Uitslag nationale skitest 2019-2020: lichtgewicht freeride ski's

Arjen op 18 december 2019· 31 reacties

null

De Nederlandse Ski Vereniging verzorgt al sinds jaar en dag de nationale skitest piste & off-piste. De resultaten ervan stellen wij gratis beschikbaar met als doel jou zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski voor jouw vaardigheden en voorkeuren. In dit blog geven we je de testbevindingen van de freerideski’s. Deze werden getest in het Italiaanse Passo Tonale in Val di Sole, onderdeel van Skirama Dolomiti. Zoek je liever aan de hand van een filtersysteem naar jouw favoriete ski? Bekijk dan ons materiaalplatform.

Vraag naar lichtgewicht

Ook dit jaar neemt de vraag naar lichtgewicht freerideski’s toe. Niet iedereen heeft blijkbaar de behoefte zichzelf maximaal te pushen in de afdaling. Maar men wil nog wel genieten van vers gevallen poeder én is steeds meer bereid om hiervoor omhoog te lopen. In dat geval speelt gewicht een cruciale rol.

De doelgroep

Bij off-piste skiën is het doel tegenwoordig niet meer met alleen de afdaling. Voor veel mensen, waaronder voornamelijk locals, dient het ook simpelweg als een work-out. Soms met het gebruik van liften, maar ook steeds meer vanuit het dal zonder gebruik van mechanische hulpmiddelen. Oftewel, op eigen kracht. De lichtgewicht freerideski’s hangen qua doelgroep dus een beetje tussen de ‘normale’ freerideski’s en de toerski’s. Zoals de naam al aangeeft zijn ze lichter van constructie dan een normale freerideski, maar zwaarder dan een klassieke toerski. Het is daarmee het ideale compromis voor skiërs die een ski zoeken waarmee je korte skitoertjes kunt maken én echt lekker kunt afdalen (iets wat bij de klassieke toerski’s nog weleens ontbreekt). Het maakt de ski’s behoorlijk allround. Want door de wat geringere breedte onder de voet in vergelijking met de freerideski’s zijn dit modellen die het vaak ook óp de piste prima doen!

null

Normale bindingen

Omwille van de tijd hebben we de ski’s voornamelijk getest in de afdaling en door korte stukken te hiken. Daar waren de condities in Passo Tonale in Val di Sole, onderdeel van Skirama Dolomitit, ook naar. De sneeuw was wat harder, zodat we wel wat moeite moesten doen om de zachtere sneeuw te vinden. Alle modellen waren dan ook uitgerust met een ‘normale’ alpinebinding. Enkel de Salomon QST 99 en de Atomic Backland 95 waren uitgerust met de SHIFT-binding, die zowel een normale alpine stand als een toerstand heeft.

Meer dan off-piste

Sommige modellen uit deze lichtgewichtcategorie zijn bijzonder allround. Zo presteert de eerdergenoemde Salomon QST 99 zowel goed op de piste als daarbuiten. Net zoals de Elan Ripstick 96, de Dynastar Mythic Pro en de Kästle FX96 HP. Het valt op dat de ski’s in deze categorie zich over het algemeen minder op hun gemak voelen op de wat hardere sneeuw in vergelijking met de modellen uit de freeridecategorie. Wellicht komt dit door de lagere gewichten van de ski’s, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het maken van een keuze.

Op avontuur

De meeste modellen uit de test zijn overigens uitstekend uit te rusten met een toerbinding. Qua breedte zijn de ski’s uit de lichtgewichtcategorie over het algemeen wat smaller dan de ski’s uit de freeridecategorie. Dat maakt de ski’s vaak wat allrounder, maar het is weer wat minder goed voor de float (drijfvermogen). Het is dus een kwestie van voorkeur waar je graag mee op pad gaat. Eén ding staat vast: met deze ski’s kun je alle delen van de berg verkennen!

null

Testresultaten

Het testteam van de nationale skitest off-piste 2019/2020 bestond uit Roel van der Laan, Timo Hermeler, Annelot Bartels, Jurgen Saurens en Arjen de Graaf (testcoördinator). Hieronder hun oordeel over de ski’s.

null

Armada Tracer 98 // € 599,95

Testlengte: 1,88 m //
Breedte: 133-98-124 mm //
Radius: 18,5 m

De Armada Tracer 98 is een soepele ski met allmountain-eigenschappen. De ski is licht en is met weinig kracht te skiën. Hij is soepel en heeft een mooie buiglijn. In het terrein mist de Tracer 98 wat float. Wel vallen de speelse en levendige eigenschappen op. Het maakt van de Armada Tracer 98 een goede allrounder, die voornamelijk geschikt is voor skiërs die niet al te zwaar zijn. En dat maakt ‘m volgens tester Annelot ook uitermate geschikt voor dames die graag off-piste gaan.

null

Atomic Backland 95 // € 549,95

Testlengte: 1,85 m //
Breedte: 128-95-116 mm //
Radius: 19 m

De Backland 95 van Atomic is een heerlijk lichte ski. Hij wordt liever rutschend dan snijdend geskied en draait makkelijk. Dat heeft zeker te maken met het lage gewicht van de ski. De Backland 95 nodigt uit om te gaan toeren en lekker te cruisen, zeker niet om op volle snelheid mee af te dalen. In dat laatste geval merk je dat de ski wat onrustig wordt. In de zachtere sneeuw is de demping prima, op de harde en verspoorde sneeuw heeft de Backland 95 het wat zwaarder.

null

Black Crows Ferox Freebird // € 849,95

Testlengte: 1,86 m //
Breedte: 137-110-127 mm //
Radius: 21 m

De Black Crows Ferox Freebird is een ski die actief geskied wil worden. Met andere woorden: hij heeft input nodig, maar als je dat erin wil stoppen dan krijg je ook veel terug. Hij drijft prima in de zachte sneeuw en daar geeft hij veel vertrouwen. Dat laatste is minder op de wat hardere sneeuw. De testers konden het alleen niet helemaal eens worden over de invloed van de tip en de tail bij de bochten. Al met al is het een goede freerider, waarmee met name skiërs die wat meer technische bagage hebben het erg naar hun zin zullen hebben.

null

Black Diamond Helio Recon 105 // € 599

Testlengte: 1,85 m //
Breedte: 134-105-119 mm //
Radius: 22 m

De Black Diamond Helio Recon 105 is een typische toerski. Jürgen typeert hem: “Voor een ontspannen skidag.” Logisch, want de ski voelt zich het meeste thuis in korte bochten, is heel licht en draait lekker makkelijk. Het is dan ook geen lat voor de lange bochten en hoge snelheid. In wat steiler terrein kun je ‘m snel draaien en dat maakt het een uitstekende ski om mee te nemen in de discipline ‘ski-mountaineering’. Er is een nóg lichtere carbonversie van deze ski, alleen boet die wel in op het inzetbereik qua afdalen. Deze Recon is de gulden middenweg.

null

Dynastar Mythic 97 Pro // € 849,95

Testlengte: 1,84 m //
Breedte: 133-97-113 mm //
Radius: 15 m

De Dynastar Mythic 97 Pro is zeer allround. Het is een ski die je echt op z’n staart kunt trappen en die zeer goed reageert op de input die je ‘m geeft. Hierdoor kun je snel wisselen tussen lange en korte bochten. Dankzij de rocker in de tip draait de ski gemakkelijk. De tail is daarentegen weer behoorlijk stijf. Toch is er ook wel wat op de Mythic 97 Pro aan te merken: op harde sneeuw wordt de ski namelijk wat onrustig. Daar staat tegenover dat hij in zachte sneeuw en slush juist goed presteert. Een degelijke allrounder dus!

null

Elan Ripstick 96 // € 549,95

Testlengte: 1,88 m //
Breedte: 134-96-113 mm //
Radius: 19,5 m

Speels is de Elan Ripstick 96 niet, maar dat is dan ook het enige. Want dit was misschien wel de beste ski uit deze categorie. Goed in verspoord terrein, goede demping, geeft veel vertrouwen, zeer spoorvast. Het waren slechts enkele kwalificaties waar onze testers mee op de proppen kwamen. Je kunt de Ripstick 96 hard skiën, maar ook op lagere snelheden is de ski goed te hanteren. Echt een ski waar je ver op kunt doorgroeien en waarvan je precies weet wat je eraan hebt!

null

Head Kore 99 // € 749,99

Testlengte: 1,80 m //
Breedte: 134-99-120 mm //
Radius: 17 m

De Head Kore 99 is iets meer allmountain gericht dan zijn zwaardere Kore 105 broer. Dat vindt een poederfanaat als Timo jammer. Aan de andere kant is dit een ski waar veel skiërs blij van zullen worden. De Kore 99 geeft namelijk veel vertrouwen, is spoorvast en is breed inzetbaar. Het zijn slechts een paar positieve eigenschappen van deze ski die bij veel testers in de top 3 van hun lijst terugkwam. Op hoge snelheid is de ski stabiel en heeft hij een goede demping.

null

Kästle FX96 HP // € 849,95

Testlengte: 1,80 m //
Breedte: 133-96-119 mm //
Radius: 18,1 m

De Kästle FX96 HP is een ski die het op de piste eigenlijk net zo goed doet als daarbuiten. Het maakt het een allround ski die in zowel korte als lange bochten goed presteert. De FX96 HP is sportief te skiën en goed te beïnvloeden. Dat maakt ‘m makkelijk te hanteren. Toch plaatst tester Jürgen wel een kleine kanttekening: “Je moet wel duidelijk aangeven wat je wilt, anders gaat hij er met je vandoor.” Het toont het karakter van deze ski, die behoorlijk levendig is.

null

Salomon QST 99 // € 549,95

Testlengte: 1,88 m //
Breedte: 140-99-122 mm //
Radius: 20 m

De Salomon QST 99 is een echte allemansvriend. Of het nou korte of lange bochten zijn, de QST 99 skiet ze met gemak. De ski is niet bepaald licht, maar wel zeer makkelijk te beïnvloeden. Niet in de laatste plaats dankzij z’n dikke rocker. Ook op de piste is de Salomon QST 99 een fijne ski. Buiten de piste mist hij wel wat drijfvermogen en de echt technische skiërs zullen het plafond van deze lat wel gaan vinden. Desalniettemin een ski voor een breed publiek die je veel vertrouwen geeft!

null

Völkl Katana V-Werks // € 999,95

Testlengte: 1,84 m //
Breedte: 143-112-131 mm //
Radius: 21,5 m

De Katana V-Werks van Völkl is een ski met extreem veel draaigemak. Hij is licht, heeft veel rocker en slalomt graag van kant naar kant. Hierdoor is de Katana V-Werks eenvoudig te skiën, maar dus wel het liefste op de staalkant. Dan is de ski behoorlijk stabiel (ook op snelheid). De prestaties zijn beter in de wat zachtere dan in harde sneeuw. De demping is op de laatste sneeuwsoort niet optimaal. Tester Roel vatte het goed samen: “Dit is een GS-ski voor in de poeder.”

De nationale skitest off-piste wordt mogelijk gemaakt door:

null

a.s.r. verzekeringen
Skirama Dolomiti
J.Lindeberg
Giro
Komperdell
Outdoor XL
Hestra

Arjen
is geboren met de kaarten van skigebieden in de wieg en heeft ze bijna allemaal bezocht. Zijn grote passie is freeriden.

Plaats een reactie

Leuk om deze test te lezen, voor het eerst dat deze catergorie getest wordt? Ik was ook wel benieuwd naar het testgewicht van de ski’s, dat lijkt me hier wel relevant.

Ik mis hier de ROSSIGNOL die als een van de eerste deze categorie bediende. Met name de populaire sky7.
Maar evengoed bedankt voor het testen en publiceren.

*bericht bewerkt door snowbert op 18 dec 2019 09:28

Misschien handig om in de titel er nog even bij te zetten dat het om lichtgewicht freeride ski’s gaat i.p.v. lichtgewicht ski’s. Daar heb ik namelijk een ander beeld bij.

Ga wel mee met @klaas4. Als je ski’s selecteert/benoemt op basis van gewicht, vermeld dat gewicht dan ook even. Is hier zeker relevant.

Verder vreemd dat ski’s die blijkbaar specifiek gekocht worden om ook (korte stukjes) mee te touren, bijna allemaal voorzien zijn van alpine bindingen. Zou het voor mij echt niet zijn, maar smaken verschillen blijkbaar. Lijkt me ook erg lastig om de tour-eigenschappen te vergelijken als een deel op alpine bindingen staat.

Edwin van Riel

Leuk om te lezen. Ik ski al 35 jr ik heb alleen een herseninfarct gehad 4 jr geleden. Ik heb direct geskied maar mijn rechter voet draait iets later dan de linker. Ik weet inmiddels dat lichte ski’s werken veel makkelijker dan de zware ski’s. Maar in Oostenrijk adviseren ze die zware als ik het huur. Weet iemand welke ski’s ik moet huren ? Een van deze ? Of toch …

@marcelvs als je niet meer hoeft te knallen op de pistes zou je uit bovenstaand lijstje best die QST of backland eens willen proberen lijkt me.

Tsja, advies van de verhuurder zou ik voor een specifiek geval als het jouwe niet te zwaar aan tillen. Is nu eenmaal even een andere situatie dan de gemiddelde vakantie-huurder en je voelt zelf echt beter aan wat wel of niet werkt.

Edwin van Riel

Inderdaad, wat @Klaas4 en @evr66 zeggen. Daarnaast vind ik dat als je deze categorie wil profileren als lichtgewicht met een nadruk op touren je er geen Shift binding op moet zetten, maar een lichtere lowtech binding.

When life gets too complicated.... SKI

Inderdaad, wat @Klaas4 en @evr66 zeggen. Daarnaast vind ik dat als je deze categorie wil profileren als lichtgewicht met een nadruk op touren je er geen Shift binding op moet zetten, maar een lichtere lowtech binding.

Alex op 18 dec 2019 13:16

+4 voor de gemeten gewichten, des te meer omdat veel fabrikanten daar over liegen.

Ik lees het zo, dit is een test van ski’s, niet van bindingen, en ze zijn beoordeeld op hun afdaal kwaliteiten. Dan vindt ik het juist wel goed dat ze overal alpiene bindingen op hadden tijdens de test.
Dat voorkomt dat (mogelijk flinke) verschillen in de afdaal kwaliteiten van de verschillende toer bindingen invloed op de resultaten heeft.

Ik lees het ook niet zo dat ze aanbevelen om als gebruiker deze bindingen op de ski te monteren, uitsluitend dat ze vanwege tijds gebrek, de skies uitsluitend getest hebben met lift accessed gebruik(en hike-to).

Verder lees ik ook niet dat ze dit profileren als een nadruk op lichtgewicht toeren. Ik lees het als lichtgewicht in verhouding tot echte lift-accessed ski’s, met de mogelijkheid om te toeren:
“ maar zwaarder dan een klassieke toerski. Het is daarmee het ideale COMPROMIS voor skiërs die een ski zoeken waarmee je korte skitoertjes kunt maken én echt lekker kunt afdalen”

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2019 18:38

“ De Head Kore 99 is iets meer allmountain gericht dan zijn zwaardere Kore 105 broer. Dat vindt een poederfanaat als Timo jammer. ”

@Arjen, Waarom? Ik neem aan dat als je een poeder gerichte ski wil, je dan toch de 105 neemt? Het is toch juist goed als er verschil in zit? Want in de breedte scheelt het maar 3mm per kant. Net zoiets als de Enforcer 100 en 104.

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2019 19:05

Qst 99 gisteren aangekomen! Hopelijk kan ik hem volgend weekend zowel op als naast de piste goed uittesten.

Ik zou een ski, die ik deels voor loopwerk koop, ook getest willen zien met een daarvoor geschikte binding. Het gaat uiteindelijk om de combinatie en de compromissen die dit met zich mee brengt.

Edwin van Riel

Qst 99 gisteren aangekomen! Hopelijk kan ik hem volgend weekend zowel op als naast de piste goed uittesten.

Nielsski op 18 dec 2019 18:12

mooie lat! Waar ga je heen?

Edwin van Riel

Ik zou een ski, die ik deels voor loopwerk koop, ook getest willen zien met een daarvoor geschikte binding. Het gaat uiteindelijk om de combinatie en de compromissen die dit met zich mee brengt.

evr66 op 18 dec 2019 18:12

Ik denk juist dat het dan beter is om dan de verschillende bindingen te testen, allemaal op de zelfde ski.

Dan kun je als gebruiker daarna voor jou de juiste combinatie van ski en binding kiezen, waarbij je duidelijkheid hebt waar welke eigenschap zijn oorsprong vindt.

Zeker bij deze categorie, waar zo’n breed scala aan potentiële gebruikers zit, variërend van mensen die er uitsluitend liften mee skiën, tot mensen die er misschien wel eens een huttentocht mee gaan lopen.

Ik zou denken dat als we de gewichten van de ski’s weten, we ook wel 95% van de verschillen in loop gemak van de verschillende ski’s te pakken hebben.
Natuurlijk heeft ook breedte, mount point en rocker profiel invloed op het lopen, maar dat is zo conditie-, lengte- en persoons-afhankelijk, dat ik niet denk dat je daar nuttige info over zou kunnen verzamelen in een korte test zoals deze, zelfs als ze er wel mee op vellen hadden gelopen.

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2019 18:54

Leuk om te lezen. Ik ski al 35 jr ik heb alleen een herseninfarct gehad 4 jr geleden. Ik heb direct geskied maar mijn rechter voet draait iets later dan de linker. Ik weet inmiddels dat lichte ski’s werken veel makkelijker dan de zware ski’s. Maar in Oostenrijk adviseren ze die zware als ik het huur. Weet iemand welke ski’s ik moet huren ? Een van deze ? Of toch …

Marcelvs op 18 dec 2019 12:47

Let op dat de huidige QST serie iets zwaarder is dan de vorige.

En wij hebben hier in huis voor mijn dochter de Elan Ripstick 94W, de dames versie van de Ripstick 96. Overigens wordt die juist wel als speels aangemerkt, maar ja dat is überhaupt een moeilijk te definiëren term voor een ski.

PS, met alpiene binding @evr66 ;)

*bericht bewerkt door Slim op 18 dec 2019 19:03

@slim, mag toch aannemen dat daar niet op getourd wordt dan ;)

Vind de framebinding van m'n dochter al op het randje daarvoor. Touren met alpine binding is gewoon echt helemaal niks.

Ram dan op de testsets ff een setje kingpins of zo. Dan kun je er normaal mee lopen tenminste.

*bericht bewerkt door evr66 op 18 dec 2019 19:13

Edwin van Riel

@marcelvs als je niet meer hoeft te knallen op de pistes zou je uit bovenstaand lijstje best die QST of backland eens willen proberen lijkt me.

Tsja, advies van de verhuurder zou ik voor een specifiek geval als het jouwe niet te zwaar aan tillen. Is nu eenmaal even een andere situatie dan de gemiddelde vakantie-huurder en je voelt zelf echt beter aan wat wel of niet werkt.

evr66 op 18 dec 2019 12:53

Thanks !

Inderdaad, wat @Klaas4 en @evr66 zeggen. Daarnaast vind ik dat als je deze categorie wil profileren als lichtgewicht met een nadruk op touren je er geen Shift binding op moet zetten, maar een lichtere lowtech binding.

Alex op 18 dec 2019 13:16

Mwah, als je de afdaal kwaliteiten gaat vergelijken, is een alpiene binding juist handig. Verder zijn de meeste ski’s 110 mm of breder, dan is het echt geen pure toerski, maar meer voor korte stukjes, dus juist dan is juist de kingpin/shift/tecton de ideale binding.

Ik lees het zo, dit is een test van ski’s, niet van bindingen, en ze zijn beoordeeld op hun afdaal kwaliteiten.

Zo lees ik het ook, maar mijn reactie is niet gerelateerd aan de test. Ik heb alleen maar een mening over wat voor soort binding je er op zou moeten schroeven.

When life gets too complicated.... SKI

Ik lees het zo, dit is een test van ski’s, niet van bindingen, en ze zijn beoordeeld op hun afdaal kwaliteiten.

Zo lees ik het ook, maar mijn reactie is niet gerelateerd aan de test. Ik heb alleen maar een mening over wat voor soort binding je er op zou moeten schroeven.

Alex op 19 dec 2019 00:02

Aha, dat begreep ik verkeerd, bedankt voor de verduidelijking.

Shift op QST lijkt me een niet onaardig,
Ik denk dat ik wel weet waarom er een Shift op de pure toer ski Backland 95 zit, dat is omdat Salomon anders alleen de pure tech Backland binding heeft, en ze willen dat testers met alpiene schoenen er ook in kunnen.

@sneeuwkabouter, de meeste ski’s (7) in deze test zijn juist minder dan 100mm, alleen de V Werks is breder, en de Camox is precies 110, en dan nog 2 tussen 100 en 110.
Dat zegt verder niet veel over het gewicht, want je kunt natuurlijk een.ichte vrede ski en een zware smalle ski bouwen.

Wat trouwens verder wel vreemd is, dat er schil in de breedtes, want de meeste zijn ook in bredere of smallere versies verkrijgbaar, dus waarom er dan zo’n spreiding in de test zit?

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2019 01:33

Ja maar 100 mm is toch juist de compromis maat? Ga maar eens huttentochten doen of lange dagtochten, dan breekt die breedte onder de voet je op bij lange passages… En tuoefoit, 110 moet 100 zijn ja ;)

Ja maar 100 mm is toch juist de compromis maat? Ga maar eens huttentochten doen of lange dagtochten, dan breekt die breedte onder de voet je op bij lange passages… En tuoefoit, 110 moet 100 zijn ja ;)

sneeuwkabouter op 19 dec 2019 08:10

Mwa 109 is prima te doen, Soms op traverses niet geheel ideaal, Lange dagtochten gaat prima.

echte mannen lopen naar boven,

Ja maar 100 mm is toch juist de compromis maat? Ga maar eens huttentochten doen of lange dagtochten, dan breekt die breedte onder de voet je op bij lange passages… En tuoefoit, 110 moet 100 zijn ja ;)

sneeuwkabouter op 19 dec 2019 08:10

Compromis is een groot woord. Ik had eerst alleen een setje met 102mm, maar kwam er bij lange tochten achter dat smaller en korter (is maar 1cm in mijn geval :-)) toch een stuk prettiger is. Ik heb nu ook een setje met 87mm en is ook nog relatief licht met 1500gr per ski.

When life gets too complicated.... SKI

Ja maar 100 mm is toch juist de compromis maat? Ga maar eens huttentochten doen of lange dagtochten, dan breekt die breedte onder de voet je op bij lange passages… En tuoefoit, 110 moet 100 zijn ja ;)

sneeuwkabouter op 19 dec 2019 08:10

Mwa 109 is prima te doen, Soms op traverses niet geheel ideaal, Lange dagtochten gaat prima.

martijnuiterwijk op 19 dec 2019 09:04

Als je meer dan 2000 hm wilt lopen vind ik dat toch echt teveel worden. En 9 van de 10 keer heb ik ook geen 110 nodig tijdens het toeren. Ik vind 100 vaak ideaal. Ook in voorjaarsneeuw en als het wat steiler wordt vind ik het snel te breed.

Click. Click. Peace

Ja maar 100 mm is toch juist de compromis maat? Ga maar eens huttentochten doen of lange dagtochten, dan breekt die breedte onder de voet je op bij lange passages… En tuoefoit, 110 moet 100 zijn ja ;)

sneeuwkabouter op 19 dec 2019 08:10

Mwa 109 is prima te doen, Soms op traverses niet geheel ideaal, Lange dagtochten gaat prima.

martijnuiterwijk op 19 dec 2019 09:04

Als je meer dan 2000 hm wilt lopen vind ik dat toch echt teveel worden. En 9 van de 10 keer heb ik ook geen 110 nodig tijdens het toeren. Ik vind 100 vaak ideaal. Ook in voorjaarsneeuw en als het wat steiler wordt vind ik het snel te breed.

Rogier op 19 dec 2019 10:29

Moet zeggen met 109 icm kingping en de backland Carbon is ook meer dan 2000HM te doen, maar wel echt pittig.
Nog altijd opzoek naar een 2e ski, en neig de 109 om te wisselen naar een backland 95. Het is niet zozeer het gewicht wat me stoort, eerder de beedte van de ski, Zeker in t bos met smalle bochtjes om een boom is t allemaal wat minder.

Piste touren daar in tegen is met 109 helemaal niet meer leuk.

echte mannen lopen naar boven,

sorry nogal OT.
@Martijuiterwijk, je schrijft: “het is vooral de breedte… minder met smalle bochten om een boom”.

Als je van 109 naar 95mm onder de voet gaat, heb je hiermee ineens 7mm afstand van je ski naar de boom, ski jij zo dicht langs bomen?

In een ander topic had je het over de lengte, dat kan ik me goed voorstellen, en ook dat op harde sneeuw traverseren een brede ski niet lekker loopt, maar dat de breedte tussen de bomen uitmaakt?
Ik zou juist eerder andersom verwachten, bredere ski meer float, dus kun je makkelijker ‘pivot-en’. Maar dat gaat dus meer over manoeuvreren dan over ruimte naast de boom.

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2019 23:43

Qst 99 gisteren aangekomen! Hopelijk kan ik hem volgend weekend zowel op als naast de piste goed uittesten.

Nielsski op 18 dec 2019 18:12

mooie lat! Waar ga je heen?

evr66 op 18 dec 2019 18:16

Het Gasteinertal, dus hoop dat de weersvoorspellingen uitkomen en anders ligt er in Sportgastein hopelijk genoeg 😊.

sorry nogal OT.
@Martijuiterwijk, je schrijft: “het is vooral de breedte… minder met smalle bochten om een boom”.

Als je van 109 naar 95mm onder de voet gaat, heb je hiermee ineens 7mm afstand van je ski naar de boom, ski jij zo dicht langs bomen?

In een ander topic had je het over de lengte, dat kan ik me goed voorstellen, en ook dat op harde sneeuw traverseren een brede ski niet lekker loopt, maar dat de breedte tussen de bomen uitmaakt?
Ik zou juist eerder andersom verwachten, bredere ski meer float, dus kun je makkelijker ‘pivot-en’. Maar dat gaat dus meer over manoeuvreren dan over ruimte naast de boom.

Slim op 19 dec 2019 23:41

@Slim, In poeder maakt het niet veel uit. die 7mm maakt niet veel uit. Het gaat meer om de hefboomwerking. dan kun je de ski met die breedte niet ‘‘vlak’’ op de sneeuw zetten. eigenlijk zou ik het moeten tekenen om t goed uit te leggen. Een van de touren die ik graag doe, loopt heel slingerend door het bos heen, waar je je soms letterlijk tussen de bomen heen worstelt. Daar is een smallere ski gewoon van voordeel, daar het contact vlak met de sneeuw zich iets veranderd

null
Ipv dat je meer buiten het spoor staat, sta je qua gewicht/balans meer ‘‘op het spoor’’ . Is het imho iets ontspannender voor je spieren en minder balanceren op je kanten c.q vellen. Moraal van t verhaal, In een smaller spoor in harde sneeuw, waar je niet ‘‘zakt’’ zodat je het complete contact oppervlakte hebt en dus ook minder scheef staat. Wbt de lengte, na lang zoeken, Onder de 185cm is gewoon te kort voor mn lichaamslengte, en de echt dunnere gaan maar tot 179 of 182 Zelfreflectie Slecht getekend, slecht uitgelegd, maar wellicht dat iemand snapt wat ik bedoel en het wellicht beter kan verwoorden

echte mannen lopen naar boven,

Aha, @Martijnuiterwijk, dat is duidelijk!
Ik dacht dat je letterlijk bedoelde ‘tussen de bomen door passen’.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie