BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Complete renovatie van het deelgebied Söllereck in het Kleinwalsertal

Complete renovatie van het deelgebied Söllereck in het Kleinwalsertal

Henri op 6 november 2019 · 16 reacties

De nieuwe Schrattenwangbahn (FB Oberstdorf - Kleinwalsertal Bergbahnen)
De nieuwe Schrattenwangbahn (FB Oberstdorf - Kleinwalsertal Bergbahnen)

Zo'n twee maanden geleden is de eerste stap gezet in een complete vernieuwing van Söllereck, het Duitse gedeelte van het skigebied Kleinwalsertal. Er wordt een sleeplift vervangen door een moderne koppelbare 6-persoons stoeltjeslift, maar de komende jaren volgen er nog veel meer projecten. In totaal zijn er 4 nieuwe skiliften gepland en wordt er voor maar liefst 42 miljoen euro geïnvesteerd.

Een overzicht van alle bouwwerkzaamheden in het skigebied (ok-bergbahnen.com)
Een overzicht van alle bouwwerkzaamheden in het skigebied (ok-bergbahnen.com)

Nieuwe Schrattenwang stoeltjeslift

De Schrattenwanglift, de sleeplift helemaal boven in het gebied van Söllereck, wordt vervangen door een 6-persoons stoeltjeslift van de Zuid-Tiroolse liftproducent Leitner. De Oberstdorfer Bergbahnen AG heeft begin dit jaar de bouwvergunning voor de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift aangevraagd. De 50-jarige sleeplift was met een capaciteit van maximaal 1000 personen per uur niet meer van deze tijd. In september kon er begonnen worden met de ontmanteling van de lift en de bouw van de moderne stoeltjeslift, die de capaciteit zal verdubbelen.

De oude Schrattenwanglift afgelopen januari
De oude Schrattenwanglift afgelopen januari

Het nieuwe pistekaartje van Söllereck met de nieuwe Schrattenwangbahn in het zwart omcirkeld
Het nieuwe pistekaartje van Söllereck met de nieuwe Schrattenwangbahn in het zwart omcirkeld

De nieuwe stoeltjeslift wijkt nauwelijks af van het sleepliftspoor. Zowel het bergstation als het dalstation zal op dezelfde plek liggen als zijn voorganger. De nieuwe lift is niet alleen in de winter open, maar zal tijdens bepaalde evenementen in de zomer ook haar poorten openen. Er zal geen sprake zijn van een doorlopend zomerseizoen bij de nieuwe stoeltjeslift. Begrijpelijk, want door de ligging en een lengte van 562 meter (en slechts 167 hoogtemeters) is dit niet echt een geschikte lift voor het zomerseizoen.

De liftpalen van de Schrattenwangbahn staan inmiddels al overeind (panomax.com)
De liftpalen van de Schrattenwangbahn staan inmiddels al overeind (panomax.com)

Nog meer plannen

Zoals in het begin is beschreven worden er naast de Schrattenwangbahn nog 3 andere liften gebouwd. Ook moet het besneeuwingsmeer worden vergroot van 22.000 tot 120.000 kubieke meter, waardoor in de toekomst 100% van de pistes besneeuwd kunnen worden.

Söllereck volgt hiermee een modernisering trend van de omringende skigebieden in de Allgäu. Zo zagen onder andere de Hörnerdörfer, Oberjoch, Ifen en Fellhorn - Kanzelwand een flinke stijging in het aantal bezoekers na moderniseringen in het liftnetwerk. Een nadeel is dat de pistes bij deze nieuwe liften nog drukker zijn geworden.

De update van de pistekaart met de drie stoeltjesliften en de nieuwe Söllereckbahn
De update van de pistekaart met de drie stoeltjesliften en de nieuwe Söllereckbahn

Betere verbinding tussen parkeerplaats en gondel

De hoofdlift in het gebied is de Söllereckbahn. Deze gondel is 22 jaar oud, wat nog helemaal niet zo oud is voor een skilift, en moet volgens de planning volgende zomer al worden vervangen door een nieuwe gondel. De voornaamste reden is dat het dalstation van de huidige gondel erg ongunstig ligt ten opzichte van de parkeerplaats. Het nieuwe dalstation zal direct bij de parkeerplaats en de doorgaande weg B19 worden gebouwd, waardoor men zich voortaan het stuk lopen en de 100 meter lange lopende band kan besparen. De liftrit van het dalstation naar het middelstation zal gratis aangeboden worden.

De nieuwe gondel zal 2,3 kilometer lang worden en kan met een snelheid van 6 meter per seconde 2400 personen per uur transporteren. Om ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden voor de nieuwe gondel voor het begin van het winterseizoen 2020-2021 zijn afgerond gaat het gebied aankomend seizoen al op 2 maart dicht.

Het dalstation van de nieuwe Söllereckbahn met een brug over de B19 (oberallgaeu.org)
Het dalstation van de nieuwe Söllereckbahn met een brug over de B19 (oberallgaeu.org)

Wannenbahn

Na de nieuwe gondel staat de Wannenbahn op de planning voor de zomer van 2021. De Wannenköpfle sleeplift beneden in het gebied zal worden afgebroken en met de Wannenbahn komt er een kindvriendelijke stoeltjeslift voor terug. De mooie oefenhelling in combinatie met deze nieuwe stoeltjeslift creëert perfecte mogelijkheden voor beginners en kinderklasjes. De capaciteit van de stoeltjeslift zal oplopen tot 2380 personen per uur. De nieuwe stoeltjeslift heeft een lengte van 458 meter en legt daarbij 68 verticale meters af. Met een snelheid van 5 meter per seconde sta je dus in 2 minuten alweer boven.

Nieuwe langste stoeltjeslift van Duitsland

De kers op de taart wordt de nieuwe Höllwiesbahn, die in 2022 ter vervanging van de Höllwies sleeplift wordt gebouwd. Dat betekent dat er maar liefst vier bouwzomers op een rij op de planning staan voor Söllereck! De pistes bij deze langste sleeplift van Duitsland liggen wat meer afgelegen ten opzichte van de rest van het gebied. De oude Höllwies sleeplift is niet vaak open, maar als hij eenmaal open is, kun je genieten van twee prachtige lange pistes. Het is dan ook mijn favoriet in het Söllereck gebied.

De rode 6 bij de Höllwieslift slingert prachtig door het bos
De rode 6 bij de Höllwieslift slingert prachtig door het bos

Met de geplande nieuwe besneeuwingsinstallaties zullen de rode pistes 5 en 6 ook kunnen worden besneeuwd. Het dalstation wordt wat naar beneden geplaatst, zodat de vervelende stijging bij het dalstation van de sleeplift verleden tijd is. De Höllwiesbahn wordt de langste stoeltjeslift van de Duitse Alpen! Het dalstation wordt net zoals de Bierenwangbahn in het nabijgelegen skigebied Fellhorn - Kanzelwand een staalhal met houtbekleding.

Het dalstation van de Bierenwangbahn (allgaeu.de)
Het dalstation van de Bierenwangbahn (allgaeu.de)

Andere projecten in het Kleinwalsertal

Naast een geplande skiliftverbinding tussen Ifen en de Heuberg Arena komt er ook een nieuwe Nebelhornbahn in Oberstdorf. Voor de nieuwe Nebelhornbahn heeft de Italiaanse lifproducent Leitner een nieuwe 2S-gondel ontwikkeld. Dit type was na de komst van de 3S-gondel van het toneel verdwenen, maar wordt nu door Leitner in een nieuw jasje gestoken. De 2S-gondel wordt beschreven als ‘best of both worlds’, waarmee wordt bedoeld dat de 2S-gondel windstabieler is dan een normale gondel, maar niet zo groot en duur is als een 3S-gondel.

De bouwwerkzaamheden voor de nieuwe gondel zijn al begonnen, maar door de omvang van het project zal hij pas in de zomer van 2021 klaar zijn. In de winter van 2020/2021 zal het gehele skigebied dicht blijven door de bouwwerkzaamheden. De zomer is namelijk belangrijker voor dit skigebied omdat men in die periode meer inkomsten genereert. Meer details over het Nebelhorn project volgen in een apart blog.

Lees ook alles over:

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Roy83 6-11-19 08:08
    Roy83 6 november 2019 · 08:08
    Sollereck is een rustige plek om lang verse sneeuw te scoren in het Kleinwalsertal, maar door die ellendige lange sleeplift toch niet zo aantrekkelijk. Jammer ook dat ze die dan als laatste vervangen. Die sleeplift bovenin was niet zo storend, dat is ook maar een paar minuten in tegenstelling tot volgens mij meer dan een kwartier bij die andere lift.

    Dolomietenkenner in spé!
  • Blokjesman 6-11-19 11:26
    Blokjesman 6 november 2019 · 11:26
    Na een aantal jaren Kleinwalstertal ben ik afgelopen jaar voor het eerst eens naar Söllereck gegaan. Charmant gebiedje met erg leuke pistes. Piste 6 was inderdaad mijn favoriet maar inderdaad, wát duurt het lang voor je weer boven bent. En best steil ook. Alsof je weer in de jaren '80 aan het skiën bent.
    Eigenlijk pakken ze nu alle minpunten in een keer aan. Op de Söllereck en langzamerhand in het hele Kleinwalstertal.
  • Telemark 7-11-19 08:52
    Telemark 7 november 2019 · 08:52
    Ontzettend jammer dat er weer van die karakteristieke sleepliften het veld moeten ruimen. Ik sta liever een kwartier alleen of met iemand anders in de sleeplift tussen de bomen dan dat ik met vele anderen me weer in een grote stoeltjeslift moet werken. Dan heb je geen rust meer. Ik had niet het idee dat het bij de Söllereck zo druk was. Ook omdat de parkeerplaats ongunstig en afgelegen ligt.
  • Chonn 7-11-19 12:40
    Chonn 7 november 2019 · 12:40
    Goede ontwikkelingen om het gebied te moderniseren. Ben er vorig jaar en jaar daarvoor geweest met de kinderen en de liftinfrastructuur kon zeker beter en dat gebeurt dus nu. De liftverbinding Ifen en Heuberg is marketing technisch handig, alhoewel je de kans loopt dat Ifen nog drukker wordt wellicht?
    Atomic Redster XTI 169 / Fischer RC4 Worldcup RC 180 + SC 155 / Daleboot VFF Pro ski boots
  • Roy83 7-11-19 13:07
    Roy83 7 november 2019 · 13:07
    Er zal vast ooit een echte verbinding komen tussen Ifen en Heuberg, maar ergens is dat zwaar onnodig denk ik. Of je nou 5 minuten wacht om in zo’n grote gondel te gaan of je wacht 5 minuten om een bus in te gaan, dat maakt eigenlijk weinig uit, toch?
    Wannabe Dolomietenkenner...
  • Henri admin 7-11-19 19:27
    Henri admin 7 november 2019 · 19:27
    Ook al is het een logisch besluit om het skigebied te vernieuwen, ik moet zeggen dat ik het bij de Höllwies ook erg jammer vind @Telemark. Ik was begin januari alleen onderweg in het gebied en had bij 4 van de 5 liftritten met de Höllwies sleeplift leuke en lange gesprekken.

    Met de komst van de nieuwe Höllwiesbahn zullen de pistes ook aangepast (en mogelijk ook verbreed) moeten worden, waardoor het speelse karakter toch wel een beetje verloren gaat...
    *bericht bewerkt door Henri op 7 nov 2019 19:29 (3% bewerkt)
  • Quick 7-11-19 20:15
    Quick 7 november 2019 · 20:15
    Hoe druk is het Kleinwalsertal eigenlijk buiten de vakanties?
    Mr. Slow
  • Roy83 7-11-19 20:19
    Roy83 7 november 2019 · 20:19
    Ik vond het wel wat drukker, maar wel afhankelijk van t deelgebied. Heuberg is vrij rustig, Ifen was drukker, Kanzelwand nog drukker en Sollereck uitgestorven.

    Let wel; ik was op een zaterdag (begin januari) op de Kanzelwand na al die grote dumps, dus veel locals.
    Wannabe Dolomietenkenner...
  • Frank66 7-11-19 21:15
    Frank66 7 november 2019 · 21:15
    Er wordt een inhaalslag gemaakt. Het KWT gaat moderniseren dus Oberstdorf natuurlijk ook.
    Als de Ifen met de Heuberg via een verbindings gondellift met elkaar verbonden worden is dat een opwaardering van jewelste. Dan nog als laatste de oude WalmendingHorn baan vervangen door gondels en je hebt een compleet en volwaardig skigebiedje.
  • ardjanvanbreugel 7-11-19 22:02
    ardjanvanbreugel 7 november 2019 · 22:02
    Hoe druk is het Kleinwalsertal eigenlijk buiten de vakanties?Quick op 7 nov 2019 20:15

    Waar de liften gemoderniseerd zijn heb je weinig wachttijd. De oude liften zoals de walmendingenhornbahn, de lift naar de nebelhorn en de kanzelwandbahn vond ik vrij druk en heb ik wel een paar keer 20 minuten in de rij gestaan. Op de pistes zelf is het prima te doen!
  • Hessel 7-11-19 22:52
    Hessel 7 november 2019 · 22:52
    Ik vond het wel wat drukker, maar wel afhankelijk van t deelgebied. Heuberg is vrij rustig, Ifen was drukker, Kanzelwand nog drukker en Sollereck uitgestorven.

    Let wel; ik was op een zaterdag (begin januari) op de Kanzelwand na al die grote dumps, dus veel locals.Roy83 op 7 nov 2019 20:19


    Zaterdag zijn juist Ifen en Kanzelwand het drukst met locals en weekendskiers
    Maandag t/m donderdag is het overal vrij rustig, hoewel Kanzelwand altijd wat drukker is. De gondel naar Walmendinger lijkt druk vanwege de trage omloopsnelheid. Maar bovenin vind ik het met de drukte altijd wel meevallen.
    Sollereck ben ik in al die jaren nog nooit geweest. Niet gemist ook. Maar het is kennelijk best een leuk gebiedje.
  • Roy83 8-11-19 07:59
    Roy83 8 november 2019 · 07:59
    Ik had ook het idee dat het door de locals drukker was op zaterdag inderdaad. Was vooral drukte op de piste, de liften kunnen het wel aan.

    Maar ik heb het idee dat @quick en ik een beetje hetzelfde tegen drukte aankijken en dan is dit wel een van de drukkere gebieden, maar zeker niet zo druk om het te mijden (buiten de vakanties).
    Wannabe Dolomietenkenner...
  • Snow1991 22-11-19 19:10
    Snow1991 22 november 2019 · 19:10
    Hopelijk worden dat Doppelmayr liften, die stoeltjes/gondels zijn net dat ietsje beter afgewerkt. Persoonlijk vind ik de liftpalen van een Leitner ook een stuk mottiger.
  • DrPhil 22-11-19 19:24
    DrPhil 22 november 2019 · 19:24
    Ja, ik erger me daar ook altijd aan. Aan die mottige (?) skipalen.
  • DHG 27-11-19 22:33
    DHG 27 november 2019 · 22:33
    Over iets anders effe...hebben jullie ervaring met de sneeuwcondities in het KWT tijdens de periode eind december ? Wij gaan dit jaar voor het eerst naar daar tussen 27/12 en 03/01. Welke omstandigheden kan je verwachten, skimogelijkheden, nog gesloten liften / pistes ? Misschien tips of do's of dont's voor niet zo ervaren skiërs als ons. Wij verblijven in het dorpje Riezlern. Met vriendelijke groet, DHG
  • Roy83 28-11-19 07:26
    Roy83 28 november 2019 · 07:26
    Lastig, maar traditioneel is het volgens mij wel prima daar. Niet alles is besneeuwd, maar dat geldt vooral voor de dal slepers volgens mij een een (klein) deel van
    Ifen.

    Riezlern is een prima uitgangspunt. Als je niet heel ervaren bent zou ik de dalafdaling vanaf Kanzelwand in de ochtend doen, als ie er goed bij ligt. Ik vond het een mooie afdaling, maar aan het einde van de dag is hij druk en kapot, dan is het fijn als je hem al een keertje gedaan hebt (en je kan ook met de lift naar beneden denk ik).

    Kanzelwand is het drukste, dan Ifen, dan Heuberg en dan Sollereck. Alle vier zijn voor lichtgevorderden prima en met de bussen rijd je echt snel heen en weer.

    Je gaat je prima vermaken 😃.
    Wannabe Dolomietenkenner...

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.