Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Terwijl jij rustig uit je bed stapt, een kopje koffie inschenkt en je croissantje of Kaiser Brötchen klaar maakt zijn de mannen en vrouwen die in de skigebieden werken al hard aan de slag. Bezig om alles klaar te maken zodat jij veilig en prettig kan skiën of boarden. Dan heb ik het nog niet eens over het lawine-veilig maken van het domein of het prepareren van de pistes. Nee, gewoon het dagelijkse klaarzetten van de netten, controle van de pistepaaltjes en ga zo maar door. Wist je bijvoorbeeld, dat elke piste elke ochtend gecontroleerd moet worden door een pisteur voordat deze open mag. Ditmaal volg ik het team van het Franse skigebiedje Pelvoux terwijl zij het skigebied klaar maken voor wintersporters. Antoine Mathieu, de directeur, legt uit wat er 's ochtends moet gebeuren voordat de liften open kunnen.

Lees meer:

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Freerider29 januari 2020 · 07:42

Heel leuk om te zien!, geen enkele weet gehad dat ze ook al die paaltjes en netten elke keer weer eruit en erin halen!, ergens als je het ziet ook wel logies natuurlijk :)
Die oudere man lijkt overigens wel een schoorsteen :P :)
Zonde van de “frisse” lucht in de ochtend haha

peterpos29 januari 2020 · 07:54

Mooi filmpje. Weer wat geleerd. Ga je al 25 jaar veel op wintersport en nooit geweten dat er 's morgens al zoveel is gebeurd voordat wij de lift in mogen.

Peter Pos
Nelis29 januari 2020 · 07:54

Dit soort filmpjes en artikelen is precies waar ik de site voor volg. Wilde ik altijd al een keer weten. Ik wist niet dat ze al die netten en paaltjes elke dag opnieuw moesten plaatsen. Wel fijne gedachte dat elke piste elke dag gecontroleerd wordt :). Tnx rogier! 👌

Bergen + Sneeuw = ❤
havana29 januari 2020 · 07:58

Leuk filmpje. Aanvullende vraag: hoe lang zijn die pistebully’s eigenlijk gemiddeld bezig?

Martin718229 januari 2020 · 09:31

Wat gebeurt er eigenlijk nadat de pistes 's avonds weer gesloten worden? Ik ben tegen sluitingstijd een keertje achtergelaten op een sleeplift en moest een stukje offpiste skiën. Daar zag ik de humor nog wel van in, al was het best tricky. Nu deze lift is vervangen door een stoeltjeslift (Chaput, Toussuire), zou ik het minder prettig vinden om te stranden.

Rogierauteur29 januari 2020 · 15:11

Wat gebeurt er eigenlijk nadat de pistes 's avonds weer gesloten worden? Ik ben tegen sluitingstijd een keertje achtergelaten op een sleeplift en moest een stukje offpiste skiën. Daar zag ik de humor nog wel van in, al was het best tricky. Nu deze lift is vervangen door een stoeltjeslift (Chaput, Toussuire), zou ik het minder prettig vinden om te stranden.

Martin7182 op 29 jan 2020 09:31

Hier kom ik in een ander filmpje op terug!

En @havana grote gebieden vaak de gehele nacht! Ik heb mijn wekker morgen om 3:00 staan om met de pistenbully’s in Pelvoux mee te gaan, dus ook daar snel een filmpje over.

Click. Click. Peace
MiTi29 januari 2020 · 16:35

Interessant filmpje @Rogier! Idd nooit geweten dat alle pistepaaltjes en netten worden weggehaald voor de pistebully. Maar ik neem aan dat als de piste die avond/nacht niet wordt platgewalst door een pistebully dat ze dan alles lekker kunnen laten staan.

*bericht bewerkt door MiTi op 29 jan 2020 17:19

Winter is coming
Nelis29 januari 2020 · 17:15

@miti in het filmpje zie je dat waar er met een pisten bully aan een kabel gewerkt wordt deze sowieso wel plat moeten ivm die kabel die over de piste zwiept.

Maar misschien hoeft idd niet álles aan de kant.

Bergen + Sneeuw = ❤
MiTi29 januari 2020 · 17:28

@Nelis Klopt, dat had ik gezien. Maar er zijn in bijv. L3V genoeg (rode) pistes waar de pistebully geen kabel nodig heeft en die om de dag worden glad gereden.

Winter is coming
Rogierauteur29 januari 2020 · 18:23

@Nelis Klopt, dat had ik gezien. Maar er zijn in bijv. L3V genoeg (rode) pistes waar de pistebully geen kabel nodig heeft en die om de dag worden glad gereden.

MiTi op 29 jan 2020 17:28

Steeds meer pistes worden met kabel geprepareerd om verschillende redenen. Ten eerste kan men netter werker en ten tweede kost het minder energie. En zeker met hopen kunstsneeuw wordt er dus veel gebruik gemaakt van pistenbullys. Ook als het mogelijk is zonder kabel te werken. Dat betekent in de praktijk dat de ene keer met kabel en de andere keer zonder kabel wordt gewerkt.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie