Zenuwachtige ski? Slechte ski's?

Rogier op 24 november 2015· 47 reacties

Krachtige voordruk houdt je ski's onder controle
Krachtige voordruk houdt je ski's onder controle

Het is een vaak gehoorde kritiek op ski’s, zwabberende of zenuwachtige ski’s. Vaak krijgt de ski meteen de schuld. De ski is te slap, de ski is te makkelijk, een stijver en pittigere ski is nodig. Vaak praat de verkoper of skileraar ook nog mee in die richting. Of ze zetten je misschien zelfs wel op dit idee. Dus het ligt aan de ski. Je bent te goed geworden. Een heerlijk gevoel. Het kan prima zijn dat je je ski ontgroeit bent, maar dat zwabberen is daar zelden een goede maatstaf voor. Een uitleg!

Voorbeelden
Om meteen eens een voorbeeld te geven, kijk eens naar top toerskiërs deze skiën op dunne smalle latjes in vaak de meest slechte sneeuw. Waar skiërs vroeger een beetje lacherig deden naar deze toerders skiën deze mannen en vrouwen tegenwoordig de sterren van de hemel. Op ski’s waar veel mensen al snel van zouden zeggen dat ze onstabiel worden. Kijk ook eens naar freeriders met die enorme gerockerde latten, al knallen die op full-speed uit een couloir over de lawinesporen dan bewegen de tips ook niet ongecontroleerd alle kanten op. Toch zijn dit geen extreem stijve en harde ski’s, zeker de tips niet.

null

Niet leuk
Het is heel fijn om te horen dat je te goed bent geworden voor je materiaal. Daar maken verkopers in skiwinkels, en skileraren dankbaar gebruik van. De skileraar legt het probleem bij de winkel neer, en de winkel pakt dit graag op omdat ze zo veel duurdere ski’s kunnen verkopen. En daarom zie ik elk jaar honderden, nee duizenden, wintersporters al rütschend naar beneden gaan op hun enorme race latten. Jammer want met eenvoudigere ski’s hadden ze waarschijnlijk een heerlijke wedel gedraaid.

Laat ik het nog eens anders stellen
Stel een topskiër pakt dezelfde slappe ski’s mee, denk je dat deze dan ook zo trillen en schokken? Waarschijnlijk niet. Op de verschillende ski-testen waar ik mee heb geskied vond ik de instapmodel ski’s vaak opvallend goed skiën. Zeker op goede pistes waren het vaak erg lekkere ski’s. Goed onderhouden zijn dit vaak prima latten om comfortabel en weinig vermoeiend op te kunnen skiën. Want het is en stuk minder vermoeiend om een dag op soepele allemansvriendje te skiën dan op keiharde latten.

Wat is dan het probleem
Het probleem is, een van de meest voorkomende fouten, de voordruk. Op een ski moet druk staan. Dus je moet kracht zetten op de ski. In je schoenen naar ‘voor staan’ en zeker niet naar achter hangen. Op die manier druk je de tip van je ski de sneeuw in. Zo maak je het trillen van die voorpunt onmogelijk. Als je te hard, of te goed skiet, dan zul je eerder het gevoel krijgen dat je door de ski heen drukt en deze geen respons meer geeft. Dan dat ie gaat klapperen. Dit klapperen gebeurd eigenlijk alleen als je zonder druk te zetten de ski’s laat glijden.

null

Het probleem van stijvere ski’s
Om te leren druk te zetten moet je de druk kunnen voelen. En om de rebound van een ski te kunnen voelen moet je deze ook als het ware door kunnen buigen. Net zover dat de ski veel tegendruk geeft. Op hele stijve ski’s is dit gewoon best pittig en alleen weggelegd voor de technisch betere skiërs.

Helpen stijvere ski’s?
Heel eerlijk gezegd is het vaak niet de extra stijfheid die ‘an-sich’ erg veel nut heeft in een ski. Het is de rebound die een ski beter geschikt maakt voor goede skiërs, en een pittigere rebound maakt automatisch een ski stijver. Maar een stijve ski zal inderdaad minder snel gaan zwabberen op hoge snelheid dan een slappere ski. Maar om dan een mooie strakke kanten wissel te maken en goede gesneden bochten te snijden is weer een stuk lastiger.

Dus?
Natuurlijk kan het prima dat je instapmodellen ontgroeid bent, heel veel skiërs skiën goed genoeg om baad te hebben bij stevige ski’s. Maar dit heb je als je het gevoel hebt dat je ski niet meer accelereert als je gas wilt geven. Je het idee hebt dat de ski achter blijft bij de door jouw gewenste bochten. Dat jij het idee hebt dat je de ski alle hoeken van de piste laat zien. Dan ga je heel veel plezier beleven aan stijvere en krachtigere ski’s. Maar als je slechts rechtdoor gaat en dan een klapperende ski krijgt dan is de kans groot dat als je iets meer voordruk zet je de ski weer perfect onder controle krijgt en deze niet meer klappert.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wat ook heel lastig is: skiën op verkeerd geslepen ski’s. ik had ze een keer laten servicen in Nld, en eenmaal in de sneeuw ging het niet lekker. Natuurlijk zoek je de fout dan bij jezelf. Niet lekker geskiet dus. Nu laat ik mijn ski’s altijd op donderdag slijpen bij mijn ‘vaste adres’ in Oostenrijk, alvast voor de volgende vakantie later dat seizoen. Die zaak zit in Altenmarkt en is een soort vooruitgeschoven post van de Atomic-fabriek aldaar. Ze hebben dus heel veel verstand van ski’s. En dan ski je de laatste (vrij)dag dus op versgeslepen ski’s. Na tien meter wist het al: ze waren in Nld. niet goed geslepen, en nu wel. Potverdrie, lesson learned: ze gaan alleen nog maar naar mijn vaste adres voor een beurtje.

@Skibeppie Klopt inderdaad. Slecht geslepen ski’s kunnen een ramp zijn, en zelfs gevaarlijk!

Click. Click. Peace

Beeld ik het me in, of was dat een onderdrukte vloek van het collectief der skiverkopers? :-P
Houding en techniek laten inderdaad dikwijls een pak meer te wensen over dan de ski, op voorwaarde dat je je materiaal een minimum aan onderhoud geeft. Voor een stuk ligt het ook aan de ‘match’ tussen skiër en materiaal: sommige ski’s liggen je nu eenmaal minder dan andere.

@Morzel +heleboel Mij gaat het niet om de skiverkopers. Maar mij gaat het erom dat wintersporters beter bij hen passend materiaal krijgen. En bij goede skishops werkt dat ook zo!

Click. Click. Peace

@Rogier: in de ideale wereld is dat inderdaad zo, maar het is soms moeilijk om de brug te maken tussen wat een klant écht nodig heeft en wat hij denkt nodig te hebben (dat geldt trouwens niet alleen voor ski’s ;-)). En dan is het misschien verleidelijk om die persoon “gelukkig” de winkel te laten uitgaan met nieuwe latten, dan om te kijken wat er echt naar de hand is en te adviseren om bij te lessen…
Ik denk dat mensen ook geneigd zijn om ski’s boven hun niveau te kopen met het idee dat ze zelf ook zullen verbeteren, maar ze vergeten dan dat dat niet noodzakelijk vanzelf gaat. Persoonlijk kijk ik ook naar latten die aan (of net boven) de bovengrens van mijn kunnen liggen, maar ik ga wel elke week trainen met die dingen.

Mooi stuk en helemaal mee eens! Hoop skiërs overschatten zichzelf en het advies in de winkel past lang niet altijd goed bij de skiër, maar ja… ook wel logisch als mensen zich anders voordoen dan ze daadwerkelijk zijn.

Wax en kantsnijder meenemen op wintersport is dat nodig , of kunnen je ski’s een week daar tegen , mss koude wax te veel gebruiken slecht

Ik begrijp je vraag niet helemaal met betrekking tot koude wax? Maar ik kom binnenkort terug op het onderhoud van ski’s tijdens een trip

Click. Click. Peace

Onlangs gehoord en ik beaam dit volledig: cold wax is eigenlijk enkel bruikbaar voor aan de onderkant van je schoenen en de bovenkant van je ski’s, zodat de sneeuw er niet blijft op plakken. Onderkant van je latten altijd beter met warme…
Zelfs op zeer slechte sneeuw kunnen ski’s die vers gezet zijn zeker meer dan een week zonder slijpen van de kanten. Wax is tegen het einde van een week meestal wel op, maar als je zelf wil waxen op vakantie moet je al een goede plaats hebben en al waxijzer etc ook meeslepen. Vaak eenvoudiger van ze in een shop even binnen te steken 's avonds en de volgende ochtend vers in de wax op te halen. Dan moet je ze al eens een avond niet meesleuren naar hotel of chalet ook :)

In welke mate is er zoiets toepasbaar on snowboards? Of komt hier nog een apart artikel over?

Ik neem meestal op wintersport een diamantslijpertje van de hoek waarop de ski geslepen is, nadat ik dan geskied heb haal ik het slijpertje er even langs en kan ik er de volgende dag weer vers tegenaan.

Ben het helemaal met je eens @ Rogier! Een goede vriend van ons met een skitechniek om van te watertanden, heeft jarenlang met veel plezier op beginnersski’s geskied die hij voor een prikkie op de kop had getikt. Ikzelf heb volgens mij nog nooit last gehad van klapperende ski’s, wel van slecht geslepen ski’s vers uit de verpakking waarmee ik zo ongeveer elke bocht viel…

Winter is coming

Heb net nieuwe ski’s gekocht: Elan amphibio 14. Model van vorig jaar, besteld via internet. Ik blijf verschillende meningen lezen of het al dan niet nodig is deze nog eens binnen te stoppen voor een wax- en/of slijpbeurt. Eerstvolgende trip is er 1 van 3 skidagen, daarna gaan ze zowieso binnen (na elke trip trouwens, ook al is het voor 3 dagen). Jullie advies?

@Kwertie Slijpen hoeft niet per-se, bijna altijd zijn nieuwe ski’s prima geslepen. Een extra waxbeurtje kan nooit kwaad

Click. Click. Peace

@Rogier : Ik had dit jaar 2 paar nieuwe ski’s gekocht en moet toch zeggen dat ze een stuk beter aanvoelden na 1 keer slijpen. Gewoon al op gevoel is de snijkant vanuit de fabriek toch redelijk stomp (vond ik).
De eerste slijpbeurt laat ik doen door iemand die dat quasi dagelijks doet, daarna slijp ik zelf bij als nodig… Voordeel is dan ook dat de eerste keer de plastic er af gehaald wordt, want in mijn toolset zit enkel een gewone vijl en geen mesje voor de plastic :)

Ik ben het helemaal eens met dit artikel, veel mensen willen van zichzelf graag de indruk hebben dat ze al erg goed kunnen skiën; voor verkopers en uitgelezen kans om hier hun voordeel mee te doen. Gedurende een skivakantie zien we elke dag wel mensen voorbijkomen die denken dat ze erg goed kunnen skiën, terwijl ze er in werkelijkheid helaas niet al te veel van bakken. De ski’s de schuld geven is makkelijk, maar meestal niet terecht. Omdat wij als Nederlanders natuurlijk niet dagelijks de beschikking hebben over een versgeprepareerde skipiste, ga ik er voor mezelf altijd vanuit dat er nog veel te leren valt. Mijn ‘ronde’ carveski’s bewijzen me elke vakantie nog goede dienst. Tip: vertrouw op je eigen beoordeling, wees eerlijk naar jezelf en laat je je hoofd niet gek praten door een enthousiaste verkoper!

Goed stuk !
vorig jaar begon mijn skie bij hogere snelheid te klapperen maar dit alleen bij rood/zwarten piste
Nu even kijken of dat het een beetje aan me skies lagen of omdat mijn houding niet goed was
Hier kan ik iedergeval wel wat mee

@Rogier

Ik ski al zo’n 20 jaar en houd ervan om sportief te skiën. Na 2 jaar met veel plezier de head Supershape Magnum te hebben gehuurd, heb ik deze ski’s 2e hands gekocht in Nederland (Crossdock te Ijselstein). Een erg fijne sportieve ski die lekker veel energie teruggeeft. Echter, wanneer ik op hoge snelheid ben en niet carv, beginnen de tips te klapperen en dit terwijl ik toch echt goed voorover leun.

Nu vraag ik mij af wat de oorzaak van dit klapperen kan zijn, want op dergelijke snelheden is een onstabiele ski het laatste wat ik wil. De ski’s zijn 2e hands en zijn 1seizoen lang verhuurd. Kan het zijn dat, ondanks dat ze er nog goed uit zien, de stijfheid al minder is wat het klapperen veroorzaakt? Of zijn de ski’s wellicht te kort voor mij? Ik heb bewust voor iets kortere gekozen, omdat ik graag kortere bochten maak. Mijn lengte 1.73 - skilengte 1.56.

Alvast bedankt.

Gr.

*bericht bewerkt door Toer op 12 jan 2017 10:50

@thomasDG
"Zelfs op zeer slechte sneeuw kunnen ski’s die vers gezet zijn zeker meer dan een week zonder slijpen van de kanten. "

Sorry, maar op ijzige en harde pistes is het beste na 2 dagen al van je kanten verdwenen. Dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die wat ploegbochtjes maken…

Ik krijg hier vaak mensen voor onderhoud, die me zeggen: alleen waxen, slijpen is niet nodig…echt gek…

Eén ding moet je goed onthouden:
niet gewaxte ski’s glijden nog altijd (minder ver en minder makkelijk zeker op natte sneeuw)
niet of slecht geslepen ski’s beginnen te zwabberen EN zijn levensgevaarlijk op moeilijkere pistes omdat je minder grip hebt en minder goed kan stoppen.

Glij blij door die brei :-)

Leuk artikel, als lichtgevorderde skister ben ik tegenwoordig bij verhuur etc. een beetje in de war: zou ik ‘beter’ gaan skien of aan m’n techniek kunnen werken met een verder gevorderde ski, of kan ik dat helemaal niet bolwerken en houd ik het bij een beginnerlat die een en ander vergeeft? Gewoon zeggen dat je n beginner bent was wel zo makkelijk :-)

Kleine opmerking wel: in je laatste alinea staat een foutje: het is ‘baat hebben bij’, met t.

@Rogier: helemaal mee eens, klapperende ski’s ken ik ook niet, maar meer angst bij mijzelf (zijn we wel verstandig bezig… maar het is zo lekker :-)), en dan heb ik het over (gesneden) bochten maken met snelheden van 80-100 km/u waarbij een “vlakke piste” toch niet zo vlak blijkt en je volledig geconcentreerd moet blijven om druk te houden en oneffenheden op te vangen en andere skiërs op een sociale wijze in te halen… Het is wel zo dat de betere ski’s mij een “rustiger loop” aanbieden (wat weer meer vertrouwen en controle geeft), en uiteraard eigen materiaalonderhoud die ik uitvoer is ook fijn, je bent zelf verantwoordelijk voor de conditie van je materiaal.
Maar klapperende ski’s zijn bij nooit een reden geweest om een andere ski te willen hebben/gebruiken, wel wendbaarheid, rust, buigzaamheid etc.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@chonn…bochten met snelheden van 80-100 km/h…sterk hoor.
Ooit al eens snelheidspistes gedaan? Dan mag je al hard je best doen om 80 km te halen. Laat staan dat je daar nog bochten gaat uitvoeren :-)

Mensen moeten vooral stoppen om zichzelf wat wijs te maken, net zoals @rogier zegt. Vertrouw niet op de skileraar en zeker niet op de meeste skiwinkels. Vertrouw vooral op wat je voelt.

Dit gezegd zijnde, willen velen All Mountain ski’s. Denk er dan ook eens aan dat men de tip soepel maakt om net in diepsneeuw aan de slag te kunnen.
Om de ski dan stijver te maken voor de rest, steekt men er vaak titanium in. Maakt hem zwaarder en minder buigzaam dan een echte off piste.
Dus zal je tip bij hogere snelheden ook wat flapperen, dat is niet erg, vermits de rest stabiel blijft

Blijft de vraag of de meeste all mountain zin hebben? Hier zijn al veel topics over geweest. Een ski die in alle omstandigheden super is, bestaat niet.
Net zoals je beter winter en zomerbanden hebt, dan all seasons. Die laatste gaan bij echte sneeuw en ijzel steeds minder goed gaan dan echte winterbanden.

Glij blij door die brei :-)

@Toer ik denk dat de radius van die ski daar veel mee te maken heeft. Een kleine radius (zoals bij die ski) maakt dat de ski een groot zelfsturend vermogen heeft. Je hoeft de ski maar een klein beetje op de kant te zetten en de ski begint al een bocht te maken. En hoe meer voordruk je geeft, hoe groter en directer dit effect.

Er zijn echter situaties waarin je misschien niet wil dat je ski constant bochten maakt. Als je rechtdoor wil, bijvoorbeeld, of als je lekker geslipt grote bochten wil skiën. Voor die gelegenheden is dat zelfsturende effect (door die kleine radius) dus weer niet zo fijn. Die ski’s grijpen bij het minste of geringste aan en willen een bocht maken. Als jij juist rechtdoor wil, is dat dus niet altijd even fijn.

@Gigi

Klinkt logisch inderdaad. Een heerlijke ski wanneer ik bochten maak, maar wanneer je rechtdoor gaat en op snelheid bent, merk je dat de ski zoekende is (En wil snijden?).

@Gigi

Klinkt logisch inderdaad. Een heerlijke ski wanneer ik bochten maak, maar wanneer je rechtdoor gaat en op snelheid bent, merk je dat de ski zoekende is (En wil snijden?).

Toer op 12 jan 2017 12:18

Inderdaad. Dat is waar die ski voor is gemaakt, wat ie graag wil. En waar hij ook goed in is overigens.

Een slalomski rechtuit skiën is niet makkelijk. Het kan wel. Maar wat @GiGi ook al zegt, bij een klein beetje kanten willen ze onmiddelijk de bocht om.

Dus het ligt in dat geval zeer waarschijnlijk ook aan je techniek. Voordruk is één, vlakstellen (en houden) is twee. En dat laatste is dus ontzettend lastig op ski’s met een korte radius. Heeft dus weing van doen met de stijfheid.

Ik vind overigens de term ‘zelfsturend’ een beetje misleidend. Iedere stuurbeweging komt van de skiër zelf (al dan niet gewenst).

*bericht bewerkt door Hessel op 12 jan 2017 13:01

Een slalomski rechtuit skiën is niet makkelijk. Het kan wel. Maar wat @GiGi ook al zegt, bij een klein beetje kanten willen ze onmiddelijk de bocht om.

Dus het ligt in dat geval zeer waarschijnlijk ook aan je techniek. Voordruk is één, vlakstellen (en houden) is twee. En dat laatste is dus ontzettend lastig op ski’s met een korte radius. Heeft dus weing van doen met de stijfheid.

Hessel op 12 jan 2017 12:59

Helemaal eens (niet alleen de theorie, maar ook de eigen ervaring). Ik denk dat radius nog doorslaggevender is dan stijfheid in dit soort gevallen, eerlijk gezegd.

Wat ik in dit verhaal een beetje mis is hoe voldoende spierspanning vast te houden. Naar mijn mening op hogere snelheden noodzaak om het spul een beetje onder controle te houden. Beetje skileraar heeft voldoende middelen om dit duidelijk te maken en te oefenen :)

Edwin van Riel

Mijn supershape Titans (163cm/12,4m radius) zijn tot behoorlijk hoog tempo (100km/h geen probleem) rechtuit te skiën, wel wat zoekerig dus beetje opletten, maar klapperen no-way.

Mijn supershape Titans (163cm/12,4m radius) zijn tot behoorlijk hoog tempo (100km/h geen probleem) rechtuit te skiën, wel wat zoekerig dus beetje opletten, maar klapperen no-way.

RRski op 12 jan 2017 13:14

Klopt. Maar om die ski überhaupt gebogen of aan het klapperen te krijgen moet je erg je best doen. Is een van de stijfste ski’s die er voor consumenten zijn en ook nog de full-camber versie als ik het me goed herinner…

En jij hebt de techniek, bovendien.

*bericht bewerkt door GiGi op 12 jan 2017 13:27

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie