Megaproject! Verbinding Valmeinier, Valfréjus en Orelle: 1000km aaneengesloten pistes

Rogier op 07 oktober 2019· 72 reacties

Op de pistes van Valmeinier, binnenkort in verbinding met Valfréjus en Orelle?
Op de pistes van Valmeinier, binnenkort in verbinding met Valfréjus en Orelle?

In Frankrijk droomt men graag groot wat skigebieden betreft. Momenteel liggen de grootste aaneengesloten skigebieden al in Frankrijk. Maar met een nieuw project, dat na 30 jaar weer onder het stof vandaan is gehaald, lijkt een skigebied met meer dan 1000 kilometer aan pistes opeens mogelijk! Valmeinier wordt mogelijk met zowel Valfréjus als Les Trois Vallées verbonden, en dit met maar zes extra te bouwen liften. Deze gaan wel door maagdelijk natuurterrein, dus het is nog maar de vraag of deze uitbreding er gaat komen.

Liaison Croix du Sud

Deel één van het plan is om met verschillende liften en pistes een verbinding te maken tussen Valmeinier (Galibier Thabor) en Valfréjus. Deze verbinding draagt de naam Liaison Croix du Sud. Op deze manier kun je al vanuit Valloire (verbonden met Valmeinier) helemaal naar Valfréjus skiën. Deze verbinding zou met vijf liften kunnen worden bewerkstelligd, via het nu nog maagdelijke terrein van de Col des Sarasins (2844m), de Refuge des Marches (2180 meter) en de Col de Marches (2785). Dit jaar opent trouwens de nieuwe lift richting de Col de Marche (Sandonnière stoeltjeslift) aan de Valmeinier zijde. De Refuge des Marches zou het middelpunt van dit nieuwe domein worden. Ook staat er een nieuwe lift naast de Piste de Jeu in Valfréjus op het programma om snel op Le Lavoir te komen en een betere verbinding te creëren met het nieuwe gebied.

Nieuwe liften (zwart) en de bijbehorende pistes hoe het plan nu op tafel ligt
Nieuwe liften (zwart) en de bijbehorende pistes hoe het plan nu op tafel ligt

Verbinding naar Orelle, en dus Les Trois Vallées!

In de plannen staat ook een liftverbinding vanaf de hoogvlakte van de Refuge des Marches naar Orelle. In de huidige plannen wordt dit een cabinelift die in 3 stappen omhoog gaat. In totaal is deze verbinding 6,7 kilometer lang tussen de 920 meter van Orelle en de 2180 meter naast de Refuge des Marches. En daar is dan de verbinding van dit nieuwe gebied met Les Trois Vallées! Op deze manier zouden Valfréjus en Valmeinier opeens aangesloten zijn op wat nu al het grootste skigebied ter wereld is, en ligt er zowat 1000 kilometer pistes aan je voeten. Ideaal om een meerdaagse skitocht van dorp naar dorp te organiseren maar waarschijnlijk veel te groot om op één dag gebruik van te kunnen maken.

Het idee

Het doel van dit nieuwe gebied is het aantrekkelijker maken van de skigebieden van Valloire, Valmeinier, Orelle en Valfréjus. De nieuwe pistes liggen voor het grootste deel boven de sneeuwzekere 2000 meter en zijn direct toegankelijk vanuit drie dorpen. Het nieuw te ontginnen gebied zal naast de bovengenoemde liften ook verschillende nieuwe skipistes krijgen met een oppervlakte van in totaal 85 hectare. Misschien is dit wel het meest interessante deel van dit plan.

Nog lang niet in kannen en kruiken

Zoals gezegd is dit een plan dat al in de jaren 80 op tafel lag. Zelfs met een verbinding naar Suse met Bardonecchia en Via Lattea in Italië. Toen is het project niet doorgegaan omdat het geld ontbrak en de projectontwikkelaars failliet gingen. Nu ligt de grootste uitdaging in toestemming krijgen. Veel (natuur)organisaties zijn tegen, men werpt ook de vraag op of deze maat skigebieden echt nodig zijn. Momenteel is het gebied rond de Refuge des Marches een echt wandel, mountainbike en toerskigebied. Niet iedereen zit te wachten op extra liften in dit nog maagdelijke dal. Voor het moment staat dit project in het Schéma de Cohérence Territoriale (SCoT), dit is een document waarin de strategische planning voor de komende 10 tot 20 jaar van de Maurienne vallei uiteen wordt gezet. De komende maanden zullen we er achterkomen hoe reëel dit toekomstperspectief echt is.

Wat denken jullie? Is er behoefte aan meer grote gebieden? En zou zo’n verbinding een reden zijn om eerder richting een van deze gebieden af te reizen?

Lees ook:

Alpe d’Huez wil de allergrootste worden, Uitbreiding Valmeinier vertraagd en bekijk de verkenning van Valloire.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

De verbinding Valfrejus met Galibier Thabor lijkt mij een hele mooie verbinding. Landschappelijk zijn het beide erg mooie gebieden en het ligt op een mooie sneeuzekere hoogte. De verbinding met 3 vallees erbij is wat mij betreft overdreven. Beide gebieden zijn dan afzonderlijk van elkaar ruim voldoende om je een week goed te vermaken. Ook zal de verbinding met Orelle redelijk onnatuurlijk aanvoelen omdat je dan een aantal liften achter elkaar moet nemen zonder dat je daar kan skien.

Born to Ride

Als ik groot wil ga ik wel naar L3V of een ander groot gebied in Frankrijk. Die kleinere gebieden vind ik juist interessant vanwege de minder massale mensenmassa’s en het nog onontgonnen terrein. Lekker laten zo.

Als ik groot wil ga ik wel naar L3V of een ander groot gebied in Frankrijk. Die kleinere gebieden vind ik juist interessant vanwege de minder massale mensenmassa’s en het nog onontgonnen terrein. Lekker laten zo.

GiGi op 7 okt 2019 07:21

Waarschijnlijk willen die gebieden wel iets meepikken van het massa toerisme.

Übung macht den meister!!!

Vanuit lokaal economisch perspectief goed te begrijpen. Het geeft beide gebieden (valfrejus en valmeinier) een boost. De verbinding naar 3V via Orelle is wel wat kunstmatig, maar wellicht marketingtechnisch een extra (en ik ga ervan uit dat ze daar onderzoek naar doen of het rendabel kan zijn).

Qua grootte: dolomiti superski biedt ook 1200km waarvan een groot deel niet aaneengesloten is. Niemand daar die alle gebieden doet…
De liftverbinding via Orelle maakt dan wel weer dat je de oversteek relatief makkelijk kunt maken en niet met een bus of zo hoeft. Maar of je Valloire-Courchevel-Valloire gaat redden op een dag…dat zal flink doorskiën worden 😎

Qua maagdelijkheid van het gebied: er staat al een stuwdam, een hut, er wordt gewandeld en gemoutainbiked. Dan is het al niet echt maagdelijk meer wel? En de ecolo’s zijn zoals gebruikelijk overal tegen, dat is ook niet echt nieuw.

@Hessel die lift naar Orelle is logistiek ook echt nodig om mensen uit het ‘des marches dal’ weg te halen, anders zou het logistiek een enorm probleem worden voor alle skiërs die daar net voor sluitingstijd nog zitten.

Verder is er natuurlijk wel een verschil tussen 1 wandelberghut of verschillende liften en natuur die wordt platgewalst om pistes te maken, niet?

Click. Click. Peace

Of de lift naar Orelle daarvoor nodig is weet ik niet, er zijn meer gebieden met zo’n tussendal zonder ‘escape’. Maar voor een dergelijke investering zullen ze daar wel over nadenken neem ik aan. Het lijkt me ook voor het dal wel een injectie qua economie, omdat Orelle zo een draaischijf wordt in plaats van een satelietdorpje.

En ja, pistes en liften hebben zeker wel wat meer impact dan een wandelhut. Drukker wordt het dan gegarandeerd. Maar met dat stuwmeer is er ook al flink ingegrepen in dat dal.
Verder is er best discussie mogelijk over nut en noodzaak. Zolang de stikstofuitstoot maar gecompenseerd wordt 😄

Het gaat mij minder om de ingrepen in de natuur, maar meer om de hoeveelheid mensen die in een nu nog rustig dal wordt gepompt. Zo veel mooi off-piste terrein wordt van piketpaaltjes voorzien…

haha @Hessel wat een vergelijking!! :)
Een vrouw helpt zichzelf met een speelgoedje…dan kunnen er gelijk stuk of 10 man eroverheen want maagdelijk is ze dan toch niet meer!? LOL :P
Nee van mij mag het absoluut zo blijven, zou het juist verschrikkelijk vinden als ze dit zouden gaan doen!
Je hebt er helemaal niets aan zon groot gebied L3V zelf is al groot genoeg en als die andere gebieden ermee verbonden worden krijg je dat de mensen uit die gebieden de kant van L3V opgaan omdat alles daar moderner en beter is…de drukte dan…nee dankje!
Er zijn meer dan genoeg skigebieden en ieder zijn charme, als kleinere gebieden uit nood samen willen voegen en dan gemmiddeld 150 of meer aan km hebben en zo kunnen groeien dan zou ik zeggen prima maar dit is nonsens…

*bericht bewerkt door Freerider op 07 okt 2019 08:02

Wat een onzin die verbinding naar Orelle (ik bedoel dan de aansluiting met trois vallees.) Ik denk dat bijna niemand vanuit trois vallees die kant op zal gaan. Er is al geen dalafdaling vanuit trois vallees en die zal er ook niet komen naar Orelle dus je moet daar al met de lift naar beneden. Vervolgens heb je nog een hele lange lift nodig om op de refuge des marches te komen.
Dan zou ik gaan voor een verbinding alla paradiski, dus vanuit het laagst skibare punt boven orelle een grote gondel maken die de oversteek maakt. Weet natuurlijk niet of dit bouw technisch en kosten technisch mogelijk is.

De verbinding tussen valfejus en galibier Thabor lijkt mij overigens wel een echte aanwinst.

*bericht bewerkt door aartstyle op 07 okt 2019 08:14

@Freerider jouw vergelijking mag er ook zijn 😂

Begrijp me niet verkeerd, vanuit mijn skibeleving zou de verbinding via Orelle weinig toevoegen. En inderdaad heeft het qua drukte in VT een aanzuigende werking. Dat zag je ook bij de verbinding in Paradiski. Mensen willen er dan persé naar toe.
Voor mij persoonlijk een reden om er niet heen te gaan eigenlijk.

Maar vanuit de lokale economie gezien snap ik het dan wel weer goed. Die willen die toeristen graag binnenhalen. En ik vermoed dat we hier op het forum teveel liefhebbers zijn voor wie die drukte nu juist niet hoeft.

*bericht bewerkt door Hessel op 07 okt 2019 08:19

Ik snap de logica… Maar vind Valloire nu al een prima skidorp/gebied. En Valfrejus is ideaal voor gezinnen en korte verblijven.

Als Valfrejus straks een oversteekplaats word voor dronken Engelsen, dan is die charme straks snel weg.

Voor de gebieden snap ik het wel. Maar persoonlijk hoop ik dat het niet door gaat…

Der komt een dag dat de hele alpen zijn verbonden.

Wat een kul zeg.

Mr. Slow

Wat een onzin die verbinding naar Orelle (ik bedoel dan de aansluiting met trois vallees.) Ik denk dat bijna niemand vanuit trois vallees die kant op zal gaan. Er is al geen dalafdaling vanuit trois vallees en die zal er ook niet komen naar Orelle dus je moet daar al met de lift naar beneden. Vervolgens heb je nog een hele lange lift nodig om op de refuge des marches te komen.
Dan zou ik gaan voor een verbinding alla paradiski, dus vanuit het laagst skibare punt boven orelle een grote gondel maken die de oversteek maakt. Weet natuurlijk niet of dit bouw technisch en kosten technisch mogelijk is.

De verbinding tussen valfejus en galibier Thabor lijkt mij overigens wel een echte aanwinst.

aartstyle op 7 okt 2019 08:09

Ik denk ook niet dat het idee erachter is om de mensen vanuit L3V naar de andere gebieden te trekken maar juist andersom. ;)

Übung macht den meister!!!

Het is meer dat Orelle zo een veel interessantere plaats kan worden. Lang niet voor iedereen is Les 3 Vallées beter. Op deze manier zou Orelle wel eens de perfecte uitvalbasis kunnen zijn. Dagje 3 Vallées, dagje Croix du Sud (ik neem aan dat ze het gebied zo willen noemen)…

Click. Click. Peace

Haha, dat snap ik ook wel RFKANGOO . Maar dan nog. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je op de ski's staat als je de lift naar beneden pakt vanaf de refuge des marches. Drie liften naar beneden en dan nog 2 omhoog voordat je weer naar beneden kan skieen. Gok dat je wel ruim een uur onderweg bent.

*bericht bewerkt door aartstyle op 07 okt 2019 08:53

@aartstyle

Op de skies staan zal bij @RFKANGOO héééél lang duren 😁

On topic : neen dank u voor de verbinding met Orelle.

Born to run. B.S.

Het is maar goed dat er natuurorganisaties, natuurliefhebbers en rechtbanken zijn; als het aan de lokale inwoners, skibedrijven en skitoeristen zou liggen zou het alleen dan ‘nog meer is beter’ zijn.

@Frank66 het is een kwestie van vraag en aanbod. Als je niet wilt dat er nog iets uitgebreid wordt of vernieuwd wordt zal je eerst moeten beginnen met zelf te stoppen met wintersporten.

Born to Ride

@Matthias123 Is dat niet wat heel kort door de bocht, je kunt toch ook oprecht genieten van kleine gebieden en geen grotere gebieden willen. Middelgrote skigebieden draaien vaak heel erg goed, dus het is niet zo dat ze het niet redden zonder uitbreiden…

Click. Click. Peace

Wat is beter: 100 liften per dal of 100 verbonden dalen elk 1 lift?

@Rogier ook kleine en middelgrote gebieden moeten gewoon met hun tijd mee en regelmatig aanpassingen en vernieuwingen doen. Dat heeft altijd impact. De enige manier om dat te voorkomen is dus gewoon niet meer op wintersport gaan. En er komen ieder jaar meer wintersporters dus linksom of rechtsom zal er her en der ook gewoon uitgebreid moeten worden om de massa een plaats te geven. Iedereen die op wintersport gaat doet daar aan mee, wil je dat dus niet dat moet je beginnen met zelf niet meer te gaan.

Born to Ride

@Matthias123 maar daarvoor hoeven er echt niet per se nieuwe valleien ontsloten te worden. Ik denk echt dat je prima kan en mag genieten van skigebieden en tegelijkerijd huiverig tegen nieuwe liften kan en mag staan.

*bericht bewerkt door Rogier op 07 okt 2019 10:58

Click. Click. Peace

@Rogier ik weet niet welke impact groter is. Een zoveelste nieuwe piste en lift in een al ontsloten vallei of een enkele piste en lift in een nieuwe vallei. Je zal linksom of rechtsom toch nieuwe pistes moeten maken om extra mensen een plaats te kunnen geven. Een enkele lift en piste gaat veel beter op in een landschap dan 10 liften en pistes dicht naast elkaar.

Born to Ride

Tja, economie, recreatie en natuurbehoud blijft steeds een lastig spanningsveld…
En voor beide kanten zijn positieve en negatieve argumenten te bedenken. Zolang dat met voldoende nuance gebeurt van beide kanten, dan lijkt me dat prima dat soms de conclusie is dat uitbreiding kan en soms niet.
En dat is dus iets anders dan simpelweg voor of tegen zijn.

@Matthias123 Heel duidelijk een nieuwe vallei! Dat is veel schadelijker voor flora en fauna dan een vallei die al ontsloten is. Dit volgens een park wachter van het nationale park Les Ecrins die ik vorig jaar deze vraag stelde, en waarvan zijn werkterrein naast Serre Chevalier ligt. Dus iemand die weet waar hij het over heeft. Voor het zicht misschien niet maar dat is een ander verhaal.

En zo heel veel drukker wordt het niet elk jaar. Dit project is er niet omdat er teveel wintersporters zijn in de Maurienne maar juist om meer wintersporters te trekken dat is een hele andere inzet.
@Hessel precies

*bericht bewerkt door Rogier op 07 okt 2019 11:11

Click. Click. Peace

@Matthias123 Heel duidelijk een nieuwe vallei! Dat is veel schadelijker voor flora en fauna dan een vallei die al ontsloten is. Dit volgens een park wachter van het nationale park Les Ecrins die ik vorig jaar deze vraag stelde, en waarvan zijn werkterrein naast Serre Chevalier ligt. Dus iemand die weet waar hij het over heeft. Voor het zicht misschien niet maar dat is een ander verhaal.

Rogier op 7 okt 2019 11:10

En iemand die een belang heeft (kom niet in mijn park, blijf lekker in je eigen dal; een soort van nimby eigenlijk). Maar goed, ik weet het niet en zou wel geïnteresseerd zijn in goede bronnen die hier onderbouwd wat over vertellen. Iemand?

@Nr49 Mwah, nee zo was zijn verhaal echt niet. Buiten het feit dat er in het park sowieso niet gebouwd mag worden, dus dat is geen reden voor zijn verhaal.

Als ik even wat tijd heb kan ik hier wel wat bronnen over zoeken of navragen.

*bericht bewerkt door Rogier op 07 okt 2019 12:39

Click. Click. Peace

Vind niet mis zo’n skigebied maar wat gaat dat kosten voor een week

@Rogier zou interessant zijn! Is ook relevant voor hier in Alagna met het hoogste natuurpark van Europa naast MonteRosaSki en mogelijke verbinding met Macugnaga.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie