De opkomst van de wellness

Arjen op 14 februari 2015· 18 reacties

AquaDome in Längenfeld

Vroeger… Ja, vroeger… Toen was alles nog overzichtelijk. Overdag werd er geskied, in de namiddag was het tijd voor wat après-ski en na het avondeten was het toch vooral een beetje op tijd naar bed. Maar goed, das war einmal, zouden onze oosterburen zeggen. Tegenwoordig heeft de gemiddelde wintersporter net even wat meer wensen en daar spelen veel skigebieden handig op in. Een van de zaken die je net even wat meer ziet dan vroeger is ‘wellness’.

Sinds het begin
Trouwens, dat valt eigenlijk wel mee. Want ‘wellness’ is al sinds het begin van het wintertoerisme een belangrijke stimulator geweest. Alleen heette het toen nog niet zo. Er werd ‘gekuurd’ in mondaine oorden zoals het Zwitserse Sankt Moritz, Davos of Leukerbad (what’s in a name). In die zin is wellness eigenlijk niets nieuws. Was het vroeger echter voorbehouden aan de meer klassieke dorpen in de Alpen, tegenwoordig is wellness in ieder dorp mogelijk. Ook in Tirol, dat uiteindelijk bij Nederlanders toch de meest populaire regio is, zijn er bijzonder veel ‘wellness’ mogelijkheden.

Aquadome
Exponent van de nieuwe ‘wellness’ is het AquaDome in Längenfeld. Gelegen in het centrum van het Ötztal is dit gigantische complex de nieuwe standaard voor wellness geworden. Wanneer het weer op de gletsjers van het nabijgelegen Sölden net even wat te slecht is, hoef je slechts een klein stukje te rijden om toch een heerlijke dag te hebben. Zwembaden, thermale baden, sauna’s…Eigenlijk alles om de inwendige mens weer te versterken.

Interesses
​Wellness is een van de manieren om wintersporters langer in een gebied te houden. Althans, wintersporters… Door de vergrijzing zien de skigebieden dat de interesses van wintersporters verschuiven. Niet meer de hele dag op de berg, maar 's ochtends skiën en dan 's middags de wellness in. Een dergelijk aanbod is dan essentieel om de toerist ieder jaar weer terug te laten komen. Niets mis mee natuurlijk, maar voor de oudere wintersporters onder ons is het wel anders dan vroeger.

Hotels
Ook in de hotels zie je dat wellness tegenwoordig een steeds grotere rol inneemt. Kwam je vroeger als hotel nog weg met een zwembad (en noemde je dat ook gewoon ‘zwembad’), nu is dat niet meer voldoende. We willen sauna’s, stoombaden, hammans, massages met koude én hete stenen, kruidenbaden, infrarood kamers en nou vooruit, een paar baantjes trekken in het zwembad is dan ook nog wel leuk. Hotels hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om deze voorzieningen aan te kunnen bieden en sommigen hebben het echt naar een bijzonder hoog niveau getild. In Tirol hebben enkele hotels zich zelfs verenigd in de Tiroler Wellness Hotels. Persoonlijk word ik eigenlijk al heel blij van een zwembad, maar hoe denken jullie hier over? Wat vinden jullie van wellness? En zou je het missen als het er niet zou zijn?

Arjen
is geboren met de kaarten van skigebieden in de wieg en heeft ze bijna allemaal bezocht. Zijn grote passie is freeriden.

Plaats een reactie

Een goed bed, stevige douche en een redelijk voorziene keuken is voor mij voldoende onderkomen om een week te genieten van WINTERsport.

Ik heb volgens mij nog nooit op wintersport van het zwembad gebruik gemaakt, het belangrijkste vind ik zelf een ruim appartement met eigen slaapkamer, of een ruime hotelkamer met een goed ontbijt. Ik ben in de zomer wel in Leukerbad in het thermale zwembad geweest maar zou er met slecht weer in de winter niet zo snel naar toe gaan. Dan liever wat korter skiën en een boek lezen.

Eens met bovenstaande, ik kom om te skiën, dat kan ik thuis namelijk niet.

Nou, mijn kinderen kunnen dit ook erg waarderen. Aan het einde van de middag even lekker het zwembad en bubbelbad in. Kunnen pa en ma alvast beginnen aan het voorbereiden van de maaltijd. Wanneer we met een grotere groep gaan, zijn er ook altijd wel volwassenen die een sauna en zwembad kunnen waarderen. Noodzakelijk die welness nee, maar wel een heerlijke extra.

voor mij niet nodig. In ‘ons’ dorp van dit jaar is ook zo’n enorm complex zagen we op internet. We zeggen niks tegen de kinderen want anders willen ze direct uit de auto het tropisch zwembad met megaglijbanen in…

Ik hoef op wintersport niet de wellness in, maar een huisje met sauna is toch wel erg lekker. Even een tijdje inzitten is toch fijn voor de spieren.

Ik vind het erg lekker! Vooral de warmwaterbaden in Chili zijn geweldig. En na een dag poederen in Serre Chevalier de baden in Monetier in, daar zeg ik geen nee tegen! Het allerlekkerste zijn warme buitenbaden 's avonds als het sneeuwt!

Click. Click. Peace

Kom om te skiën, dus heeft geen voorkeur bij het boeken. Maar als het aanwezig is,is een sauna of stoombad wel erg lekker.

Huisje met sauna is top! Lekker een kwartiertje zweten na een dag boarden! Rust voor de spieren en innerlijke rust!

"respect the mountains"

Eens met alle reacties, tot dat we per ongeluk op loopafstand van het Aquadome logeerden. We waren al twee dagen met -20 en windkracht 10 door een sneeuwmist aan het boarden en vonden het om 3 uur wel gescheten.

In de Aquadome terecht gekomen, en daar uiteindelijk het licht uit gedaan. Een beetje hangen in baden van 40º is na een paar van zulke dagen echt wel lekker! Mooi uitzicht, en goed voor de spieren…

Geen must, ik rij er niet voor om, maar als 't er is en de omstandigheden op de berg zijn niet te doen dan is zo’n zwembad een mooi alternatief.

Het is geen must , maar wel lekker meegenomen . Na de sauna lekker eventjes buiten in de sneeuw rollen en dan eventjes tot rust komen .

'S avonds even in de jacuzzi of sauna scheelt de helft in spierpijn en stijve gewrichten de volgende dag. Kan je de volgende nog meer genieten van de pistes! Dus ik let er wel met boeken

Ik let er niet op met boeken maar vind het wel leuk als er eentje in de buurt is.
Vroeger toen het Aquadôme er nog niet was, gingen we 's avonds altijd even lekker in de zwavelbron van Längenfeld liggen(dat had toch ook wel wat).

Lijkt me tof maar is pittig duur lijkt me?

Gang is alles

Net als @joepiedepoepie zegt, dat zwavelbad was ook 's winters geniaal

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Sauna vind ik te heet, maar warme baden en van die waterstralen zijn ideaal om spierpijn te helpen voorkomen. Hoeft niet echt iets als aquadome te zijn, maar een goed zwembad bij het hotel let ik wel op.
Het staat het skiën niet in de weg, pas naar het zwembad als de liften dicht zijn.

Het is voor, zoals voor velen, geen vereiste als we op wintersport gaan om zulke luxe om me heen te hebben.

Echter, luxe dier dat ik ben, ik zeg er ook geen nee tegen als er een mogelijkheid in het hotel / appartement zich bevind! Afgelopen wintersport ben ik zo’n beetje elke dag na het sluiten van de liften even wezen zwemmen, of lekker de sauna / stoombad / whirlpool in om even lekker de spieren te laten ontspannen. Heerlijk ontspannen na een volle dag inspannen!

If you snooze, you loose!

Als ik met mijn vrouw ben dan is het een must. We zijn beide fanatieke skiers en gaan steevast voor de laatste lift. Daarna echter lekker de sauna in. Als ik met de ‘mannen’ op pad ben dan is er echter geen tijd om in de sauna nat te worden, dat doen we dan wel in de apres-ski

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.