Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Verzekering: wist u dat.. #3

Jordan-P op 18 februari 2020

Heeft u een reisverzekering via de Nederlandse Ski Vereniging? Wij nemen u mee in de wereld van verzekeringen en schades.

Wist u dat… 1: U bij nood 24/7 met onze alarmcentrale SOS International kunt bellen?

Gaat er iets mis op reis of heeft u een dokter nodig? Dan kunt u 24 uur per dag bellen met SOS International via telefoonnummer +31 88505 6888. Sla dit nummer op in uw mobiele telefoon. Bel in ieder geval direct SOS International bij een ziekenhuisopname, ongeval, ziekte, eerder terugkeer, pech met uw auto, caravan of camper, of bij onverwachte extra reis-en/of verblijfskosten.

Noteer voordat u belt, altijd de naam van de plaats waar u bent en het telefoonnummer waarop u te bereiken bent. Houd ook uw lidmaatschapspas bij de hand.

Wist u dat… 2. U aangifte moet doen bij verlies of diefstal van uw ski’s en snowboard?

Er zijn natuurlijk diverse manieren om het risico te verkleinen dat uw ski’s of snowboards gestolen worden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van lockers of een slotje. Uw ski’s of snowboard zoveel mogelijk in het zicht houden en dan is er nog de wisseltruc… Zet uw ski weg met een ski van iemand anders uit dezelfde groep. Zodat de ski’s geen paar meer vormen en dus niet snel weggepakt kunnen worden.

Maar ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen, kan het u toch nog overkomen… u wilt uw ski’s pakken vanaf het terrasje om verder te skiën, maar uw ski’s en/of stokken zijn verdwenen. Wat te doen?

Of het nou gaat om uw eigen materiaal, of gehuurd materiaal, u zal altijd aangifte moeten doen bij de plaatselijke politie van de diefstal. Vraag ook om schriftelijk bewijs van uw aangifte!
Heeft u bagagedekking meeverzekerd op uw doorlopende reisverzekering, dan vergoed de verzekeraar de dagwaarde van uw gestolen eigen ski’s of snowboard, of het bedrag dat u aan de verhuurmaatschappij heeft moeten betalen in verband met het gestolen materiaal.

Daarnaast worden de kosten vergoed voor het huren van vervangend materiaal voor het resterende deel van uw wintersportvakantie.

Is uw materiaal niet gestolen, maar beschadigd?Bewaar uw artikelen altijd totdat de schade helemaal is afgewikkeld. Wij kunnen die artikelen namelijk bij u opvragen.

Wist u dat… 3. Het verstandig is om een dokter te bezoeken na een ongeval of bij ziekte tijdens uw reis?

Bent u gevallen of ziek geworden tijdens de reis? Dan biedt de dekking geneeskundige kosten een aanvulling op de wettelijk verplichte Nederlandse zorgverzekering. Dat betekent dat deze dekking alleen aanvullend verzekert wat uw zorgverzekering niet of onvoldoende vergoedt. Belangrijk is wel dat de noodzaak van deze medische zorg tijdens uw reis moet zijn ontstaan. Daarnaast moet **een bevoegde zorgverlener een schriftelijk bewijs kunnen afgeven van de behandeling. **

De dekking geneeskundige kosten op uw reisverzekering kent ook een vergoeding voor noodzakelijke nabehandelingskosten in Nederland. Strikte voorwaarde is wel, dat u tijdens de reis al een arts heeft bezocht. Daarnaast geldt er voor wat betreft de vergoeding een maximumbedrag van € 1.000, = en een maximum periode van nabehandeling tot uiterlijk de 365e dag na het ongeval.

Wist u dat… 4. Er meerdere mogelijkheden zijn om een vergoeding te krijgen voor niet gebruikte skipassen/skilessen of gehuurde skimateriaal?

Lawinegevaar, storm, geen sneeuw, of technische problemen waardoor liften stil komen te staan. Of ziekte of een ongeval, waardoor u de pistes niet meer op kunt: dat is natuurlijk niet iets waar u op zit te wachten tijdens uw wintersportvakantie. U heeft veel geld uitgegeven voor uw skipas en het is natuurlijk de bedoeling om optimaal te genieten van uw wintersportreis.

**Wat kunt u doen? **

  • Heeft u geen gebruik kunnen maken van uw skipas/skilessen of gehuurde skimateriaal? Vraag dan ten allen tijde restitutie bij de liftmaatschappij, skischool of verhuurbedrijf.
  • Wordt er geen restitutie verleend? Vraag dan een verklaring waaruit blijkt dat er geen gebruik van de skipas/skilessen is gemaakt.
  • Maakt u geen gebruik meer van het skimateriaal? Lever dit dan zo snel mogelijk in bij het verhuurbedrijf en vraag om een bewijs met de inleverdatum.

Skilift-maatschappijen bieden naast restitutie vaak skipas-tegoedbonnen. Of, als een groot deel van de liften een bepaalde tijd niet draait, kan er een verlenging van je skipas worden aangeboden.

Heeft u geen, of slechts deels restitutie ontvangen van een ongebruikte skipas, dan biedt uw doorlopende reisverzekering mogelijk nog soelaas.

In de volgende situaties kunt u een vergoeding krijgen van de gehele ongebruikte dagen van uw skipas, gehuurd materiaal en/of vooraf geboekte lessen:

  • Een ongeval, ziekenhuisopname of meer dan 2 dagen ziekte (doktersverklaring)
  • Meer dan 2 dagen mist of de afwezigheid van sneeuw, waardoor het skigebied helemaal dicht is (verklaring plaatselijke VVV)
  • Onverwachte medische zorg voor een medereiziger die hulp behoeft in het logiesverblijf of
  • Eerdere terugkeer naar huis

De vorige wist u dat nog eens doorlezen? Bekijk hem hier >>