BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Bescherm je huid tegen de zon

Bescherm je huid tegen de zon

gesponsord
Geplaatst op 11 april 2019

Smeer je gezicht goed in!
Smeer je gezicht goed in!

Lekker bruin worden op wintersport is heerlijk. Maar in de bergen is het enorm opletten geblazen. Hoog in de bergen is de UV-straling hoog en daardoor zeer schadelijk. Wintersporters die regelmatig zonder voldoende bescherming de bergen in gaan, lopen een sterk verhoogde kans op huidkanker. Het is dus van het allergrootste belang om te smeren met goede zonnebrandcrème. Ook bij slecht weer. Daarom hebben we in samenwerking met a.s.r., de partner in verzekeringen, veiligheid en preventie van de Nederlandse Ski Vereniging op een rijtje gezet waarom je je huid tegen de zon moet beschermen.

Hoge UV-straling

Het is niet de warmte van de zon die je huid verbrandt. Je huid verbrandt door de UV-straling. Juist die straling is hoog in de bergen in overvloed aanwezig. Want hoe hoger je komt, hoe sterker de straling. Ten eerste is deze straling bij elke 1000 meter die je stijgt zo’n 10% sterker. Tel daarbij op dat UV-straling ook weerkaatst. Zo weerkaatst verse sneeuw maar liefst 90% van alle straling. Ook wolken en mist weerkaatsen de UV-straling. Dus ongeacht het weer en het wolkendak is het van enorm belang om je altijd dik in te smeren als je op wintersport bent! Door al deze weerkaatsing en straling kan de UV-straling in de bergen 3 a 4 keer hoger zijn dan in Nederland.

Wat is UV-straling?

Om te begrijpen waarom je verbrandt, is het van belang om te weten wat UV-straling is. Ultraviolet licht (afgekort uv) is een elektromagnetische straling die je niet kunt waarnemen. UV-straling heeft in verhouding tot gewoon licht namelijk een kortere golflengte en is energierijker. Deze energierijke straling wordt geabsorbeerd door ons lichaam en veroorzaakt chemische reacties in de cellen. Daarom verbrandt de huid en beschadigt ook het ooghoornvlies bij langdurige en onbeschermde blootstelling. Hierbij bepaalt de totale hoeveelheid straling de ernst van de aandoening: korte tijd in sterke straling is even ernstig als lange tijd in zwakke straling.

Hoge beschermingsfactor

In de bergen is het van groot belang om een zonnebrandcrème met een zo hoog mogelijke beschermingsfactor te gebruiken. SPF (sun protection factor) 30 is minimaal. Bij een licht gekleurde huid is SPF 50 nog beter. Wees niet bang, ook met een goede crème word je lekker bruin. Bedenk dat je altijd dik moet smeren. Als je niet dik smeert is de beschermingsfactor minder dan wordt aangegeven. Ook is het verstandig om regelmatig te smeren. Elke twee uur is een goede richtlijn! Namelijk, door het op en af doen van je skibril, skihelm en/of muts veeg je de crème snel van je gezicht.

Smeer dik in, 1 theelepel crème voor je gezicht wordt aangeraden
Smeer dik in, 1 theelepel crème voor je gezicht wordt aangeraden

Wintersport crème

Gebruik op wintersport, en in de bergen, speciale zonnebrand voor koude omstandigheden. Deze zonnebrandcrèmes zijn vaak speciaal ontwikkeld voor de wintersport. In deze crèmes zit meer olie en vet waardoor deze beter smeerbaar blijven bij lage temperaturen. Een extra voordeel van deze wintersportcrèmes is dat je huid tegen uitdroging wordt beschermd. In de droge en koude berglucht ligt uitdroging namelijk op de loer.

Oren, neus en lippen

Let speciaal op de kwetsbare delen van je lichaam. Smeer je oren en je neus (juist ook de onderkant van je neus) goed en dik in en gebruik een goede lippencrème (met hoge beschermingsfactor) voor je lippen. Als je op een terrasje je jas en trui uittrekt, vergeet niet ook je armen meteen in te smeren. Hetzelfde geldt trouwens voor je handen als je je handschoenen uittrekt.

Extra tips

  • Smeer je een half uur voordat je de zon in gaat voor het eerst in. Dan heeft de zonnebrand goed de tijd om in te trekken.
  • Een helm beschermt natuurlijk bij een val of een botsing. Maar een helm beschermt je hoofd ook tegen de schadelijke UV-straling. Vergeet niet extra in te smeren (oren, voorhoofd, hoofd) als je je helm af doet.
  • Draag het liefst een skibril. Deze beschermt niet alleen je ogen maar ook je huid rondom je ogen.
  • Let extra op tijdens het middaguur als je wat gaat eten op een terrasje. De straling is dan het sterkst. Dus nog een keer extra smeren is verstandig!

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door a.s.r., de partner in verzekeringen, veiligheid en preventie van de Nederlandse Ski Vereniging



Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.