Zijn zwarte pistes overal even moeilijk?

Rogier op 10 december 2016· 20 reacties

null

De volgende in de ‘domme vragen’ reeks. We krijgen nog steeds leuke vragen binnen. Blijf ze vooral doorsturen (rogier@wintersporters.nl) en dan zoeken wij het antwoord. Dit keer de vraag:

Zijn zwarte pistes overal even moeilijk?

Het simpele antwoord

Deze vraag is heel simpel te beantwoorden. En dat is ‘Nee’. Er zijn grote verschillen in de moeilijkheidsgradatie van zwarte pistes. Zelfs binnen een skigebied zijn er soms enorme verschillen. Verschillen in steilte, breedte en (minder beinvloedbaar) sneeuwkwaliteit maken dat de ene zwarte piste de andere niet is.

Maar hoe komt dit?

De kleuren van skipistes staan niet vast. Elk gebied mag helemaal zelf beslissen welke piste welke kleur krijgt. De kleuren zeg niets minder dan wat de makkelijkste pistes in een gebied zijn en wat de moeilijkste. Gebieden onderling vergelijken qua zwarte pistes is dus onbegonnen werk. Wat in het ene gebied net aan rood is, is in een ander gebied de moeilijkste zwarte piste.

null

Geen bovengrens

Omdat zwarte pistes geen bovengrens hebben is het verschil tussen een eenvoudige zwarte piste en de moeilijkste zwarte piste enorm. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Sarenne en de Tunnel, beide in Alpe d’Huez. De eerste meters van de Sarenne maken dit net aan een zwarte piste, maar deze is nergens echt moeilijk. Terwijl de Tunnel die hier vlak naast ligt een hele serieuze zwarte piste is. Zo serieus dat deze niet opengaat als de sneeuw te hard is, omdat anders een val veel te gevaarlijk zou zijn.

Condities

Naast de objectieve moeilijkheidsgraad, dus de steilte en de breedte van een piste, hangt de moeilijkheid ook erg af van de sneeuwcondities. Een mooie, goed geprepareerde zwarte piste, met (waarom niet) nog een dun laagje verse sneeuw erover is natuurlijk veel makkelijker dan hoge en ijzige buckels. Dat maakt het vergelijk tussen zwarte pistes nog moeilijker. Zo kan het zijn dat in hetzelfde gebied een net ontdooide erg steile piste op het zuiden makkelijker is dan de ijsplaat die aan de andere kant van de berg naar beneden gaat.

Conclusie

De enige conclusie die je uit de kleuren kunt halen is dat in eenzelfde gebied bij vergelijkbare omstandigheden een zwarte piste moeilijker/steiler is dan een rode piste. Gebieden onderling zijn echter lastig te vergelijken. Als je rode en zwarte pistes nog wat spannend vindt, is het dus verstandig om altijd eerst even met makkelijkere pistes te beginnen en niet meteen richting de stoere/steile pistes te gaan.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

De kleuren zijn niet meer dan een ruwe inschatting qua moeilijkheidsgraad.
En ook misschien een beetje marketing om de verhouding blauw rood zwart te beinvloeden. In bijvoorbeeld La Plagne zijn er pistes van rood naar zwart en soms weer terug naar rood gegaan, zonder dat die piste zelf ook maar iets is gewijzigd…

Er zit inderdaad mega veel verschil in. Sommige blauwe pistes in Frankrijk hebben stukken die net zo stijl zijn als de zwarte slalomhang in Winterberg. Wel valt mij op dat het in Frankrijk gemiddeld gewoon allemaal veel stijler is dan in bijv Oostenrijk. Naar mijn mening is Frans groen, Oostenrijks Blauw. Frans Blauw, Oostenrijks rood enz…

Born to Ride

Steilheid is maar één ding volgens mij inderdaad. Steile pistes zijn, als je een klein beetje kan skiën, niet het grote probleem. Slechte sneeuw, buckels, smalle pistes, bochten met verschillende steile stukken etcetera zijn volgens mij veel meer de uitdaging.

Ik ben maar een lichtgevorderde skiër (vind de Engelse term Intermediate nog net wat dekkender :)), maar ik kom de St George piste in Winterberg echt probleemloos af. Die is wel steil, maar erg kort, voorspelbaar en redelijk ruim. Er zijn rode pistes in de alpen waar ik echt meer moeite mee heb.

Dus ik zie het ook altijd wel een beetje in verhouding; blauw zijn de makkelijkste pistes, zwart de moeilijkste en alles daar tussenin is rood. En ik ga ook met het idee dat marketing ook een rol speelt; een goede verdeling is fijn, net als een blauwe dalafdaling etcetera.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik dacht dat de stijlheid van de helling mede bepalend was voor de kleur van de piste? Dus een blauwe piste in het ene land zou binnen dezelfde hoeken moeten vallen als in het andere land, dacht ik. Wel valt het mij op dat in Frankrijk zwarte pistes vaak niet worden geprepareerd om ze moeilijker te houden.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@iorusroos Er is helaas geen enkele regelgeving voor de kleur van pistes. In dat opzicht is de in Frankrijk ontstane off-piste gradering een stuk eerlijker: http://antonmagazine.nl/chapter/370

Click. Click. Peace

Volgens de Duitse Wikipedia is Blauw minder steil dan 25%, Rood tussen 25% en 40% en Zwart steiler dan 40%. Wikipedia verwijst daarvoor naar de Duitse en Oostenrijkse normen: DIN 32912 en ÖNORM S 4610 f .

Ik heb er ook een pdf van gevonden: https://www.tirol.gv.at/fileadmin/themen/sport/berg-und-ski/…

Kijk op bladzijde 33

Meer of minder zwarte Pistes.
Ik durf die vraag niet meer te stellen.
Voor dat je het weet ben je strafbaar.

Meer of minder zwarte Pistes.
Ik durf die vraag niet meer te stellen.
Voor dat je het weet ben je strafbaar.

Hooykaas op 10 dec 2016 17:45

Roetveegpistes? :D

@Arjen2 Goede info! Dat wist ik niet.
Maar volgens mij houden maar weinig gebieden zich hier aan. En 40% in maar 21,8°, ik ken veel rode pistes die hier flink van af wijken ;-)

null

Click. Click. Peace

Volgens mij zijn er zat blauwe pistes die op korte stukjes dat wel halen…of gaat t over de gemiddelde lengte?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk wel dat het betreffende document enigszins gedateerd is… Qua opmaak, taalgebruik en stijfheid is het allemaal niet al te modern en ook een pistekaart uit 2001 doet vermoeden dat deze informatie toch al bijna 15 jaar oud is

@Roy83, er staat letterlijk: “Leichte Piste (blau markiert); „Blaue Piste“
Die Neigung dieser Piste darf 25% Längs- und Quergefälle nicht übersteigen, mit Ausnahme kurzer Teilstücke in offenem Gelände.”

Dus ja, korte stukjes mogen steiler zijn. Volgens deze definitie mag een kort open stukje zelfs loodrecht naar beneden zijn. Nu nog de definitie van “kort stukje”. Vergeleken met de gemiddelde Franse piste is heel Winterberg een kort stukje ;-)

@Roy83, er staat letterlijk: “Leichte Piste (blau markiert); „Blaue Piste“
Die Neigung dieser Piste darf 25% Längs- und Quergefälle nicht übersteigen, mit Ausnahme kurzer Teilstücke in offenem Gelände.”

Dus ja, korte stukjes mogen steiler zijn. Volgens deze definitie mag een kort open stukje zelfs loodrecht naar beneden zijn. Nu nog de definitie van “kort stukje”. Vergeleken met de gemiddelde Franse piste is heel Winterberg een kort stukje ;-)

Martin7182 op 10 dec 2016 22:53

Maar dan zou winterberg dus heel steil moeten zijn? ;-)

Click. Click. Peace

@Roy83, er staat letterlijk: “Leichte Piste (blau markiert); „Blaue Piste“
Die Neigung dieser Piste darf 25% Längs- und Quergefälle nicht übersteigen, mit Ausnahme kurzer Teilstücke in offenem Gelände.”

Dus ja, korte stukjes mogen steiler zijn. Volgens deze definitie mag een kort open stukje zelfs loodrecht naar beneden zijn. Nu nog de definitie van “kort stukje”. Vergeleken met de gemiddelde Franse piste is heel Winterberg een kort stukje ;-)

Martin7182 op 10 dec 2016 22:53

Ja precies…maar goed, mijn punt blijft dus wel staan: het gaat niet alleen om de steilheid, wat mij betreft zelfs maar beperkt…het zegt meer over de verhoudingen binnen het gebied.

Ik ben komende maart in Cervinia, veel rood maar volgens mij zou veel rood daar in Frankrijk gewoon blauw zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

zou het niet zo zijn dat de skigebieden het liefst een grote diversiteit aan pistes willen hebben?
op deze manier kun je meer klanten lokken omdat er voor iedereen wat wils is.
dus als je op deze manier wat ¨sjoemelt¨ met je piste kleurtjes lijkt je gebied veel gevarieerder.

pow

Ik ken pistes die het ene jaar als rood op de pistekaart staan en een jaar later als blauw, terwijl de piste exact hetzelfde is gebleven. De reden: er was nog geen blauwe piste terug naar het dorp en nu wel… De betreffende blauwe was overigens door de omstandigheden wel vaak moeilijker dan de rode (smal, ijzig, altijd in de schaduw).

Ik heb me ooit eens laten vertellen door een skileraar dat ze de steilte meten over de gehele lengte van de piste waardoor bijvoorbeeld een blauwe piste wel degelijk stukken rood kan hebben.
Zelf hecht ik inmiddels maar helemaal geen waarde meer aan die kleuren. Zelfs in één gebied is het nogal verschillend.
Of de pistes in Frankrijk steiler zijn dan in Oostenrijk kan ik niets van zeggen maar ik ben na jaren Oostenrijk wel in een paar keer in Zwitserland geweest en een keer in Italië. Wat betreft steilheid van de pistes en onberekenbaarheid van de kleuren is het voor mij allemaal één pot nat. Ik kijk naar de piste en niet naar de kleur van het bordje.

Ik weet niet of het klopt, maar ik heb in diverse gebieden de indruk gekregen dat men ook naar de bereikbaarheid van een piste kijkt.

Volgens mij zal een piste die je direct kan bereiken als je in het gebied komt, vlakbij alle beginnerspistes en oefenweides, dan eerder de benoeming zwart krijgen dan een piste die alleen kan worden bereikt door eerst twee andere afdalingen te doen, ook als beide pistes gelijkwaardige gemiddelde en maximale steilte en alles hebben. of dit daadwerkelijk zo is, weet ik niet, maar het is de indruk die ik heb en het lijkt me ook logisch.

Nog een doordenker kom ik tegen bij Obereggen. Daar had je blauw, rood en zwart, met een overtreffende trap, de zwarte met aanduiding ‘alleen voor experts’ (waar niet iedereen goed naar luistert overigens).

Dat was logisch totdat er een variant bij kwam, de rode met aanduiding ‘alleen voor experts’.

Maar of die nou vwb moeilijkheidsgraad tussen rood en zwart of tussen zwart en zwart plus ligt, geen idee.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie