maar’ 91 runs heeft, is het redelijk divers. Het feit dat het de hele dag licht sneeuwde, mocht de pret niet drukken en deed niets af aan onze positieve indruk van dit gebied.

Lake Louise

De volgende dag bleek de Icefields Parkway terug naar Lake Louise vanwege lawinegevaar door de sneeuwval afgesloten, waardoor we moesten omrijden. Over besneeuwde gravelwegen door the middle of nowhere, kwamen we uiteindelijk aan in Lake Louise waar de volgende dag dit wereldberoemde skigebied op ons wachtte. Met verse sneeuw en stralende zonneschijn startten we de nieuwe skidag. Helaas was dit een zaterdag, waardoor we bepaald niet de enigen waren. Het werd een fantastische dag, maar dat men in Canada niet op grotere mensenmassa’s berekend is, bleek wel uit de lange wachtrijen bij de liften. Het skigebied van Lake Louise ligt voor het grootste gedeelte rond de 2.637 meter hoge Mount Whitehorn. Het gebied bestaat uit een frontside, een aantal backbowls waar je komt door op de top aan de andere kant naar beneden te skiën, en een derde berg: Larch. In totaal beschikt het gebied over 145 runs en 10 liften, zowel tussen de bomen als boven de boomgrens. Het maakt het gebied sfeervol, met wat mij betreft met name op de front side van de berg fraaie pistes. Met name de Men’s en Women’s Downhill-afdalingen, de pistes van de jaarlijkse wereldbekerwedstrijden in november, zijn fantastische afdalingen. De geweldige pistes, prettige sfeer, lange gevarieerde afdalingen en wellicht ook het mooie weer, maakten Lake Louise tot mijn favoriete skigebied van deze trip.

Blik op de front side van Lake Louise, met links de zeszitter Top Of The World Express

Droom

Een skisafari in de Canadese ‘Rockies’ was een droom die uitkwam. Het skiën, de sfeer en de mensen zijn totaal anders dan in Europa, daarover in een volgend blog meer. Ook de natuur in de Rocky Mountains is overweldigend. Wij moesten ons beperken tot gebieden in de staat Alberta, waardoor we veel andere bekende skigebieden niet bezocht hebben. Ook dé droom van iedere (off-piste) skiër, heliskiën in Canada, is er op deze trip niet van gekomen. Dat is aan de ene kant natuurlijk jammer, maar geeft aan de andere kant een reden om snel nog een keer terug te gaan.

Tips & tricks

• Zorg voor een auto met winterbanden! Dat is niet gemakkelijk, maar met wat volharding is het ons uiteindelijk gelukt (en we waren er erg blij mee).
  • Plan niet te ambitieus. De afstanden zijn groot en weer- en sneeuwcondities kunnen snel veranderen, waardoor je reis onverwacht (veel) langer kan duren.
  • Ga van tevoren op zoek naar aanbiedingen voor skipassen. Canada is net als de Verenigde Staten een land van coupons en kortingen, en met wat online zoeken kun je daardoor flink voordeliger uit zijn.
Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Leuk verslag! Wij waren in de zomer oa in Banff en Jasper en fantaseren nu ook soms over een wintersport daar en dan ook juist zo’n reis met veel verschillende gebieden.

Canadezen vinden het leuk om een praatje te maken, dat merkte je denk ik in de skigebieden ook? Ook het feit dat iedereen daar gewoon de regels volgt (in de rij, op de weg, waarschijnlijk ook op de piste) is eigenlijk best prettig.

Wel bekruipt mij soms het gevoel dat vooral het feit dat je in Canada skiet heel leuk is, maar dat het qua infrastructuur eigenlijk niet kan tippen aan de skigebieden in Europa.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Veel herkenning! Canada is inderdaad een tof wintersportland (ook in de zomer natuurlijk). Ben alweer voorzichtig een trip aan het plannen voor een week of 3 naar diverse skibestemmingen in BC 😁

Mooi verslag! Snowboarden in de rockies is ook één van mijn dromen.

Maar ook niet heel vervelend , komende zomer ga ik er bijna 4 weken heen om een roadtrip te maken van Calgary naar Vancouver en het eerst eens zonder sneeuw te bekijken…

🏂

Mooi verslag dat goed weergeeft wat je in Canada kan verwachten. Wellicht goed om te vermelden dat je on Canada in de staat waar jij was niet mag heliskieen. Daarvoor moet je naar de buurstaat, alwaar hee wel mag.
Op bucketlijst van mij en vriend stond ook Amerika en heliski. Hebben we dit jaar gedaan en na moeilijke afweging gekozen voor us , Park City. Canada minder duur, korter vliegen en indrukwekkende natuur, maar kleinere gebieden kouder, niet altijd de ultralichte poeder, uren/ dagen rijden welhaast noodzaak om te kunnnen heliskieen en leuke gebieden te hebben. Park City is ons heel goed bevallen en heliskieen was top. 6 dagen in topsneeuw poeder waarvan 1 met de heli.

Gaaf!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Mooi verslag! Snowboarden in de rockies is ook één van mijn dromen.

Martin9 op 2 mrt 2019 09:08

Wij dachten dat afgelopen september ook maar we hebben, met name in Banff, best wat sneeuw gezien :).

Maar sowieso een mooi vooruitzicht!

Goed relativerend verslag.
Wij waren er ook ‘ns in de zomer, 3 weken. Prachtig land.
Een weekje in de winter is vanwege de hier nog onvermelde maar onvermijdelijke jet lag toch minder aantrekkelijk.
En: Canadezen zijn gemiddeld geen culinaire wonders…Eten in de Alpen is veeeel beter. Om van de koffie (die lijkt vaak op thee) maar te zwijgen…

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 02 mrt 2019 10:06

Ja dat klopt wel @wunderkammer, al heb ik in Whistler en Vancouver wel prima gegeten, maar meer de rockies was wel iets simpeler inderdaad…

Leuk!

Even voor de duidelijkheid, in Canada hebben ze geen staten maar provincies en territories.
Verder klopt dat van het heli ski verbod in Alberta wel.

De enige provincie of staaat in Noord Amerika waar winterbanden verplicht zijn is Quebec, dus de kans dat je in Amerika een huurauto treft met winterbanden is nihil, en hoe verder weg van Quebec in Canada ook heel erg klein.

Een oplossing kan dan Turo of zoiets zijn, zo’n soort airb’n’b voor privé auto’s.

*bericht bewerkt door Slim op 02 mrt 2019 14:19

In welke periode is deze reis geweest en hoe druk was het buiten de zaterdag in Lake Louise?

Mr. Slow

Vandaag -29C in Jasper.

Quick op 2 mrt 2019 16:02

@Quick: Deze reis was begin januari, zeg maar de tweede week van de kerstvakantie. Ook daar deels een (school)vakantieweek, maar daar was weinig van te merken (niet als je de Alpen gewend bent in ieder geval). Volgens de Canadezen die we spraken was het doordeweeks behoorlijk druk vanwege de vakantieperiode, maar dan vergelijken ze het met een ‘normale’ weekdag waarop er misschien maar 100 man op de hele berg zijn (in Jasper). Wij hoefden in ieder geval nooit lang te wachten bij de liften, op die zonnige zaterdag na. Sowieso zijn de weekenden wel drukker, omdat bijna iedereen een dagje komt skiën. Een skivakantie van week zoals je in de Alpen veel ziet, is volgens mij niet echt gebruikelijk daar.

Is het al winter???

Merci voor je antwoord.

Mr. Slow

Herkenbaar verhaal. We komen al jaren in de VS en Canada. We hebben nog nooit problemen gehad met banden. SUV’s hebben altijd goede M&S banden waar ze het hele jaar mee zijn uitgerust. In dat deel van Canada is alleen kettingplicht voor vrachtwagens vanaf 3.500 kg. Verder is het er zo koud dat op de minder drukke wegen altijd een goed berijdbaar laagje sneeuw blijft liggen en highway 1 is na korte tijd nagenoeg altijd sneeuwvrij.
Begin februari hebben we een rondje Edmonton, Jasper, Panorama, Lake Louise, Edmonton gedaan. Temperaturen tot -35 graden en soms een windchill tot -41 graden. Schitterend weer maar niet echt lekker om te skiën. Wegens grote kans op frost-bite zelfs gevaarlijk. We hebben meegemaakt dat een Snow Host in Lake Louise onderkoeld werd afgevoerd. Ook wij hadeen het probleem dat de Icefield Parkway afgesloten was. Normaal gesproken is de weg na sneeuwval een dagdeel dicht. Wij hadden de pech dat hij 3 dagen dicht was. Betekende een enorm stuk omrijden.
Gelukkig was het tijdens het heliskiën in Panorama stralend blauw en maar -17 graden en nauwelijks wind (windchill -18 graden). Een fantastische ervaring.
Alle keren dat ik daar was, heb ik een antipathie opgebouwd voor Mt. Norquay en Sunshine. Bovenstaand verhaal bevestigt dat opnieuw. Er zijn leukere gebieden in Canada

Panorama heliski.

Na aantal keer in Amerikaanse Rockies geskied te hebben ook eens Canada geprobeerd. Zelfs in Maart was het tijdens ons bezoek ongekend koud, echter dat voelde meer onaangenaam buiten op straat in Edmonton, dan op de pistes of in de bergen. Hield ons niet tegen om veel te skiën iig. Jasper was onze kennismaking met de Canadezen, zeker leuk, maar eigenlijk vonden wij zowel Lake Louise als Sunshine Village leuker en mooier. Gevarieerde ‘Double Diamonds’ in een waanzinnig decor. Mt Norquay was tijdens ons bezoek vooral verijst. Kicking Horse was een heel bijzondere sfeer met vooral off-piste skiers en boarders. Grappig en de aanleiding voor deze reactie: Culinair waren wij op basis van eerdere ervaringen in Canada op het ergste voorbereid, maar met enig zoeken hebben wij op alle plekken echt goed gegeten. Hoogtepunt was Japans restaurant in Lake Louise waar je aan de piste in serene sfeer uitstekend sushi, ramen-soep etc. kon eten, terwijl buiten het ski-circus vol doordraaide. Voor ons kan daar geen Oostenrijkse schnitzel of Kaisersschmarren ook maar in buurt komen! Tenslotte, net als in de US is de sfeer op de pistes in Canada super goed, net allemaal wat makkelijker, losser en sportiever. Enjoy!

@JJSki. Mee eens dat Lake Louise het beste gebied in de Canadese Rockies is. Kicking Horse vond ik ook goed, maar dat ligt net als Panorama in de Purcell Mountains en niet in de Rockies. Grappig is ook je culinaire ervaring. Ik heb meegemaakt dat een deel van de fantastische bar in The Lodge of the Ten Peaks werd omgetoverd in een sushi-tent. Persoonlijk vond ik dat een matige verandering. Een sushi restaurant aan de piste. Dat is vergelijkbaar met de komst in de 70-er jaren van een Hollandse patattent in het centrum van Kaprun. Maar smaken verschillen en gelukkig is niet de hele bar opgeofferd aan wat ik als van voorbijgaande aard beschouw. Het Lake Louise Station Restaurant in Lake Louise vind ik in ieder geval beter en sfeervoller.
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar jouw ervaringen in de Amerikaanse Rockies. In welke gebieden ben je geweest?

Grappig dat wij die Japanner zo anders ervaren hebben, juist het contrast met de drukte buiten en in de andere eettenten sprak ons aan. In de US op veel plekken geweest, steeds 1 of 2 dagen skiën en weer verder rijden. Vanuit Denver naar het wat brave Breckenridge, het spectaculair hooggelegen A-basin, het grotere Keystone met de super back-bowls en pistes door het bos “Ski Good, or eat wood!”, Vail met veel pistes en ook mooie back-side, Aspen is geweldig met z’n 4 niet-verbonden bergen. Vanuit Salt Lake lokaal maar ook het ruige Jackson Hole, vooral thrill seekers met gemiddeld olympisch niveau en de mooiste van allen: Telluride, oogt als klassiek Western stadje, eindeloze ‘moguls’ en vanuit de lift zicht op de villa’s van Hollywood jetset. Ook de reis er naar toe is een avontuur door winters Utah. Lastige keuze? Gewoon doen!

Van bovenstaande opsomming ben ik niet in Aspen Telluride en Arapahoe geweest. Verder nog in Whitefish - heerlijk gebied, Lake Taboe - Heavenly & Squaw Valley - leuke gebieden, Mount Bachelor - leuk, White Pass - leuk. Deze gebieden zijn allemaal niet zo spannend als Vail, Breckenridge, Keystone en Beaver Creek maar zeker de moeite waard.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.