Nieuwe liften in Oostenrijk (2019-2020)

Henri op 29 juni 2019· 28 reacties

Het bergstation van de nieuwe Velilleck stoeltjeslift in Ischgl (ischgl.com)
Het bergstation van de nieuwe Velilleck stoeltjeslift in Ischgl (ischgl.com)

Zoals jullie van mij gewend zijn, heb ik ook dit jaar weer een overzicht gemaakt van alle nieuwe skiliften die voor komend seizoen worden gebouwd. Een eerste blik op de lijst met vernieuwingen leert ons dat de gondeltrend die de laatste jaren met name in Oostenrijk en Italië gaande is wordt doorgezet. Veruit het grootste deel van alle innovaties in Oostenrijk zijn gondels. Of de komst van deze vele gondels nou goed of slecht nieuws is, is een punt van discussie. Daarover blijven de meningen vaak verdeeld.

Visualisatie van het nieuwe dalstation van de ZellamseeXpress (schmitten.at)
Visualisatie van het nieuwe dalstation van de ZellamseeXpress (schmitten.at)

Een nieuwe gondel vervangt een stukje historie in Sankt Anton am Arlberg

In Sankt Anton am Arlberg wordt de beruchte Schindlergratbahn deze zomer vervangen door een 10-persoons gondel. Het meest opvallende van deze oude 3-persoons stoeltjeslift was zijn spectaculaire ligging. Op barre dagen was het geen pretje om in deze lift te zitten door de snijdende wind. Hierdoor is er gekozen voor een comfortabele en warme gondel. Net voor het begin van het steilste deel stond er als het ware een tweede lift op de Schindlergratbahn. Dit vanwege het steile terrein waarin het onmogelijk is om mensen bij een eventuele evacuatie te laten abseilen. Hoe dit bij de nieuwe gondel wordt opgelost, is nog onbekend.

De nieuwe Schindlergratbahn verloopt tot het bergstation van de Valluga sleeplift (bergfex.at)
De nieuwe Schindlergratbahn verloopt tot het bergstation van de Valluga sleeplift (bergfex.at)

De stoeltjeslift mocht dan wel een oldtimer zijn, maar voor zijn snelheid (3,7 meter per seconde) hoefde ze hem eigenlijk niet af te breken. Toch zal de nieuwe 10-persoons gondel de oorspronkelijke lifttijd van 7,4 minuten verkorten. Het dalstation van de gondel zal iets naar onderen worden verplaatst, zodat deze van beide kanten goed kan worden bereikt. Het bergstation van de oude lift zal de plaats van het nieuwe middelstation van de gondel worden. De tweede sectie van de gondel loopt tot het bergstation van de Valluga sleeplift. Aangezien het bergstation op een lager punt ligt dan het middelstation moet je een kort stukje naar beneden met de nieuwe gondel.

De ligging van de oude (rood) en nieuwe (groen) Schindlergrat stoeltjeslift (Google Earth)
De ligging van de oude (rood) en nieuwe (groen) Schindlergrat stoeltjeslift (Google Earth)

Er is voor deze tweede sectie gekozen omdat het beginstuk van de piste vanaf het middelstation de massa mensen van een 10-persoons gondel niet aankan en er vanuit hier een betere verbinding naar de omliggende skiroutes ontstaat.

Nieuwe generatie Planaibahn voor Schladming

De oude 6-persoons gondel vanuit Schladming kon tijdens piektijden de massa’s niet goed verwerken en was aan vervanging toe. De 33 jaar oude lift wordt door een moderne 10-persoons gondel van Doppelmayr vervangen. De nieuwe lift verloopt in twee secties op hetzelfde traject als zijn voorganger. De nieuwe capaciteit van 3800 personen per uur betekent een capaciteitsstijging van maar liefst 70%. Door deze capaciteitsboost wordt de oude 3-persoons stoeltjeslift die parallel aan de tweede sectie van de gondel verloopt afgebroken.

Het nieuwe middelstation van de Planaibahn (planai.at)
Het nieuwe middelstation van de Planaibahn (planai.at)

Met een snelheid van 6 meter per seconde duurt een liftrit naar het bergstation slechts 10 minuten. Door de grotere gondels is het voor zomergasten ook makkelijker om mountainbikes en kinderwagens mee te nemen. Er wordt verwacht dat de nieuwe gondel aankomende december, op tijd voor het begin van het skiseizoen, klaar zal zijn.

Verbinding Maiskogel en Kitzsteinhorn in Kaprun voltooid

Twee jaar geleden schreef ik al over het nieuws van de geplande verbinding tussen de twee skigebieden van Kaprun. De Maiskogel en de Kitzsteinhorn worden nu met behulp van de eerste 3S-gondel van de deelstaat Salzburg met elkaar verbonden.

De Maiskogelbahn, de eerste sectie van de nieuwe K-onnection (kitzsteinhorn.at)
De Maiskogelbahn, de eerste sectie van de nieuwe K-onnection (kitzsteinhorn.at)

Vorig jaar is de pas 14 jaar oude Schaufelberg stoeltjeslift door de 10-persoons gondel Maiskogelbahn vervangen. De nieuwe gondel beschikt niet over veel meer capaciteit dan zijn voorganger, maar heeft twee voordelen: hij dient als eerste sectie van de nieuwe verbinding met de gletsjer en door de mogelijkheid om mensen naar beneden te transporteren kan het skiseizoen op de Maiskogel vroeger starten.

Bij het bergstation van deze lift kunnen wintersporters vanaf het aankomende winterseizoen in de 3S-gondel stappen. De meer dan 4,3 kilometer lange gondel beschikt over 32 cabines die elk plaats bieden aan 32 personen. In 9 minuten komt men via een spectaculair tracé aan bij Langwied in het skigebied van Kitzsteinhorn.

De nieuwe 3S-gondel van het K-onnection project tussen Maiskogel en Kitzsteinhorn (kitzsteinhorn.at)
De nieuwe 3S-gondel van het K-onnection project tussen Maiskogel en Kitzsteinhorn (kitzsteinhorn.at)

De maar liefst 12 kilometer lange liftverbinding is niet alleen de langste liftroute van de Oostalpen, maar ook degene met de meeste hoogtemeters. In totaal legt de route 2261 hoogtemeters af. Het gigantische project is misschien wel iets teveel van het goede. Er is meer dan 80 miljoen euro geïnvesteerd met als resultaat een pure liftverbinding zonder ook maar één extra piste.

Theoretisch duurt een ritje van het dorp Kaprun naar de top van de Kitzsteinhorn voortaan 45 minuten, maar het is nog maar de vraag hoeveel langer dat precies wordt met de mensenmassa’s in het hoogseizoen. Andere opties om het gletsjergebied direct te verbinden waren ook besproken, maar werden niet haalbaar geacht. Deze projecten omvatten nieuwe verbindingspistes die niet geschikt zijn voor beginners en een overlapping met het Nationaalpark Hohe Tauern. Aan de ene kant wordt de drukte op de weg door het dorp en naar het gletsjergebied met de komst van deze liftverbinding ontlast. Daar tegenover staat wel dat de rust van het familiegebied Maiskogel op deze manier verloren gaat.

Zo gaat het nieuwe complex met het bergstation van de Maiskogelbahn en het dalstation van de 3S-gondel eruitzien (kitzsteinhorn.at)
Zo gaat het nieuwe complex met het bergstation van de Maiskogelbahn en het dalstation van de 3S-gondel eruitzien (kitzsteinhorn.at)

Na jaren wachten toch een nieuwe Fleckalmbahn in Kirchberg – Kitzbühel

De oude Fleckalmbahn met zijn markante cabines en hoge palen is vanaf deze zomer verleden tijd. Een nieuwe 10-persoons gondel van Leitner vervangt de meer dan 4 kilometer lange en windgevoelige cultlift uit het jaar 1984. Al in 2016 kwam de vervanging van de “Fleck” heel dichtbij. Toen stond in de planning dat de lift in het winterseizoen van 2016-2017 al in maart zou worden gesloten ter voorbereiding op de vernieuwing. Liefhebbers konden bovendien de oude cabines via de site van het skigebied voor 900 euro reserveren.

Het vernieuwde tracé van de nieuwe Fleckalmbahn (kitzski.at)
Het vernieuwde tracé van de nieuwe Fleckalmbahn (kitzski.at)

Plotseling kwam het op het laatste moment tot een stop. Eén van de grondbezitters wilde meer geld zien. Verschillende alternatieven werden bekeken, waarna er is besloten om de nieuwe gondel iets meer richting het westen te laten verlopen, waardoor het bergstation uiteindelijk direct naast het bergstation van de Ochsalm stoeltjeslift komt te liggen. Hierdoor worden meerdere windgevoelige stukken vermeden.

De lift zal in plaats van de doorgaans gebruikelijke 6 meter per seconde voor gondels met een snelheid van 7 meter per seconde naar boven gaan. In minder dan 10 minuten sta je voortaan boven op de Ehrenbachhöhe.

Het nieuwe bergstation direct langs de Ochsalm stoeltjeslift (kitzski.at)
Het nieuwe bergstation direct langs de Ochsalm stoeltjeslift (kitzski.at)

Twee nieuwe liften in SkiWelt

Voor het aankomende winterseizoen zijn er twee nieuwe liften in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental gebouwd. De oude Fleiding stoeltjeslift wordt vervangen door een moderne 8-persoons stoeltjeslift en de Zinsbergbahn wordt de eerste comibibaan in de Kitzbüheler Alpen.

De Fleiding was voor velen een vervelend punt in Westendorf. De driezitter was een trage lift waar veel mensen niet op zaten te wachten, maar niet konden omzeilen. Het is namelijk een essentiële verbinding om naar het achterste gedeelte van Westendorf te komen. De nieuwe 8-persoons stoeltjeslift is volledig uitgerust met stoelverwarming en kap. Het dalstation wordt naar onderen verplaatst, waardoor de pistes langer worden. Binnen 5 minuten sta je met de nieuwe lift boven op het hoogste punt van de SkiWelt.

Het nieuwe bergstation van de Fleidingbahn (ab-planung.at)
Het nieuwe bergstation van de Fleidingbahn (ab-planung.at)

De nieuwe Zinsbergbahn beschikt over 8-persoons stoeltjes en 10 persoons cabines. Omdat de lift veel wordt gebruikt door skischolen, krijgen de klasjes een eigen toegang tot de lift. Het bergstation wordt 400 meter naar boven verlengd in de richting van de Filzbodenbahn voor een betere verbinding met de omliggende pistes en liften. De Zinsbergbahn zal niet alleen in de winter open zijn, maar vanaf volgend jaar zullen de gondels ook in de zomer draaien.

Al met al zijn het dus flinke vernieuwingen in het SkiWelt. Ook voor volgend jaar staat er heel wat op de planning. Naar alle waarschijnlijkheid worden de Salvistabahn en de Hexenwasser gondel volgende zomer nieuw gebouwd.

De nieuwe Zinsbergbahn (ab-planung.at)
De nieuwe Zinsbergbahn (ab-planung.at)

Verbeterde verbinding Hochsölden met de Rotkoglbahn

In Sölden wordt deze zomer de 2-persoons stoeltjeslift Rotkogl (C38, helemaal rechts op de pistekaart) vervangen door een nieuwe 10-persoons gondel. De lift is essentieel voor de wintersporters die in het ski-in-ski-out-dorp Hochsölden overnachten. Met de komst van de gondel wordt de lifttijd verkort van 13 naar slechts 6 minuten. De bijbehorende piste is de start van de dalafdaling bij de Gigijoch en wordt daarom elke dag veel gebruikt. Om problemen op deze piste te voorkomen, is ervoor gekozen om de capaciteit van de gondel ongeveer gelijk te houden met die van zijn voorganger, namelijk 1330 personen per uur. Omdat de piste in een kom ligt is verbreden geen optie.

De nieuwe Zwölferkogelbahn in Hinterglemm (saalbach.com)
De nieuwe Zwölferkogelbahn in Hinterglemm (saalbach.com)

Overige nieuwe liften

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mooie vernieuwingen weer dit jaar. De 10-persoons gondel heeft de 8-persoons bijna helemaal verdrongen als optie ondertussen. goede keuze wat mij betreft, die nieuwe 10 zitters zijn van binnen echt mooi ruim.

Die nieuwe Rotkoglbahn in Sölden is een goede toevoeging. Alleen de aankomst op de Giggijoch zet ik mijn vraagtekens bij. I.p.v. boven het restaurant komt hij nu op gelijke hoogte uit. Gevolg: iedereen die de Giggijoch over wil steken gaat nu waarschijnlijk de Rosskirpl en bijbehorende zwarte piste nemen. Hopelijk verzinnen ze hier nog wat op: lees bijvoorbeeld een sleeplift om het verschil te overbruggen en de zwarte piste veilig te houden.

Leuk artikel. Wat is de reden dat je niet nog meer afleveringen schrijft over de andere genoemde liften?

omdat je dit ook zelf op kunt zoeken?

*bericht bewerkt door Frank66 op 06 jul 2019 20:33

Geef ik m per ongeluk nog een duimpje ook 😖. Mezelf ook maar dan 😂.

hahaha

@Henri ik heb een vraagje over onderstaande…

“Na jaren wachten toch een nieuwe Fleckalmbahn in Kirchberg – Kitzbühel”

‘Plotseling kwam het op het laatste moment tot een stop. Eén van de grondbezitters wilde meer geld zien. Verschillende alternatieven werden bekeken, waarna er is besloten om de nieuwe gondel iets meer richting het westen te laten verlopen’

Hoe is dit nu afgelopen voor die grondbezitter? Zijn ze niet over zijn grond gegaan en heeft hij dus geen geld gekregen? Weet jij dat toevallig?

Peter Pos

Berwang was misschien ook wel de moeite waard om extra toe te lichten. In combinatie met Lermoos ook vaak prima te doen voor een shortski.

@DrPhil @RoteHersentote eerst komen de overzichten uit Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Later in de zomer komen er ook nog aparte blogs (bijv. over Berwang) online.

@peterpos er is nu een alternatieve route gekozen, waardoor de lift niet meer over het grondgebied van deze grondbezitter verloopt.

@Henri, dus gevalletje ‘gegokt en verloren’ ;-)

Peter Pos

8-persoons gondel Jöchelspitzbahn ?

Van waar komt dit?

8-persoons gondel Jöchelspitzbahn ?

Van waar komt dit?

GeensMaarten op 8 jul 2019 07:56

https://www.meinbezirk.at/reutte/c-lokales/arbeiten-an-der-j…

en op vele andere fora te vinden als project

*bericht bewerkt door moderator op 08 jul 2019 08:06

8-persoons gondel Jöchelspitzbahn ?

Van waar komt dit?

GeensMaarten op 8 jul 2019 07:56

Die wordt momenteel gebouwd, is te vinden op diverse Oostenrijkse nieuwssites. De Concessie liep af en een afbraak en eventuele vervanging was noodzakelijk.

@GeensMaarten,
Nieuwe Jöchelspitzbahn is correct. Oude lift werd al eind maart afgebroken. Eind juni werd bouwvergunning verkregen en zijn de werken gestart. Te volgen op: http://www.lechtaler-bergbahnen.at/de/bautagebuch-1/…

Opening september/oktober.

@GeensMaarten,
Nieuwe Jöchelspitzbahn is correct. Oude lift werd al eind maart afgebroken. Eind juni werd bouwvergunning verkregen en zijn de werken gestart. Te volgen op: http://www.lechtaler-bergbahnen.at/de/bautagebuch-1/…

Opening september/oktober.

PieterR op 8 jul 2019 08:11

Top, bedankt.

De bouw van de nieuwe stoeltjeslift in Kals is goed te volgen op de volgende webcam (HD): https://www.bergfex.at/kals-grossglockner/webcams/c10132/…

Ook is de schade voor de bomen als gevolg van de storm van vorig jaar goed te zien op deze helling:

Juli 2019:

null

Juli 2018:

null

Zijn het niet de Borkenkäfer, dan is het wel een storm. Op deze manier wordt alles kaal. :(

Mooi artikel, leuk! Bedankt @Henri!

Beste Henri,
Met veel interesse het artikel nieuwe liften gelezen!

Is er al nieuws mbt de verbinding tussen Spieljoch en Hogfugen. Het projekt 3-S Top of the Alps Hochzillertal Spieljoch?
In het weinige wat ik erover kan vinden is dat het onder constructie is en dat het in 2020 opgeleverd wordt.

Dag Henri, interessante post. Is er ondertussen al iets meer gekend over de mogelijke liftverbinding tussen pitztal en sölden of is dat hele project dood en begraven?

Dag Henri, interessante post. Is er ondertussen al iets meer gekend over de mogelijke liftverbinding tussen pitztal en sölden of is dat hele project dood en begraven?

Sarah1977 op 20 aug 2019 06:48

Op Alpinforum staat een topic speciaal en alleen over dit project.
Kort samengevat de laatste stand van zaken; de UVP aanvraag (oostenrijkse variant van de MER) is in gang gezet.
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=55847&…

The older I get, the better I was

Is er al nieuws mbt de verbinding tussen Spieljoch en Hogfugen. Het projekt 3-S Top of the Alps Hochzillertal Spieljoch?
In het weinige wat ik erover kan vinden is dat het onder constructie is en dat het in 2020 opgeleverd wordt.

Brouwer op 29 jul 2019 13:06

Geen nieuws is goed nieuws. Op het moment dat een aanvraag voor de bouw van een lift voorspoedig gaat, is er geen nieuws totdat deze daadwerkelijk wordt afgegeven. Sowieso duurt het twee jaar om deze liften te bouwen. Bedenk dat de Onkeljochlift vernieuwd moet worden en dat er minstens twee geheel nieuwe liften, naast de 3S nodig zijn om de verbinding tot stand te brengen. Op z’n vroegst start Schultz dus in zomer 2020 met de Onkeljoch en twee liften aan de kant van Hochzillertal. Het jaar daarna zou de 3S dan afgebouwd kunnen worden. Dan is seizoen 2021/2022 dus het eerste seizoen wanneer deze verbinding open is.
Dit is dus het meest positieve scenario schat ik in.

Hartelijk dank voor deze update.

Invliegen van de masten van de nieuwe Vellilleck lift in Ischgl.
Altijd weer imposant zo’n Superpuma uber-heli
https://youtu.be/kzXYFS3TpoM

The older I get, the better I was

In Saalbach is men druk bezig met een nieuwe piste, deze zal een verbinding zijn tussen de Bernkogel en het dalstation van de Schattberg Xpress.

https://fantastischoostenrijk.nl/nieuwe-piste-in-saalbach/…

In Saalbach is men druk bezig met een nieuwe piste, deze zal een verbinding zijn tussen de Bernkogel en het dalstation van de Schattberg Xpress.

https://fantastischoostenrijk.nl/nieuwe-piste-in-saalbach/…

michelr op 16 okt 2019 12:26

Mooie verbetering; scheelt weer een stuk lopen door de winkelstraat. Ik zie de komende jaren ook nog wel een klein gondeltje komen van de Schattberg naar de Bernkogel toe.

Blijft een top gebied en ieder jaar weer beter!

In Saalbach is men druk bezig met een nieuwe piste, deze zal een verbinding zijn tussen de Bernkogel en het dalstation van de Schattberg Xpress.

https://fantastischoostenrijk.nl/nieuwe-piste-in-saalbach/…

michelr op 16 okt 2019 12:26

Mooie verbetering; scheelt weer een stuk lopen door de winkelstraat. Ik zie de komende jaren ook nog wel een klein gondeltje komen van de Schattberg naar de Bernkogel toe.

Blijft een top gebied en ieder jaar weer beter!

Daffie op 17 okt 2019 09:51

Inderdaad men “klaagt” vaak over de afstand als men vanaf de Bernkogel komt en willen de Schattberg op, een gondel de bernkogel vanaf deSchattberg Xpress is niet eens zo’n gekke idee. Maar weet niet hoeveel mensen vanaf de schattberg de bernkogel op willen/gaan.

Poh die Fleidingbahn in Westendorf is een aangename update. De Zinsbergbahn in Brixen moet ik nog zien met die gondels en stoeltjes aan dezelfde kabel. Vooral omdat de skiklasjes voor mogen. Iemand een voorbeeld van het in- en uitstappen hiervan?

Ze hebben allebei een apart instap en uitstap station; dus dat gaat juist heel ordentelijk.
In Mayrhofen staat er al een paar jaar eentje en dat gaat prima.

klasjes zullen in de gondel gaan; dus juist geen gedoe bij de stoeltjes.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie