Wintersport in Canada: even wennen...

“ Waar in Europa alleen kleuren gebruikt worden, hebben de “pistes” in Canada ook een vorm meegekregen: van een (groen) rondje voor de beginner runs en een (blauw) vierkant voor de intermediate runs, naar enkele (advanced runs) en dubbele (expert runs) zwarte diamanten voor de steilere afdalingen. ”

Erg fijn als je, zoals ik en veel mannen met mij, kleurenblind bent.
Maar ook als je wel goed kleur ziet is het vanaf een afstand, en vooral als het bordje een bedekt is met stof of sneeuw, soms niet goed te zien welke kleur het is, dus alle beetjes helpen.

Niks niet wennen hoor, voor deze snowboarder. Ik was binnen een dag verliefd. Op de uitzichten, de ruigheid van de bergen, juist de vriendelijkheid van iedereen en vooral de onbeperkte mogelijkheden zonder lawine drie-eenheid. In Europa speelde ik veel in de snowparks, in Fernie (waar ik voornamelijk ben geweest) op de hele berg! En hoewel ik de tochtjes soms mis, kwam ik toch al in een vrij doods wintersportdorpje qua apres-ski… Dus een biertje en een potje Cards against humanity bij de open haard vind ik ruim voldoende!

Echt, ik kan het iedereen zo aanraden, een tijdje Canada… Het enige risico is dat je nooit meer terug wil! (Yep, things happen, ik vertrek maandag voor een jaar!)

Setting forth in the universe

Waaaaw @Para enjoy en houdt ons op de hoogte.

Wel effe " favoriet land" aanpassen bij je foto.😉

Born to run. B.S.

Niks niet wennen hoor, voor deze snowboarder. Ik was binnen een dag verliefd. Op de uitzichten, de ruigheid van de bergen, juist de vriendelijkheid van iedereen en vooral de onbeperkte mogelijkheden zonder lawine drie-eenheid. In Europa speelde ik veel in de snowparks, in Fernie (waar ik voornamelijk ben geweest) op de hele berg! En hoewel ik de tochtjes soms mis, kwam ik toch al in een vrij doods wintersportdorpje qua apres-ski… Dus een biertje en een potje Cards against humanity bij de open haard vind ik ruim voldoende!

Echt, ik kan het iedereen zo aanraden, een tijdje Canada… Het enige risico is dat je nooit meer terug wil! (Yep, things happen, ik vertrek maandag voor een jaar!)

Para op 17 okt 2019 19:08

In Fernie is een “ice rink”, de plek waar je ijshockey-wedstrijden kan meemaken. Net als op veel andere (wintersport)plaatsen. Ice hockey in Canada, net als de USA, is een belevenis waar je met de hele familie naar toe gaat. Allemaal voorzien van ruime containers met eten en drank. Goed voor een hele avond plezier.

Wij vertrekken 2 december richting Calgary: eerst 6 nachten Lake Louise waarbij we de wereldbekerwedstrijden voor dames ook meepikken , nadien nog 4 nachten Jasper… ben reuze benieuwd!
Ondertussen de regio al meerdere keren bezocht in Juni en September dus dit wordt weer wat anders!

Bedankt voor dit artikel en alle ervaringen, komt mooi uit. Ik heb samen met mijn vrouw en enkele vrienden een 2 weekse trip gepland 2de helft van maart 2020.
We vliegen op Kelowna, vandaar is onze eerste stop Red Mountain resort, dan Whitewater skiresort met verblijf in Nelson, dan naar Nakusp de hotsprings, dan verder naar Revelstoke waar we enkele dagen blijven en daar ook nog 2 dagen gaan Heliskiën :-), als we dat overleeft hebben gaan we verder naar Kicking Horse en onze laatste skistop wordt Lake Louise of een andere optie in de buurt voor we terugvliegen vanuit Calgary … Die apres skitoestanden ga ik niet missen, een open haard met biertje is meer aan mij besteed na drukke sportieve dagen! De kou waarvan ik lees zal bij ons al een stuk minder zijn in maart, hopelijk af en toe nog wat poeder en dat wordt een reis om nooit te vergeten.

Bedankt voor dit artikel en alle ervaringen, komt mooi uit. Ik heb samen met mijn vrouw en enkele vrienden een 2 weekse trip gepland 2de helft van maart 2020.
We vliegen op Kelowna, vandaar is onze eerste stop Red Mountain resort, dan Whitewater skiresort met verblijf in Nelson, dan naar Nakusp de hotsprings, dan verder naar Revelstoke waar we enkele dagen blijven en daar ook nog 2 dagen gaan Heliskiën :-), als we dat overleeft hebben gaan we verder naar Kicking Horse en onze laatste skistop wordt Lake Louise of een andere optie in de buurt voor we terugvliegen vanuit Calgary … Die apres skitoestanden ga ik niet missen, een open haard met biertje is meer aan mij besteed na drukke sportieve dagen! De kou waarvan ik lees zal bij ons al een stuk minder zijn in maart, hopelijk af en toe nog wat poeder en dat wordt een reis om nooit te vergeten.

Bruno op 19 okt 2019 11:20

Klinkt goed. Al vast een voorproefje Red Mountain (februari 2018).

null
null

En heliskiën overleef je vast wel (Panorama februari 2019).
null
null
null

En poeder zal je er nog meer dan genoeg vinden in maart!

Freeride = Life

Bedankt voor dit artikel en alle ervaringen, komt mooi uit. Ik heb samen met mijn vrouw en enkele vrienden een 2 weekse trip gepland 2de helft van maart 2020.
We vliegen op Kelowna, vandaar is onze eerste stop Red Mountain resort, dan Whitewater skiresort met verblijf in Nelson, dan naar Nakusp de hotsprings, dan verder naar Revelstoke waar we enkele dagen blijven en daar ook nog 2 dagen gaan Heliskiën :-), als we dat overleeft hebben gaan we verder naar Kicking Horse en onze laatste skistop wordt Lake Louise of een andere optie in de buurt voor we terugvliegen vanuit Calgary … Die apres skitoestanden ga ik niet missen, een open haard met biertje is meer aan mij besteed na drukke sportieve dagen! De kou waarvan ik lees zal bij ons al een stuk minder zijn in maart, hopelijk af en toe nog wat poeder en dat wordt een reis om nooit te vergeten.

Bruno op 19 okt 2019 11:20

@Bruno is zoiets nou duurder dan 2 weken Alpen? Mijn idee is dat Canada peperduur is, vliegen, skipas, etc. Dan 2 weken gaan, én heli skiën. Wowwie. Maar is je uiteraard gegund!

PS ik wil ook gaan skiën daar maar maak me al druk over de prijs voor 3 dagen…

*bericht bewerkt door Gaston op 20 okt 2019 20:26

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik zag laatst een aanbieding van Connections voorbijkomen, vlucht+7nachten verblijf+6dagen skipas vanaf 1049 euro,ik vond dat zeer goedkoop

Afgelopen seizoen kostte een 14-daagse trip met 4 personen naar Canada (Edmonton, Jasper, Panorama, Lake Louise, Edmonton) € 1.950,- per persoon. Inclusief alle vluchten, overnachtingen, full size SUV en skipassen. Voor het heliskiën in Panorama kwam er € 600,- per persoon bij (3 afdalingen). We moesten zelf alleen nog horeca, benzine en parkpas betalen.

null
Full size SUV bood ruimte genoeg voor 4 personen.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 21 okt 2019 12:53

@Bruno is zoiets nou duurder dan 2 weken Alpen?

Gaston op 20 okt 2019 20:25

Ja. Je kunt natuurlijk altijd vanuit Nederland goedkoper met de auto of een busreis naar de Alpen dan naar Noord Amérika.

Maar peperduur? Zoals @Ronaldski aangeeft, dat is nou ook niet per se het geval.

De vraag is dus, kun je het betalen, en zo ja, is het je dan waard? Dan moet je vooral eens kijken wat je belangrijk vind in je vakantie.

Dank iedereen voor de tips en inzichten! In februari ga ik voor 15 dagen naar Jasper, Banff en Lake Louise. Onwijs veel zin in!
Ik ben heel benieuwd naar de kwaliteit van de pistes. Als in de verhalen lees en foto’s bekijk ga ik denk toch maar die libtech ski’s halen die ik laatst voorbij zag komen… Zonde om de GS latten mee te zeulen.

Heeft iemand ervaring met het ter plekke boeken van een heliski trip? nummer 1 op mijn bucketlist! De reis zelf is al duur en ik wil geen risico lopen dat ik vanwege slecht weer een paar honderd euro weggooi.

Dank iedereen voor de tips en inzichten! In februari ga ik naar Banff/Jasper. Als in de verhalen lees en foto’s bekijk ga ik denk toch maar die libtech ski’s halen die ik laatst voorbij zag komen… Zonde om de GS latten mee te zeulen.

Stino op 21 okt 2019 23:28

Daar zou ik nog eens eens goed over nadenken. Omdat ze aan de oostkant van Rockies liggen, zitten er dus minstens 3 gebergten tussen daar en de oceaan, dus zijn dit gebieden met relatief weinig sneeuwval*, tussen de 5% en 9% kans op een poederdag, itt plaatsen aan de west kant van de Rockies of in de kust of Columbia gebergtes met ~15%, of Utah met ~ 20%.

Zou je die libtechs verder ook nog gebruiken? Anders zou ik je GS skis meenemen en iets anders huren als de weersverwachting goed is voor sneeuw. Of nog beter, kun je 2 paar skis meenemen?

*bericht bewerkt door Slim op 22 okt 2019 00:27

iemand ervaring met het ter plekke boeken van een heliski trip? nummer 1 op mijn bucketlist! De reis zelf is al duur en ik wil geen risico lopen dat ik vanwege slecht weer een paar honderd euro weggooi.

Stino op 21 okt 2019 23:28

Mischien ook nog de moeite waard om naar cat ski te kijken? Een snowcat kan rijden als een helicopter moet blijven staan.

Een powder snowcattrip is een goed alternatief voor de heli als het slecht weer is om te vliegen. Vraag me wel ff af of je kunt heliskien op de drie plaatsen die je noemt. Heb ooit begrepen dat vliegen over/bij een nationaal park niet mag. Kan me zelf herinneren dat heliskien toch meer centraal in de Rockies mogelijk is. denk aan Golden, Panorama en Rev.stoke. Liggen als plaatsen meer centraal. Ff goed uitzoeken vooraf voordat dat je je trip organiseert als het een must is om te gaan doen. Spreek uit eigen ervaring dat een trip naar Canada helemaal gaaf is. Plan er zelf ook weer eentje. Have fun!

Heeft iemand ervaring met het ter plekke boeken van een heliski trip? nummer 1 op mijn bucketlist! De reis zelf is al duur en ik wil geen risico lopen dat ik vanwege slecht weer een paar honderd euro weggooi.

Stino op 21 okt 2019 23:28

In panorama is dat geen probleem om ter plekke te boeken. Februarie is nu wel een van de drukkere maanden. Zelf zou ik eerder een all-mountain/poeder ski meenemen, piste skien vind ik beter in europa, tussen de bomen en off-piste is waarvoor ik naar Canada ging (zelf had ik Rossi Sin 7)

Heeft iemand ervaring met het ter plekke boeken van een heliski trip? nummer 1 op mijn bucketlist! De reis zelf is al duur en ik wil geen risico lopen dat ik vanwege slecht weer een paar honderd euro weggooi.

Stino op 21 okt 2019 23:28

In panorama is dat geen probleem om ter plekke te boeken

michelaubroeck op 22 okt 2019 20:36

Maar @Stino, ben je wel bereid om naar Panorama te rijden vanaf de plekken waar je verblijft?
Zo ja, dan geven ze geld terug bij slecht weer:
https://www.banffadventures.com/Things-To-Do/Winter-Activiti…

*bericht bewerkt door Slim op 22 okt 2019 21:21

Zelf zou ik eerder een all-mountain/poeder ski meenemen, piste skien vind ik beter in europa, tussen de bomen en off-piste is waarvoor ik naar Canada ging (zelf had ik Rossi Sin 7)

michelaubroeck op 22 okt 2019 20:36

Ja, je hebt helemaal gelijk, ik schreef dat een beetje onduidelijk.
Ik bedoelde, dat als @Stino in Europa eigenlijk alleen maar op GS skis wil skiën, dan is het mischien geen goed idee om iets anders(en vooral geen poeder skis) te kopen voor deze reis.

Welke skis had je het eigenlijk over @Stino? Als het nou all-mountain skis zijn, en je daar verder ook nog wel eens op denkt te gaan skiën, dan lijkt dat me de eerste keuze, en dan hoef je inderdaad mischien je GS skis niet mee te nemen, want inderdaad, juist de ongeprepareerde sneeuw is het grote verschil met Europa.

*bericht bewerkt door Slim op 22 okt 2019 21:29

Heeft iemand ervaring met het ter plekke boeken van een heliski trip? nummer 1 op mijn bucketlist! De reis zelf is al duur en ik wil geen risico lopen dat ik vanwege slecht weer een paar honderd euro weggooi.

Stino op 21 okt 2019 23:28

In panorama is dat geen probleem om ter plekke te boeken

michelaubroeck op 22 okt 2019 20:36

Maar @Stino, ben je wel bereid om naar Panorama te rijden vanaf de plekken waar je verblijft?
Zo ja, dan geven ze geld terug bij slecht weer:
https://www.banffadventures.com/Things-To-Do/Winter-Activiti…

Slim op 22 okt 2019 21:17

Thanks voor de link! We hebben 1 suv voor het hele reisgezelschap. Ik zal dus moeten nagaan of iedereen (inclusief mijn ouders) het ook zien zitten om het avontuur aan te gaan.

Zelf zou ik eerder een all-mountain/poeder ski meenemen, piste skien vind ik beter in europa, tussen de bomen en off-piste is waarvoor ik naar Canada ging (zelf had ik Rossi Sin 7)

michelaubroeck op 22 okt 2019 20:36

Ja, je hebt helemaal gelijk, ik schreef dat een beetje onduidelijk.
Ik bedoelde, dat als @Stino in Europa eigenlijk alleen maar op GS skis wil skiën, dan is het mischien geen goed idee om iets anders(en vooral geen poeder skis) te kopen voor deze reis.

Welke skis had je het eigenlijk over @Stino? Als het nou all-mountain skis zijn, en je daar verder ook nog wel eens op denkt te gaan skiën, dan lijkt dat me de eerste keuze, en dan hoef je inderdaad mischien je GS skis niet mee te nemen, want inderdaad, juist de ongeprepareerde sneeuw is het grote verschil met Europa.

Slim op 22 okt 2019 21:28

Goede vraag. Beetje kip-ei situatie voor mij. Ik ga niet poederskien omdat ik alleen GS skies heb. En ik heb alleen GS skies omdat ik nooit ga poederskien.

Poederskies staan al langer op de verlanglijst. Ben op de piste niet meer uitgedaagd (nee, ik heb geen Landes😉) en weet dat daarbuiten nog zoveel te ontdekken is!

De libtechs nu aanschaffen voor de trip naar Canada is eigelijk een mooi excuus voor iets wat ik sowieso al wil!

Er zit natuurlijk nog wel een enorm groot midden gebied tussen een GS ski en een poederski.
Als je al aardig wat ski techniek hebt dan kom je met een bredere all mountain ski (~100-110mm] ook best aardig uit de voeten in een paar decimeter verse sneeuw, en is heel wat veelzijdiger dan een pure poederski.

https://blisterreview.com/winter-buyers-guide is een goed overzicht, waar ze ook alle skis in een categorie rangschikken op een paar eigenschappen, dus bijvoorbeeld in de categorie “all mountain-stable” rangschikken op ijs, demping en poeder. Dat geeft all een aardig idee hoe een bepaalde ski zich verhoudt tot andere.

@Slim de prijzen vallen met die combideals dan relatief weer mee, het devies lijkt dus zoeken naar zo’n deal.

Ook al is mijn budget (gezien de reacties op dit topic) aan de kleine kant, ik begin wel steeds enthousiaster te worden als ik al die foto’s zie.

Tijd voor een uitpakparty?!

Mijn ervaring is dat je in Canada met een wat bredere ski bijna overal komt. Anders huur je voor een dag een poederski. Tijdens heliskiën krijg je poederski’s van de organisatie.

null

Ik neem zelf mijn Blizzard Bonafides mee richting Canada of Colorado. Met 98 mm prima om pistes te knallen en pow te snoepen. Ga je echt een dag de pow in met de heli of cat dan krijg je inderdaad echte powlatten of kunt ze zelf huren mocht je een powdag meemaken. Mijn EU strakke pistelatjes (Head Magnum) laat ik lekker thuis als ik de plas oversteek.

Ik ben in Whistler, Fernie, White Water, Red Mountain en Revelstoke geweest. Met uitzondering van Whistler, waar je wel tot in het dorp skiet, denk ik dat de verschillen in het artikel mooi beschreven zijn. Echter, ik mis enigszins drie verschillen tussen Europa en Canada:

  • Off-piste
    Als je altijd al off-piste wil skien maar je hebt niet de kennis en kunde met betrekking tot sneeuwveiligheid dan is Canada het “goedkope” alternatief voor Europa. In Canada kun je gewoon zonder gids veilig (inbound) door ongeprepareerde velden en bossen knallen. Je moet daar wel weer meer rekening houden met tree wells maar in Europa heb je, als je het op verantwoorde wijze wil doen, gewoon professionele begeleiding nodig (een gids huren). Als je die rekensom maakt dan zie je al snel dat je ongeveer even veel geld uitgeeft aan je reis naar Canada. Het is mijn ervaring dat ik in de praktijk in Canada ook veel meer off-piste kilometers maakte dan met een gids+groep in Europa.
  • Ski-cultuur
    In Canada voelt het alsof het meer om de sport gaat dan om het bedrijf eromheen. Als er volgens de locals een mooie poederdag op komst is, dan hebben ze geen enkele moeite om hun winkels en bedrijven dicht te gooien om zelf op de berg te gaan spelen. Je hoort dan de hele dag lang gejoel op en rond de berg. Vanuit stoeltjes liften wordt nog wel eens geapplaudisseerd voor mooi gemaakte sprongen. Alsof een kudde blije Labradors is losgelaten. Uiterlijk vertoon is veel minder een factor en het sfeertje lijkt een beetje op Nederland als er weer buiten op echt natuurijs geschaatst kan worden.
  • Tree skiing
    Dit is een beetje hetzelfde argument als bij het off piste skiën. In Canada is het de normaalste zaak van de wereld om door de bossen te skien. In de bovenstaande skigebieden hebben ze ook stukken bos uitgedund zodat de beginnende bosskier gemakkelijk zijn/haar eerste bochten in het bos kan maken. In Whistler stond zelfs een bord met de uitnodiging om door het bos te skien zodat op die manier een bepaalt bosbesje gemakkelijker kan groeien. Volgens dat bord zou je daarmee de beren aan natuurlijk voedsel helpen. Een mooiere demonstratie van een Amerikaanse feelgood pitch kun je bijna niet verzinnen. Of het echt waar is waag ik te betwijfelen maar ik vindt het een grappig voorbeeld van het verschil tussen ons en de overkant.

Whistler - de uitzondering die de regel bevestigd
Whistler voelt anders aan dan de andere gebieden. Als je het mij vraagt dan is Whistler meer een mix van de Canadese en Europese ski-cultuur. Hier heb je wel skien tot in het dorp, after-ski, disco-kelder en een lange winkelstraat met een ongekend breed aanbod van ski/board-spullies. Dit is ook de plek als je uitgebreid ski’s zou willen testen en kopen. Een gemiddelde ski-verhuur in deze plaats heeft zoveel meer aanbod dan ik elders heb mogen ervaren. Het is allemaal nieuw materiaal en je mag zo vaak komen wisselen als je wil (dit moet je alleen niet in de piekweek willen doen). Efin dit is een plek die een beetje de voordelen van beide continenten combineert (maar wel met een Zwitsers prijskaartje in combinatie met een Amerikaanse menukaart).

  • Off-piste
    Als je altijd al off-piste wil skien maar je hebt niet de kennis en kunde met betrekking tot sneeuwveiligheid dan is Canada het “goedkope” alternatief voor Europa. In Canada kun je gewoon zonder gids veilig (inbound) door ongeprepareerde velden en bossen knallen. Je moet daar wel weer meer rekening houden met tree wells maar in Europa heb je, als je het op verantwoorde wijze wil doen, gewoon professionele begeleiding nodig (een gids huren). Als je die rekensom maakt dan zie je al snel dat je ongeveer even veel geld uitgeeft aan je reis naar Canada. Het is mijn ervaring dat ik in de praktijk in Canada ook veel meer off-piste kilometers maakte dan met een gids+groep in Europa.
  • Tree skiing
    Dit is een beetje hetzelfde argument als bij het off piste skiën. In Canada is het de normaalste zaak van de wereld om door de bossen te skien. In de bovenstaande skigebieden hebben ze ook stukken bos uitgedund zodat de beginnende bosskier gemakkelijk zijn/haar eerste bochten in het bos kan maken.
fheringa op 2 nov 2019 18:10

Helemaal mee eens dat je in Canada en de USA zonder gids prima off-piste en tree skiing kan doen. Inderdaad moet je goed oppassen voor de gevaarlijke tree wells. Om die reden is het een must om op deze plekken nooit alleen te gaan skiën of boarden. Ben je alleen, ga dan op pad met een of meer Snow Hosts, Mountain Friends of Snow Ambassadors. Deze vrijwilligers laten je op ieder gewenst niveau in korte tijd met het hele gebied (ook off-piste en tree runs) kennismaken. Sneller krijg je het gebied niet onder de knie en ze vinden het prima als je 2 keer per dag en een aantal dagen met hen meeskiet. Echt een aanbeveling.

Uiterlijk vertoon is veel minder een factor en het sfeertje lijkt een beetje op Nederland als er weer buiten op echt natuurijs geschaatst kan worden.

fheringa op 2 nov 2019 18:10

Serieus de beste vergelijking die ik heb gelezengehoord over het verschil tussen Canada en Europa!

Met genoeg kennis kan je trouwens best in Europa ook buiten de piste skien, daar heb je echt geen dure gids voor nodig.

Freeride = Life

Met genoeg kennis kan je trouwens best in Europa ook buiten de piste skien, daar heb je echt geen dure gids voor nodig.

Arnie777 op 4 nov 2019 11:26

Dat had @fheringa ook geschreven: “als je GEEN kennis van alpine gevaren en lawine kunde hebt”.

Verder is het ook zo dat (terecht), de meeste gidsen en cursussen voor backcountry skiën, stellen dat je een redelijke ski techniek in ongeprepareerde sneeuw moet hebben. Maar, dan heb je een beetje kip en ei situatie.
Dan is het best fijn om eerst, inbounds, zonder alpine risico’s, aan je ski techniek te werken, en dan met die vaardigheden onder de knie, te leren over tochten planning, lawine- en andere alpine gevaren.

Ook voor kinderen is het een leuke mogelijkheid. Zoals in andere threads beschreven werd, vinden kinderen het vaak leuk om hun eigen weg te zoeken, en hier en daar door te duiken.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie