Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Voordat wij als skiërs op de eerste skidag van het seizoen door de liftpoortjes heen glijden is het personeel van het skigebied vaak al weken bezig met de voorbereidingen om het skigebied te openen. Iedereen die de webcams van de gebieden in de gaten houdt ziet de bedrijvigheid. Natuurlijk weten we allemaal dat er kunstsneeuw gemaakt moet worden en dat er pistenbully’s af en aan rijden, maar er is veel meer werk dan dat. Ik liep een ochtendje mee met de pistedienst van Pelvoux die zich nu volop aan het voorbereiden is op de vervroegde opening van het skigebied.

Begin november reden de pistenbully's alle verse sneeuw al aan

De liften worden gecontroleerd

Voorbereiding begint weken van tevoren

Pelvoux is een klein skigebied, maar ook hier heb je werknemers die full-time in dienst zijn. Het hele jaar wordt het gebied onderhouden. In de zomer worden er struiken en bomen gekapt, materiaal onderhouden en vervangen en ga zo maar door. Een ruime maand voordat het skigebied opengaat komt alles in een stroomversnelling. Als het koud genoeg is wordt er sneeuw gemaakt en dan moeten de pistenbully’s dit ook uit gaan rijden. Dit is stap één richting het openen van het gebied. Rond dezelfde periode begint men met het laatste onderhoud en de testruns van alle liften. Ook worden veiligheids- en reddingsoefeningen gedaan. Zo trainen de pisteurs en skileraren op lawinereddingen en wordt er bijvoorbeeld geoefend op het evacueren van mensen uit skiliften.

Er worden kilometers touw gespannen

Al deze borden, netten en palen komen langs de pistes, aangevoerd vanuit meerdere opslagplaatsen

Het klaarmaken en plaatsen van elk onderdeel afzonderlijk kost best veel tijd

Een klein skigebied heeft al veel werk

Als de sneeuw er eenmaal ligt beginnen de pisteurs twee weken voor de opening met het beveiligen van het skigebied. Zo worden er om alle kunstmatige obstakels veiligheidsmatten en eventueel netten geplaatst om wintersporters te beschermen. Ook worden er touwen gespannen om de grenzen van het skigebied aan te geven, en langs elke piste worden waarschuwingsborden, pistepaaltjes, pisteborden en bewegwijzering geplaatst. Dit alles is natuurlijk handmatig werk. Je kunt je voorstellen dat dit heel veel tijd in beslag neemt. Tenminste, toen ik deze week mee mocht met de pistedienst viel mij op hoeveel werk er verzet moeten worden voordat een klein gebiedje als dit open kan! Hoewel het plaatsen van één paal natuurlijk niet heel veel tijd kost, is het de hoeveelheid materiaal die maakt dat dit dagen en dagen werk is. Iets waar je als wintersporter niet direct over nadenkt als je in de lift stapt.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Chonn13 december 2019 · 07:36

@Rogier interessante documentaire, there’s no business like snow business!

Atomic Redster XTI / Fischer RC4 Worldcup SC / Völkl Racetiger Speedwall GS UVO
Anon571013 december 2019 · 08:04

Toch al vaak gezien dat veiligheids netten soms 2 tot 3 dagen na de opening pas word gespannen.
Verdorie veel chance gehad dat ik niet 1 dag eerder daar over de rand ben gegaan. :x

*bericht bewerkt door Anon5710 op 13 dec 2019 08:04

Rogierauteur13 december 2019 · 08:07

@Anon5710 Dit heb ik gevraagd want dit heb ik ook vaak gezien. Maar dit proberen ze zo min mogelijk te doen, want qua verantwoordelijkheid kan dat een lastig verhaal worden.

*bericht bewerkt door Rogier op 13 dec 2019 08:51

Click. Click. Peace
lve13 december 2019 · 09:09

Zeer interessante weblog.

Toevallig gisteren een soortgelijk filmpje gekeken van de regio Hochkönig waar we met Kerst zitten: https://youtu.be/m0VmtboG_VE

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.
Kaliste13 december 2019 · 11:02

Nuttig fimpje ! Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren wat er allemaal moet gebeuren om een skigebied te laten draaien en hoeveel mensen er werkzaam zijn. Mij zul je dan ook nooit horen klagen over de liftprijzen 😉

Folski13 december 2019 · 11:16

Leuk filmpje! O.a door dit soort filmpjes blijf ik graag deze site bezoeken!

Stanro13 december 2019 · 11:32

Ik dacht altijd dat die paaltjes niet in de sneeuw werden gestoken, maar in de onderlaag. Zo blijven ze ook staan indien de sneeuw smelt.

Rogierauteur13 december 2019 · 11:41

@stanro dan zou je in goede seizoenen palen van 10 meter nodig hebben ;-)

Click. Click. Peace
Matthias12313 december 2019 · 12:22

@Stanro wanneer je smorgens de eerste lift naar boven neemt zie je de pisteurs vaak nog die palen checken of ze nog stevig staan en indien nodig verzetten ze hem dan een klein eindje zodat hij weer stevig staat.

Born to Ride
Slim13 december 2019 · 15:29

Leuk kijkje achter de schermen. En zoals altijd @Rogier, goed gefilmd en in elkaar gezet!

Rogierauteur13 december 2019 · 15:46

Dank iedereen voor de complimenten! Het zijn ook erg leuke en interessante reportages om te maken. Hou de site in de gaten want er komt nog meer aan ;-)

Click. Click. Peace
dan5813 december 2019 · 16:07

Leuk om te zien en om te weten wat allemaal achter de schermen gebeurt. 💪👌

Born to run. B.S.
Auke8313 december 2019 · 19:25

Dank iedereen voor de complimenten! Het zijn ook erg leuke en interessante reportages om te maken. Hou de site in de gaten want er komt nog meer aan ;-)

Rogier op 13 dec 2019 15:46

Goedzo! Altijd leuk en interessant dit soort filmpjes!

Jeffvdv13 december 2019 · 20:14

Leuk om te zien! We vergeten nog weleens wat er allemaal bij komt kijken…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿
Manu14 december 2019 · 13:04

Gene kattepis om allemaal tijdig in orde te krijgen en zo te houden gedurende het seizoen. Respect voor de gasten.

Hupla14 december 2019 · 15:29

Heel leuke reportage. Wat doen de medewerkers van een skigebied eigenlijk buiten het seizoen? Ik vermoed dat de skistations toch een behoorlijk aantal vaste en ervaren medewerkers nodig hebben. Kunnen ze die dan wel houden met 5-6 maanden werk per jaar?

Rogierauteur14 december 2019 · 21:18

@Hupla dat is een hele goede vraag waar ik in een ander blog wel eens op terug wil komen. Die best wel ingewikkeld in elkaar zit. Ook qua politiek. Maar in de bergen is er ook een zomerseizoen voor werk wat in de winter stil ligt. Timmermannen / vrachtwagenchauffeurs / wegwerkzaamheden etc etc…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie