10 bekende misverstanden tijdens de wintersport

Rogier op 07 september 2020· 22 reacties

null

Misverstanden vind je op elk vlak dus ook tijdens de wintersport. Trouwe bezoekers van onze website helpen elkaar doorgaans op het forum om dit soort misverstanden in goede banen te leiden. Maar voor beginnende wintersporters kan het geen kwaad om de beruchtste fabeltjes eens recht te zetten zodat je veilig aan de vakantie begint. We bespreken de tien grootste onwaarheden en/of misverstanden op wintersportgebied.

1. Ik stel mijn skibinding zelf wel even af

Aan het begin van het wintersportseizoen dient je materiaal in orde te zijn. Veel wintersporters schuwen echter nog steeds de winkelspecialisten. Indien je verstand hebt van waxen en slijpen, bijvoorbeeld middels een clinic, kun je dit desgewenst zelf doen. Maar het afstellen van je skibindingen moet je eigenlijk echt aan een specialist overlaten. Een “Do It Yourself”-oplossing kan ernstige gevolgen hebben. Een verkeerd afgestelde binding kan levenslange schade aan knieën veroorzaken. Het alleen vastzetten van de skischoen is namelijk niet voldoende. Er moet een weloverwogen balans zitten in het moment dat de binding vast blijf zitten en openspringt. Deze instelling, de DIN-waarde, is afhankelijk van diverse factoren zoals je gewicht, lengte, kniediameter, leeftijd, zoollengte en niveau. De specialist neemt deze waarden altijd mee in zijn berekening. Daarnaast is de wrijvingskracht tussen de zool en de binding uiterst belangrijk. Middels een elektronisch afstelapparaat wordt dit alles gemeten en de binding perfect afgesteld.

null

2. Laat me die nieuwe ski van jou eens een rondje proberen?

Een skibril of helm uitlenen voor een proefrondje levert natuurlijk geen problemen op. Maar iemand anders zijn/haar nieuwe ski’s uitproberen is een stuk gevaarlijker, hoe verleidelijk het ook is. Het gevaar zit hem in misverstand #1, zoals hierboven beschreven. De gepersonaliseerde afstelling van de binding kan problemen opleveren bij degene die de ski leent. Ook bij gelijke lichaamsbouw, gewicht, niveau en zelfs schoenmaat kan deze afstelwaarde verschillen per persoon. Zo kan bij dezelfde schoenmaat de onderlinge zoollengte alsnog verschillen waardoor er een andere druk op de bindingsveer komt. Zo kan de ski te vroeg, of juist te laat uitspringen met alle gevolgen van dien.

3. Er staan al diverse sporen in die off-piste flank dus het zal wel veilig zijn

Vele sporen maken de helling niet veilig! Regelmatig is het pas de achtste of tiende of zelfs honderdste skiër/snowboarder in een helling die de lawine in gang zet. Ook kunnen omstandigheden veranderen en kan het sneeuwdek gevaarlijker worden nadat de eerste sporen zijn gelegd. Laat je dus niet verleiden tot het skiën van hellingen ook als er al sporen in staan. Verder is het niet verstandig om zomaar sporen te volgen als je niet weet waar deze heengaan. Misschien heb je wel een touw nodig of moet je een extreme sprong maken. Kortom ga dan ook alleen off-piste onder begeleiding van een gids, of bekwaam jezelf middels cursussen en clinics.

Hier is het duidelijk: off-piste
Hier is het duidelijk: off-piste

4. Een wasbeurt is slecht voor mijn wintersportkleding

Je kunt je wintersportkleding natuurlijk wel verpesten in de wasmachine maar dan komt dit doorgaans door het gebruik van een verkeerd wasmiddel. Maar het feit blijft dat je kleding schoon moet zijn om goed te kunnen functioneren. Zweet en vuil blokkeren de kleine poriën waarmee de ademende werking van de jas teniet wordt gedaan. Hanteer daarom nauwgezet de wasvoorschriften van de fabrikant en was met een geschikt reinigingsmiddel. Wasverzachters zijn uit den boze! Deze verstoren de werking van het membraan met eraan gekoppeld het ademend vermogen.

5. Ik heb een lawine-uitrusting bij me dus ik kan wel off-piste

Wie off-piste gaat heeft sowieso een lawine-uitrusting nodig, te weten pieper, schep, sonde en desgewenst een airbag. Dit is nog niet bij wet vastgelegd maar wel de ongeschreven regel. Deze uitrusting zorgt echter niet voor je eigen veiligheid, maar verhoogt de overlevingskans van mede-freeriders in het geval van een lawine. Verhoogt, want een 100% overlevingskans valt niet te garanderen. Het nut van deze lawine-uitrusting wordt bepaald door de gebruiker. Bekwaam je dus in het gebruik ervan middels cursussen en clinics. Ook als groep, want dit versnelt de reddingsoperatie. Check ook iedere keer je spullen: zijn de batterijen genoeg opgeladen, werkt alles naar behoren? Een reflecterend RECCO-plaatje is geen alternatief voor een lawinepieper aangezien het passieve signaal alleen kan worden gedetecteerd door een RECCO-zoekapparaat. Alleen bergreddingsdiensten beschikken over deze detectoren, maar zij zijn niet als eerste ter plaatse…

In een lawine
In een lawine

6. Mijn kinderen hoeven alleen in het snowpark een rugbeschermer te dragen

De valkans in een snowpark is inderdaad hoog maar ook op de piste is er nog steeds gevaar voor kinderen in de vorm van botsingen. Door hun geringe lengte worden ze vaak over het hoofd gezien. Bovendien zitten ze dichter bij de ski’s, binding en skischoen van de betrokkene; oftewel de harde uitrustingstukken, wat een heftigere klap genereert. Het dragen van een goed passende rugbeschermer is dan geen overbodige luxe. Mijn 5-jarige dochter gaat de piste niet op zonder rugbeschermer. Let wel op de juiste maat, een verkeerde pasvorm kan na impact letsel aan de wervelkolom of het stuitje veroorzaken.

7. Ik draag een helm dus ik loop geen gevaar op hoofdletsel

Een helm dragen verhoogt inderdaad je veiligheid maar deze dient wel vrij van scheuren of deuken te zijn. Als een externe invloed zichtbaar is, moet de helm in elk geval worden vervangen. Een helm zorgt ervoor dat de kracht van de impact over de gehele schaal wordt verdeeld. Een scheur of deuk onderbreekt deze verdeling waardoor de kracht zich op dit punt concentreert. Soms is deze externe invloed niet met het oog waar te nemen. Als het absorptiemateriaal ongemerkt is aangetast, kan de helm alsnog breken. Laat je helm dan ook na iedere val het liefst checken bij een winkelspecialist. Na acht jaar vervalt de beschermgarantie van een helm en dient hij te worden vervangen.

null

8. Een skibril is alleen nuttig bij hevige sneeuwval

Een skibril, of goggle, is niet alleen nuttig tijdens zware sneeuwval als de reguliere zonnebril het laat afweten. Ook bij volle zonneschijn en hevige sneeuwreflectie zorgt hij voor goed zicht. Vooral overgangen van licht naar schaduw zijn lastige situaties die veel ongelukken veroorzaken door het zicht, dus een goede grote lens is cruciaal. Maar een skibril doet meer dan dat: naast de gevaarlijke UV-straling beschermen ze ook tegen neerslag en wind. Hiervoor zijn skibrillen die bij de helm passen het meest geschikt aangezien alle open ruimtes dan worden afgesloten. Daarnaast vormen de metalen pootjes van eenvoudige zonnebrillen een gevaar bij een valpartij. Kies je toch voor een zonnebril, neem dan een sportbril met plastic lenzen en een stabiele grip.

null

9. De piste ziet er te steil en ijzig uit, ik doe m’n ski’s uit en loop wel naar beneden

Ongeacht hoe uitdagend de pistes er uitzien: losmaken en naar beneden lopen is de gevaarlijkste van alle varianten. Het valrisico is groot! Je staalkanten zijn gemaakt om grip te bieden in ijzige condities, je skischoenen niet. Het gewicht van de uitrusting en het moeilijke dragen ervan leidt op oneffen terrein snel tot evenwichtsproblemen. Tel daarbij op dat je met ski-uitrusting in de hand nauwelijks de mogelijkheid om je ergens aan vast te houden. Op harde sneeuw biedt de skischoen ook heel weinig grip. Bij een valpartij breng je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar. Hetzelfde geldt voor losgemaakt skimateriaal dat ongecontroleerd naar beneden dendert. Laat het dus niet zover komen en laat je leiden door de kleuren van de pisteborden: blauw, rood, zwart. Deze informeren je over de moeilijkheidsgraad van de afdaling. Blijkt de piste alsnog te steil of te ijzig? Houd je ski’s dan aan en rutsch zijdelings aan de rand van de piste omlaag. Bekijk in de Wintersport Academy hoe je rutscht. Mocht je echt niet verder komen, en dit geldt zeker als je vastzit in off-piste terrein, schroom dan niet om de bergredding te bellen!

10. Als ik één keer zwart heb geskied kan ik het wel

Helemaal trots, je hebt je eerste rode of zwarte piste geskied. Misschien denk je nu dat je altijd wel op rood en zwart uit de voeten kunt. Helaas is dat niet zo. Ten eerste zijn lang niet alle zwarte of rode pistes van een zelfde moeilijkheidsgraad. Ook speelt de sneeuwkwaliteit heel erg mee. Een betonharde zwarte piste, of een enorm buckelveld is een stuk moeilijker dan een vers geprepareede zwarte afdaling. Om een voorbeeldje te noemen, de Tunnel is heel veel moeilijker dan de Sarenne, beide zijn zwarte pistes in Alpe d’Huez. Als je zonder kleerscheuren de Sarenne afkomt wil dat niet zeggen dat je ook de Tunnel eenvoudig afgaat. Begin dus nooit met de moeilijkste pistes als je aankomt op wintersport. Leer het gebied eerst kennen als je het skigebied ingaat en voel de sneeuw. Als de sneeuw al matig is op blauwe pistes ga er dan niet vanuit dat deze beter is op zwarte pistes. Probeer ook informatie in te winnen, dit kun je doen bij pisteurs. Houd je ogen open in de lift en vraag om ervaringen op ons forum!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

ivm afstellen van bindingen:
er heeft mij nog nooit iemand iets gevraagd ivm een kniediameter voor het kiezen van een bindingsinstelling en ik heb deze parameter ook nog nergens gezien in een DIN-calculator.
Is dit een nieuwe methode?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 sep 2020 11:12

Glide on!

Die nummer 10 is zo waar xD Ik weet nog heel goed dat ik m’n eerste zwarte piste had gedaan en dacht dat ik echt alles aankon! Bleek toch iets anders te zijn.

Verder heb ik ook nog nooit van knie diameter gehoord tijdens het instellen van een DIN. Nu doe ik dit eigenlijk altijd zelf, en de laatste keer dat een shop dit deed voor mij alweer een paar jaar geleden, dus ik ben benieuwd of dit iets nieuws is.

Freeride = Life

ivm afstellen van bindingen:
er heeft mij nog nooit iemand iets gevraagd ivm een kniediameter voor het kiezen van een bindingsinstelling en ik heb deze parameter ook nog nergens gezien in een DIN-calculator.
Is dit een nieuwe methode?

Vivace op 07 sep 2020 13:15

Eerder een oude methode. Werd lang geleden wel mee gerekend als ik het me goed herinner.

*bericht bewerkt door evr66 op 07 sep 2020 13:16

Edwin van Riel

Kniediameter heb ik ook nog niet van gehoord. Vroeger werd wel je tibia (scheenbeen) opgemeten. Misschien bedoel je dat, @evr66?

@Vivace
Is een gevoelig onderwerp.
Als ik zie hoe vaak en slecht de bindingen afgesteld worden in Oostenrijk met ernstige gevolgen. Springen de tranen vaak spontaan in mijn ogen.
Oorzaak kan zijn:
Verkeerd gewicht/lengte/niveau doorgeven.

Kniediameter heb ik ook nog niet van gehoord. Vroeger werd wel je tibia (scheenbeen) opgemeten. Misschien bedoel je dat, @evr66?

DrPhil op 08 sep 2020 08:20

Idd Tibia

Edwin van Riel

@Vivace
Is een gevoelig onderwerp.
Als ik zie hoe vaak en slecht de bindingen afgesteld worden in Oostenrijk met ernstige gevolgen. Springen de tranen vaak spontaan in mijn ogen.
Oorzaak kan zijn:
Verkeerd gewicht/lengte/niveau doorgeven.

Hooykaas op 08 sep 2020 08:21

Ik Doe het bij voorkeur zelf, aan de voorzichtige kant. Dan rustig beginnen en daarna wat steviger belasten. Mocht je onnodige releases krijgen, even een tikje erbij. Dit gaat echt gewoon al 40 jaar prima.

Ik laat wel Zo nu en dan de bindingen nog even in een automaat controleren om er zeker van te zijn dat de ingestelde waarde een beetje in de buurt zit van de gemeten waarde.

Edwin van Riel

@evr66
Doe ik ook zo. Is de beste manier voor mij en mijn familie.
Maar is NIET aan te raden voor mensen op het forum die er geen verstand van hebben.
Het grote voordeel is als het toch verkeerd gaat (wat niet gebeurd) ik mezelf de schuld kan geven en niet een jongetje die de computer verkeerd leest doordat hij verkeerde informatie krijgt en niet kijkt wat voor wintersporter voor hem staat.

@hooykaas, terechte toevoeging van je: ga er niet mee spelen zonder een beetje verstand van zaken ;)

Edwin van Riel

+1 Ik weet ondertussen wel ongeveer wanneer mijn skis in welk terrein open zouden kunnen springen en stel ze zelf eerder conservatief laag af (ik heb al wat voorhistorie qua knieletsels en niet graag dat mijn kruisbanden ooit helemaal doorscheuren).

Er zijn trouwens al genoeg topics op dit forum van mensen die zichzelf zien als “gevorderde” of “vergevorderde” skiër/skister omdat ze ooit al eens heelhuids een zwarte piste naar beneden zijn gekomen.
Als je dit dat invult in de DIN calculator terwijl je helemaal niet zo een goede controle hebt verhoogt het risico op blessures enorm.

Glide on!

De meeste DIN calculators kennen toch maar 3 niveaus? Nooit eerder geskied, of expert. Praktisch iedereen zit in de categorie daar tussenin, volgens mij :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83
Deze 2 sites gebruiken er al 5 waarbij de voorlaatste stap al overeen komt met “advanced/agressief” wat menig puber/adolescent wel stoer in de oren klinkt:http://www.mechanicsofsport.com/skiing/equipment/bindings/di…https://www.skatepro.be/nl/a114.htm

De waardes die de verschillende methodes berekenen zijn trouwens ook uiteenlopend.http://www.dinsetting.com/ geeft bij mij met skiër type 3 setting 9.5.https://www.skatepro.be/nl/a114.htm geeft bij geeft bij advanced 9.5 en bij expert zelfs 11.
(en ik heb mijn bindingen ingesteld op waarde 8 zonder dat ik hierbij last heb van vroegtijdige release bij normaal on-piste gebruik = zonder aan snelheden te skiën die enkel thuishoren bij training in een afgesloten stadion).

Ik doelde dus eerder op het overschatten van het eigen kunnen om bij hun vriendengroep kunnen opscheppen dat zij toch wel expert zijn en dan ook de ineens de stijfste skis moeten huren.

De werknemers in zo een verhuurzaak maakt het ook allemaal niets uit: zij moeten de vragen stellen en de klant ondertekent een papier dat zij om deze instellingen gevraagd hebben en daarmee is de kous af.

Glide on!

8 😳😳. De mijne staan op 5,5.

Dinsettings.com geeft voor mij 8. Piste latten staan op 7, maar die van mijn dochter (5.5) gaan ook niet onterecht open ;)

Sommige situaties offpiste gaan ze wat hoger, Max 10 omdat verlies van een ski daar veel vervelender kan zijn dan (kleine) kans op een blessure. Ook bij een dagje met veel verwachte buckels heb ik ze graag eerder wat aan de strakke dan de losse kant.

Edwin van Riel

@vivace dat maakt het dan inderdaad wel lastiger…Ik kende alleen die tabelletjes met 3 niveaus (waarbij experts 1 vakje omlaag gaan en beginners 1 omhoog).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In de hele discussie over afstellen van bindingen zou ik jullie allemaal echt even aanraden dit te lezen:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/462286/alles-over-…

Click. Click. Peace

8 😳😳. De mijne staan op 5,5.

DrPhil op 09 sep 2020 09:09

Ik heb waarschijnlijk een totaal andere lichaamsbouw en ook een kleinere schoenmaat.
Op 5,5 vrees ik dat ik toch vroeg of laat op 1 ski een afdaling zal moeten inzetten.

Alleszins, de vele reacties hier zijn van ervaren skiërs die meer bewust zijn van de risicos van deze sport.
Je ziet dan ook zoals evr66 dat dit type skiër bewust de setting verlaagt wanneer we weten dat het geen probleem is en verhoogt in specifieke situaties (training / off-piste).
De gemiddelde vakantieganger valt onder misverstand 1: “Ik stel mijn skibinding zelf wel even af” en dan zonder de juiste vragen te stellen.
Nu ik eraan denk… misschien vallen evr66 en ik wel in de categorie dat wij het enkel denken te weten, hoewel ik toch vermoed dat wij er meer over nagedacht hebben dan de gemiddelde werknemer van een verhuurzaak.

Glide on!

Eerder dit jaar brak mijn vriendin haar scheenbeen. Het was haar derde skitrip en ze was er eindelijk goed mee weg, maar nu zal ze wellicht nooit meer willen skiën.

Haar ski is tijdens haar val niet losgekomen. Ik had de bindingen zelf afgesteld omdat het mijn oude ski’s waren. Ik ben er op zich nog steeds van overtuigd dat ik die bindingen correct heb afgesteld (DIN is juist berekend, zoollengte afgesteld, etc), maar toch heb ik het daar soms wat lastig mee. Misschien was de ski wel losgekomen als iemand anders hem had afgesteld. Misschien was haar been dan niet gebroken. Had ik maar even de moeite genomen om ermee naar een ski shop te gaan. 't Was een kleine prijs geweest om geen schuldgevoel te moeten hebben.

Unpopular opinion: ik stel de din waarde stelselmatig lager af dan de shops doen. Ik check zelf de indicator op de binding. Hoe vaak dat niet goed gedaan wordt in shops en hoe vaak ik verhalen hoor over ski’s die niet uitgingen. Met name de letsels bij lage snelheden. Heb zelfs bij een testevent woorden gehad dat ik mn Din niet op 6.5 wilde maar op 5. En ik ben er nog nooit spontaan uitgegaan. Boodschap: niks mis met zelf nadenken.

Eerder dit jaar brak mijn vriendin haar scheenbeen. Het was haar derde skitrip en ze was er eindelijk goed mee weg, maar nu zal ze wellicht nooit meer willen skiën.

Haar ski is tijdens haar val niet losgekomen. Ik had de bindingen zelf afgesteld omdat het mijn oude ski’s waren. Ik ben er op zich nog steeds van overtuigd dat ik die bindingen correct heb afgesteld (DIN is juist berekend, zoollengte afgesteld, etc), maar toch heb ik het daar soms wat lastig mee. Misschien was de ski wel losgekomen als iemand anders hem had afgesteld. Misschien was haar been dan niet gebroken. Had ik maar even de moeite genomen om ermee naar een ski shop te gaan. 't Was een kleine prijs geweest om geen schuldgevoel te moeten hebben.

Arnh op 09 sep 2020 16:45 [@arnh](/profiel/arnh) wanneer waren de bindingen voor het laatst op uitbreekkracht gecontroleerd? Dwz check of de weergegeven waarde een beetje overeenkomt met de waarde in de praktijk?

Dan nog, met name op lage snelheden kun je gewoon de pech hebben dat-ie niet los komt, ook al staat alles juist ingesteld. Voor het laten uitbreken is een bepaalde hoeveelheid energie nodig, die eigenlijk voortkomt uit de snelheid van de skier. Is die te laag, houdt het echt op met uitbreken. Da’s de belangrijkste reden dat er ook gekeken wordt naar skiniveau, ervan uitgaande dat de betere skiërs vaak wat hogere snelheden hebben. En ook dat is maar een inschatting, je kunt ook gewoon stomme pech hebben.

Geen reden om te denken dat de afstelling in een shop dit voorkomen zou hebben, tenzij de afstelling echt erg afweek van de weergegeven waarde. Daarom: gewoon af en toe even laten controleren (alhoewel er een paar vuistregels zijn, waar je eea zelf (met heel veel slagen om de arm) kunt nagaan).

Edwin van Riel

Unpopular opinion: ik stel de din waarde stelselmatig lager af dan de shops doen. Ik check zelf de indicator op de binding. Hoe vaak dat niet goed gedaan wordt in shops en hoe vaak ik verhalen hoor over ski’s die niet uitgingen. Met name de letsels bij lage snelheden. Heb zelfs bij een testevent woorden gehad dat ik mn Din niet op 6.5 wilde maar op 5. En ik ben er nog nooit spontaan uitgegaan. Boodschap: niks mis met zelf nadenken.

elisabeth101 op 09 sep 2020 16:50

Zo is dat, gewoon je eigen ideeën ook volgen en wanneer dat afwijkt van wat “de kenner ervan denkt” moet die dat eerst maar eens goed onderbouwen voor je er in mee gaat ;)

Ben wel een keer een ski verloren onbedoeld, maar had andere oorzaak dan de afstelling van de binding. Als je dan eindelijk 300m lager hebt kunnen stoppen, wordt je er ook wat scherper op zeg maar. Pffff, wat een gooi was dat. We lachen er nog wel eens om met de gids, achteraf dus ;)

Edwin van Riel

oei dat is een hele lange walk of shame😆😆

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 09 sep 2020 17:15: Opmaak even oke gemaakt

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie