BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Nostalgisch genieten in het Zuid-Duitse Brauneck

Nostalgisch genieten in het Zuid-Duitse Brauneck

Henri op 12 november 2019 · 4 reacties

Terug in de tijd - de Finstermünzkom
Terug in de tijd - de Finstermünzkom

Vijftig kilometer ten zuiden van München in het Isartal ligt het dorpje Lenggries met het skigebied Brauneck. Het skigebied heeft me erg verrast door zijn rijke skihistorie en zijn veelzijdigheid. Het ademt nostalgie! Je skiet als het ware door een museum en maakt een tijdreis door het gebied. Oud en nieuw gaat hier hand in hand en een groter verschil bestaat er bijna niet: de Milchhäuslexpress uit 2014 versus de Finstermünzkom met liften uit de jaren 60 en 70. Toch liggen deze twee uitersten nog geen kilometer van elkaar vandaan in hetzelfde gebied. Met de komst van de gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift Schrödelsteinbahn deze winter zal dit '50 jaar terug in de tijd'-gevoel voor een deel verdwijnen. De komende jaren zullen de oude sleepliften achterin het gebied echter nog wel te vinden zijn waardoor de tegenstellingen voelbaar zullen blijven.

De Brauneckbahn met het Isartal op de achtergrond
De Brauneckbahn met het Isartal op de achtergrond

Meer dan alleen nostalgie

Nostalgie hoeft niet de enige reden te zijn om het skigebied van Brauneck te bezoeken, want ook de pistes mogen er zijn. Je vindt hier pistes voor alle skiniveaus met een aangename afwisseling: van brede carvehellingen tot knusse en kronkelende pistes met een natuurlijk oneffen verloop. Wintersporters uit München en omstreken weten dit maar al te goed. Zoals dit al 60 jaar het geval is kan het in de weekenden bijzonder druk zijn door deze dagjesmensen. Met name tijdens zonnige weekenden in januari en februari moet je rekening houden met lange wachttijden. Buiten de weekenden is het overwegend rustig en zijn er maar zelden wachtrijen bij de liften.

Het skigebied start op een hoogte van 700 meter en reikt tot 1712 meter. Hiermee overbrug je toch een behoorlijk aantal hoogtemeters, wat betekent dat er een paar mooie lange pistes tussenzitten. Achterin het gebied zijn de pistes aan de korte kant.

Een overzicht van het skigebied met de nieuwe Schrödelsteinbahn
Een overzicht van het skigebied met de nieuwe Schrödelsteinbahn

De Brauneckbahn brengt je via een spectaculair tracé naar een hoogte van 1517 meter
De Brauneckbahn brengt je via een spectaculair tracé naar een hoogte van 1517 meter

Met 34 kilometer aan piste is het een van de grootste skigebieden van Duitsland. Toch kun je alle uithoeken in één dag helemaal verkennen. Het skigebied leent zich dan ook perfect voor een (halve) dag skiën tijdens een reisdag of voor een korte skitrip van een paar dagen. Ondanks het beperkte aantal pistekilometers heeft het namelijk best veel te bieden. Het gebied is voor een week waarschijnlijk te klein, maar er is een regioskipas ‘Alpen Plus’ die ook geldig is in onder andere Spitzingsee - Tegernsee en Sudelfeld.

Heerlijke pistes rondom de voormalige Finstermünzbahn (nu Schrödelsteinbahn)
Heerlijke pistes rondom de voormalige Finstermünzbahn (nu Schrödelsteinbahn)

De Flori sleepliften met bijbehorende pistes (rode 13 en 14)
De Flori sleepliften met bijbehorende pistes (rode 13 en 14)

Verschillende uithoeken met een ander karakter

Zodra je een rondje door het gebied maakt, zie je de mentaliteit van vroeger terug. Elke helling moest worden ontsloten met een skilift, net zolang tot het complete skibare terrein was benut. Omdat er hierdoor verschillende uithoeken zijn gecreëerd en het soms even zoeken is naar bepaalde afdalingen, voelt het gebied vrij groot aan. Van de 34 pistekilometers is 65% als rood gemarkeerd, maar ze zijn niet allemaal even steil.

Drie van deze rode pistes liggen bij de Milchhäuslexpress. Deze snelle stoeltjeslift blijkt een enorm goede investering te zijn geweest. In tegenstelling tot zijn voorgangersleeplift is de stoeltjeslift zo gebouwd dat alle drie de dalafdalingen aan de kant van het dorpje Wegscheid goed te bereiken zijn. De drie pistes zijn, ondanks hun rode kleur op de pistekaart, ook te doen voor beginners.

De moderne Milchhäuslexpress
De moderne Milchhäuslexpress

De rode 10
De rode 10

Verderop in de Finstermünzkom en bij de Idealhang zijn de liften trager en de pistes korter. Op een rustige dag buiten het hoogseizoen borrelt het nostalgische gevoel op. Het buiten zijn, terug in de tijd, geen massatoerisme, een oase van rust, uitzichten op onbewoonde gebieden: één met de natuur. Zo heeft iedere uithoek in het skigebied een ander karakter.

Snowboarders en beginners in Brauneck

Doordat er af en toe (met name achterin het gebied) vlakkere stukken te vinden zijn, is het gebied niet ideaal voor snowboarders. Voor skiërs is het niet storend, maar met voorjaarscondities op een snowboard zijn korte stukjes omhoog lopen soms onvermijdelijk.

De rode 21 is een van de leuke pistes bij de Finstermünzbahn (nu: Schrödelsteinbahn)
De rode 21 is een van de leuke pistes bij de Finstermünzbahn (nu: Schrödelsteinbahn)

Onderaan de Milchhäuslexpress in Wegscheid en de Brauneckbahn in Lenggries vindt je meerdere oefenpistes naast elkaar. Bovendien zijn er ook meerdere kinderlanden, waardoor de allerkleinste kinderen ook veel mogelijkheden hebben. Het besneeuwingsnetwerk is op deze laaggelegen hellingen in tegenstelling tot achterin het gebied wel helemaal modern.

De oefenpistes bij Wegscheid
De oefenpistes bij Wegscheid

De mooiste pistes van Brauneck

Tijdens mijn bezoek waren de condities door heel het gebied erg goed. Vrijwel alle pistes waren heerlijk om te skiën, maar mijn toppers waren de volgende:

  • De rode 21: een speelse en bochtige piste bij de Finstermünzbahn
  • Ahorn Steilhang + Waxenstein (zwarte 4 + rode 5): een lange piste die met name bovenin vrij breed is en een heerlijke hellingshoek heeft om te knallen. De zwarte piste gaat na een kleine verbindingsweg over in een heerlijke rode piste door het bos.
  • Weltcupabfahrt (zwarte 1): met name in het bovenste gedeelte bij de Garland stoeltjeslift is deze piste vrij steil. Door zijn gunstige ligging blijft de sneeuw hier lang goed.

De Waxensteinpiste (rode 5)
De Waxensteinpiste (rode 5)

De start van de Weltcupabfahrt met de Brauneckbahn en het Isartal op de achtergrond
De start van de Weltcupabfahrt met de Brauneckbahn en het Isartal op de achtergrond

Ruime keuze aan restaurantjes en berghutten

Met een blik op de pistekaart valt meteen op dat er voor een gebied met een beperkt aantal pistekilometers enorm veel eetgelegenheden zijn, maar liefst 16! Helemaal achterin het gebied bij de Idealhang sleeplift vind je de Stie-Alm. Je kunt in deze gezellige berghut niet alleen goed eten, maar ook aan de piste overnachten. De Stie-Alm maakt gebruik van veel eigen producten. Niet alleen het rund- en varkensvlees komt van de eigen alm, maar ook kaas en andere melkproducten worden in de eigen kaasmakerij gemaakt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van verse kruiden van de omringende alpenweides. Naast de Stie-Alm zijn er nog veel meer mogelijkheden voor een lekkere lunch, zoals de Florihütte, de Tölzer Hütte en de Jaudenstadl.

Helemaal achter in het gebied ligt de (vaak diep ingesneeuwde) Stie-Alm met de Idealhanglift
Helemaal achter in het gebied ligt de (vaak diep ingesneeuwde) Stie-Alm met de Idealhanglift

De Idealhang met uitzicht op de Stie-Alm
De Idealhang met uitzicht op de Stie-Alm

Verandering op komst

Aankomende winter zal er op de plaats van de 2-persoons stoeltjeslift Finstermünzbahn dus een moderne 6-persoons stoeltjeslift staan. De nieuwe Schrödelsteinbahn vervangt de oude lift uit 1976 en volgt hetzelfde tracé. Deze vernieuwing zat er al een hele tijd aan te komen, want de lift had in het hoogseizoen al jaren te kampen met capaciteitsproblemen. Met de nieuwe capaciteit van 2400 personen per uur zullen de lange wachtrijen verleden tijd zijn. De pistes bij de nieuwe Schrödelsteinbahn worden uitgerust met gloednieuwe sneeuwkanonnen, zodat deze zuidhellingen beter bewapend zijn tegen de grotere stroom wintersporters. De Bayernhang sleeplift (nr. 15) wordt eveneens afgebroken omdat deze met de komst van de capaciteitssterke stoeltjeslift overbodig wordt. De sleeplift ontsluit geen extra pistes.

Graafwerkzaamheden voor de nieuwe Schrödelsteinbahn (FB Ski- und Wandergebiet Brauneck)
Graafwerkzaamheden voor de nieuwe Schrödelsteinbahn (FB Ski- und Wandergebiet Brauneck)

Door deze modernisering borrelt bij mij de vraag op of de sfeer die het gebied zo uniek maakt zal blijven zoals hij altijd al was geweest. De nieuwe liften hebben namelijk een veel grotere capaciteit dan de voorgangers. Dit resulteert in een grotere drukte op de piste. Omdat niet alle pistes voor zulke massa's geschikt zijn, worden deze in veel gebieden gemodelleerd (strakgetrokken) zodat wintersporters beter/sneller kunnen afdalen. Maar juist deze verrassingen, heuveltjes en bochten in de pistes zorgen voor een speels karakter en maken Brauneck zo bijzonder. Terwijl het skigebied zeer waarschijnlijk een verdere financiële boost gaat krijgen, dreigt de pistediversiteit verloren te gaan bij de bouw van nieuwe liften.

In het decembernummer #46 van Wintersport Magazine zal een uitgebreid artikel te lezen zijn over de bijzondere geschiedenis van Brauneck.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Reacties

  • Telemark 12-11-19 09:57
    Telemark 12 november 2019 · 09:57
    Leuk bericht. Het risico op verbrede en genivelleerde pistes is een groot risico wat vaak met capaciteitsuitbreiding hand in hand gaat en inderdaad vaak het karakter van bepaalde gebieden negatief beïnvloedt. Nu maar hopen dat het in Brauneck niet gebeurt.
  • stok 12-11-19 11:48
    stok 12 november 2019 · 11:48
    Leuk om te lezen. Ik krijg er zin van om dit gebiedje eens een dag te proberen!
  • Jurian 12-11-19 11:59
    Jurian 12 november 2019 · 11:59
    Ik ben hier meerdere keren geweest. Het is een leuk gebied zolang de sneeuwcondities van de dalafdalingen goed zijn.
    De pistes boven in het gebied zijn te kort voor gevorderde wintersporters.
    Daarnaast moet je dit gebied in het weekend vooral niet aanrijden. Half de wintersporters van München komen dan met elk weertype dit gebied bezoeken wat tot 50min+ wachttijden bij de oude Brauneckbahn kan leiden.

    Het is beter om bij de andere parkeerplaats te parkeren en zo gebruik te maken van de modernere stoeltjesliften om het gebied in te komen.

    Doordeweeks is dit een droomgebied bij goede condities omdat er relatief weinig gasten in Lenggries verblijven en het vooral een "weekend-gebied" is (net als "Sudelfeld" en "Spitzingsee", beide ongeveer 1 uur rijden vanaf München)
    Garmisch-Partenkirchen is ook ongeveer een uur rijden maar hier blijven meer wintersporters voor de hele week zodat het ook gedurende werkdagen relatief druk kan zijn.
  • Ferdinand 12-11-19 12:56
    Ferdinand 12 november 2019 · 12:56
    Gelijk weer inspiratie voor Wintersport 2021-2022: het bezoeken van kleine Duitse gebiedjes die het omrijden waard zijn..
    fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.