Waarom bochtjes draaien in een sleeplift een slecht idee is

Rogier op 23 februari 2015· 16 reacties

Laat je gewoon rustig omhoog trekken...
Laat je gewoon rustig omhoog trekken...

Weten jullie nog, dat kleine gebiedje Crevoux? Waar ik een paar weken geleden een report van heb gemaakt? Nou, die zitten nu met een enorm probleem. Een van de kabels is van de sleeplift afgelopen. En dat in de drukste week voor dit gebiedje. De week waarin het geld verdient wordt zodat Crevoux het hele jaar open kan blijven. Waarom deze kabel van de wielen is afgelopen? Omdat een skiër bochtjes draaide en kunstjes probeerde in deze sleeplift.

Verboden te slalommen
Bij sleepliften staan vaak best veel verbodsbordjes. Zo mag je niet zomaar de lift loslaten, en je mag ook geen bochtjes draaien. Waarom niet? Omdat je dan teveel zijdelingse druk op de kabels zet. Deze trekken dan hard aan de wielen waar de kabel over heen loopt. Dit zorgt voor extreem veel slijtage. In het ergste geval kan de kabel dan van deze wielen aflopen. Je kunt je voorstellen wat een rampscenario het is als dit zou gebeuren. Dit kan levensgevaarlijk zijn.

Laat alleen op aangegeven plaatsen los
Laat alleen op aangegeven plaatsen los

Niet om te pesten
Het feit dat je geen bochtjes mag draaien is niet om te pesten, of om de lol ervan af te halen. Maar het voor iedereen veilig te houden, het onderhoud goedkoop te houden en materiaal heel. Het feit dat de skiër in kwestie zijn bochtjes draaide op deze sleeplift zorgt ervoor dat Crevoux zeer veel geld misloopt. Het gebied geeft zelfs geld terug op de verkochte weekpassen. Een verschrikkelijk scenario voor zo’n klein gebiedje. Trouwens de politie is een onderzoek begonnen en vraagt getuigen zich te melden. Er zou best wel eens een schadeclaim tegen de boosdoeners ingediend worden. Voor Crevoux is het meteen 30% van het gebied dat onbruikbaar is geworden, maar ook in grote gebieden leveren kapotte liften soms flinke problemen en kostenposten op. Kostenposten die wij allemaal samen moeten betalen.

null

Dus…
Dus al pak je de sleeplift, wees dan gewoon braaf en draai geen bochtjes. Sta gewoon lekker rechtop en laat je rustig naar boven trekken. Eenmaal boven laat je op het aangegeven moment de pannenkoek los en ga je op een veilige plek staan zodat iedereen die er langs wilt er langs kan en je zelf geen pannenkoek tegen je hoofd krijgt.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik zag laatst in een filmpje een snowboarder die zijn snowboard dwars legde in de sleeplift, zo tot stilstand stond eventjes, en daarna heel hoog en hard de lucht in werd getrokken. Is dit slecht voor de lift? Ik kan bijna niet aannemen van wel namelijk…

@snowboard4life : dat soort geintjes zie je in Landgraaf ook regelmatig op de kleine sleeplift naast het funpark. Laat dat nu ook net de lift zijn waar meerdere schoteltjes afgebroken zijn. Denk niet dat dat toevallig is.

Zolang dat de koppeling/staaf/veer/… van het schoteltje waar je aan gaat hangen de extra krachten kunnen opvangen (en die kunnen best wel wat hebben), hoeft er geen probleem te zijn voor de motor om het vermogen te leveren die extra weerstand te overwinnen – die dingen zijn ontworpen om met vaste snelheid te draaien onder wisselende belasting.
Zijwaartse krachten of golven (bv. door schommelen in stoeltjeslift of het stoppen+springen in sleeplift) in de kabel zijn potentieel een veel groter probleem, omdat die de kabel van de wielen kunnen laten lopen, wat per definitie een (dure) reparatie vereist. Daar is echt niet zo gek veel kracht voor nodig.

eerlijk is eerlijk, als ik met mijn snowboard in rucphen ben spring ik ook wel eens in de lift. 180’s en board dwars zetten (maar wel gewoon verder glijden, soort frontside rutschen dus). En met mijn ski’s draai ik wel een kleine bochtjes tegen de verveling maar wel altijd in het liftspoor.

#proudtobepartofleswintersporters

Hmm niet voor niets een regel dat je met 1 binding in de sleeplift mag zeker :P

Gang is alles

@jesper… me altijd afgevraagd waarom je bindingen niet vast mogen. Wabt het is makkelijker en je kunt meteen weg. Zou dat de reden zijn?

Hier komt toch het nadeel van de Poma en Montaz Mautino sleeplift-systemen kijken. Hoewel ik ze heerlijk snel vind gaan is de techniek onnodig gecompliceerd, de aanspanning is niet zo rustikaal, en kan de kabel kennelijk sneller van de rollen afvallen. Het systeem dat Doppelmayr en Leitner vandaag de dag nog voor hun sleepliften gebruiken is wat dat betreft een stuk simpeler, veiliger, makkelijker en goedkoper. Bovendien geeft een uitrollend touw veel meer speling en kan in het ergste geval zelf knappen, of het ophangsel (Gehänge) loslaten, zonder daardoor de kabel te beschadigen. Ankers moeten sowieso wel eens vervangen worden, maar de rest moet in principe jarenlang zonder problemen meegaan.

Maar goed, mijn kijk op de zaak is natuurlijk door Oostenrijkse en Zuid-Tiroolse ingenieurs beïnvloed. :) Desalniettemin bouwen ook Poma en GMM tegenwoordig de standaard sleepliften en niet meer alleen hun speciale ‘koppelbare’ techniek.

Nu gebeuren dit soort zaken niet heel vaak, maar ik zou eigenlijk verwachten dat een afgelopen kabel vrij snel er weer op te krijgen moet zijn, een nachtje doorhalen voor de monteurs en t zou wel weet moeten werken zou ik denken, maar dat ligt dus toch gecompliceerder.

Hoewel ik zeker van menig ben dat de overtreder van de ‘niet-slingeren’-wet zijn stommiteit best (in de portemonnee) mag voelen en een levenslange ban van het gebied op z’n plaats zou zijn, zou het absurd zijn als zijn stommiteit zou leiden tot het vergoeden van het verlies in omzet.

Als techneut vind ik het onbegrijpelijk dat een enkele skiër een dusdanige schade kan veroorzaken dat een lift volledig buiten bedrijf is. Nog onbegrijpelijker vind ik het dat het blijkbaar niet lukt deze schade tijdig te herstellen. De meest complexe installaties kunnen binnen enkele dagen weer operationeel zijn met de juiste inspanningen. Hier zou het terughangen van de kabel niet langer dan een paar uur mogen duren.
Het zal dus puur een kostenkwestie zijn, waar in mijn ogen een skigebied(je) toch enigszins op voorbereid zou moeten zijn. Er kan tenslotte altijd wat mis gaan…

Erg vervelend als een dergelijk voorval de doodsteek kan zijn voor een al noodlijdend skigebiedje, maar om dit te gaan verhalen op een, waarschijnlijk van geen kwaad bewuste skiër, gaat erg ver.

Inmiddels ben ik erg benieuwd geraakt naar de exacte schade en alle mogelijke achtergrondinformatie. Het kan immers niet ‘gewoon’ een afgelopen kabel zijn…

De extra slijtage (al zou iedereen altijd slingeren) is verwaarloosbaar ten opzichte van de vele andere invloeden die de levensduur van de onderdelen bepalen. Daarbij valt het gewicht van een enkele skiër in het niet bij het gewicht van een kabel + een rijtje skiërs. Ondanks dat de kabel nu (o.a.) een zijwaartse kracht ondervindt, zal deze niet groter zijn als de wind of een rijtje niet-perfect-uitgelijnde skiërs uit zou(den) oefenen.

Dat de kant vergroot dat een lift ontspoort en dat je het liftspoor vernacheld zou natuurlijk reden genoeg moeten zijn om jezelf netjes parallel omhoog te laten slepen, maar het scala aan vette youtube-liftstuntfilmpjes maakt dat tegenwoordig erg lastig ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

De lift is twee dagen buiten bedrijf geweest, dus inderdaad maar enkele dagen. Maar in deze week is dat een enorm verlies. Enkele wielen moesten vervangen worden en nadat alles weer in orde is gemaakt moet de lift weer worden getest.
Het is ook de eerste keer dat ik zulke duidelijke taal heb gehoord van en skigebied en gendarmerie bij zo’n voorval. Als je echt hard kracht zet op het verkeerde moment kun je veel schade maken dat is iets wat ik hier van alle technici hoor. Ik zeg er meteen bij dat de liften in Crevoux niet de laatste generatie zijn…

Maar nogmaals. Waarom zou je wel bochtjes willen maken. Het mag niet want het is niet goed voor de liften. Dus gewoon niet doen.

Click. Click. Peace

Ik heb wat extra info er is een persoon licht-gewond geraakt bij het aflopen van de kabel. Dit maakt ook nog eens extra reden dat de politie opzoek is naar de wintersporter (snowboarder) die aan het eind van de rit, om extra vaart te maken zijn board scheef heeft gezet aan de zijkant van het laatste wiel. Om zo met extra veel vaart weg te kunnen schieten. Toen hij dit deed kreeg de kabel een als het ware een zweepslag te verduren. En door een ongelukkige samenloop van omstandigheden liep de kabel eraf.

Dus gewoon recht blijven staan en geen trucjes doen… Het beste voor iedereen

Click. Click. Peace

@Sneeuwbaard : ik denk dat je het werk om zo’n installatie terug operationeel te krijgen toch niet mag onderschatten.
Die kabel staat onder heel wat spanning waardoor alles potentieel een stevige klap te verwerken krijgt als die ongecontroleerd loskomt. Ik vermoed dat alle palen/rollers moeten gecontroleerd worden, net als de kabel en dan voornamelijk waar de twee einden met elkaar verbonden zijn (épissure in het Frans, geen idee of er een beter Nederlandse term is). Dan beschadigde onderdelen ter plaatse krijgen en vervangen, de kabel terug leggen, test draaien en de Franse voorliefde voor reglementering kennende vermoedelijk ook opnieuw laten keuren. Dat krijg je niet geregeld op een nachtje doorwerken, daar is een ploeg mecano’s toch even mee bezig.

Het zou me dan ook niet verbazen dat de kost voor reparatie alleen al een mooi bedrag is met minstens 4 nulletjes, zonder te spreken over de commerciële verliezen voor het skigebied en de mogelijke medische kosten (je zal zo’n kabel maar in je nek krijgen). Het lijkt me dan niet onlogisch dat je verhaal gaat halen bij de persoon die het veroorzaakt heeft – persoonlijk zou ik de vergelijking durven maken met vandalisme. Onwetendheid vind ik een bijzonder zwak excuus.

Zou dit ook de reden zijn dat ze boarders liever met 1 binding los in de lift zien staan?

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@Morzel : Rogier heeft erboven al aangegeven dat de lift met twee dagen alweer operationeel was. Dat is ook een redelijke tijd voor het herstellen van een dergelijke schade. Ik dacht dat er gesuggereerd werd dat de lift de rest van het seizoen uit bedrijf zou zijn. Nu er ook bekend is dat er een slachtoffer is, is de inmenging van politie en een eventueel vervolg ook wat logischer.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Om eerlijk te zijn vind ik dit wel een beetje flauw van het skigebiedje. Als ze zorgen dat hun materiaal goed in elkaar zit en behoorlijk onderhouden wordt, loopt de kabel zelfs onder wat grotere belasting echt niet zomaar van de rollers. Als dat wel zo is, is er meer mis dan alleen een zwaardere belasting.

Ik ben het ook niet met Rogier eens dat er geen goede redenen kunnen zijn om bochten te draaien in de lift. Volgens mij las ik recent nog over een dame die het vertikte een bocht te draaien en daardoor een kind uiteindelijk fatale verwondingen toe heeft gebracht. Die keuze lijkt me duidelijk toch?

@Bacchus Als je ziet wat voor een constructie nodig is bij een échte bochtenlift (sleper), dan weet je ook dat het wat meer is dan alleen “materiaal dat wat goed in elkaar zit”. Dan praat je toch al snel over een horizontaal element ipv een stel rollertjes.

@Bachuss een keertje om iemand die gevallen is heen skiën is natuurlijk heel wat anders dan express bochten maken en kunstjes doen. Het is verboden, dat zou natuurlijk voldoende moeten zijn om het niet te doen.
Materiaal mag in Europesche skigebieden niet draaien als het niet goed onderhouden is, de keuringen en testen zijn streng genoeg…

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie