Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Duurzamer pistes prepareren met pistenbully's

Edo op 24 december 2019· 22 reacties

Pistes prepareren is tegenwoordig high-tech

Duurzaamheid en wintersport blijven twee moeilijk te verenigen onderwerpen. Toch zijn er ontwikkelingen die het tij langzaam keren. GPS-gestuurde pistepreparatie is er een. We bezochten Alexander Neumayer, het hoofd van de pistenbully dienst in Söll, die onlangs is overgestapt op een nieuwe manier van werken: duurzame pistepreparatie met behulp van hypermoderne pistenbully’s.

Efficiënter omspringen met sneeuw

Met een hels kabaal starten de motoren van de pistenbully’s (wat eigenlijk een merknaam is en niet een soortnaam) onderaan de Keatlift in Hochsöll. Het is blijkbaar pistesluitingstijd en de avondploeg mag aan de slag. Ik zit in het kleine kantoortje van Alexander Neumayer en staar naar een gedigitaliseerde weergave van het skigebied. Alexander lijkt me niet het type dat veel tijd achter computerschermen doorbrengt, maar het gaat hem goed af. Het doet een beetje afbreuk aan het romantische beeld dat ik van pistenbullychauffeurs heb. De winterse sneeuwschuivers op rupsbanden werden in mijn ogen bestuurd door stoere, bebaarde bergbewoners die niet bang zijn om in het pikkedonker zonder navigatie over steile flanken te dolen. Deze ‘helden van de nacht’ bedienen zo’n 9 ton stalen gevaarte met twee vingers in de neus, soms misschien zelfs stiekem bijgestaan door een warm houdend aperitiefje. Door nacht in, nacht uit over dezelfde pistes te walsen weten de routiniers exact waar de sneeuw te dun wordt, of de afdaling zelfs onbegaanbaar wordt. De remedie is een flinke dot sneeuw van hun schuiver.

Alexander Neumayer achter zijn computerscherm

Het is namiddag: tijd om de pistes weer strak te trekken

Met de hulp van GPS-preparatie is dit nu verleden tijd. Nee, misschien niet die van de stereotype chauffeur getuige de pin-ups aan de muur van het kantoor, maar van het verkwistend omgaan met sneeuw en brandstof. “Door het gebruik van sneeuwanalyses op basis van meetgegevens kunnen we tegenwoordig veel efficiënter werken, met de nodige ecologische en financiële voordelen. Goed voor ons en goed voor de natuur! Maar ook de bezoekers profiteren hiervan. Want wie wil nu niet een dalafdaling die drie weken langer openblijft door het efficiënter omspringen met sneeuw?”, legt Alexander uit. Skigebieden als Gstaad, Jungholz, Alpe d’Huez en Garmisch-Partenkirchen maken al enkele jaren gebruik van deze technologie, en nu dus ook Skiwelt Wilder Kaiser - Brixental, waar Söll toe behoort.

Voordelen van sneeuwdikte meten

Een van de eerste bedrijven die met de digitalisering van de workflow experimenteerde was Kässbohrer Geländefahrzeug AG, de fabrikant van onder andere Pistenbully (het merk). Zij implementeerden in 2011 het SNOWsat-systeem in hun pistenbully’s. Bij dit systeem draait het om het monitoren van de sneeuwdiepte. “Doordat je de sneeuwdikte weet, kun je besparen op het produceren van kostbare kunstsneeuw tijdens het voor- en naseizoen. Zie je bijvoorbeeld dat de sneeuwlaag ergens dunner wordt dan kun je dit aanvullen met sneeuw van elders waar het (te) dik ligt. Geen nattevingerwerk meer, maar exacte wetenschap”, vertelt Alexander. “Doordat je overal vroegtijdig bij bent, hoef je minder kunstsneeuw te produceren, zo’n 15%. Dit scheelt veel energie en water. Bovendien kun je minder pistenbully-uren maken wat ook bespaart op brandstof, ongeveer 8%. Mooi meegenomen, want tijdens een avondje prepareren jaag je er toch al snel zo’n 200 liter diesel doorheen. Tenslotte voorkom je met meten ook dat je de ondergrond – in Oostenrijk vaak gepacht van boeren of de gemeente – beschadigt of ondergesneeuwde voorwerpen raakt.”

Systeemverschillen

Ondertussen zijn er meer spelers op de markt, zoals Leica iCON Alpine en SnowGage, die een inbouwbaar systeem, ongeacht het type voertuig, aanbieden. Maar hoe werkt het precies? Ze maken allemaal gebruik van GPS om zo de coördinaten van de pistenbully’s door te geven als deze over de berg rijdt. Daarna zijn er twee opties.

  • Het ene systeem werkt met peiling vanuit de lucht. Een satelliet meet de exacte locatie/hoogte van het rupsvoertuig en trekt dat af van de reeds eerder opgemeten terreinhoogte toen er nog geen sneeuw lag. Het verschil is de sneeuwdikte, tot op 2,5 centimeter nauwkeurig.
  • De andere optie werkt met een breedband radarsysteem dat middels een box op de pistenbully is gemonteerd. Deze zendt een signaal door de sneeuw tot de bodem en peilt zo de dikte, tot op 5 centimeter nauwkeurig.
Uitstootloos: Tijdens de Interalpin 2019-beurs in Innsbruck presenteerde Kässbohrer hun plan voor emissievrije pistepreparatie: de Pistenbully 100 E. Deze volledig elektrische sneeuwschuiver is de opvolger van het 600 E±model uit 2012, met zijn diesel-elektrische aandrijving.

Vanzelfsprekend is de laatste optie goedkoper omdat men geen gebruik hoeft te maken van een gelinkt satellietsysteem dat wordt bijgestaan door zendmasten en controlekamers. Zo kan een kleiner skigebied met een minder groot budget dus ook duurzaam te werk gaan. De vervolgstap is in beide gevallen hetzelfde. De data wordt omgezet in pixellagen op een Google Maps-achtig kaartje die vervolgens van kleur veranderen als er sneeuw wordt weggehaald of bijgeschoven. Alexander: “Onze chauffeurs krijgen dus real-time gegevens op het display in de cabine en kunnen hier vervolgens naar handelen. De meetgegevens kunnen ook grafisch worden weergegeven en worden uitgeprint als landkaart met sneeuwhoogten; zo kunnen stukken piste met minder sneeuw of sneeuwdepots direct worden herkend.” De nieuwste toevoeging aan dit systeem is een laserapparaat dat niet naar beneden meet maar juist scant wat er 10 tot 40 meter vooruit gebeurt met het sneeuwdek. Hierdoor kan de schuiver op voorhand op de juiste werkhoogte worden ingesteld.

Ook sneeuwkanonnen kunnen voortaan afzonderlijk worden aangestuurd

Koppeling met sneeuwkanonnen

Maar de efficiëntieslag gaat mog verder. Waren het voorheen alleen pistenbully’s die het verschil konden maken, nu is de vloot uitgebreid. “Door onze computergestuurde sneeuwkanonnen aan het netwerk te hangen, kunnen deze voortaan op de ‘dunnere’ opgemeten sneeuwlagen worden gericht. En ze worden gedeactiveerd op dikkere lagen waardoor een effectief een-tweetje ontstaat. We hoeven ons kantoor bijna niet meer uit!”, grapt Alexander. Het mag duidelijk zijn: deze gedetailleerde analyse van sneeuwhoogte en -beheer zorgt ervoor dat een skigebied duurzamer te werk gaat dan voorheen. Het ruige beroep van pistenbullychauffeur wordt bovendien makkelijker, wat geïnteresseerden misschien over de streep trekt. Voorlopig is de aanwas namelijk klein, en zijn er ondanks alle technologische hulpmiddelen nog steeds stoere chauffeurs nodig om het corduroy te trekken.

Tips:

  1. bij sommige skigebieden kun je een excursie met een pistenbully boeken, waarbij je alles over het pisteprepareren te weten komt. Reserveren kan doorgaans bij de kassa’s van de liftmaatschappijen;
  2. Ischgl beschikt ook over een sneeuw-meetsysteem. Bekijk hoe daar zo zuinig mogelijk met kunstsneeuw wordt omgesprongen.
Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Matthias12324 december 2019 · 07:17

Sinds dit jaar hebben ook de 3 grootste gebieden in het Sauerland dit systeem. Zeker in deze kunstsneeuw afhankelijke gebieden kan het flink wat kosten schelen.

Born to Ride
ErikM24 december 2019 · 08:14

Leuk artikel! Rijden die pistenbullys eigenlijk op biodiesel? Misschien een gekke vraag, maar zou in de toekomst elektrisch rijden mogelijk zijn voor een pistenbully?

Matthias12324 december 2019 · 08:23

Leuk artikel! Rijden die pistenbullys eigenlijk op biodiesel? Misschien een gekke vraag, maar zou in de toekomst elektrisch rijden mogelijk zijn voor een pistenbully?

ErikM op 24 dec 2019 08:14

Ze zijn bij snowworld bezig voor een elektrische pistenbully. Voor grootschalig gebruik gaat de accucapaciteit nog lang niet toereikend zijn ivm het erg hoge energieverbruik van een pistenbully. Zeker de combinatie met de soms extreme koude in skigebieden maakt dat accus niet goed renderen. Er zullen vast skigebieden zijn die biodiesel gebruiken maar het overgrote deel gebruikt waarschijnlijk gewoon normale diesel.

Born to Ride
Rogieradmin24 december 2019 · 08:23

Pistenbully is momenteel de 100e aan het testen een 100% elektrische bully. Er bestaan al hybride (diesel / elektrische) varianten.

Click. Click. Peace
Anon571024 december 2019 · 08:27

Toeval, over dit onderwerp nog gisteren met men ski leeraar o er gehad. Hij denkt dat de pistes in de toekomst minder zullen geprepareerd worden. ( 1 miljoen liter diesel voor alpeduez? )

BeataS24 december 2019 · 09:52

Erg fijn artikel weer!

SkiBeppie24 december 2019 · 10:58

Mooi om te lezen dat er stappen gemaakt worden, alle beetjes helpen en een skigebied zal zeker de intentie willen tonen om bij te dragen aan verduurzaming. Lange weg te gaan nog, dat wel.

Once you're over the hill, you might as well ski down.
ErikM24 december 2019 · 11:21

Pistenbully is momenteel de 100e aan het testen een 100% elektrische bully. Er bestaan al hybride (diesel / elektrische) varianten.

Rogier op 24 dec 2019 08:23

Dat is waarschijnlijk deze: https://www.pistenbully.com/en/innovation/600-e.html…
Inderdaad: een diesel / elektrisch aangedreven bully.
En de 100E variant: https://www.pistenbully.com/en/vehicles/nordic/100-e.html…

*bericht bewerkt door ErikM op 24 dec 2019 11:21

Matthias12324 december 2019 · 12:03

Pistenbully is momenteel de 100e aan het testen een 100% elektrische bully. Er bestaan al hybride (diesel / elektrische) varianten.

Rogier op 24 dec 2019 08:23

Dat is waarschijnlijk deze: https://www.pistenbully.com/en/innovation/600-e.html…
Inderdaad: een diesel / elektrisch aangedreven bully.
En de 100E variant: https://www.pistenbully.com/en/vehicles/nordic/100-e.html…

ErikM op 24 dec 2019 11:21

Zoals dus te lezen is daar heeft de 100E een rekenkundige capaciteit van 2,5 a 3 uur. Dat zou betekenen dat het wagenpark van ieder skigebied 3x zo groot moet worden onder normale omstandigheden. Bij flinke vorst zal het betekenen dat je minstens 4x zoveel bullies nodig hebt. Leuk voor kleine gebiedjes of indoorhallen zoals snowworld, onrealistisch voor de grote gebieden. Wanneer je 3x zoveel bullies nodig hebt is het alleen maar veel belastender voor het milieu.

Born to Ride
Hansk24 december 2019 · 14:41

In Zwitserland zijn ze Pistenbully aan het testen op Waterstof.
De uitrol van Waterstof gaat in Zwitserland nu Snel. Supermarkten zoals Coop en Migros gaan over op Waterstof vrachtauto’s De vrachtwagens worden tussen nu en 2025 uitgeleverd en gaat om totaal 1650 trucks.

ruudsan24 december 2019 · 15:20

Erg goed artikel.Ik heb het zelf ook een keer in Solden gezien vanuit een Pistenbully ,er wordt eigenlijk geen meter teveel geprepareerd.Ook kunnen ze zien hoe vaak ze over het zelfde stuk rijden.Het systeem past ook op andere merken. Als je de kans krijgt moet je zeker eens meegaan.

MaartenAmsterdam24 december 2019 · 17:30

Interessant om te lezen. En best onvoorstelbaar wat techniek vermag. Ik heb gelezen dat ze in Winterberg ook één van deze technieken gebruiken. Maar welke van de twee? Ook goed dat er electrische bully’s komen. Al die dieselwalmen in de sneeuw. Eén van de sensaties van wintersport is toch ook de schone lucht. Daar past geen dieselwalm bij.

ErikM24 december 2019 · 18:14

In Zwitserland zijn ze Pistenbully aan het testen op Waterstof.
De uitrol van Waterstof gaat in Zwitserland nu Snel. Supermarkten zoals Coop en Migros gaan over op Waterstof vrachtauto’s De vrachtwagens worden tussen nu en 2025 uitgeleverd en gaat om totaal 1650 trucks.

Hansk op 24 dec 2019 14:41

Als ik even off-topic mag: hoe duurzaam is het opwekken van waterstof eigenlijk?

Matthias12324 december 2019 · 18:16

In Zwitserland zijn ze Pistenbully aan het testen op Waterstof.

De uitrol van Waterstof gaat in Zwitserland nu Snel. Supermarkten zoals Coop en Migros gaan over op Waterstof vrachtauto’s De vrachtwagens worden tussen nu en 2025 uitgeleverd en gaat om totaal 1650 trucks.

Hansk op 24 dec 2019 14:41

Als ik even off-topic mag: hoe duurzaam is het opwekken van waterstof eigenlijk?

ErikM op 24 dec 2019 18:14

Voorlopig absoluut nog niet met een rendement van maar ongeveer 50%. Oftewel van iedere kilowatt opgewekte elektriciteit wordt gelijk weer 500 watt weggegooid om er waterstof van te maken.

Born to Ride
Lacheisleuk24 december 2019 · 18:33

Erg goed artikel.Ik heb het zelf ook een keer in Solden gezien vanuit een Pistenbully ,er wordt eigenlijk geen meter teveel geprepareerd.Ook kunnen ze zien hoe vaak ze over het zelfde stuk rijden.Het systeem past ook op andere merken. Als je de kans krijgt moet je zeker eens meegaan.

ruudsan op 24 dec 2019 15:20

Ik ben als jonge jongen meermaals in Flachau meegeweest, een jaar of 10 tot 15 terug. Toen was het nog niet zo'n hype, gewoon om kwart over 4 beneden zijn (om half 5 gaan ze rijden), daar rondhangen en iemand aanschieten of je mee mag rijden, als ze naar buiten kwamen om te starten met prepareren (die bullies stonden dan al even warm te draaien). Best leuk, na de eerste lessen Duits. Mooie herinneringen. Vooral ook vanwege 2 totaal verschillende weerstypen, de eerste keer was lekker koud winterweer, de tweede keer was het erg warm (in januari mopperden ze over maartsneeuw) en stond die bully meermaals te slippen achter een berg sneeuw.

*bericht bewerkt door Lacheisleuk op 24 dec 2019 18:34

Hansk24 december 2019 · 18:54

Waterstof in Zwitserland wordt opgewekt door waterkracht centrales. Voor de duidelijkheid, de 1650 vrachtwagens die voor COOP en Migros gaan rijden, en waarvan de eerste al zijn uitgeleverd, worden aangeboden tegen dezelfde operationele kosten als diesel. Zwitserland is een klein land en kan vol inzetten op waterstof tegen een concurrerende prijs omdat partijen zoals Shell geen grote invloed hebben. De pistebuddies die nu in Zwitserland rijden kunnen 5 uur achter elkaar op waterstof operationeel zijn. De eerste twee maanden dat ze nu rijden, rijden ze zonder problemen. De effectiviteit van waterstof wordt steeds beter en gaat volgens de universiteiten etc naar 75%. Dus het is iets voor de toekomt en ik juich het alleen maar toe. Ik denk zelf dat waterstof de oplossing is voor zwaar vervoer en pas over 15 jaar voor personen auto’s. Dan zal het naar mijn idee niet meer onder hoge druk gaan, maar iets wat je vloeibaar tankt.

Quisa225 december 2019 · 01:42

In Zwitserland zijn ze Pistenbully aan het testen op Waterstof.

De uitrol van Waterstof gaat in Zwitserland nu Snel. Supermarkten zoals Coop en Migros gaan over op Waterstof vrachtauto’s De vrachtwagens worden tussen nu en 2025 uitgeleverd en gaat om totaal 1650 trucks.

Hansk op 24 dec 2019 14:41

Als ik even off-topic mag: hoe duurzaam is het opwekken van waterstof eigenlijk?

ErikM op 24 dec 2019 18:14

Voorlopig absoluut nog niet met een rendement van maar ongeveer 50%. Oftewel van iedere kilowatt opgewekte elektriciteit wordt gelijk weer 500 watt weggegooid om er waterstof van te maken.

Matthias123 op 24 dec 2019 18:16

‘Weggooien’ is hier een groot begrip: bij sommige vormen van energie opwekking is er een heel grote fluctuatie in vraag of aanbod (aanbod door bv windparken, vraagbv door plaatselijke industrie terwijl een waterkrachtcentrale wel blijft leveren).

Deze energie wil je graag opslaan, anders gaat deze verloren. Waterstof is zo’n manier op energie op te slaan.
Ja, het rendement is nog laag, maar indien goed ingezet kan er juist verspilling van energie mee worden tegengegaan.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy
dekkie25 december 2019 · 10:08

Pistenbully is momenteel de 100e aan het testen een 100% elektrische bully. Er bestaan al hybride (diesel / elektrische) varianten.

Rogier op 24 dec 2019 08:23

Dan zullen ze nog wel even bezig zijn. Accu’s en vrieskou gaan niet samen.

Birdheart25 december 2019 · 16:10

Ze besparen 15% op kunst sneeuw best wel veel.

Wat nu als je dit opschaald naar alle wintersport gebieden. Als je deze hoeveelheid sneeuw nu eens wel zouden maken, en dit tijdens het seizoen opslaan op grote hopen, en dit langzaam uitspreid over de pistes aan het einde van het seizoen. Wat ze nu dus extreem efficiënt kunnen met hun systemen.

Hoeveel langer blijven de bergen/pistes wit, ze realiseren nu al 3 weken zonder die 15%? Hoeveel langer blijven de pistes open? Hoeveel kouder wordt het daar dan lokaal gemiddeld in het jaar? Door het langere smelt proces van sneeuw en ijs, hoeveel reduceert dat de kans op overstromingen in de rivieren, doordat het over een langere periode dooit en zo minder pieken creëert? Hoeveel graden win je globaal doordat de bergen langer wit zijn? 0.1, 0.2 graden?
De infrastructuur ligt er al, die kosten zijn al gemaakt. Een gedachtespin over hoe je met de huidige middelen zonder extra geld de aarde af kan laten koelen.

Je kan ook gewoon sneeuwkanonnen op de noord en zuidpool zetten, zoals sommige wetenschappers al suggereren. Lijkt me dit goedkoper.

*bericht bewerkt door Birdheart op 25 dec 2019 16:11

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?
Martin718226 december 2019 · 19:19

De effectiviteit van waterstof wordt steeds beter en gaat volgens de universiteiten etc naar 75%. Dus het is iets voor de toekomt en ik juich het alleen maar toe. Ik denk zelf dat waterstof de oplossing is voor zwaar vervoer en pas over 15 jaar voor personen auto’s. Dan zal het naar mijn idee niet meer onder hoge druk gaan, maar iets wat je vloeibaar tankt.

Hansk op 24 dec 2019 18:54

Vooralsnog is waterstof niet erg efficiënt, zie b.v. http://www.olino.org/blog/nl/articles/2017/02/27/rijden-op-w… Maar het gaat eigenlijk meer om de belasting op het milieu. Energie is er genoeg (zonlicht). Chemische accu’s blijven ook nog wel even nodig omdat brandstofcellen nog geen hoge piekvermogens kunnen leveren.

Hansk26 december 2019 · 21:12

De effectiviteit van waterstof wordt steeds beter en gaat volgens de universiteiten etc naar 75%. Dus het is iets voor de toekomt en ik juich het alleen maar toe. Ik denk zelf dat waterstof de oplossing is voor zwaar vervoer en pas over 15 jaar voor personen auto's. Dan zal het naar mijn idee niet meer onder hoge druk gaan, maar iets wat je vloeibaar tankt.

Hansk op 24 dec 2019 18:54

Vooralsnog is waterstof niet erg efficiënt, zie b.v. http://www.olino.org/blog/nl/articles/2017/02/27/rijden-op-w… Maar het gaat eigenlijk meer om de belasting op het milieu. Energie is er genoeg (zonlicht). Chemische accu’s blijven ook nog wel even nodig omdat brandstofcellen nog geen hoge piekvermogens kunnen leveren.

Martin7182 op 26 dec 2019 19:19

De effectiviteit van waterstof wordt steeds beter en gaat volgens de universiteiten etc naar 75%. Dus het is iets voor de toekomt en ik juich het alleen maar toe. Ik denk zelf dat waterstof de oplossing is voor zwaar vervoer en pas over 15 jaar voor personen auto's. Dan zal het naar mijn idee niet meer onder hoge druk gaan, maar iets wat je vloeibaar tankt.

Hansk op 24 dec 2019 18:54

Vooralsnog is waterstof niet erg efficiënt, zie b.v. http://www.olino.org/blog/nl/articles/2017/02/27/rijden-op-w… Maar het gaat eigenlijk meer om de belasting op het milieu. Energie is er genoeg (zonlicht). Chemische accu’s blijven ook nog wel even nodig omdat brandstofcellen nog geen hoge piekvermogens kunnen leveren.

Martin7182 op 26 dec 2019 19:19

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/30/nieuwe-methode-om-wa…

Israëlische onderzoekers hebben een manier gevonden om veel minder energie te verbruiken voor de elektrolyse van Waterstof . Dat zorgt ervoor dat ze naar bijna 98 procent efficiëntie gaan,

*bericht bewerkt door Hansk op 26 dec 2019 21:14

Martin718227 december 2019 · 12:00

Die interpretatie van vrtnws lijkt me wat voorbarig. Het artikel in Nature heeft het over een lager overpotentiaal om dezelfde stroomdichtheid te behouden. Als daardoor de efficiency naar bijna 100% gaat, dan zou ik verwachten dat dat er bij staat. De huidige elektrolyse gaat met zo’n 75% efficiency, dus verdubbelen kan sowieso niet want dan zou je op 150% uitkomen. Maar goed, met bijna 100% zou je op dezelfde cijfers zitten als lithium accu’s.

Verder vergeet je de lage efficiency van brandstofcellen. Juist daar gaat de meeste energie (50%) als warmte verloren. Een deel daarvan kun je wel weer terugwinnen, maar boven de 60% efficiency (voor dat gedeelte) kom je niet. Het gaat uiteindelijk om de totale efficiency, dus van zonlicht naar voortstuwing. Om het iets overzichtelijker te houden kun je soms beter een deeltraject bekijken; in dit geval de efficiency van het omzetten van elektriciteit naar opslag en weer terug naar elektriciteit. Via waterstof gaat dat nu met zo’n 40%. Het plaatje op www.olino.org laat ook nog de verliezen van “compression” (10%) en “delivery” (20%) zien, maar die vergeten we voor het gemak maar even.

Plaats een reactie