Wat voor een auto je ook rijdt en ongeacht of je winterbanden hebt, als je naar de Alpen gaat heb je kettingen nodig. Je zou denken: “je gaat naar de winkel toe en je pakt een paar kettingen die om je banden heen passen en klaar”. Helaas is dat helemaal niet zo simpel meer. Want veel autofabrikanten stellen eisen aan de dikte van de kettingen en soms zeggen ze zelfs dat er geen kettingen om mogen. Dus je kunt niet meer zomaar een paar kettingen kopen.

Hoe leg je loopvlakkettingen om?

Onder veel moderne auto’s is geen ruimte voor ouderwetse kettingen, of erger nog in het boekje staat dat je geen kettingen om mag leggen. Dan bieden loopvlakkettingen de oplossing. Deze kettingen zijn zeer eenvoudig om te leggen en rijden erg prettig. In bovenstaande video laat ik zien waaom je soms geen gewone sneeuwkettingen meer kunt leggen en hoe je loopvlakkettingen om je banden legt!

Ik ben benieuwd welke kettingen jij hebt, en hoe makkelijk jij je kettingen omlegt.

Embed not found

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

@Rogier: ik krijg van de week ook een Skoda Kodiaq maar dan met 18 inch velgen… in het boekje staat er niks over de 18 inch in combinatie met sneeuwkettingen… zou ik nu dan loopvlakkettingen moeten nemen?

@Rogier wanneer je lange afstanden moet rijden op weg naar de wintersport vanuit Nederland zou ik absoluut niet aanraden om die bout voor je loopvlakkettingen alvast thuis er op te doen. Je rijdt dan namelijk 1000km met wielen die niet goed gebalanceerd zijn. Dit zorgt voor ongelijke slijtage waardoor je banden “ovaal” worden, wat uiteindelijk een zichzelf versterkend effect is. Wielen worden niet voor niets altijd secuur gebalanceerd wanneer banden vervangen worden.

Persoonlijk gebruik ik Pewag Brenta 9 sneeuwkettingen van de ANWB. Voor de paar keer dat ik die nodig heb voldoen deze zelfspannende kettingen prima. Ook weet je dat je qua kwaliteit bij deze organisatie gewoon goed zit. Thuis voor vertrek richting de wintsport leg ik ze alvast even een keer om, om het gevoel weer in de vingers te hebben. Met een paar minuten liggen de kettingen er daarna onder.

Born to Ride

@Miel Gefeliciteerd mooie auto ;-)

Volgens mij zijn loopvlakkettingen vanaf die maat niet verplicht wel heb je een maximale breedte van de sneeuwkettingen zelf geloof ik, tenminste de mensen die ik met Kodiaqs ken hadden dat allemaal. Het probleem daarmee vond ik dat de kettingen ongeveer verdwenen in mijn profiel, dus gekozen voor loopvlakkettingen. (plus dat het bij mijn zomerbanden echt verplicht is)
Maar check het boekje even heel goed… er zit achter het wiel namelijk echt niet veel ruimte.

Click. Click. Peace

Ik heb ook loopvlakkettingen gekocht (voor het gemak), maar nog niet gemonteerd om eens te oefenen (geen zin/te lui).
Even wachten tot het eens gesneeuwd heeft.

Overigens zou ik die bout er ook nog niet omdoen en dan enkele 100-en km’s rijden, zoveel werk is het niet hè.

Bla, bla, bla.

@Miel Gefeliciteerd mooie auto ;-)

Volgens mij zijn loopvlakkettingen vanaf die maat niet verplicht wel heb je een maximale breedte van de sneeuwkettingen zelf geloof ik, tenminste de mensen die ik met Kodiaqs ken hadden dat allemaal. Het probleem daarmee vond ik dat de kettingen ongeveer verdwenen in mijn profiel, dus gekozen voor loopvlakkettingen. (plus dat het bij mijn zomerbanden echt verplicht is)
Maar check het boekje even heel goed… er zit achter het wiel namelijk echt niet veel ruimte.

Rogier op 15 dec 2021 08:59

ik heb de dealer gebeld en die gaat het checken…

@Miel Gefeliciteerd mooie auto ;-)

Volgens mij zijn loopvlakkettingen vanaf die maat niet verplicht wel heb je een maximale breedte van de sneeuwkettingen zelf geloof ik, tenminste de mensen die ik met Kodiaqs ken hadden dat allemaal. Het probleem daarmee vond ik dat de kettingen ongeveer verdwenen in mijn profiel, dus gekozen voor loopvlakkettingen. (plus dat het bij mijn zomerbanden echt verplicht is)
Maar check het boekje even heel goed… er zit achter het wiel namelijk echt niet veel ruimte.

Rogier op 15 dec 2021 08:59

ik heb de dealer gebeld en die gaat het checken…

Miel op 15 dec 2021 09:08

Heel verstandig!

Click. Click. Peace

Ik heb ook loopvlakkettingen gekocht (voor het gemak), maar nog niet gemonteerd om eens te oefenen (geen zin/te lui).
Even wachten tot het eens gesneeuwd heeft.

Overigens zou ik die bout er ook nog niet omdoen en dan enkele 100-en km’s rijden, zoveel werk is het niet hè.

bartvwg op 15 dec 2021 09:06

Mee eens, en de hele rit is wat veel misschien. Maar dat zeggende zorg wel dat hem omlegt om een schone bout en niet met teveel ijs en sneeuw op het wiel. Als ik het mis zie gaan bij deze kettingen dat komt het omdat de bout niet goed is aangelegd / vastgedraaid.

Click. Click. Peace

Gewoon de goedkoopste van de Gamma. Prima ketting om jaren ongebruikt in de kast te hebben liggen. De laatste keer dat ik kettingen om moest leggen is zeker al 25 jaar geleden geweest. (het pre winterbanden tijdperk) Paar jaar geleden nog in een sneeuwstorm naar Valtho gereden en zonder problemen boven gekomen. Moest zelfs m’n best doen om überhaupt grip te verliezen.
Wat ik vaak zie is dat mensen de goedkoopste honkie wonkie banden monteren en dan kettingen kopen van 200+ euro. Dan sla je wat mij betreft echt de plank mis.

Naar mijn idee breekt een ketting niet omdat deze goedkoop is maar omdat de verkeerde maat is gekozen, bij verkeerd montage of omdat er te lang/te hard mee gereden word. Maar dan kun je zelfs met de beste kettingen problemen krijgen.

En over het wel of niet alvast monteren van die bout voor de loopvlakkettingen. Dit extra gewicht zit zo dicht bij het midden van het wiel dat ik verwacht dat het maar minimaal effect zal hebben.

Übung macht den meister!!!

Afgelopen weekend nog eens opgelegd om het niet te verleren. Kans is klein dat ik ze nodig ga hebben, maar moest het zo zijn dan gaan we toch niet heel hard sukkelen. (wel een beetje waarschijnlijk :-) ) .

Verder mezelf nog nooit afgevraagd of ik wel kettingen ‘mag’ leggen op mijn wagen … vanavond even instructieboekje nakijken, thanks @Rogier !

*bericht bewerkt door ChristopheJ op 15 dec 2021 09:57

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Gewoon de goedkoopste van de Gamma. Prima ketting om jaren ongebruikt in de kast te hebben liggen. De laatste keer dat ik kettingen om moest leggen is zeker al 25 jaar geleden geweest. (het pre winterbanden tijdperk) Paar jaar geleden nog in een sneeuwstorm naar Valtho gereden en zonder problemen boven gekomen. Moest zelfs m’n best doen om überhaupt grip te verliezen.
Wat ik vaak zie is dat mensen de goedkoopste honkie wonkie banden monteren en dan kettingen kopen van 200+ euro. Dan sla je wat mij betreft echt de plank mis.

Naar mijn idee breekt een ketting niet omdat deze goedkoop is maar omdat de verkeerde maat is gekozen, bij verkeerd montage of omdat er te lang/te hard mee gereden word. Maar dan kun je zelfs met de beste kettingen problemen krijgen.

En over het wel of niet alvast monteren van die bout voor de loopvlakkettingen. Dit extra gewicht zit zo dicht bij het midden van het wiel dat ik verwacht dat het maar minimaal effect zal hebben.

RFKANGOO op 15 dec 2021 09:46

Ik ben het met je eens dat goede winterbanden de basis zijn. Toch zou ik de kans niet nemen met goedkope kettingen. (Ik heb ook nog nooit kettingen hoeven te leggen op normale geopende wegen, soms wel als we iets verder gingen :-) ), en die kettingen moeten wel echt passen.

Click. Click. Peace

Afgelopen weekend nog eens opgelegd om het niet te verleren. Kans is klein dat ik ze nodig ga hebben, maar moest het zo zijn dan gaan we toch niet heel hard sukkelen. (wel een beetje waarschijnlijk :-) ) .

Verder mezelf nog nooit afgevraagd of ik wel kettingen ‘mag’ leggen op mijn wagen … vanavond even instructieboekje nakijken, thanks @Rogier !

ChristopheJ op 15 dec 2021 09:57

Ik heb er wel meer laten schrikken met deze kennis… Zou toch naar begin van je vakantie zijn als je alle elektronica naast je wiel kapot trekt…

Click. Click. Peace

Betekent het vooraf op maat moeten maken van deze loopvlakkettingen, dat je ze naderhand weer op maat kan maken voor (net) een ander formaat band als je een andere auto hebt gekocht? Uiteraard binnen bepaalde grenzen, niet van 14" naar 18" o.i.d. natuurlijk.

Betekent het vooraf op maat moeten maken van deze loopvlakkettingen, dat je ze naderhand weer op maat kan maken voor (net) een ander formaat band als je een andere auto hebt gekocht? Uiteraard binnen bepaalde grenzen, niet van 14" naar 18" o.i.d. natuurlijk.

Folski op 15 dec 2021 10:08

Ja! Ik kan met mijn kettingen echt veel meer kettingen ‘aan’ dan met die standaard oudere kettingen.

Click. Click. Peace

Idd ook nooit nagekeken in instructieboekje of we wel kettingen mogen leggen. Het enige waar ik altijd op lette was of de maat van de kettingen overeenkomen met bandenmaat. Hebben jaar geleden pas nieuwe wagen gekocht (Seat Ateca), zowat het broertje/zusje van de skoda. Maar zoals gezegd ga nu toch eens dat instructieboekje bekijken :-)
Verder net zoals RFKANGOO al vermeld nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad… Ik heb de indruk dat er al echt een dik pak moet liggen vooraleer je sneeuwkettingen moet omleggen, voor de rest doen de winterbanden hun werk.

Betekent het vooraf op maat moeten maken van deze loopvlakkettingen, dat je ze naderhand weer op maat kan maken voor (net) een ander formaat band als je een andere auto hebt gekocht? Uiteraard binnen bepaalde grenzen, niet van 14" naar 18" o.i.d. natuurlijk.

Folski op 15 dec 2021 10:08

Ja! Ik kan met mijn kettingen echt veel meer kettingen ‘aan’ dan met die standaard oudere kettingen.

Rogier op 15 dec 2021 10:16

Dus zolang je wielomtrek niet te veel veranderd koop je deze kettingen eigenlijk voor het leven?
Dat maakt het al een stuk aantrekkelijker om iets duurdere kettingen aan te schaffen.
Lijkt me best een goed argument om te vermelden bij de keuze van kettingen. Zeker voor de lease rijders die elke 3-5 jaar een andere auto rijden maar wel in het zelfde segment blijven.

Übung macht den meister!!!

Betekent het vooraf op maat moeten maken van deze loopvlakkettingen, dat je ze naderhand weer op maat kan maken voor (net) een ander formaat band als je een andere auto hebt gekocht? Uiteraard binnen bepaalde grenzen, niet van 14" naar 18" o.i.d. natuurlijk.

Folski op 15 dec 2021 10:08

Ja! Ik kan met mijn kettingen echt veel meer kettingen ‘aan’ dan met die standaard oudere kettingen.

Rogier op 15 dec 2021 10:16

Veel meer 'banden ’ bedoel je hè. ;)
Maar het klopt inderdaad, loopvlakkettingen passen standaard op een bepaalde maat en voor een hele reeks andere maten kan je ze aanpassen zoals in het filmpje te zien is.

*bericht bewerkt door bartvwg op 15 dec 2021 10:24

Bla, bla, bla.

Nou, in tegenstelling tot @rfkangoo heb ik ze vorige week al vrolijk kunnen gebruiken. Nadat ik een VW 4wd busje een stuk beton had zien opzoeken (flinke ijsplaat op de parking in Valtho) en een forse auti de bocht uit zag schuiven, heb ik ze toch maar even omgelegd.

Ja, ondanks de 4wd die prima zijn werk doet, maar (goede) banden+ketting hebben nu eenmaal meer grip dan alleen de banden, hoe goed die ook zijn.

Edwin van Riel

Ik heb in het verleden al regelmatig kettingen moeten leggen. Sinds ik een auto met awd heb niet meer🥳 maar ik heb dus enige tijd geleden een setje van deze loopvlakkettingen op de kop getikt op marktplaats. En je legt ze inderdaad snel om! Dus mocht het ooit nodig zijn…

Afgelopen woensdag in Val d’Isere naar boven gereden. voor het eerst in jaren moesten er kettingen om. Verplicht!
De Gendarmerie stond te controleren en plukte mensen van de weg zonder kettingen (maar vooral buitenlandse kentekens 😒 ).
Overigens gewoon ouderwetse kettingen maar was ook een heel gehannes om ze om te krijgen.

Heb ze in de afgelopen jaren 2x moeten gebruiken. 1x ook met de audi met quattro. Eerste keer loopvlakkettingen en dat ging inderdaad erg snel. De 2e keer had ik een andere auto en zelfspannende kettingen, ging ook vrij vlot, maar iets meer tijd dan de loopvlak kettingen. Heb ook nog weer een setje liggen die bij een andere auto hoorde, die nooit gebruikt. Inmiddels dus 3 sets kettingen op voorraad 😁
Bij de volgende auto zie ik wel weer welke maat er nodig is.

Nou, in tegenstelling tot @rfkangoo heb ik ze vorige week al vrolijk kunnen gebruiken. Nadat ik een VW 4wd busje een stuk beton had zien opzoeken (flinke ijsplaat op de parking in Valtho) en een forse auti de bocht uit zag schuiven, heb ik ze toch maar even omgelegd.

Ja, ondanks de 4wd die prima zijn werk doet, maar (goede) banden+ketting hebben nu eenmaal meer grip dan alleen de banden, hoe goed die ook zijn.

evr66 op 15 dec 2021 10:30

Heb je ook gekeken waarom zij problemen hadden? Heb daar ook de automobilisten links en rechts schreeuwend om hun moeder langs de weg zien staan. Vaak de beruchte Franse automobilist met hun zomerbanden die alle kanten op glijden behalve de juiste. Dan helpt 4wd ook niet veel meer.
Mocht je het niet vertrouwen of twijfelen dan is het altijd beter om met kettingen te rijden. Zeker bij ijs want dan doet een winterband het ook minder goed.

Übung macht den meister!!!

4wd met goede winterbanden kan heel veel aan, maar ook niet alles…

@Rogier wanneer je lange afstanden moet rijden op weg naar de wintersport vanuit Nederland zou ik absoluut niet aanraden om die bout voor je loopvlakkettingen alvast thuis er op te doen. Je rijdt dan namelijk 1000km met wielen die niet goed gebalanceerd zijn. Dit zorgt voor ongelijke slijtage waardoor je banden “ovaal” worden, wat uiteindelijk een zichzelf versterkend effect is. Wielen worden niet voor niets altijd secuur gebalanceerd wanneer banden vervangen worden.

Persoonlijk gebruik ik Pewag Brenta 9 sneeuwkettingen van de ANWB. Voor de paar keer dat ik die nodig heb voldoen deze zelfspannende kettingen prima. Ook weet je dat je qua kwaliteit bij deze organisatie gewoon goed zit. Thuis voor vertrek richting de wintsport leg ik ze alvast even een keer om, om het gevoel weer in de vingers te hebben. Met een paar minuten liggen de kettingen er daarna onder.

Matthias123 op 15 dec 2021 08:55

Er zijn ook loopvlakkettingen die geen aparte bout nodig hebben maar gewoon passen over je bestaande bouten heen. Voorbeeld hiervan is de Maggi Trak.

Ik heb ze in 2021 nog mogen opleggen op weg naar La Plagne. Te weinig grip om met een veilig gevoel boven te geraken.
Was overigens niet de eerste keer - volgens mij al de tweede in 8 jaar tijd dat ik zelf met de wagen rijdt.
We begonnen aan de 21 bochten richting 1800 en het was lekker donker en zeer hard aan het sneeuwen. Eens op 1800m moet je een klein stukje afdalen naar het appt. en ook daar ben je blij dat je de ketting legt voor extra grip.

Een gewone vwd, geen 4WD maar zoals hierboven al gezegd is ook dat geen garantie op niet schuiven :-)

Het is o zo hard genieten.

Elk jaar als we op wintersport gaan vraag ik aan mijn vrouw,“zullen we even de sneeuwkettingen oefenen?” Dan zegt ze: “welnee joh, dat fix ik zo”. Dus mochten ze ooit nodig zijn ( De afgelopen 20 jaar niet) ,dan zit ik lekker in een warme auto en worden ze automatisch omgelegd! Beat that Rogier! :)

Ik heb Weissenfels Clack &GO sneeuwkettingen. Nieuwe kettingen, maar 2ehands gekocht. Dat was één van de weinige soorten die op mijn auto zouden passen.

*bericht bewerkt door Taan op 15 dec 2021 14:18

Elk jaar als we op wintersport gaan vraag ik aan mijn vrouw,“zullen we even de sneeuwkettingen oefenen?” Dan zegt ze: “welnee joh, dat fix ik zo”. Dus mochten ze ooit nodig zijn ( De afgelopen 20 jaar niet) ,dan zit ik lekker in een warme auto en worden ze automatisch omgelegd! Beat that Rogier! :)

Ik heb Weissenfels Clack &GO sneeuwkettingen. Nieuwe kettingen, maar 2ehands gekocht. Dat was één van de weinige soorten die op mijn auto zouden passen.

Taan op 15 dec 2021 14:16

Daar kan ik niet tegenop :-)

Click. Click. Peace

4wd met goede winterbanden kan heel veel aan, maar ook niet alles…

Tiny-M op 15 dec 2021 10:55

bergafwaarts is het voordeel van 4wd sowieso te verwaarlozen.
grote SUV’s zijn dan door hun niet geringe gewicht dan juist in het nadeel.

4wd met goede winterbanden kan heel veel aan, maar ook niet alles…

Tiny-M op 15 dec 2021 10:55

bergafwaarts is het voordeel van 4wd sowieso te verwaarlozen.
grote SUV’s zijn dan door hun niet geringe gewicht dan juist in het nadeel.

RvanE op 15 dec 2021 14:41

Dat dacht ik ook lang, maar daar kom ik van terug sinds ik met 4x4 rijd. Met 4x4 hou je in alle condities meer grip. Maar dan moet die extra grip wel gebruiken voor je veiligheid en niet om zo hard gaan rijden dat je die extra grip teniet doet… (en dan wel keihard tegen iets opknalt)

Click. Click. Peace

Heeft er iemand ervaring met de Michelin Easy Grip Evolution? Vooral dan qua gebruiksgemak en grip.

Heeft er iemand ervaring met de Michelin Easy Grip Evolution? Vooral dan qua gebruiksgemak en grip.

frederik_15 op 15 dec 2021 14:52

Zomaar iets op google aangeklikt. https://www.sneeuwkettingenstore.com/michelin-easy-grip-evol…
Niet goedgekeurd voor Oostenrijk en Duitsland.
Dat zegt mij al genoeg om dit product niet te gebruiken.

Übung macht den meister!!!
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie