Liveblog: coronavirus wintersport 2019-2020

Die Joris Bos heeft zelf ook met zijn eigen gezondheid gespeeld zie ik, zonder helm gaan skiën.

Als je het zo’n risico vindt moet je gewoon niet op vakantie gaan. Echt heel zielig van die types die achteraf de schuld bij anderen willen leggen.

Grondig onderzoek is terecht, sommige anekdotes zijn best shocking (mits waar / niet al te gekleurd). Maar volgens mij is dit vooral een ethisch vraagstuk, en veel minder juridisch. Overigens had iedereen die toch gegaan is ook zijn eigen huiswerk kunnen doen.

Overigens lees ik net (offtopic) dat een Duitse arts ook van mening is dat onze ministers het risico op claims wegens nalatigheid lopen… Dus in Duitsland nemen ze aansprakelijkheid over deze uitbraak serieus lijkt het.

Denk we eerst maar paar maanden of een jaar moeten afwachten hoe het zich ontwikkelt om te zeggen wat de verstandigste aanpak was. Feit is gewoon, dat het heel lang allemaal onduidelijk was. Kijk een Trump of Bolsonaro die vorige week nog roept dat het allemaal wel meevalt is natuurlijk idioot, maar ik geloof dat er ook mensen onder die aanklagers zijn, die zelf riepen, och tis maar een griepje.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Als ik dit verhaal lees…
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/claim-nederlandse-wint…

En dan vooral de laatste alinea: "‘Gespeeld met gezondheid’
Internationaal staat de teller nu op 2723 ingediende claims. Ook Maureen Schuurman uit Amsterdam, die met het coronavirus terugkwam uit skigebied Sankt Anton, heeft een claim ingediend. ,Ik denk dat er met mijn gezondheid is gespeeld. We zijn het hol van de leeuw in gestuurd”, vertelt ze aan de actualiteitenrubriek.

Ze vindt dat de autoriteiten niet duidelijk zijn geweest. ,Onze bar ‘De Mooserwirt’ ging dicht vanwege Corona. Maar 100 meter verder konden we weer gewoon terecht bij Basecamp. Daar stond er helemaal vol. Je denkt er niet over na, je hebt lol.”"

Ik hoop echt dat deze claim afgewezen wordt.

Voordat deze wintersporters zijn afgereisd naar Ischgl was al bekend dat het Corona-virus in Europa woedde. Nog niet was duidelijk hoe ernstig het was, maar het was al zo duidelijk in het nieuws dat je er niet door overvallen kon worden. Vervolgens gaat er een kroeg dicht omdat er besmettingen zijn en je kiest er dan niet voor om weg te gaan, maar om een andere kroeg op te zoeken die nog niet gesloten is.
Als je dan achteraf ook nog eens gaat zeggen dat je naar ‘het hol van de leeuw gestuurd bent’, dan neem je geen enkele verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Ik begrijp werkelijk niet dat iemand met een gezond verstand zo’n claim in durft te dienen…

Peter Pos

@peterpos

Ik dacht het, jij schrijft het. + heel véél.

Born to run. B.S.

Wat vaak wordt vergeten is dat er mensen zijn met verschillende inschattingsvermogens. Dat bedoel ik heel netjes. Mensen verschillen, punt. Dus het kan best dat Joop uit Alkmaar ergens heeft gelezen dat er een virus is in een bepaald dorp. Maar niemand heeft Joop expliciet gezegd dat hij niet op vakantie mag gaan. Dus gaat hij, misschien wel met een raar gevoel in de onderbuik, op reis. Ook wanneer hij een kroeg binnenstapt, vertrouwt hij erop dat men het beste met hem voorheeft en dat men hem niet aan schadelijk zaken blootstelt. Misschien moet je Joop dan naïef vinden, maar dit is wie Joop is. Hij denkt na, wikt en weegt en beslist. Mogelijk maakt hij verkeerde keuzes.
In zulke situaties is het aan de overheid om als goede huisvader over zijn onderdanen te waken. Wij allen leveren ons over in deze maatschappij aan het reilen en zeilen waarover boven onze hoofden wordt beslist. En soms loopt dat mis. Maar als we dat overleveren elke dag in vraag zouden moeten stellen, dan leiden we geen leefbaar leven. En het wordt bovendien van ons verwacht, dat we meegaan in datgene waarvan de overheid meent dat het goed voor ons is. Het is een gewoonte. Dus iemand afstraffen omdat die zijn leven leidt zoals gewoonlijk en erop vertrouwt dat de wereld geen kwaad met hem in de zin heeft? Dat zou ik niet doen. Doe anders zelf maar eens de denkoefening van hoe vaak jij je overlevert en op welke manieren dat fout kan gaan. Is het dan ook je eigen keuze geweest? Hoe intelligent je jezelf ook inschat, er zijn altijd situaties waarbij het moeilijk is om de uitkomst ervan te voorspellen. En dat iemand die zich onveilig heeft gevoeld, iets wil zien bewegen zodat duidelijk wordt wat er is misgelopen: alle begrip voor. In de hoop dat men bijleert en voorzichtiger wordt met de levens die zich in de handen leggen van diegenen die beslissingen nemen.

*bericht bewerkt door Gnurider op 02 apr 2020 23:43

@Gnurider prima allemaal. Maar waarom een claim indienen, dat begrijp ik echt niet. Zeker als je dan leest dat je hoort dat de ene kroeg dicht is dat je dan zelf besluit om WEL naar die andere kroeg te gaan. Kom op zeg, dan kun je echt alleen jezelf iets verwijten.
Maar goed daar denken ik geloof ten minste 2500 mensen anders over…

Peter Pos

Dat legt Gnurider nou net uit.

Interessante docu van de örf over het Corona broeinest: Ischgl

https://tvthek.orf.at/profile/Am-Schauplatz/1239/Am-Schaupla…

Interessante rol van de lokale dokter Walser ook…

Zo rond minuut 16 gaat video van oorspronkelijke onderwerp (Ischgl wil graag klimaatneutraal zijn) naar de Corona crisis en vanaf minuut 32.

Ik denk dat het goed is dat er een strafrechtelijk onderzoek is ingesteld en dat er civielrechtelijke claims worden neergelegd. Laat de rechter er zich maar over buigen.

NB: knopje UT zorgt voor ondertiteling, mocht Oostenrijks accent je te sterk zijn.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 03 apr 2020 00:50

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Dat legt Gnurider nou net uit.

DrPhil op 3 apr 2020 00:09

Nee, hij legt volgens mij uit dat mensen niet altijd zelf nadenken, maar de verantwoordelijkheid neerleggen bij anderen. Dat is prima… maar waarom claimen? Ik heb nog nergens gelezen wat de claim is. Willen ze geld zien?

Peter Pos

Dat legt Gnurider nou net uit.

DrPhil op 3 apr 2020 00:09

Nee, hij legt volgens mij uit dat mensen niet altijd zelf nadenken, maar de verantwoordelijkheid neerleggen bij anderen. Dat is prima… maar waarom claimen? Ik heb nog nergens gelezen wat de claim is. Willen ze geld zien?

peterpos op 3 apr 2020 00:35

Nee, hij legt uit dat het zorgen voor mensen die zelf niet goed nadenken (en niet over dezelfde informatie beschikken overigens) een taak is van de overheid. En daar zijn ze in gebreke gebleven, vandaar de claim. Niet onlogisch, al zou ik zoiets zeker niet doen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zeer wijze beschouwing @Gnurider …iets om dieper over na te denken, … voor we iets be(ver)oordelen.

Born to run. B.S.

Zo’n claim is ook zeker niet ongebruikelijk. Vgl de zaak die nu loopt tegen de Staat inzake de Q-koorts (verwijt: Staat te laat met maatregelen) en de zaak tegen de NVWA inzake fipronil (idem). Ik zou het in dit geval ook niet doen, maar vreemd is het zeker niet.

@DrPhil

dat zou wel héél raar zijn moest juist jij, dit nu doen Philly🤔😉

Born to run. B.S.

Zo zie je maar, zelfs een aantal zinnen die je bij elkaar pent in de late uurtjes zorgen al voor verschillen qua inschatting. @DrPhil[/mention] en[mention=“133305”] @Shane vatten mijn post mooi samen.

*bericht bewerkt door Gnurider op 03 apr 2020 11:14

Met de kennis van nu is het makkelijk oordelen (en claimen). Een ondernemer die zich gewoon aan de regels houdt valt niets te verwijten en misschien waren de ondernemers/autoriteiten zelf ook wel wat naïef. Je hebt misschien het recht om te claimen, maar als “De Mooserwirt” bar dicht gaat vanwege Corona en je gaat vrolijk verder feesten in “Basecamp” dan kunnen alle mensen die jij vervolgens hebt aangestoken een claim bij jou neerleggen, want die mensen wisten van niks en jij hebt ze “bewust” in gevaar gebracht. Verantwoordelijkheid werkt twee kanten op.

Het feit dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt geeft aan dat er een gerede kans is dat er sprake was van een verwijtbaar verzwijgen. En ja, dat kan een onrechtmatige daad opleveren.

Zeker als je weet dat er mensen zijn die geboekt hadden, bij annulering gewoon het geld kwijtraken en dan toch inderdaad sprake is van semi-verplichten.

Kansloos is het dus niet.

Achteraf had de overheid eerder op moeten treden met de gegevens die ze hadden, en alle apres ski tenten meteen moeten sluiten.

Maar iedereen die nog is wezen apres skieen nadat er diverse tenten gesloten waren, heeft in mijn ogen zelf bewust het risico op besmetting geaccepteerd, en ik weet zeker dat dit bij velen toch wel in het achterhoofd gezeten heeft toen ze daar aan de bar stonden.

Ik was zelf ook op skivakantie van 7 tot 14 Maart en ik geloof niet dat er ook maar iemand is geweest die niks van de risico’s af wist toen ze de keuze maakten om toch te gaan apres skieën. Om dan bij thuiskomst de overheid aansprakelijk te stellen omdat ze de kroeg niet dicht gegooid hebben is in mijn ogen overdreven, al ben ik het wel eens met het feit dat alle kroegen dicht hadden gemoeten.

@TheHenk, ik denk dat je het uitstekend hebt verwoord. Afwachten wat er uit die rechtszaak gaat komen. Denk niet dat individuen het iets op gaat leveren. Zul je toch met bewijslast moeten komen en dat lijkt me niet makkelijk.

*bericht bewerkt door peterpos op 06 apr 2020 12:53

Peter Pos

Achteraf had de overheid eerder op moeten treden met de gegevens die ze hadden, en alle apres ski tenten meteen moeten sluiten.

Maar iedereen die nog is wezen apres skieen nadat er diverse tenten gesloten waren, heeft in mijn ogen zelf bewust het risico op besmetting geaccepteerd, en ik weet zeker dat dit bij velen toch wel in het achterhoofd gezeten heeft toen ze daar aan de bar stonden.

Ik was zelf ook op skivakantie van 7 tot 14 Maart en ik geloof niet dat er ook maar iemand is geweest die niks van de risico’s af wist toen ze de keuze maakten om toch te gaan apres skieën. Om dan bij thuiskomst de overheid aansprakelijk te stellen omdat ze de kroeg niet dicht gegooid hebben is in mijn ogen overdreven, al ben ik het wel eens met het feit dat alle kroegen dicht hadden gemoeten.

Thehenk op 6 apr 2020 10:57

Op zich heb je gelijk, maar ze hadden daar wel geen enkel probleem met mensen boven op elkaar te zetteh om door te kunnen gaan.

Maar 100 mensen in het restaurant? Geen probleem, sluit de helft van de tent af en pers de mensen die binnen zijn boven op elkaar!
Maar 14 mensen in de lift cabine? Geen probleem, maak een smalle toegang waardoor er minder mensen kunnen instappen, en dat er dan een lange rij van mensen ervoor boven op elkaar onstaat. Ach jammer.

Eigenlijk doelbewust proberen aan de regeltjes te voldoen met minimale inspanning en een totale desinteresse voor de gevolgen.

Geld terug van de skipas omdat je eerder weg moest? Nee, maar een tegoedbon voor als je terug komt. Inderdaad, geweldige service.

Ach, nu 3 weken later ben ik weer genezen, bijna weer aan het werk…

oostenrijkers houden ook niet an regels
Edelbert Kohler, directeur van de Tiroler Landespolizei, meldde tijdens een persconferentie dat inmiddels 2300 personen de regels hebben overtreden. Zo was het bijvoorbeeld woensdag nog raak. Een groep van 6 toerskiërs werd aangehouden in Aurach bij Kitzbühel.

Daarom is er besloten om helikopters in te zetten om de bergen te bewaken. Wie toch in de bergen wordt aangetroffen, kan rekenen op een aanhouding door de politie en een flinke boete die kan oplopen tot wel 3600 euro

Zo te zien is er ook een Nederlandse zanger bij betrokken:
https://www.tirol.gv.at/meldungen/meldung/artikel/aufruf-an-…

SLMP op 29 mrt 2020 22:31

Klopt men geeft deze Nederlandse zanger de schuld, betreft Rob Ronalds.

Klopt men geeft deze Nederlandse zanger de schuld, betreft Rob Ronalds.

michelr op 6 apr 2020 22:24

Waarvan, dat hij Corona Oostenrijk heeft binnen gebracht zeker ?..

Klopt men geeft deze Nederlandse zanger de schuld, betreft Rob Ronalds.

michelr op 6 apr 2020 22:24

Waarvan, dat hij Corona Oostenrijk heeft binnen gebracht zeker ?..

R.L. op 7 apr 2020 13:58

Tja moet toch 1 zwarte schaap zijn … vorige keer was het nog een barman?

Klopt men geeft deze Nederlandse zanger de schuld, betreft Rob Ronalds.

michelr op 6 apr 2020 22:24

Waarvan, dat hij Corona Oostenrijk heeft binnen gebracht zeker ?..

R.L. op 7 apr 2020 13:58

Ik zou er niet raar van opkijken dat hij aangeklaagd wordt voor het verzieken van goede smaak. Wat een fantasieloze bagger brengt hij ten gehore zeg! Ik zou maar weg blijven bij deze "hey ho, je krijgt me niet cadeau" Rob Ronalds en je krijgt er ook nog COVID-19 van!

Doe is lief. Hieronder een bericht van de Cincin zelf over de kwestie:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3183878628311885…

Doe is lief. Hieronder een bericht van de Cincin zelf over de kwestie:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3183878628311885…

Fransv op 7 apr 2020 18:29

Rob heeft dus een alibi, dus hem kunnen ze ook al niet strafbaar stellen.

Peter Pos

Klopt men geeft deze Nederlandse zanger de schuld, betreft Rob Ronalds.

michelr op 6 apr 2020 22:24

Waarvan, dat hij Corona Oostenrijk heeft binnen gebracht zeker ?..

R.L. op 7 apr 2020 13:58

Yep de Tiroolse afdeling van de Oostenrijkse RIVM zoekt een zondebok na eerst veel vouten te hebben gemaakt, men zei eerst dat op 7 februari de eerste besmetting was in Ischgl. Is later verbeterd naar 7 maart.

Je moet maar eens kijken op zijn facebookpagina, al eerder heeft hij melding gedaan en is zelf 2 weken in quarantaine gegaan.

Klopt men geeft deze Nederlandse zanger de schuld, betreft Rob Ronalds.

michelr op 6 apr 2020 22:24

Waarvan, dat hij Corona Oostenrijk heeft binnen gebracht zeker ?..

R.L. op 7 apr 2020 13:58

Yep de Tiroolse afdeling van de Oostenrijkse RIVM zoekt een zondebok na eerst veel vouten te hebben gemaakt, men zei eerst dat op 7 februari de eerste besmetting was in Ischgl. Is later verbeterd naar 7 maart.

Je moet maar eens kijken op zijn facebookpagina, al eerder heeft hij melding gedaan en is zelf 2 weken in quarantaine gegaan.

michelr op 8 apr 2020 13:40

Ze zijn duidelijk op zoek naar patient zero oftewel de index-patient. Dat kan erg belangrijke informatie opleveren betreffede de manier van verspreiden van het virus alsmede mogelijke strategieen om het virus te bestreiden. Anderzijds levert het ook verwarrende informatie op als het niet om de juiste persoon gaat. Al met al doet me het een beetje denken aan Gaëtan Dugas.

Deze purser (toevallig geen Amerikaans staatsburger) van Air Canada werd er van beticht het HIV virus in de USA te hebben geintroduceerd. Later bleek dat Gaëtan Dugas niet de index patient was. Deze rol wordt nu toekend aan Robert Rayford en toont aan dat het HIV virus reeds voor 1966 in de USA werd geintroduceerd.

Al met al een beetje een triest verhaal maar het toont wel aan dat foutieve aannames en onbekendheid stigmatiserend werkt met desasteuze gevolgen van dien. Zo op het oog lijken mij zowel Rob Ronalds als mede die Duitse barman van Kitzloch niet de index patient te zijn. Sterker nog, Daren Bland (UK citizen) bleek al op 19 Januari 2020 met COVID19 terug te zijn gekomen uit Ischgl.

Waarschijnlijk is ook hij de index patient niet. Volgens mij hoeft die Rob Ronalds (Ik had nog nooit van hem gehoord overigens) geen enkele zorgen te maken.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

nr49 24 februari 2020 · 15:32
Ciao tutti! Hier aan de voet van de Monte Rosa is geen paniek, maar zijn wel alle carnaval activiteiten afgelast en scholen blijven gesloten. Liften en skilessen zijn voorlopig nog zoals normaal. Milanees carnaval zou komend weekend zijn, met een hoop Milanezen op de berg. Ben benieuwd of hier nog veel van naar boven komen.

De gevolgen hebben we gezien

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie