Uitslag skitest 2019-2020: comfort

Edo op 28 oktober 2019· 30 reacties

null

De Nederlandse Ski Vereniging verzorgt al sinds jaar en dag de Nationale Skitest piste & off-piste. De resultaten ervan stellen wij gratis beschikbaar. Met als doel jou zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski voor jouw vaardigheden en voorkeuren. In dit blog geven we je de testbevindingen van de comfort ski’s. Deze werden getest in het Italiaanse Passo Tonale in Val di Sole, onderdeel van Skirama Dolomiti.

Doelgroep van de skitest categorie ‘comfortski’s’

We beschouwen deze testcategorie altijd als een heel belangrijk onderdeel van de nationale skitest. Heel veel Nederlanders vinden hier namelijk ‘hun ski’ en dat ook nog voor een aantrekkelijke prijs: maximaal 450 euro voor een complete set. Een echte naam hebben ze eigenlijk niet; comfortski en vakantieski hoor je het meest. Het doet er eigenlijk niet zoveel toe hoe je het noemt. Het gaat om ‘gewone’ carveski’s met veel bedieningsgemak voor weinig geld. Er zijn echter woorden die wel uiterst secuur zijn gekozen. Bijvoorbeeld het zojuist genoemde ‘bedieningsgemak’. Daarom eerst een korte toelichting over deze technische termen zodat je begrijpt waar we het over hebben gedurende de testverslagen.

null

Testtermen uitgelegd

Wat is bedieningsgemak precies? Bedieningsgemak heeft enerzijds te maken met de moeite die het kost om een ski te overtuigen iets te doen. Hoeveel kracht kost het draaien van een ski? Maar ook: heb je veel techniek nodig om een ski te besturen? En: als je een foutje maakt (je komt bijvoorbeeld per ongeluk achterop te hangen), vergeeft de ski dat dan of straft hij je meedogenloos af?

Een heel belangrijk aspect zijn de zogenaamde ‘overgangen’. Met overgangen bedoelen we het wisselen tussen carven en rutschen. Dat is om een paar redenen heel belangrijk. Ten eerste zijn rutschen (zijdelings de berg afglijden als het te steil of ijzig is) en slippend sturen (lees: niet carven) heel belangrijk voor de gemiddelde vakantieskiër. Als je geen technische skiër bent, dan wil je geen ski die de hele tijd per se carvebochten probeert te maken. Als je beter wilt leren skiën, of af en toe carvebochten maakt, dan is het heel prettig als je goed kunt voelen wanneer een ski gaat snijden (carven) en wanneer hij gaat slippen. Als je met carven bezig bent en het gaat te snel, dan krijg je weer controle door over te stappen op slippen of rutschen en dat mag dus geen moeite kosten.

null

Tegenover de comfortski’s met soepele overgangen staan de sportmodellen die juist proberen om de hele tijd te carven. En als ze eenmaal carven, blijven ze dat ook doen. Dat is top als je het carven technisch beheerst en graag doet, maar als dat niet het geval is, dan is zo’n ski onprettig en soms zelfs link. In de uitslagen lees je dan dat een ski ‘dwingend’ is. Het grappige is dat ons testteam (allemaal heel erg goede skiërs die perfect kunnen carven) dwingende ski’s ook niet prettig vinden. Ook zij vinden het fijner als ze kunnen kiezen wat ze doen!

Prijs en testomstandigheden

We vragen de skimerken om een set in te sturen die maximaal 450 euro kost. Soms gebruiken merken een list: ze geven de prijs op van de testski in een set met een goedkopere binding dan degene die standaard meegeleverd wordt, omdat die net iets duurder uitvalt dan 450 euro. Het zijn gelukkig uitzonderingen, maar het is goed om te weten.
De test vond plaats in Passo Tonale in Val di Sole, onderdeel van Skirama Dolomiti. Het was een dag met matig weer. Een beetje neerslag en af en toe zag je weinig reliëf. De piste was bovenin ietsje steiler en vlakte daarna uit. Er waren een paar wat hardere/ijzige stukken, maar op het grootste deel van de piste lag zachte sneeuw die niet al te best gleed maar wel veel grip gaf. Daardoor voelden veel ski’s ‘grijperig’ aan.

null

Testresultaten

Het testteam van de nationale skitest piste 2019/2020 bestond uit Dean Molenaar, Othmar Hofmann, Gerke Deekens, Michelle van Herwerden, Iris van der Zande, Richard Molenaar (technisch coördinator) en Rolf Westerhof (testcoördinator). Hieronder hun oordeel over de ski’s.

null

Atomic Savor 5
// € 449

Testlengte: 1,67 m //
Breedte: 104-72-94 mm //
Radius: 20 m

De Savor 5 is een nieuw model en Atomic verdient een compliment. Ze hebben echt de behoeften van deze doelgroep vooropgesteld. Wat is die doelgroep? “Genieters zonder technische ambitie die van terrasje naar terrasje door een skigebied glijden”, aldus Gerke. “Heb je een klassieke wedeltechniek, dan is dit de 2020-versie van je klassieke ski”, voegt Iris toe. De Savor 5 slipt en rutscht fantastisch. Tegelijkertijd is hij wel heel lekker stabiel; fijn voor de ervaren skiër. Hij draait soepel en makkelijk, de grip lijkt goed, maar ‘echt’ carven staat niet op het menu.

null

Dynastar Speedzone 8
// € 449,95

Testlengte: 1,67 m //
Breedte: 120-73-104 mm //
Radius: 15 m

De Speedzone 8 is een probleemloze ski met een sportieve inslag voor beginnende tot en met gevorderde skiërs, die binnen deze categorie hoog scoort bij de testers. “Een doordeweekse ski in de goede zin van het woord; je kunt hem op de piste voor van alles gebruiken”, zegt Dean. “Actie is reactie”, vertelt Gerke. “Als je er meer energie in stopt, wordt de ski ook energieker.” De Speedzone 8 draait makkelijk en voelt licht aan. Hij is speels en makkelijk te beïnvloeden, met een voorkeur voor middellange bochten. Een prima ski om mee te leren carven. “Veel ski voor het geld”, somt Richard het op.

null

Elan Wingman 78 C PS
// € 449

Testlengte: 1,68 m //
Breedte: 125-78-104 mm //
Radius: 14,6 m

De nieuwe Wingman 78 C PS (de hele Wingman-lijn is dit jaar nieuw bij Elan) is meteen de favoriet van het testteam. Hij stelt totaal geen eisen, is altijd gemakkelijk te bedienen en helpt je als het minder gaat. “Hij helpt je aan een goede relatie met de piste”, doet Richard filosofisch, “en hij is het stabielst van alle ski’s in deze categorie.” Verder heeft hij veel grip en is hij vergevingsgezind. “Hij is heel goed, maar wel iets minder sportief dan de Dynastar”, nuanceert Michelle. Een kracht sparende cruiser voor beginners tot en met gevorderde skiërs.

null

Fischer Progressor F18
// € 399,95

Testlengte: 1,67 m //
Breedte: 122-74-103 mm //
Radius: 12-15 m

De Progressor F18 is een oudgediende met bewezen kwaliteiten. En door zijn leeftijd steeds gunstiger geprijsd! Hij is wel erg sportief voor deze categorie, met een agressieve punt. Dat komt mede door de combinatie van de tuning en de ‘griffige’ sneeuw. Daarentegen heeft hij veel grip en is de stabiliteit fijn. “Het is een actieve ski, maar de rebound is een beetje mat”, vindt Othmar. De Progressor F18 voelt heel licht aan en vraagt ondanks zijn sportieve karakter weinig kracht. Hij heeft meer een voorkeur voor korte tot middellange bochten dan voor lange. Voor lichtgevorderde en gevorderde skiërs.

null

Nordica GT 75
// € 399,95

Testlengte: 1,68 m //
Breedte: 125-75-105 mm //
Radius: 14,5 m

De GT 75 heeft twee persoonlijkheden die ver van elkaar liggen. De ene persoon is de lichtgevorderde skiër die makkelijk bochtjes wil draaien en de snelheid laag houdt. De andere de gevorderde skiër met ervaring en techniek, die juist wél snelheid maakt. Daartussen zit niks. De GT 75 voelt heel licht aan maar is in carvebochten wel stabiel, ondanks een matige demping. Met het lichte gewicht komt helaas ook een erg ‘blikkerig’ gevoel dat weinig vertrouwen geeft. De overgangen van slippen naar carven en andersom zijn goed en makkelijk te doseren. Hij is beter als jij ook goed bent, maar wel een lastpakje.

null

Rossignol Experience 80 LTD
// € 449,95

Testlengte: 1,66 m //
Breedte: 123-80-113 mm //
Radius: 15,5 m

De Experience 80 LTD gedraagt zich als een makkelijke comfortski. Hij voelt heel licht aan en draait gemakkelijk. Het is een ideale ski voor mensen die iets te rechtop staan (“Buig die knieën!”, zei de skileraar nog). De bediening kost geen kracht. “Het is een soort Daf Variomatic”, vindt Othmar. “Iedereen kan ermee uit de voeten, maar sportief is het niet.” Dat laatste komt vooral omdat deze Experience gewoon grip mist zodra het wat sneller gaat. De binding staat iets meer in het midden van de ski en dat is misschien even wennen, maar komt het comfort uiteindelijk ten goede.

null

Salomon S/Force 7
// € 449,95

Testlengte: 1,67 m //
Breedte: 124-76-108 mm //
Radius: 14 m

De S/Force-lijn is nieuw. Het is eigenlijk een bredere versies van de S/Max-serie. De S/Force 7 neemt de honneurs waar in deze comfortabele categorie en het is de vraag of dat een goed idee was. Het is namelijk nogal een gifkikker op deze sneeuw. De demping is uitstekend en hij is superstabiel, maar hij wil ook erg graag carven. Wisselen tussen carven en slippen gaat dan ook lastig; slippen lukt eigenlijk alleen op lagere snelheid. “Het is een ski met een kwade dronk,” redeneert Othmar, “maar nuchter heeft hij een snelle kantenwissel, is energiek en zeer spoorvast.” Voor de (ver)gevorderde techneut.

null

Völkl Deacon XTD
// € 449,95

Testlengte: 1,68 m //
Breedte: 124-76-105 mm //
Radius: 15,7 m

De Deacon XTD heeft veel rocker, zowel in de tip als de tail, en daardoor is de ‘voor-achterbalans’ heel belangrijk. Lees: hoever je voor- of achterop de ski hangt (‘druk geeft’). “Met teveel druk achterop versnelt hij onder je vandaan”, legt Michelle uit. De XTD heeft dan ook een sportief karakter en wil graag hard gaan. De beste optie is om ‘centraal te staan’: de druk precies boven de binding. Hij draait makkelijk en comfortabel, maar slippend sturen doet hij liever niet, want hij is altijd op zoek naar ‘carve-actie’. Hij voelt zwaar aan, maar is wel lekker stabiel. Sportski voor de (ver)gevorderde technisch onderlegde skiër.

De nationale skitest piste wordt mede mogelijk gemaakt door:

null

a.s.r. verzekeringen
Skirama Dolomiti
Ziener
Giro
Komperdell
Skicentrum Heemskerk

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Zijn dit alle ingestuurde ski’s in deze categorie, of zijn er meer getest maar vielen deze buiten de selectie voor het artikel?
Voor een dergelijke bread and butter categorie had ik wel meer merken verwacht. Er ontbreken een aantal grote producenten mijns inziens. Komt er nog een deel twee of blijft het hierbij?

De F18 een aggressieve punt? Hmmm dat heb ik nog niet eerder gehoord, of ervaren 🤷 klinkt alsof een schleifgummi wel handig was geweest.

Heeft Fischer een ski ingestuurd die niet meer wordt gemaakt?

@DrPhil Ik heb dit even nagevraagd. Deze ski staat niet meer op de Fischer website maar hij wordt echter nog wel gewoon nieuw geleverd en is dus gewoon verkrijgbaar.

Click. Click. Peace

Hij is idd weer volop in de webshops te krijgen (als model 18/19). Ik vind het toch gek dat Fischer niet hun nieuwe lijn (de One 74) instuurt.

@Bennie, dit is inderdaad de gehele Comfortcategorie. Blizzard en K2 zijn opgevraagd maar hebben niets ingestuurd en de Head testski is uit de test gehaald vanwege een levensgevaarlijke tuning waardoor deze niet kon worden beoordeeld. Welke grote merken ontbreken nog volgens jou?

@Edo nu maak je mij wel nieuwsgierig naar die "levensgevaarlijke tuning' van de Head testski (welk model?), ik wist niet dat je ski's "levensgevaarlijk" kan tunen, zou je dit kunnen toelichten s.v.p.?

*bericht bewerkt door Chonn op 28 okt 2019 14:11

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wat een leuke test en van een interessante categorie (al vind ik bijna alle skis interssant;-) ).
Ik zou de beschrijvingen echter wel graag 4 a 5 keer zo lang zien. Dit is toch geen papier, een webpagina is net zo lang als nodig. Er zijn zo veel dingen niet of niet duidelijk beschreven in tekst bij iedere ski, terwijl het wel lijkt alsof de testers er een oordeel over hadden. Of dingen verder verduidelijken.

@Slim dit is al het ware de samenvatting er komt nog een uitgebreidere lijst met testresultaten online op een eigen platform. Daar zijn we nu hard mee bezig.

Click. Click. Peace

@Edo De drie die je noemt zijn wel degenen waar ik op doelde. Eventueel aan te vullen met Wed’Ze en een merk als Scott (die vaak voor vriendelijke prijzen te vinden zijn online; toch een groeiende inkoopmarkt).

@Chonn, ik zal het opvragen. Levensgevaarlijk klinkt idd wel sensationeel, maar wat simpelweg bedoeld wordt is dat als de staalkanten op een dusdanige manier zijn bewerkt dat je hier niet normale bochten mee kan draaien, je ook niet de ski op waarde kan schatten.

@Chonn, het ging om de Head V-Shape V4

Mochten de merken maar 1 set sturen?

Want bovenstaande merken hebben vaak meer dan 1 comfort ski voor op de piste, waarbij je iets meer vergelijkingsmateriaal krijgt.

Is de ski niet een keer uitontwikkeld? Elk jaar nieuwe vindingen doen, met zoveel fabrikanten lijkt mij sterk en is de ski voor elk nivo toch wel een keer klaar.

Is deels marketing natuurlijk, maar de wetenschap staat niet stil. Ook kunnen te dure materialen na verloop van tijd zakken in prijs en worden toegepast in ski’s.

Is de ski niet een keer uitontwikkeld? Elk jaar nieuwe vindingen doen, met zoveel fabrikanten lijkt mij sterk en is de ski voor elk nivo toch wel een keer klaar.

Frank66 op 28 okt 2019 16:37

Elk jaar natuurlijk niet, maar er is toch wel een heel verschil met skis van 10 of 20 jaar geleden.

Aan de andere kant, Blister bijvoorbeeld, hamert er altijd op dat sommige skis gewoon goed zijn zoals ze zijn , al zijn ze niet nieuw.

Is de ski niet een keer uitontwikkeld? Elk jaar nieuwe vindingen doen, met zoveel fabrikanten lijkt mij sterk en is de ski voor elk nivo toch wel een keer klaar.

Frank66 op 28 okt 2019 16:37

Elk jaar natuurlijk niet, maar er is toch wel een heel verschil met skis van 10 of 20 jaar geleden.

Aan de andere kant, Blister bijvoorbeeld, hamert er altijd op dat sommige skis gewoon goed zijn zoals ze zijn , al zijn ze niet nieuw.

*bericht bewerkt door moderator op 28 okt 2019 17:21

Hij is idd weer volop in de webshops te krijgen (als model 18/19). Ik vind het toch gek dat Fischer niet hun nieuwe lijn (de One 74) instuurt.

DrPhil op 28 okt 2019 13:32

Heel vreemd. Dat zal dan met de budget beperking te maken hebben? De eerste reviews van de RC One reeks dateren van begin 2019.

Goede opmerking. De adviesprijs van de One 74 is zo te zien € 499.

Goede opmerking. De adviesprijs van de One 74 is zo te zien € 499.

DrPhil op 28 okt 2019 19:51

De Rc One 74 Allride is ook aan 399 en 449 € te vinden, maar het zal de adviesprijs zijn waar rekening mee werd gehouden.
Jammer, want ik was wel benieuwd naar de RC one testen. Misschien is er niet zo gek veel veranderd?
74X = F16
74S = F17
74A = F18
73A = F19 maar veranderd in short turn, kortere radius
72M = F19 met 0.8 Ti ipv 0.5, zelfde radius als F19

Sidecut en lengtes liijken ook grotendeels dezelfde als bij de Progressor reeks.

*bericht bewerkt door Hupla op 28 okt 2019 21:18

Wat ik van de importeur begreep was dat de rc one 72 het meest op de F19 lijkt. Inderdaad verder weinig te vinden nog over die rc one serie.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nu je het zegt … de 73 Allride is dezelfde als de 74 Allride op het metaal na. Maw de 73 is een nieuwe F18+ met 0.5 Ti tov de 74 die zo goed als helemaal de oude F18 is.

Overigens ben ik heeeel erg benieuwd naar de rest van de testen en dan vooral als het inderdaad uitgebreider is dan wat hier nu staat. En dan vooral in de highperformance piste achtige categorie. Kunnen jullie iets zeggen over de tijdslijnen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://youtu.be/1G34jZVlz5w
Deze kwam ik zojuist tegen.

Leuk om eens een iets uitgebreider filmpje te zien, tnx @Sjaak27. Lijkt ook een heel veelzijdige ski te zijn, maar wel iets minder heftig dan de the curv gt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Altijd leuk om weer het e.e.a. over nieuwe ski’s en de eigenschappen te lezen. Een mooie aanvulling op de ervaringen van de gebruikers hier op het forum 👌🏻

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er nog een slechte ski gemaakt wordt door de bekendere merken, het zal hem vooral in smaak en de kleine dingen zitten.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Wanneer krijgen we de resultaten van de andere categorien te lezen?

In de afgelopen mei vakantie hebben we op de Kitzsteinhorn een aantal ski’s getest waaronder de Fischer 73. Ten opzichte van een Fischer RC4 SC en een Fischer C-Line Divine (skiën we nu op) was deze ski een echte verbetering. Zeer stabiel en rustig onder alle omstandigheden, een ski die vertrouwen geeft. We hadden poeder, ijs en slush met flinke hopen sneeuw. De Fischer 73 had hier geen enkele moeite mee. Het is geen instap model, je moet een redelijke techniek hebben (minimaal niveau 6), anders gaat de ski met jou de berg af :-). We hebben ook een aantal Atomics (X7, Cloud 12) geprobeerd, maar die vielen ons tegen. Helaas was er geen tijd meer om de Fischer 72 te proberen.

null

De RC One 72 (de F20 zo je wil) is door het Franse Proskilab gereviewed. Ligt volgens hen erg dicht bij de Rossi Hero LT Ti:
https://www.proskilab.fr/c/test-ski-2020-piste-performance-h…

*bericht bewerkt door Hupla op 02 nov 2019 22:55

De RC one 74 is getest door skicentrum Heemskerk. Even opzoeken op de site van skicentrum Heemskerk. (Ik heb de ski aangeschaft voor 319 euro (prijs 399 minus black friday korting).

Geen idee waar de ski uitkomt in de vergelijking met de Progressor modellen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie