Wat zijn reële prijzen voor hotels in de Alpen en waarom?

Roel op 23 oktober 2019· 46 reacties

null

In de serie van vakantie gerelateerde blogs nemen we een kijkje achter de schermen van hotelprijzen. In de Alpen vind je hotels in alle soorten en maten. Direct aan de piste, in een dorp verderop, en van heel basic tot luxe. En dan hebben we het nog niet over de verschillen tussen landen. Hoe komen de prijzen van wintersport hotels tot stand, wat zijn goede prijzen, en waarom is dat zo? Ik sprak erover met mijn collega Ben Brantzen die een jarenlange ervaring heeft bij meerdere reisorganisaties en veel contacten onderhoudt met hotels en hotelketens in de Alpen.

Waaruit is een hotelprijs opgebouwd?

Om er achter te komen of de prijs van een hotel in een skigebied gerechtvaardigd is, is het goed om te weten met welke kosten een hotel te maken heeft. Op de eerste plaats is er het gebouw. De uitbater huurt het pand of heeft dit op krediet gekocht. In het geval van nieuwbouw komt daar nog een grondprijs bij en afhankelijk van de ligging is deze prijs hoger of lager. Deze kosten zitten natuurlijk verdisconteerd in de kamerprijs. Daarvan moet verder de bedrijfsvoering worden betaald: personeel, eten, schoonmaak, verwarming, water, electriciteit, onderhoud en niet te vergeten marketingkosten. Om bij de tijd te blijven wordt er daarnaast vaak ook nog geld gereserveerd voor toekomstige investeringen.

Hoe groot deze kosten uitvallen hangt mede van de constructie af. Hotelketens kunnen hun kosten spreiden over meerdere accommodaties en hebben schaal- en inkoopvoordeel ten opzichte van kleine, zelfstandige familiehotels. In die zin bestaan er ook grote verschillen tussen landen onderling. In Frankrijk zijn hotels minder vaak familiebedrijven dan in Oostenrijk. Verder kunnen belastingen en andere bijkomende kosten van plaats tot plaats verschillen.

Statige hotels in Bad Gastein (O)
Statige hotels in Bad Gastein (O)

*Hotels kunnen werken met omzetgaranties of een touroperator een heel hotel laten afnemen. Dit laatste biedt de touroperator maximale flexibiliteit. Het hotel kan namelijk niet meer zelf de kamerprijzen bepalen. Verder is er een constructie mogelijk met partijen als Booking.com waarbij kamers realtime worden aangeboden maar ieder moment kunnen worden teruggenomen. Bijvoorbeeld in een drukke week als het hotel de kamers zelf makkelijk kwijt kan.

Touroperators en boekingsplatformen

Een niet onbelangrijke kostenpost die we apart noemen is de touroperator of tussenpersoon. Sommige hotels regelen de bezetting van kamers zelf, maar waar dat niet lukt (of kan) regelen een of meerdere touroperators dit. Een touroperator koopt vooraf een x aantal hotelkamers in en zorgt daarmee voor klandizie. Werk voor de hoteluitbater wordt daarmee uit handen genomen en financiële risico’s worden afgedekt. Een touroperator doet dit natuurlijk niet voor niets. In ruil ontvangt hij de kamerinkomsten of, in geval van een boekingsplatform als Booking.com, een percentage per kamer*.

Inkomsten

Dat zijn de kosten, maar er staan natuurlijk inkomsten tegenover. Zoals hierboven genoemd is een hotel via een touroperator verzekerd van inkomsten maar heeft het geen grip meer op de kamerprijs, die bepaalt de touroperator. (Omdat deze hoger of lager kan uitvallen is het voor de consument altijd zinvol om prijzen te vergelijken). Daar komt een besparing aan marketingkosten bij; die neemt de touroperator of het boekingsplatform voor rekening. Bij meerdere touroperators krijgt het hotel zelfs ‘gratis’ meerdere marketingkanalen.

De ligging van het hotel bepaalt vervolgens wat er potentieel verdiend kan worden. Een hotel in een (hoog) skigebied moet in een paar maanden tijd het geld verdienen. In de zomer staan veel hotels leeg of deze draaien met een lagere personeelsbezetting. Een voorbeeld is Ischgl dat in de winter bomvol zit met wintersporters maar 's zomers voor een groot deel leegstaat. Veel hotels zijn zelfs gesloten. Hetzelfde geldt voor hoge Franse skigebieden als Val Thorens en La Plagne.

Hooggelegen dorpen moeten het geld in een half jaar verdienen
Hooggelegen dorpen moeten het geld in een half jaar verdienen

Reële prijzen

Maar wat betekent dit alles voor de hotelkamerprijzen in een skigebied? Met dit in het achterhoofd is een weekprijs van 500 tot 600 euro per persoon met skipas en halfpension in de winter (drie sterren) een fantastische prijs, aldus mijn collega Ben Brantzen. “Maar met deze prijs kan een hotel in een gemiddeld Oostenrijks skigebied het hoofd eigenlijk al niet boven water houden. Een enigszins financieel gezond hotel kan kamers voor dit soort prijzen alleen in het laagseizoen aanbieden. Dat voor sommige mensen 50 - 60 euro per persoon per nacht het absolute maximum is voor een kamer met halfpension en skipas is dus eigenlijk niet realistisch”, zegt hij. “Dit ga je terugzien in het eten, de staat van onderhoud of op een andere manier”. Natuurlijk zijn er ook wintersporters die voor deze prijs wel een prima accommodatie vinden, maar dat zijn volgens hem uitzonderingen die de regel bevestigen. Bij een gezonde bedrijfsvoering begint het ongeveer bij 70 euro per persoon per nacht, uitgaande van een gemiddelde situatie in een Oostenrijks skigebied.

Zoals genoemd zijn meer factoren van invloed op de prijs die een hotel realistisch gezien kan vragen. Zo is een hotel in een dal zonder skigebied goedkoper dan een hotel in een dorp aan de piste waar de grondprijs hoog is. Ook maakt het veel uit of een hotel al generaties in familiebezit is of niet, en of het hotel zomerinkomsten kan genereren. Lager gelegen dorpen als Zell am See of Mayrhofen trekken in de zomer veel meer toeristen dan Obertauern op 1740 meter waardoor er in meer maanden geld verdiend kan worden.

Niet snel te duur

Een hotelprijs is dus een resultaat van allerlei factoren, maar de boodschap die Ben heeft is dat hotelprijzen in de skigebieden niet zo ‘over the top’ zijn als sommige mensen denken, als je alle aspecten meerekent. Er blijft veel geld aan de strijkstok hangen voordat een hoteluitbater pure winst maakt.

Lees ook:

Hoe werken hotelsterren?

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Bij een gezonde bedrijfsvoering begint het ongeveer bij 70 euro per persoon per nacht, uitgaande van een gemiddelde situatie.

Enkel ontbijt of halfpension?
Inclusief skipas of niet?
Voor een (min.) 3* hotel, halfpension maar zonder de skipas vind ik het een zeer correcte prijs. ;)

Bla, bla, bla.

Zou juist de rol van booking.com niet de prijzen omhoog drijven? Volgens mij hebben zij hele strenge voorwaarden (prijs op booking.com moet de laagste zijn plus relatief hoge provisie). Logischerwijs ben je als klant (uiteindelijk) degene die de provisie betaalt.

Hoe dan ook: ik vind over het algemeen niet dat (wintersport)hotels nou zo duur zijn. In veel gebieden moet je het inderdaad in een paar maanden verdienen, het is, zeker in wat kleinere hotels, gewoon 7 dagen in de week behoorlijk hard werken en buiten de vakanties om is de concurrentie moordend.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou juist de rol van booking.com niet de prijzen omhoog drijven? Volgens mij hebben zij hele strenge voorwaarden (prijs op booking.com moet de laagste zijn plus relatief hoge provisie). Logischerwijs ben je als klant (uiteindelijk) degene die de provisie betaalt.

Daarom boek ik bijna nooit via booking.com, maar rechtstreeks bij het hotel.

Rob

@Roel: ik had de opbouw van de kosten verwacht op de verschillende onderdelen.

@RCGrootveld: probeer ik ook. Ik gebruik booking als een catalogus. M.i. hebben ze meer een nutsfunctie dan dat ze een puur commercieel bedrijf zijn.

Vaak kijk ik bij zowel Booking etc. als direct, ene keer boek ik direct andere keer via Booking. Heeft voor mij te maken met zowel prijs als voorwaarden. Uiteraard betaalt een hotel wel voor Booking, maar daar krijgen ze ook heel wat exposure voor terug.

Die 50-60 per nacht inclusief skipas & halfpension zie ik ook echt alleen maar in een heel goedkoop skigebied en inderdaad moet je er dan niets van verwachten. 50 per nacht p.p. voor een appartement buiten het hoogseizoen (ex skipas nog) is voor mij wel redelijk de max, meestal zitten we daar nog onder. Een enkele uitzondering erboven, maar dan moet het echt meerwaarde hebben.

Zou juist de rol van booking.com niet de prijzen omhoog drijven? Volgens mij hebben zij hele strenge voorwaarden (prijs op booking.com moet de laagste zijn plus relatief hoge provisie). Logischerwijs ben je als klant (uiteindelijk) degene die de provisie betaalt.

Daarom boek ik bijna nooit via booking.com, maar rechtstreeks bij het hotel.

RCGrootveld op 23 okt 2019 09:43

tot 25% comissie en de kamer aanbieder mag op eigen website niet onder de prijs van booking.com gaan.

https://www.ad.nl/reizen/hoe-boekingswebsites-je-een-poot-ui…?

Addict.

tot 25% comissie en de kamer aanbieder mag op eigen website niet onder de prijs van booking.com gaan.

Er bestaat ook nog zo iets als een persoonlijke offerte, buiten alles om, rechtstreeks met de uitbater.

Rob

Daarom boek ik bijna nooit via booking.com, maar rechtstreeks bij het hotel.

RCGrootveld op 23 okt 2019 09:43

Nadeel is wel dat rechtstreeks bij hotel bijna nooit gratis annuleren is, voor mij dé reden om via booking.com oid te gaan

Vaak kijken wij voor hotels eerst op booking.com en bellen dan rechtstreeks het hotel op buitenom booking. Als je dan zegt dat je het op booking hebt zien staan krijg je vaak nog 5 tot 10% korting op de prijs op booking. Je bent dan goodkoper uit en uiteindelijk verdient de uitbater er meer aan. Booking bied veel exposure, maar gedraagt zich verder echt maffia achtig.

Born to Ride

Zou juist de rol van booking.com niet de prijzen omhoog drijven? Volgens mij hebben zij hele strenge voorwaarden (prijs op booking.com moet de laagste zijn plus relatief hoge provisie). Logischerwijs ben je als klant (uiteindelijk) degene die de provisie betaalt.

Hoe dan ook: ik vind over het algemeen niet dat (wintersport)hotels nou zo duur zijn. In veel gebieden moet je het inderdaad in een paar maanden verdienen, het is, zeker in wat kleinere hotels, gewoon 7 dagen in de week behoorlijk hard werken en buiten de vakanties om is de concurrentie moordend.

Roy83 op 23 okt 2019 07:51

In mijn dorp (Dienten) gingen de hotels afgelopen winter vroegtijdig dicht. De laatste drie weken tot Pasen (dat wel erg laat viel) waren ze allemaal al dicht, omdat de omzet al lang en breed gehaald was.
In de zomer gingen ze nog wel een paar weken open. Volgens mij halen ze heel makkelijk in korte tijd een uitstekende jaaromzet.

Peter Pos

Er bestaat ook nog zo iets als een persoonlijke offerte, buiten alles om, rechtstreeks met de uitbater.

RCGrootveld op 23 okt 2019 11:54

bookingsites proberen ook dat dicht te timmeren met voorwaarden, een hotel helaas vaak niet zonder ze. geef ze groot gelijk dat ze persoonlijk aanbiedingen doen.

Addict.

Nadeel is wel dat rechtstreeks bij hotel bijna nooit gratis annuleren is, voor mij dé reden om via booking.com oid te gaan

Skiwi op 23 okt 2019 11:58

Kom je kennelijk in andere hotels dan ik … want tot op heden heb ik dat alleen in Oostenrijk meegemaakt.
Een van de reden waarom wij ook niet naar Oostenrijk gaan.

Verder reserveer ik voor de wintersport namens een vereniging (dus rechtspersoon), wellicht dat ze dan anders werken.
En als je met 20 man komt, van te voren alle gegevens en kamerindeling toestuurt en de hele rekening in een keer (achteraf!) betaalt, is er wellicht wat meer te ‘regelen’ dan als individu.

Rob

Kunnen jullie alsjeblieft ophouden met die schreeuwerige bewegende advertenties midden in een artikel? Het leidt echt vreselijk af van de tekst.

@ThomJ Ga rustig zitten, neem wat lekkers te drinken en scroll iets verder door, dan hoef je er niet naar te blijven kijken ;)

*bericht bewerkt door Marijnt op 23 okt 2019 13:22

Bij een gezonde bedrijfsvoering begint het ongeveer bij 70 euro per persoon per nacht, uitgaande van een gemiddelde situatie.

Enkel ontbijt of halfpension?
Inclusief skipas of niet?
Voor een (min.) 3* hotel, halfpension maar zonder de skipas vind ik het een zeer correcte prijs. ;)

bartvwg op 23 okt 2019 07:36

Klopt dit is de prijs incl. halfpension.

@MiVe de opbouw van kosten is heel afhankelijk van de situatie. Bv. hoeveel personeel een hotel heeft, dus dat kunnen we niet echt laten zien.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik zoek heel vaak met Booking.com, Expedia, etc.
Als ik dan iets vind wat me bevalt probeer ik ALTIJD direct bij het hotel zelf te reserveren. Al kost het hetzelfde, als het even kan reserveer ik niet via die boekingssites.

In de meeste gevallen zijn de hoteliers je dankbaar dat je de moeite neemt om rechtstreeks te reserveren en ze net een beetje meer marge gunt, en krijg je rechtstreeks toch nog wel wat meer voordeel.

Dan kun je natuurlijk zeggen dat ik die boekingssites misbruik, maar die boekingssites maken misbruik van hun marktmacht door naar mijn mening te strenge voorwaarden en te hoge tarieven te hanteren.

Bij een gezonde bedrijfsvoering begint het ongeveer bij 70 euro per persoon per nacht, uitgaande van een gemiddelde situatie.

Enkel ontbijt of halfpension?
Inclusief skipas of niet?
Voor een (min.) 3* hotel, halfpension maar zonder de skipas vind ik het een zeer correcte prijs. ;)

bartvwg op 23 okt 2019 07:36

Klopt dit is de prijs incl. halfpension.

Roel op 23 okt 2019 13:40

Heel aardige prijs dan, dat haal ik niet in ‘mijn’ hotels (Behalve dan in de herfstwandelvakanties). ;)

Bla, bla, bla.

Sorry maar dit is geen best artikel.
Zo wordt gesuggereerd dat in plaatsen als Ischgl de prijzen hoog zouden zijn omdat de stille zomers gecompenseerd moeten worden. Dat is kletskoek. De hoge prijzen in Ischgl (etc) zijn toch echt vraaggestuurd!
Ischgl is tegenwoordig qua gemiddeld inkomen één van de rijkste gemeenten (met Obertauern en Lech) van Oostenrijk. Er wordt in de winter ruim voldoende verdiend om van een rustige zomer te genieten!
Bovendien gaat het hier vaak om grote, luxe hotels waarvoor het simpelweg te duur zou zijn om die in de zomer door te laten draaien bij beperkte bezetting.
Overigens kun je je afvragen wat de genoemde deskundige, met ervaring bij een touroperator, hierover te zeggen heeft. Plaatsen als Lech, Ischgl en Obertauern zie je niet of nauwelijks in de reisgidsen. Ze hebben ze niet nodig, ze houden dat geld mooi in eigen zak!
De beste hotels vindt je niet in de reisgids, en met veel moeite op booking of tripadvisor! De meest geliefde hotels hebben ook booking niet nodig, en hoge scores op tripadvisor zijn gerelateerd aan een hoog aantal online-boekingen. De beste hotels worden direct geboekt, niet via een platform.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 23 okt 2019 14:18

Maak toch vaak gebruik van de bookingssites. Extra gemak en dat dat iets extra kost, ok, het zij zo. Extra marge voor de hotelier is fijn natuurlijk, maar ja, hij hoeft natuurlijk geen gebruik te maken van deze sites. Beetje krom om enerzijds gebruik te maken van bekendheid en vindbaarheid mogelijk gemaakt door derden en anderzijds de centen in eigen zak te willen steken/houden.

Edwin van Riel

Bizar, die mensen die denken dat een gratis site van de wind kan leven.
oT: ik vind de winstmarge van Booking alleszins terecht gezien wat ze bieden. Zowel voor mij als voor het hotel. Rechtstreeks krijg je idd wel wat korting , maar in mijn ervaring niet heel veel. Ik boek liever bij Booking, vanwege het gemak. Maar vooral omdat je dan een review kunt schrijven. Kan natuurlijk ook via zoover, maar reviews via Booking zie je meteen. Het hotel heeft er dan dus (meer) belang bij om te zorgen dat je verblijf in orde is. Eigenlijk boek ik alles via Booking, ook omdat ik soms pas één dag van te voren boek.
Overigens ken ik geen een (wintersport)hotel waar je voor € 50 pppn HP+skipas kunt boeken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 okt 2019 14:21

@DrPhil niemand denkt dat ze van de wind kunnen leven. Veel mensen die echt weten hoe een platform als booking werkt hebben een afkeur van de soms onrealistisch hoge provisiepercentages en maffia-achtige manier van werken. Wanneer je er eenmaal gebruik van hebt gemaakt kom je er bijna niet meer vanaf en gedraagd het zich als een soort troyaans paard.

Ik woon hier ook in een toeristische regio en ken veel ondernemers die in de branch werkzaam zijn en overal zijn de reacties over booking hetzelfde. En die reacties zijn maar zelden positief.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 23 okt 2019 14:33

Born to Ride

Mijn eerste zin sloeg op het geklaag over de advertentie hier.

@DrPhil hier geldt eigenlijk hetzelfde als met de discussie omtrent de condities van booking.com. Niemand vindt het bezwaarlijk dat er geld naar Booking.com gaat. Ze leveren er ook wat voor. Maar de condities en kosten zijn in het geval van deze hotelwebsite buitensporig.

Datzelfde is er gaande op de advertentie markt. Een advertentie hier en daar is oke en iedereen snapt dat een website ook geld moet verdienen, maar agressief met mega banners en bewegende beelden midden in een pagina adverteren werkt averechts en zorgt met name voor de populariteit van ad blockers.

Mijn eerste zin sloeg op het geklaag over de advertentie hier.

DrPhil op 23 okt 2019 14:29

Ja maar dat was niet duidelijk tot je “oT:” toevoegde aan je bericht. :p

Bla, bla, bla.

Maak toch vaak gebruik van de bookingssites. Extra gemak en dat dat iets extra kost, ok, het zij zo. Extra marge voor de hotelier is fijn natuurlijk, maar ja, hij hoeft natuurlijk geen gebruik te maken van deze sites. Beetje krom om enerzijds gebruik te maken van bekendheid en vindbaarheid mogelijk gemaakt door derden en anderzijds de centen in eigen zak te willen steken/houden.

evr66 op 23 okt 2019 14:10

Dat een uitbater tegen zijn zin gebruik maakt van bookings sites is louter eigenbelang, veel (het gros?) mensen hebben nl helemaal geen zin om alles zelf uit te zoeken en maakt gebruik van dit soort sites (en kennelijk behoort u daar ook toe).
Die ga je dus missen als je je zelf niet op dit soort sites presenteert. De uitbaters die ik tot op heden over dit onderwerp gesproken heb, zaten allemaal met tegenzin op dit soort sites. Kost ze alleen maar tijd …
En meestal gaven ze onverbloemd aan, veel liever zelf rechtstreeks met de klant te willen communiceren.
Maar goed, zoals elders gesteld, in mijn geval gaat het meestal om groepen van 15-20 man en dan heb je vaak aanvullende wensen die je rechtstreeks met het hotel wilt kortsluiten.

Rob

@rcgrootveld : Rob, dit klopt, is gewoon een eigen vrijwillige keuze gebaseerd op tijdgebrek en ook gemakzucht ;) . Vaak gebruik ik Booking/Trivago ook om echt op het allerlaatste moment (letterlijk onderweg) een keuze te maken i.v.m. locatie, aankomsttijden, verkeer enzovoorts. Werkt dan gewoon perfect.

Geen enkele uitbater gaat met dit soort sites werken als ze er voor zichzelf geen voordeel in zien mag ik hopen, zou geen beste bedrijfsvoering zijn dan ;)

Groepsboekingen zijn inderdaad een compleet ander verhaal. Dan is er altijd wel eerst uitgebreid contact.

Edwin van Riel

Geen enkele uitbater gaat met dit soort sites werken als ze er voor zichzelf geen voordeel in zien mag ik hopen, zou geen beste bedrijfsvoering zijn dan

Ik denk dat je eerder kunt zeggen, dat ze er mee werken omdat ze er minder nadeel van hebben.

Vergelijk het met sommige keuzes: Soms is er geen ‘beste keuze’, alleen een minst slechte …

Rob

Geen enkele uitbater gaat met dit soort sites werken als ze er voor zichzelf geen voordeel in zien mag ik hopen, zou geen beste bedrijfsvoering zijn dan

Ik denk dat je eerder kunt zeggen, dat ze er mee werken omdat ze er minder nadeel van hebben.
Want voor het geld hoeven ze het niet te doen.

Minder winst dan 'nominaal' versus 'geen winst' zeg maar.

Vergelijk het met sommige keuzes: Soms is er geen 'beste keuze', alleen een minst slechte …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 23 okt 2019 15:39

Rob

Doordat een aantal mensen annuleren noemt is er natuurlijk nog wel een voordeel voor hoteluitbaters van booking.com en consorten: bij no show heb je geen gezeik om het geld alsnog te innen, maar heb je de garantie dat je het gewoon krijgt (en de kamer nog een keer kan verhuren).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tsja, de minst slechte is feitelijk toch de beste.

Dat ze niet staan te juichen, is wat anders. Maar evengoed als ik er als consument geen gebruik van hoef te maken, hoeven zij dat ook niet. Dit staat ze echt helemaal vrij wanneer het een zelfstandige ondernemer betreft.

Ik accepteer als consument dat ik wat meer betaal voor een stukje gemak en flexibiliteit, zij dat ze een potentiele klantenkring kunnen bereiken waar ze anders wellicht geen (of met meer moeite/kosten) contact mee kunnen leggen.

Wat minder verdienen op een eerste boeking, het zij zo, maar is natuurlijk geen ramp. Als ze waar voor hun geld leveren en met wat geluk hebben ze een klant voor langere tijd gewonnen en kunnen ze er bij een volgend bezoek “normaal” aan verdienen. Ik kom ook nog regelmatig in hotels die ik in eerste instantie via een dergelijke site gevonden heb.

Edwin van Riel
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie