Rossignol Alltrack: de perfecte skischoen als de gehele berg je speelterrein is

gesponsord op 18 november 2019

null

De manier waarop wintersporters naar een berg kijken verandert. Terwijl toerskiën vroeger echt een aparte tak van wintersport was, gaat alpineskiën tegenwoordig vloeiend over in toeren en andersom. Steeds meer wintersporters willen materiaal waarmee je geweldig kunt skiën op de pistes en in mooi off-piste terrein, maar waarmee je tegelijkertijd ook de berg op kunt lopen! Dit levert nogal wat uitdagingen op voor de fabrikanten van skischoenen. Het Franse Rossignol heeft deze uitdagingen zonder problemen geslecht. Ze komen dit jaar op de markt met de Alltrack, een skischoen waarmee je op de hele berg uit de voeten kunt.

Wintersport verandert

We zijn tegenwoordig op zoek naar lichte schoenen om eenvoudig een berg op te kunnen lopen om een paar honderd meter boven de liften maagdelijke sneeuw te vinden. Dit freetouren is een compleet nieuwe, en steeds populairdere manier om van de bergen te genieten. Maar men neemt geen genoegen meer met het klassieke toerskimateriaal. Men wil lichtgewicht maar tegelijkertijd moet er goed mee geskied kunnen worden. De schoenen moeten dus stijf genoeg zijn, voldoende precisie bieden en toch licht genoeg zijn om urenlang omhoog te kunnen lopen.

De nieuwe Alltrack Range

De nieuwe Alltrack serie van Rossignol geeft het antwoord op deze nieuwe trend in de wintersport. Schoenen die zich thuisvoelen op elke plek op de berg. In het skigebied, op de pistes, in de poeder en tijdens het toerskiën! Het speelterrein is nog nooit zo groot geweest. Maar om zo’n perfecte all-round schoen te maken moesten er aardig wat obstakels genomen worden:

1) Het goede gewicht vinden

Rossignol heeft maar liefst 400 gram bespaard bij deze nieuwe generatie Alltrack schoenen. Dit dankzij een nieuwe structuur en een revolutionaire nieuwe manier om plastics te injecteren. Ook is elke schroef en elke buckel gewogen. Met een haast chirurgische precisie is er gekeken waar gewicht bespaard kon worden zonder aan afdaal-kwaliteiten in te boeten. Hierdoor is de Alltrack even precies als zwaardere modellen.

2) De structuur

Hoe houd je een sterke en stijve schoen als je zoveel gewicht bespaard? Dit heeft Rossignol gedaan met wat ze Generative Design noemen. Hiermee wordt meer plastic gebruikt op de plekken waar dat nodig is, en wordt er op plastic en dus gewicht bespaard waar minder materiaal gebruikt kan worden. Dit is gedaan met gebruik van een unieke celstructuur. Dit was een behoorlijke opgave waarbij designers en ingenieurs nauw samen moesten werken. Het resultaat mag er zijn!

3) Dual Core

De Dual Core techniek is essentieel voor deze schoen. Rossignol gebruikt twee plastics van verschillende stijftes in een sandwichconstructie waardoor er meer en minder stijfte gecreëerd kan worden op de plekken waar dit al dan niet nodig is. Dit alles zonder extra gewicht toe te voegen. Om de machines goed af te stellen heeft Rossignol meer dan een jaar tijd in onderzoek gestoken!

4) De binnenschoen

De binnenschoen wordt vaak een beetje vergeten. Dit is jammer wat deze liner is zo ontzettend belangrijk. Het zorgt voor comfort, precisie en performance. Veel merken halen voor toerskischoenen veel gewicht weg bij de liner maar dat komt de skibaarheid niet ten goede. Daarom heeft Rossignol een compleet nieuwe binnenschoen ontworpen. Ook hier is er met precisie gekeken naar waar er gewicht bespaard kan worden en waar niet. Zo is de tong van de binnenschoen extreem belangrijk voor een goede voordruk, hier kan dus minder gewicht worden bespaard dan bijvoorbeeld achter de kuit. Op deze manier heeft Rossignol een binnenschoen gecreëerd die even precies is als een 100% alpine schoen en toch stukken lichter is waardoor er ook goed mee gelopen kan worden.

5) Gebruiksgemak

Een skischoen moet ook voldoende bewegingsruimte hebben, eenvoudig in gebruik zijn en toch voldoende grip bieden. Dit heeft Rossignol allemaal opgelost dankzij een compleet nieuwe structuur waarbij het aantrekken van de schoen zeer eenvoudig wordt gemaakt. De rotatie-as ligt 6 mm lager dan bij de vorig Alltrack schoenen waardoor je nog meer bewegingsvrijheid hebt tijdens het lopen. Daarbij zorgen de Gripwalk zolen voor ongekend goede grip op sneeuw en rotsen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.