Grootse plannen in Silvretta Arena Ischgl – Samnaun

Henri op 29 september 2019· 38 reacties

De nieuwe Visnitzbahn in Samnaun
De nieuwe Visnitzbahn in Samnaun

In het grensoverschrijdende skigebied Silvretta Arena Ischgl - Samnaun worden weer liften vernieuwd. Het gebied heeft met de Gampenbahn (2018), Palinkopfbahn (2017), Flimjochbahn (2016), Pardatschgratbahn (2014) en Piz Val Grondabahn (2013) de laatste jaren een reputatie opgebouwd dat er vrijwel elk jaar een lift wordt vervangen. Ook dit jaar stonden er dus weer vernieuwingen op het programma voor in totaal 24 miljoen euro. Zowel in Ischgl als in Samnaun is er een moderne stoeltjeslift gebouwd. Aan de kant van Samnaun maakt men tegelijkertijd grootse plannen om een hele nieuwe kom te ontsluiten.

Nieuwe Velilleck stoeltjeslift aan de kant van Ischgl

In de meest noordelijke punt van het skigebied werd deze zomer de oude 2-persoons stoeltjeslift Velilleck (F1 op de pistekaart) afgebroken. De 2-persoons stoeltjeslift transporteerde wintersporters 21 jaar lang van de Höllboden naar de Idalp. Toen de lift in 1989 werd vervangen door een 4-persoons stoeltjeslift, werd de 2-persoons lift verplaatst naar zijn huidige positie in het Velilltal. Sinds het begin van zijn bestaan heeft de lift maar liefst 14 miljoen wintersporters getransporteerd.

Deze zomer maakte de lift plaats voor een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift met het bergstation op de top van de Pardatschgrat (2620 meter). Dit zorgt ervoor dat de mooie afgelegen rode piste 7 door het Velilltal direct kan worden bereikt. Door deze verlenging is de lift ongeveer 1,3 kilometer langer dan zijn voorganger. Met een snelheid van 6 meter per seconde legt hij het tracé binnen 6 minuten af.

Een overzicht van de nieuwe Velilleck stoeltjeslift. Rechts in beeld ligt Ischgl. (ischgl.com)
Een overzicht van de nieuwe Velilleck stoeltjeslift. Rechts in beeld ligt Ischgl. (ischgl.com)

Het bergstation van de nieuwe Velilleck op de Pardatschgrat (ischgl.com)
Het bergstation van de nieuwe Velilleck op de Pardatschgrat (ischgl.com)

De nieuwe stoeltjeslift is compleet uitgerust met kap en zitverwarming en heeft een capaciteit van 2400 personen per uur. De bouw wordt stipt voor het begin van het winterseizoen afgerond, waardoor de eerste wintersporters in december al van deze toevoeging gebruik kunnen maken.

Vernieuwde Visnitzbahn in Samnaun

Naast de nieuwe stoeltjeslift in het Oostenrijkse gedeelte van de Silvretta Arena (Ischgl) wordt er aan de kant van Samnaun ook nog gewerkt aan een nieuwe lift. De 25 jaar oude 4-persoons stoeltjeslift Visnitz wordt vervangen door een 8-persoons stoeltjeslift, die wintersporters naar de 2633 meter hoge Visnitzkopf brengt. Het wordt de eerste D-Line 8-persoons stoeltjeslift van Zwitserland met een capaciteit van maar liefst 3500 personen per uur.

Vorige zomer is men al gestart met de bouw van het dalstation. Daarnaast heeft men ook aan een nieuwe piste (de rode 68b) gewerkt, die direct bij het nieuwe dalstation uit zal komen. De rest van het project wordt deze zomer voltooid. Op de achterkant van de zetels zal de geschiedenis van Samnaun door middel van historische foto’s te zien zijn.

Een overzicht van beide projecten die deze zomer worden gerealiseerd (links Samnaun, rechts Ischgl)
Een overzicht van beide projecten die deze zomer worden gerealiseerd (links Samnaun, rechts Ischgl)

Visualisatie van de Visnitzbahn in Samnaun (ischgl.com)
Visualisatie van de Visnitzbahn in Samnaun (ischgl.com)

Meer ski-in ski-out in Samnaun

Eind vorig jaar werd duidelijk dat er in het skigebied nog meer projecten op de planning staan. Aan de kant van Samnaun is goedkeuring gegeven voor 4 nieuwe liften, waardoor er een heel nieuw deelgebied bij de Ravaischer Salaas wordt ontsloten. Het gevolg is dat veel dorpsdelen ski-in-ski-out mogelijkheden krijgen. In totaal gaat het project zo’n 80 miljoen euro kosten.

Een 3S-gondel vanuit Samnaun Dorf zorgt ervoor dat de wintersporters die hier verblijven makkelijker en sneller in het skigebied kunnen komen. Nog een voordeel van de nieuwe 3S-gondel is dat de wintersporters die via de rode 80 (Duty-Free-Run) afdalen voortaan het vlakke stuk tussen Samnaun Dorf en de pendelbaan bij Samnaun Ravaisch kunnen vermijden.

Bovenaan deze 3S-gondel ontstaan er vervolgens twee mogelijkheden om verder te gaan. Een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift naar de Greitspitze en een 6-persoons stoeltjeslift naar de Salaaser Kopf. Door de ontsluiting van een nieuwe kom wordt de drukte bij Alp Trida mogelijk verminderd.

Ontsluiting van de Ravaischer Salaas: links de 3S gondel vanuit Samnaun, rechts de twee stoeltjesliften (precieze tracés nog onbekend)
Ontsluiting van de Ravaischer Salaas: links de 3S gondel vanuit Samnaun, rechts de twee stoeltjesliften (precieze tracés nog onbekend)

De gasten die in Compatsch en Laret verblijven kunnen zich ook verheugen op een directe verbinding met het skigebied. Met de blauwe 60 kunnen zij tot dusver wel terug naar het dorp skiën, maar is er elke ochtend een skibus nodig om bij de gondels richting de Alp Trida Sattel te komen. In Laret zal de verbinding met behulp van een nieuwe 10-persoons gondel worden gemaakt. Via een middelstation bij Chams verloopt de gondel tot het bergstation bij de Mullerbahn.

De nieuwe gondel vanuit Samnaun Laret
De nieuwe gondel vanuit Samnaun Laret

Weerstand van milieuorganisaties

Het project krijgt veel kritiek vanuit de lokale en nationale milieuorganisaties. De Ravaischer Salaas is geen officieel beschermd gebied, maar wel van grote waarde. Naast een uitgebreide fauna zijn er gipsdolinen te vinden. Dit zijn gaten in het kalkgesteente die door chemische verwering worden gevormd.

Na zorgvuldige afweging is er vorig jaar door de kantonsregering geconcludeerd dat de beperkte schade aan het landschap die door de bouw van de nieuwe liften en pistes wordt gemaakt gerechtvaardigd is. Men moet er echter alles aan doen om deze schade tot een minimum te beperken. Ter compensatie van de uitbreiding heeft het skigebied inmiddels al een ‘Wildruhezone’ rondom de Piz Ot en Piz Munschuns gecreëerd.

Ravaischer Salaas met de gipsdolinen (FB Schmuggler-Alm Samnaun)
Ravaischer Salaas met de gipsdolinen (FB Schmuggler-Alm Samnaun)

Pro Natura Graubünden laat weten fel tegen de plannen in de Ravaischer Salaas te zijn. In de jaren 80 waren er al plannen om de Ravaischer Salaas te ontsluiten met liften, maar toen heeft men de autoriteiten kunnen overtuigen dat het gebied beschermingswaardig is. De organisatie vindt dat het project wat nu wordt gepresenteerd daarom ook niet goedgekeurd kan worden. Ook het WWF Schweiz bekritiseert de voortdurende trend in de Alpen van skigebiedsuitbreidingen. Volgens de organisatie gaat met de ontsluiting van de Ravaischer Salaas het laatste stuk onverstoord terrein in dit gebied verloren.

Realisatie mogelijk binnen 5 jaar

In december vorig jaar hebben de bewoners van de gemeente massaal voor het project gestemd. In Zwitserland moet de lokale bevolking bij zulke projecten eerst voor of tegen stemmen. Pas daarna kan de bouwvergunningsprocedure worden gestart. Wanneer alles goed verloopt, kan dit megaproject binnen 5 jaar worden voltooid. Als de uitbreiding definitief doorgaat, moet Ischgl de bestaande Höllkarbahn stoeltjeslift trouwens verlengen of een parallelle stoeltjeslift bouwen. Op die manier ontstaat er een directe verbinding met de Ravaischer Salaas.

Lees ook:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Gaaf. Mooi terrein wordt zo ontsloten. En Samnaun wordt interessanter als verblijfplaats.

Lijkt mij een mooie update voor het dorp Samnaun en dus de Zwitserse kant van het skigebied, van mij hoeft echt niet alles altijd groter maar deze uitbreiding klinkt prima☃️

LA NORMA😍☃️

Precies wat hierboven staat, Samnaun wordt interessanter. Wel het skigebied, niet de Ischgl taferelen (Ochtenddrukte, sfeer etc), mocht je dat minder zoeken.

Het gebeurt ook volgens mij niet zo vaak meer dat een gebied echt uitbreidt, toch? Meestal zijn het updates van liften of verbindingen, maar echt nieuw terrein zie ik volgens mij niet zo vaak…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Precies wat hierboven staat, Samnaun wordt interessanter. Wel het skigebied, niet de Ischgl taferelen (Ochtenddrukte, sfeer etc), mocht je dat minder zoeken.

Het gebeurt ook volgens mij niet zo vaak meer dat een gebied echt uitbreidt, toch? Meestal zijn het updates van liften of verbindingen, maar echt nieuw terrein zie ik volgens mij niet zo vaak…

Roy83 op 29 sep 2019 08:25

Het komt best nog regelmatig voor. Valmeinier heeft dit jaar bijvoorbeeld ook een heel stuk nieuw terrein ontgonnen.

Born to Ride

Dat wist ik niet. Ergens moet het ook wel, want er gaan (volgens mij) steeds meer mensen op wintersport. De focus ligt bij veel mensen op de wachtrijen bij liften, maar dat is een beetje als toeritten van de snelweg optimaliseren om file op de snelweg te verminderen.

Winterberg blijft daar een mooi voorbeeld van: supersnelle liften en dus bijna geen (lange) rijen, maar enorm druk op de piste (daardoor).

Dan is het volgens mij logisch dat er meer pistes ontsloten gaan worden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ga al jaren naar dit skigebied. En als dit plan door gaat worden aale irritatie punten weggenomen. Want de dutyfree runs sloeg ik eerder over wegens de slechte verbinding

vaak bun ie te bang

Klopt die dutyfree run pakte wij alleen aan het einde van de dag maar wat een heerlijke piste is dat, het nieuwe stuk lijkt mij ook een echte verbetering van het toch al rijkelijk bedeelde gebied.
Samnaun is overigens prima aan te rijden vanuit SFL & Nauders wanneer de familie man nood heeft aan een dagje km-vreten 😅

Hoewel ik altijd kritisch kijk naar uitbreiding van de skigebieden / de vernietiging van de bergnatuur, lijkt mij dit wel een logische uitbreiding om het gebied één geheel te maken.
Ik zie trouwens ook nog een piste komen in het Fimbatal.

Ik vind vooral de nieuwe lift die de F1 vervangt een top toevoeging. Hierdoor zijn de rode 7 en de zwarte 4 veel beter te skiën voor iederéén zonder via de oude 2 P en de oude Pardatch terug te gaan. Wordt t er jammerlijk wel drukker 🤔. Uitbreiding op de alp trida ook top, eindelijk de 4 zitter zonder kap vervangen en met de aansluiting bij het nieuwe dalstation weer wat extra easy acces freeride terein erbij.
Dat ze Salaas gaan ontsluiten vind ik echt minder. Is een mooi gebied voor de freeride waar nu bijna niemand komt omdat je een stuk terug moet hiken of vellen. Dat pareltje zal daarmee verdwijnen.
Als de lift vanuit samnaum idd doorgaan wordt samnaun als verblijfplaats zeker een interessante optie. Vind de afdaling aan de kant van Claret altijd een genot en de 80 skiede ik nooit vanwege de tijd die dat prikstuk en gondel je koste.
We gaan t zien of je dit allemaal voor elkaar krijgen maar ondanks al het verzet is de Piz Val Gronda er ook gekomen dus dat zal ze vast lukken.

Komt er nog eens een einde aan? Hoeveel kilometer piste heb je nodig in een week? Ik houd enorm van skiën maar ook van een ongerepte bergwereld. Straks zijn er alleen nog plukjes van over…

Komt er nog eens een einde aan? Hoeveel kilometer piste heb je nodig in een week? Ik houd enorm van skiën maar ook van een ongerepte bergwereld. Straks zijn er alleen nog plukjes van over…

AnneDeB op 29 sep 2019 11:33

Mee eens. Het moet een keer ‘genoeg’ zijn.

Komt er nog eens een einde aan? Hoeveel kilometer piste heb je nodig in een week? Ik houd enorm van skiën maar ook van een ongerepte bergwereld. Straks zijn er alleen nog plukjes van over…

AnneDeB op 29 sep 2019 11:33

Oostenrijk (skiën) en ongerepte bergwereld, bestaat dat dan?
Afgezien de pitztaler en de kaunertalergletsjer heb ik nooit de behoefte gehad om naar enig skigebied in Oostenrijk terug te gaan.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 sep 2019 12:23

Komt er nog eens een einde aan? Hoeveel kilometer piste heb je nodig in een week? Ik houd enorm van skiën maar ook van een ongerepte bergwereld. Straks zijn er alleen nog plukjes van over…

AnneDeB op 29 sep 2019 11:33

Ach er zijn nog legio regio’s waar je midden in de natuur zit en hooguit enkele liften zijn die eigenlijk helemaal opgaan in de natuur. Je moet er alleen iets verder voor kijken dan dat de gemiddelde Nederlandse wintersporterneus lang is…

Born to Ride

Is die dutty free run dan zo plat op t einde? We gaan 14 maart voor t eerst naar iscghl met 4 snowboarders. Maar we haten platte stukken 😁

Toetie

Elk jaar verschijnen er ook wel weer blogs over sluitende skigebieden. Misschien dat het dan toch in balans is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou er graag nog eens skiën, maar de berichten over het publiek en de belachelijke prijzen houden mij tegen. Doe mij maar het gemoedelijke Hochkönig.

Karin Es

@Roy83 Dat kan een interessante gedachte zijn maar met name triggert mij je opmerking ‘elk jaar’. Ik hoor en lees dit n.l. niet; hooguit af en toe een klein één-tweeliftskigebiedje dat gesloten wordt, dus qua verhouding zal dit w.s. niet passend zijn.
@Matthias123; Je bedoelt w.s. je eigen Nederlandse Pinokkio neus; je moet dan inderdaad, maar helaas, ver(der) kijken omdat het voor ieders neus wordt weggehaald.

Dat klopt inderdaad @frank66: het zijn de kleinere gebiedjes die sluiten inderdaad. Helemaal in balans zal het niet zijn, inderdaad.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou er graag nog eens skiën, maar de berichten over het publiek en de belachelijke prijzen houden mij tegen. Doe mij maar het gemoedelijke Hochkönig.

KarinEs op 29 sep 2019 13:46

Als je enkel voor het skiën gaat kan je er ook prima terecht hoor, niks moet en je kunt het zelf zo duur maken als je wilt… Ga je iedere dag uit eten en apresskiën dan wordt het al snel een dure trip idd en je accomodatie kun je ook zelf voor een goed en niet duurder dan elders bedrag vinden, moet je alleen niet midden in het centrum willen zitten natuurlijk😉

LA NORMA😍☃️

@Frank66 de doorsnee Nederlander kent maar een klein stukje van de Alpen en dat zijn inderdaad gebieden die redelijk volgebouwd zijn. Dat jouw kennis niet groter is wil niet zeggen niet dat geen grote gebieden zijn in de Alpen waar de natuur nog ongerept is.

Born to Ride

@Henri gaan ze nu de L1 en/of L2 afbreken? 2 van die liften op die plek lijken mij na de bouw van de nieuwe liften wel overbodig geworden.

Übung macht den meister!!!

Elk jaar verschijnen er ook wel weer blogs over sluitende skigebieden. Misschien dat het dan toch in balans is?

Roy83 op 29 sep 2019 13:10

Interessant dat je dat noemt, daar was ik niet van op de hoogte. Zouden ze ook alle oude infrastructuur weer weghalen?
Zie dat soort berichten hier niet zoveel voorbij komen.

Laten we in deze discussie niet op de persoon spelen iig.

Click. Click. Peace

@toetie ,dan zou ik de 80.maar skippen. Als.je toch naar Samnaun wilt boarden die vanaf alp trida nemen, ook leuk👍

Wij komen al enkele jaren in Samnaun, meestal voor een skort ski, omdat het er een stuk rustiger is en de prijzen van de accomodaties ook wat gunstiger zijn dan bij grote broer Ischgl. Nu hebben ze in Samnaun een probleem met de bezetting - het zit lang niet altijd vol en bij momenten (off season) is het een ghost town terwijl het in Ischgl goed draait. Dat zal binnenkort veranderen. Jammer want een stukje van de charme en rust gaat verloren, maar goed voor het skicomfort en de lokale economie in Samnaun.

Onze vaste verhuurder vertelde me vorig jaar dat Ischgl een meerderheid van de aandelen heeft in Samnaun (Bergbahnen) en die jongens moeten blijven investeren omdat ze te veel winst maken en nu al op een berg cash zitten. Ook het vastgoed in Samnaun is voor een aanzienlijk deel in handen van families uit Ischgl en die zien hun investeringen opgewardeerd worden met deze investering.

@toetie ,dan zou ik de 80.maar skippen. Als.je toch naar Samnaun wilt boarden die vanaf alp trida nemen, ook leuk👍

Pascal6 op 29 sep 2019 20:21

Gaan we proberen bedankt voor de tip

Toetie

Ik vind het een mooie toevoeging, ben er erg blij mee.

Kappl - St.Anton staat -na de afwijzing van vorig jaar- ook weer in de planning. Nieuwe poging, met hulp van de Ischglers…

Plus dat met deze uitbreiding ook de verbinding See - SFL weer een stapje dichterbij komt…

Kappl - St.Anton staat -na de afwijzing van vorig jaar- ook weer in de planning. Nieuwe poging, met hulp van de Ischglers…

Wunderkammer op 29 sep 2019 23:06

Inderdaad, deze keer zou er wel enkel sprake zijn van een "peak-to-peak" verbinding boven het Malfontal. De liften en skiroutes in het tot vandaag skivrije dal uit de vorige versie van het project zouden worden gedumpt.

Dat in combinatie met de (politieke en financiële) steun van Ischgl geeft het project een stuk meer kans op slagen.

Ze zullen in Kappl trouwens wel meer in het geldpotje van Ischgl moeten zitten, want ook de oude 4-persoons gondel vanuit het dal en de 2de daaropvolgende 4-persoons stoeltjesliften zullen moeten worden vervangen door liften met hogere capaciteit, want eens de verbinding naar St. Anton er is zal er veel volk dat in Ischgl logeert naar Kappl komen om de doorsteek naar Ski Arlberg te maken.

Edit: had nog niet gezien dat @Roel er een hele post heeft aan gewijd: https://www.wintersport.be/weblog/bericht/479364/liftverbind…

*bericht bewerkt door Skiwi op 30 sep 2019 08:53

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie