Elektrisch rijden en wintersport is een veelbesproken item op deze website. Maar nu hebben we er een fenomeen bij: volgens KPMG wordt 22 februari een zwarte zaterdag voor elektrische rijders. Er dreigen dan lange wachtrijen en -tijden bij snellaadpunten van en naar de skigebieden. Eigenlijk dat waar Rene en ik - toen wij enkele weken geleden zelf met een elektrische auto naar Oostenrijk zijn gereden (zie de video) - bang voor waren.

Proef op de som

Nadat op ons forum de eerste ervaring werd gedeeld over het “op wintersport gaan met een elektrische auto” en ook gastblogger Jochem Gerrits zijn avontuur deelde, konden we als redactie niet achterblijven. Rene en ik namen de proef op de som en reden met een Tesla Model 3 vanuit Nederland naar het Oostenrijkse Werfenweng. Over een afstand van ruim 970 kilometer vanaf Utrecht reden we over de A3 langs Frankfurt en Nürnberg richting München totdat we 's avonds om 19.10 uur in Werfenweng aankwamen.

Extra tijd voor opladen

Over dit traject moesten we uiteindelijk 4 keer laden waar we in totaal zo’n 2 uur mee kwijt waren. Reken je dit om naar de netto extra tijd ten opzichte van een benzine-auto, waarbij je ook tankt en tussendoor een hapje eet, dan ben je ongeveer 1 uur tot 1.15 uur langer onderweg. We zeggen erbij, wij konden tijdens onze stops telkens direct beginnen met laden. Als dit door drukte niet meteen mogelijk is neemt de vertraging snel toe, en dat is precies waar KPMG voor waarschuwt.

Meer vakantieverkeer

Volgens de adviesorganisatie rijden er aankomende zaterdag, 22 februari, zo’n 1500 Nederlandse elektrische auto’s richting de Oostenrijkse Alpen of terug. Dat legt een grote druk op de snellaadstations langs de Duitse snelwegen. En zoals in ons artikel over de vakantiedrukte te lezen is zijn het niet alleen de Nederlanders die voor extra drukte zorgen. Meer landen en regio’s hebben vakantie, waaronder België, een groot deel van Nordrhein-Westfalen en Beieren. 22 februari wordt daardoor een van de drukste reisdagen van deze winter, en het is aannemelijk dat hier inderdaad veel meer elektrische auto’s tussenzitten dan andere jaren. KPMG waarschuwt bovendien dat het daadwerkelijke laadvermogen van de laadstations die dag mogelijk lager uitvalt omdat alle laadpunten tegelijk worden gebruikt. Dat betekent dat de reis naar Oostenrijk nog langer kan duren.

Autohof als bottleneck?

Een andere punt van aandacht is de plekken waar gelaad moet worden. Wij zagen dat de laadstations voor elektrische auto’s (zeker de Superchargers van Tesla) vaak te vinden zijn op een Autohof (lees wat een Autohof is). Dat betekent dat zowel wintersporters die terugkeren van vakantie, als wintersporters die naar de Alpen rijden van dezelfde laadstations gebruik maken. Tank je gewoon benzine of diesel langs de snelweg dan heb je dat probleem niet.

Superchargers staan vooral op Autohöfe
Superchargers staan vooral op Autohöfe

Conclusie

Het drukte-aspect is dus zeker een dingetje waar je op wisseldagen rekening mee moet houden. Laat je dit buiten beschouwing (bijvoorbeeld doordat je op een zondag rijdt of doordat het aantal laadpunten wordt uitgebreid) dan valt ons het reizen met een elektrische auto naar de wintersport zeker niet tegen! Je hebt automatisch wat extra rustmomenten en wij reden voor een totaalbedrag van €72 naar het Salzburgerland. Met een benzine-auto red je dat niet. Wel konden we steeds iets minder ver rijden dan de auto zelf aangaf. Houd daar dus rekening mee.

Lees meer:

Arjen
is geboren met de kaarten van skigebieden in de wieg en heeft ze bijna allemaal bezocht. Zijn grote passie is freeriden.

Plaats een reactie

En hopelijk regent het niet te veel. 🥶

null

Bla, bla, bla.

Zou het zo erg worden?

null

Born to Ride

Gewoon de aanhanger erachter met je dieselgenerator! Kun je blijven rijden! ;)

Vorige week met een (long-range) model 3 naar Flachau gereden. Vrijdagavond (21:00) vertrokken vanuit Brabant, vier keer laden (20-30 min) en vroeg in de ochtend aangekomen (~9:30) in Flachau. De reis zelf was zeer goed bevallen; uiteraard 's nachts geen enkele andere auto bij de superchargers, alleen wat file gehad 's ochtends vanaf Munchen. Vrienden die tegelijk vertrokken waren met een diesel lagen rond Munchen ongeveer 70km voor op ons. Zij hadden het geluk om de files net voor te zijn en waren daarom uiteindelijk 2 uur eerder in Flachau. Extra voordeel van Flachau voor Tesla rijders is dat er ter plaatse een supercharger park is.
Persoonlijk vond ik de reis prima en in de praktijk zal de reis maximaal 1,5uur langer duren ten opzichte van een diesel/bezine (tenzij je 's nachts >180 km/u wil rijden). Ik denk wel dat de reis voor niet-Tesla elektrische rijders (je kan geen gebruik maken van SC netwerk) en auto’s met een short range de reis een stuk minder comfortabel is en ben ook benieuwd naar het aankomende wisselweekend. Volgend jaar ga ik ook in de krokusvakantie naar de Alpen dus hoor graag de ervaringen!

Gewoon de aanhanger erachter met je dieselgenerator! Kun je blijven rijden! ;)

Marijnt op 18 feb 2020 08:48

Het merk dat een electrische auto maakt waar je een “travel pack” kan achter hangen heeft volgens mij een gat in de markt gevonden. Dat hoeft geen generator te zijn, kan ook een extra set aan batterijen of een waterstof fuel cell zijn

Vorige week met een (long-range) model 3 naar Flachau gereden. Vrijdagavond (21:00) vertrokken vanuit Brabant, vier keer laden (20-30 min) en vroeg in de ochtend aangekomen (~9:30) in Flachau. De reis zelf was zeer goed bevallen; uiteraard 's nachts geen enkele andere auto bij de superchargers, alleen wat file gehad 's ochtends vanaf Munchen. Vrienden die tegelijk vertrokken waren met een diesel lagen rond Munchen ongeveer 70km voor op ons. Zij hadden het geluk om de files net voor te zijn en waren daarom uiteindelijk 2 uur eerder in Flachau. Extra voordeel van Flachau voor Tesla rijders is dat er ter plaatse een supercharger park is.
Persoonlijk vond ik de reis prima en in de praktijk zal de reis maximaal 1,5uur langer duren ten opzichte van een diesel/bezine (tenzij je 's nachts >180 km/u wil rijden). Ik denk wel dat de reis voor niet-Tesla elektrische rijders (je kan geen gebruik maken van SC netwerk) en auto’s met een short range de reis een stuk minder comfortabel is en ben ook benieuwd naar het aankomende wisselweekend. Volgend jaar ga ik ook in de krokusvakantie naar de Alpen dus hoor graag de ervaringen!

royvhees op 18 feb 2020 09:09

Je spreekt over 1,5 tot 2 uur langer onderweg zijn alsof dat niets is, ik vind dat op een reis die al minimaal 9 à 10 uur duurt eerlijk gezegd onacceptabel.

Ben ook zeer benieuwd hoe het zaterdag gaat zijn. Lijkt mij typisch voorbeeld van groeipijnen die horen bij de transitie naar elektrische mobiliteit. Overigens op een drukke zaterdag in Frankrijk in de zomer ook weleens een uur gewacht voor een slang met benzine. Dus helemaal nieuw is het niet…

De meeste zullen de standaard aanbevolen laadpunten van Tesla aanhouden. Oftewel; iedere 200/250km even laden en weer door.
Als jij net 50km eerder of later de lader pakt (al dan niet Ionity met je Maingau pas) sta je in ieder geval niet telkens met dezelfde mensen in de rij. (als je uberhaubt al in de rij staat.

In Januari in de avond via Oostenrijk uiteindelijk naar Italie gereden en slechts 1 andere auto gezien bij Ionity .
Nu iedereen denkt dat ze 0,79 kosten zal het er nu waarschijnlijk nog steeds rustig zijn. (Maingau rekent slechts 0,35 bij Ionity)

Laat je niet afschrikken en plan het een beetje slim! (En negeer je Tesla qua bereik, liever A Better Route Planner gebruiken. Je auto is net zo optimistisch als Elon zelf)

Op lpg reed ik ook voor € 70 van Arnhem naar Kaprun. Twee keer tanken voor €35 en dan kan ik 900 km rijden. Maar betaal dan wel een hogere MRB uiteraard.

@77steve
idd ik ben ook van mening dat dit kinderziektes zijn. Batterij met hogere energie dichtheid en technologie dat sneller laden mogelijk maakt moet dit in de toekomst allemaal voorkomen. Maar ok, zover zijn we nog niet :-(

@77steve
idd ik ben ook van mening dat dit kinderziektes zijn. Batterij met hogere energie dichtheid en technologie dat sneller laden mogelijk maakt moet dit in de toekomst allemaal voorkomen. Maar ok, zover zijn we nog niet :-(

Gerrit op 18 feb 2020 09:56

De verwachting is dat de laadnselheid zeker de eerste 5 jaar en naar verwachting zelfs de eerste 10 jaar juist zal afnemen, technologisch zal het steeds sneller kunnen, echter raakt het Nederlandse elektriciteitsnetwerk op rap tempo overbelast door de komst van de vele ev’s en plug-ins. Het kan zelfs zo erg worden dat de laadsnelheid dusdanig afneemt dat het aan huis 12 uur kan gaan duren voordat je accu vol is.

1 auto op vol vermogen laden aan de huisaansluiting verbruikt net zo veel vermogen als het gemiddelde piekverbruik ('s avonds tussen 18:00 en 21:00) van 10 huishoudens. Wanneer er dus 1 ev of plug-in per 10 huishoudens in een wijk geladen wordt verdubbelt het energieverbruik in die wijk. Het probleem is ook dat iedereen zijn auto aan de stekker legt op het moment dat hij thuis komt uit zijn werk en het energieverbruik al het hoogst is.

Alle doorsnee woonwijken hebben een netwerk dat totaal niet gebouwd is op het excessief stijgende energie gebruik door auto’s en daarnaast ook nog eens de opkomst van warmtepompen. Het volledige energienetwerk in Nederland zal dus komende jaren vervangen moeten worden en dat kost gewoon veel tijd.

Op kleinere schaal zal dit ook op gaan spelen bij snellaadstations, zeker omdat gemeenten ook steeds vaker gebruikers gaan verbieden om in de woonwijk aan de straat op de laden en gebruikers vaker moeten uitwijken naar snellaadstations. De vele snoeren overal over stoepen zorgde voor teveel gevaarlijke situaties waardoor opladen op gemeentegrond verboden word, mits het geen officieel laadstation is.

Born to Ride

Ik stop meestal erg weinig onderweg, even snel tanken en door.
Als je 3, maximaal 4x moet laden kost dit inderdaad wel iets meer tijd, maar zou voor mij best acceptabel zijn.
Pak je automatisch iets meer rust en met alleen tanken ben je ongemerkt vaak ook maar zo’n 15 min kwijt.

1 auto op vol vermogen laden aan de huisaansluiting verbruikt net zo veel vermogen als het gemiddelde piekverbruik ('s avonds tussen 18:00 en 21:00) van 10 huishoudens. Wanneer er dus 1 ev of plug-in per 10 huishoudens in een wijk geladen wordt verdubbelt het energieverbruik in die wijk. Het probleem is ook dat iedereen zijn auto aan de stekker legt op het moment dat hij thuis komt uit zijn werk en het energieverbruik al het hoogst is.

Matthias123 op 18 feb 2020 10:12

@Matthias123 : heb je hier ook cijfers bij? Want snelladers thuis bestaan toch nog niet? Mijn indruk is dat het laden thuis dus stukken langzamer gaat. En daarmee de overlast voor het netwerk minder groot is dan jij hier voorrekent. Wat onverlet laat dat het electriciteitsnetwerk een stuk smarter moet worden dan het nu is.

Beetje klok-en-klepel Matthias.
Netbeheerders zullen dolgraag hun netten willen verbeteren maar wie gaat dat betalen. Ik ken toevallig nog wel een aannemertje die het werk goed kan uitvoeren 😉.
Daarnaast mag je best wel een snoertje over het trottoir leggen alleen zorgt dit voor extra risico’s en zijn er al gemeentes die dit in de APV opnemen (wel/niet toegestaan en indien wel hoe). Met caravans in de zomerperiode is overigens al een zelfde fenomeen aanwezig.

@77steve https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektrische-laadpalen-omlaag…

Matthias123 op 18 feb 2020 10:26

@Matthias123 : dank.

Ik was meer op zoek naar de cijfers achter dit e-laad platform dat er al een eerste oplossing voor heeft gevonden. Hun rekenwerk is erop uit de urgentie zo groot mogelijk te maken. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als zij hem opdienen. We gaan het de komende jaren beleven.

Gewoon de aanhanger erachter met je dieselgenerator! Kun je blijven rijden! ;)

Marijnt op 18 feb 2020 08:48

Het merk dat een electrische auto maakt waar je een "travel pack" kan achter hangen heeft volgens mij een gat in de markt gevonden. Dat hoeft geen generator te zijn, kan ook een extra set aan batterijen of een waterstof fuel cell zijn

Skiwi op 18 feb 2020 09:09

BMW had dit in zijn i3 stadsauto, maar ze zijn er al een tijdje vanafgestapt in Europa.
In de US werden deze wel nog verkocht, alsook een Chevrolet Volt met Range Extender.
BMW gaat ook in de US stoppen met de range extender.
https://en.wikipedia.org/wiki/Range_extender
https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-i3-rex-range-engine-p…

Het maakte je auto wel een pak minder praktisch: in de standard al niet al te grote i3 moest je een deel van je kofferruimte opofferen aan de benzinemotor + tank.
Wanneer je geen lange afstanden moest rijden, kon je deze wel bij de garage laten uitbouwen en stockeren (allemaal nogal omslachtig).

ivm aanhangwagens: hier heb ik in het verleden al enkele linkjes van op het forum geplaatst (zowel met dieseltje als met battery pack).
conclusie was toen dat het voor de doorbraak van EV's vooral belangijk is om snel te kunnen laden (+ vrije niet-defecte laadpalen te hebben)

*bericht bewerkt door Vivace op 18 feb 2020 12:16

Glide on!

Onder het motto van groene auto’s moet maar even 92 hectare bos gekapt worden.
Zonder bouwvergunning alvast maar even beginnen met kappen.
Lekker bezig Elon Musk
https://nos.nl/artikel/2323566-bomenkap-voor-tesla-fabriek-s…

Born to Ride

Wederom klok-en-klepel Matthias.
Kapvergunning en bouwvergunning zijn 2 verschillende zaken.

*bericht bewerkt door moderator op 18 feb 2020 12:51

Onder het motto van groene auto’s moet maar even 92 hectare bos gekapt worden.
Zonder bouwvergunning alvast maar even beginnen met kappen.
Lekker bezig Elon Musk

Matthias123 op 18 feb 2020 12:45

Dat geeft overigens niet aan dat hij geen vergunning had het terrein bouwklaar te maken. Makkelijk trappen op zoiets terwijl het in alle andere takken van industrie ook gebeurt. Daarmee wil ik niet goed praten dat het all over the world gebeurt, maar het is wel weer heel gemakkelijk om tegen diegene aan te trappen die zorgt dat er een stuk vastgeroest iets verandert.

De meeste zullen de standaard aanbevolen laadpunten van Tesla aanhouden. Oftewel; iedere 200/250km even laden en weer door.
Als jij net 50km eerder of later de lader pakt (al dan niet Ionity met je Maingau pas) sta je in ieder geval niet telkens met dezelfde mensen in de rij. (als je uberhaubt al in de rij staat.

In Januari in de avond via Oostenrijk uiteindelijk naar Italie gereden en slechts 1 andere auto gezien bij Ionity .
Nu iedereen denkt dat ze 0,79 kosten zal het er nu waarschijnlijk nog steeds rustig zijn. (Maingau rekent slechts 0,35 bij Ionity)

Laat je niet afschrikken en plan het een beetje slim! (En negeer je Tesla qua bereik, liever A Better Route Planner gebruiken. Je auto is net zo optimistisch als Elon zelf)

Gerwin76 op 18 feb 2020 09:48

Tip van de dag wat mij betreft! Ik ben zelf in januari met de ionity palen naar oostenrijk gereden. Palen werken goed maar betalen via de app werkt voor geen meter. Zorg dus dat je een druppel/pas hebt die werkt met Ionity. Ik heb gelijk even die Maingau aangevraagd! Daarnaast voor publiek laden heb ik nog een shell recharge achter de hand en een EVBOX(maar die werkt bijna nergens in het buitenland…)

Enige serieuze oplossing voor massagebruik van dergelijke wagens is volgens mij het gebruiken van verwisselbare, universele accu’s. Dus in plaats van elke keer te moeten laden, gewoon automatisch het accupack laten wisselen. Dit op een station wat hier speciaal op is toegerust qua laadcapaciteit.

Je zou kunnen denken dat je dan een elektrische auto koopt zonder accupack, en hiervoor bijvoorbeeld een abonnement afsluit. Dit is ook het onderdeel wat volgens mij het snelst afschrijft, dus die kosten heb je dan mooi gedekt. Volgens mij is het uitermate eenvoudig een dergelijk systeem in te voeren. Als je daarnaast de mogelijkheid openlaat om thuis te laden (om op die manier van je zonne-energie “af te komen”) heb je volgens mij een win-win situatie.

Enige “maar” is, dat de autofabrikanten mee moeten werken aan een universele accu, die bijvoorbeeld alleen in grootte varieert. In principe heb je die situatie nu ook al, elke auto rijdt op dezelfde benzine of diesel, in de toekomst op dezelfde accu.

Dit lijkt mij de enige manier om elektrisch rijden massaal mogelijk te maken. Iedereen individueel laten laden gaat gewoon niet werken qua capaciteit van het elektranetwerk en de maximale laadsnelheid.

Ik lees (niet gerelateerde) reacties dat laden niet zou werken, maximale snelheid, netwerk kan het niet aan, iedereen komt tegelijk thuis en gaat dan laden??

Sinds 2013 rijd ik (eerst half, nu vol) elektrisch en 90% ! laad ik thuis of op kantoor op lage snelheid (3,7KW). Concreet komt er bij een Tesla Model 3 dan ongeveer 21 KM per uur aan bereik bij. Kom ik s’avonds thuis? Dan prik ik hem in.

Hij start om 0:00 met laden ivm daltarief en de volgende ochtend (8 uur later) heb ik 160km bereik bij. Geen enkel probleem voor het netwerk dus. Ook niet als de hele straat dit in ons “DORP” dit zou doen.

Natuurlijk; Amsterdam met eigenlijk alleen maar ruimte voor publiek laden, daar heb je wel een uitdaging. Nederland is echter groter dan Amsterdam ;-)

Maar eh; denk in mogelijkheden en kansen, laad groen !!
en wie weet kunnen we over 20 jaar dan nog steeds van onze hobby genieten!

Onder het motto van groene auto’s moet maar even 92 hectare bos gekapt worden.

Zonder bouwvergunning alvast maar even beginnen met kappen.
Lekker bezig Elon Musk

Matthias123 op 18 feb 2020 12:45

Dat geeft overigens niet aan dat hij geen vergunning had het terrein bouwklaar te maken. Makkelijk trappen op zoiets terwijl het in alle andere takken van industrie ook gebeurt. Daarmee wil ik niet goed praten dat het all over the world gebeurt, maar het is wel weer heel gemakkelijk om tegen diegene aan te trappen die zorgt dat er een stuk vastgeroest iets verandert.

Rene op 18 feb 2020 12:57

Het grote verschil is dat die andere bedrijven niet onder het mom van groen doen. Dit is natuurlijk hypocrisie ten top. De rechter stelden de eisers ook in gelijk dat het kappen voorbarig is omdat er geen vergunning is.

Born to Ride

Ik lees (niet gerelateerde) reacties dat laden niet zou werken, maximale snelheid, netwerk kan het niet aan, iedereen komt tegelijk thuis en gaat dan laden??

Sinds 2013 rijd ik (eerst half, nu vol) elektrisch en 90% ! laad ik thuis of op kantoor op lage snelheid (3,7KW). Concreet komt er bij een Tesla Model 3 dan ongeveer 21 KM per uur aan bereik bij. Kom ik s’avonds thuis? Dan prik ik hem in.

Hij start om 0:00 met laden ivm daltarief en de volgende ochtend (8 uur later) heb ik 160km bereik bij. Geen enkel probleem voor het netwerk dus. Ook niet als de hele straat dit in ons “DORP” dit zou doen.

Natuurlijk; Amsterdam met eigenlijk alleen maar ruimte voor publiek laden, daar heb je wel een uitdaging. Nederland is echter groter dan Amsterdam ;-)

Maar eh; denk in mogelijkheden en kansen, laad groen !!
en wie weet kunnen we over 20 jaar dan nog steeds van onze hobby genieten!

Gerwin76 op 18 feb 2020 13:31

Misschien de post nog eens goed doorlezen. Het gaat over de laadsnelheid die komende jaren waarschijnlijk lager wordt ondanks dat het technologisch mogelijk wordt om juist sneller te laden. Dat heeft alles met extra wachttijd voor het laden en is volledig gerelateerd aan dit artikel.

Born to Ride

Voorlopig stap ik niet over op electrisch, heb geen auto van de zaak en vanuit privé vind ik het niet erg interessant rijden. Zakelijk gezien is het ook een stuk minder interessant geworden nu de bijtelling is bijgesteld naar boven. En ineens is de verkoop van Model 3 in elkaar gestort! Wat een milieuridders zijn al die electrische auto-gebruikers! De overheid heeft met haar subsidies op deze auto’s de plank volledig mis geslagen, want hoe groen is het allemaal wel niet? Dat begon al met de Prius waar onderdelen vanuit de hele wereld bij elkaar gesprokkeld werden in Japan, vervolgens per schip naar Europa gebracht. Hoeveel kilometers moesten die Priussen wel niet gaan rijden om toch nog een voordeel voor de wereld te gaan geven? Maar goed, nu te weinig laadpalen, straks teveel, want hoe lang zullen de electrische auto’s geleverd gaan worden? Eens zullen de “grondstoffen” voor de accu’s niet meer rendabel te winnen zijn, of op zijn. En zullen de (zakelijke) consumenten doorgaan met het rijden van de electrische auto? De electrische auto kan pas echt groen worden als je ook echt groene energie gaat gebruiken/tanken. Wat voor kleur stroom leveren die laadpalen? Vast gewoon lekker bruin door de kolencentrales. Alleen door thuis je dak vol te leggen met zonnepanelen kun je groene stroom opwekken. Maar wanneer zet je jouw auto aan de lader thuis? 's Avonds natuurlijk, als het donker is. Dus eigenlijk moet je dan ook nog thuis accu’s hebben om de stroom overdag in op te slaan, zodat je dat 's avonds kunt gebruiken om de auto op te laden en het huishouden op te kunnen laten draaien. Kortom, het is gewoon een milieu-Hoax waar iedereen in is getrapt. Behalve Al Gore, want die er is er miljonair door geworden ;)

Een kritisch en reëel tegengeluid; https://goedkoperrijden.blogspot.com/2020/02/zwarte-samstag-…

Gerwin76 op 18 feb 2020 14:48

Zo reeel vind ik dat tegengeluid niet als je alleen aan de Nederlandse EV’s telt niet alle EV’s uit andere landen (met name Duitsland en Belgie) die op dat moment ook in die ergio rijden

Born to Ride

Al met al zal het wel best gaan meevallen vermoed ik maar anderzijds wil ik ook wel eens weten hoe lang de diesels en bezines gaan aanschuiven bij de Shell in Vils. :) :p

*bericht bewerkt door bartvwg op 18 feb 2020 15:07

Bla, bla, bla.

Al met al zal het wel best gaan meevallen vermoed ik maar anderzijds wil ik ook wel eens weten hoe lang de diesels en bezines gaan aanschuiven bij de Shell in Vils. :) :p

bartvwg op 18 feb 2020 15:07

Zal wel meer te maken hebben met het verschil in brandstofprijs tussen Duitsland en Oostenrijk (0.17 EUR/l voor Euro95)
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/euro-95-benzi…

Verschil is natuurlijk dat de benzine rijders kunnen kiezen of ze al dan niet hier willen tanken.

*bericht bewerkt door Vivace op 18 feb 2020 15:27

Glide on!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie