BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Geen winterbanden kan je duur komen te staan!

Geen winterbanden kan je duur komen te staan!

Ruud op 19 november 2015 · 41 reacties

De landen in Europa hebben verschillende wetten als het aankomt op het gebruik van winterbanden. Het verdient aanbeveling je op de hoogte te stellen van de diverse regels. Want rijden zonder winterbanden in situaties waar dat wel verplicht is, kan je duur komen te staan. Buiten het feit dat het voor jezelf ook nog eens gevaarlijk kan zijn.

Nu is het moment
Als je je winterbanden er nog niet onder hebt, is dit wel het moment om eens naar de garage te rijden. Immers; na een lange tijd van ruim bovengemiddelde temperaturen, waarin je wel misschien wel twijfelde of het nou nog eens herfst werd, gaan we eindelijk ervaren dat het toch echt gewoon november is. Nu ligt er in het weekeinde niet direct een pak sneeuw, maar we krijgen wel nachtvorst en winterse neerslag, met alle kans op natte straten en gladheid van dien.

Natte en gladde wegen
Winterbanden hebben, onder andere door een andere rubbersamenstelling en een dieper profiel, niet alleen op sneeuw meer grip, maar ook op een nat en koud wegdek. Over het algemeen wordt aangeraden je winterbanden te monteren vanaf 7 graden en daaronder. Altijd best een lastig inschatting in ons wisselvallige Nederlandse klimaat. Dat het komende weekend de temperaturen inderdaad zakken naar die regionen is geen garantie. Voor hetzelfde geld zou het volgende week weer veel milder kunnen zijn. Maar het spreekt vanzelf dat ik als ware wintersportliefhebber vanaf nu duim voor vier maanden sneeuw en ijs. Niet zo heel waarschijnlijk misschien, maar hopen mag natuurlijk.

Oostenrijk en Zwitserland
Nee, voor die maanden sneeuw moet je toch echt ergens anders zijn; in de Alpen bijvoorbeeld. Nu hebben de Alpenlanden gek genoeg niet dezelfde regels over het gebruik van winterbanden. In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht van 15 november tot 1 april. Het rijden op zomerbanden kan je in deze periode op een boete van €35 komen te staan, maar als je met zomerbanden hinder veroorzaakt of in een ongeluk verzeild raakt, kunnen de kosten wel oplopen tot €5000. Ook kan je auto in beslag worden genomen. In Zwitserland is er gek genoeg helemaal geen verplichting, hoewel het gebruik van winterbanden wel wordt aanbevolen. Ook hier geldt dat het hinderen van het verkeer of het veroorzaken van een ongeluk met zomerbanden je een boete kan opleveren, omdat je dan geacht wordt te hebben deelgenomen aan het verkeer met een voertuig dat niet “betriebssicher” is. Een onvoldoende profiel op je band kan een boete opleveren van Chf 100.

Winterbanden zijn hier een must!
Winterbanden zijn hier een must!

Frankrijk en Italie
In Frankrijk en Italië ligt de regelgeving minder vast. Frankrijk heeft geen algehele verplichting, hoewel er wel departementen zijn waar het gebruik van winterbanden wordt aanbevolen. Wanneer borden aangeven dat kettingen nodig zijn, staat er vaak de tekst onder ' Pneus neige admis' dat betekent dat je door mag rijden met winterbanden zonder kettingen. Maar dan is het gebruik van kettingen of winterbanden is wel degelijk verplicht om en kunnen ook boetes worden uitgedeeld als je je er niet aan houdt. OP sneeuwdagen wordt je vaak staande gehouden door de gendarmerie of police en mag je alleen je weg vervolgen als je banden goed genoeg zijn of als je kettingen onder legt. Hetzelfde geldt in meer of mindere mate voor Italië, er is geen algehele verplichting maar in veel provincies (niet alleen in de Alpen (o.a. Piemonte en Aoste) maar ook in de Apennijnen) is die verplichting er wel. Bovendien zijn er veel wegen waar winterbanden verplicht zijn; dit wordt aangegeven met borden. De boete bedraagt €80. Voor zowel Frankrijk als Italië geldt ook weer dat het betrokken raken in een ongeluk met ongepast materiaal zware boetes en totale aansprakelijkheid tot gevolg kan hebben.

Duitsland en Tsjechië
De regel in Duitsland en Tsjechië is dat er gereden moet worden met winterbanden als er sprake is van winterse omstandigheden en als borden een verplichting aangeven. In de praktijk betekent dit dat je in de wintermaanden eigenlijk altijd op winterbanden moet rijden; de omstandigheden kunnen immers dan altijd winters zijn of worden. De boetes bedragen €40 tot €80. Bij ongelukken en hinder –het wordt eentonig- zijn de gevolgen ernstiger

Overige aandachtspunten
Het rijden met zomerbanden in een situatie die om winterbanden vraagt, kan gevolgen hebben voor je aansprakelijkheid als je in een ongeluk beland. Het kan zo zijn dat je sneller de schuld krijgt van een ongeval omdat met je auto beschouwd als een ongeschikt voertuig, maar je kunt zelfs in de problemen komen als het op claimen van schade aankomt. Ook nog iets om bij stil te staan: de Europese landen hebben niet dezelfde normen met betrekking tot de diepte van de profielen. In het ene land vindt men dat een winterband een profieldiepte moet hebben van minimaal 3 mm, in het andere is minimaal 4 mm verplicht. Daarbij moet je beseffen dat winterbanden vrij snel slijten.

Veiligheid
Nu moet je, als je naar de sneeuw gaat, winterbanden natuurlijk niet monteren om een boete te vermijden of gedoe met je verzekering te voorkomen. Nee, de allerbelangrijkste reden voor het gebruik van de pneus neiges/winterreifen/pneumatici invernali is natuurlijk je veiligheid en die van anderen. Als je met 50 kilometer per uur met je zomerbanden gaat remmen op een besneeuwde weg duurt het 65 meter voordat je stilstaan, terwijl dat met winterbanden maar 30 meter duurt. Bovendien slipt een winterband minder in bochten en kom je er veel beter een helling mee op.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Matthias123 19 november 2015 · 10:14
    Ze liggen er sinds maandag onder. Waar winterbanden trouwens ook erg goed bij werken is modder op de weg. Ik merk hier zelf in de polder bij modderige omstandigheden zoals nu in de oogsttijd veel verschil tussen zomer en winterbanden, ook al is de temperatuur boven de 10 graden, door de lamellen op je winterbanden heb je dan ook bij wat hogere temperaturen veel meer grip.
    Born to Ride
  • Buskumbuh 19 november 2015 · 10:22
    Zo zie je maar weer : het rubber(tje) is in meerdere aspecten in je leven belangrijk.
  • Matthias123 19 november 2015 · 10:24
    @Buskumbuh en rubbertjes kosten ook geld, maar als je ze niet gebruikt kan het helemaal een dure grap worden zoals hier boven word uitgelegd 😉
    Born to Ride
  • Rogier 19 november 2015 · 10:26
    Op mijn Rav4 liggen ze er het hele jaar onder. Want ook in natte blubber en op onverharde wegen rijden deze banden erg goed. Op de Kangoo heb ik ze er pas eergisteren onder gegooid. Maar dat had meer met luiheid te maken en het feit dat ze op de andere auto er ook onder liggen...
    Klaar voor de sneeuw dit weekend!
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Userd 19 november 2015 · 10:28
    Info is niet helemaal volledig (Oostenrijk kent bijv ook die verplichting alleen bij winterse omstandigheden) en vergeet niet dat je ondanks je winterbanden nog steeds sneeuwkettingen bij je moet hebben en moet monteren als de zgn Kettenpflicht geldt.
  • Buskumbuh 19 november 2015 · 10:31
    @Matthias123 

    Ha ha dat klopt helemaal!
  • Edwin. 19 november 2015 · 11:45
    In Nederland zijn de zogenaamde "all-season" banden voldoende, volgens mij. Het zijn geen echte winter- of zomerbanden, maar meer een soort tussenvariant. Je mag er dus niet mee de Alpen in, maar de keren dat het in Nederland ECHT winter is, dat is over het algemeen op 1 hand te tellen. Maar goed, ik weet er het fijne ook niet van en heb niet eens een auto 😋
    Never Stop Exploring
  • William-Jose 19 november 2015 · 12:09
    @edwin. Weet je dat zeker?
    Mijn lease maatschappij zegt dat het kan, met 4 season banden ben je een mag je in de alpen overal komen en rijden.

    Waar staat dat het echt niet mag? Dan kan ik nl acties ondernemen.
    William&Jose
  • Edwin. 19 november 2015 · 12:16
    @William-Jose, Ik moet dat even opzoeken, maar volgens mij op de site van de ANWB.
    Never Stop Exploring
  • Matthias123 19 november 2015 · 12:18
    @William-Jose Winterbanden moeten in een aantal regio's aan bepaalde voorschriften en normen voldoen, en daar voldoen de meeste all-season banden simpelweg niet aan.

    Dit is bijv. hoe het in duitsland is:
    De winterbanden / all seasonbanden moeten voorzien zijn van het M+S aanduiding of het sneeuwvlok-symbool. Voor winterbanden wordt een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd. Een winterband met een profieldiepte minder dan 4 mm verliest zijn winterse eigenschappen en voldoet daarmee niet meer aan de eisen zoals die in Duitsland gelden.

    En hier is het per land te vinden hoe de regels zijn:
    http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/dossier-...

    Born to Ride
  • Edwin. 19 november 2015 · 12:24
    Dit staat er dan wel bij:

    Sommige banden zijn voorzien van het niet beschermde symbool M+S (modder en sneeuw). Maar M+S op banden zegt niets over de rijeigenschappen onder winterse omstandigheden. Let daar dus goed op bij het kopen van all seasonband. En kijk ook goed waar u all seasonbanden koopt.
    Never Stop Exploring
  • Rene1983 19 november 2015 · 12:28
    2 jaar geleden in frankrijk met de kerstvakantie stonden er overal auto's in de greppel en op de parkeerplaats bij het dorp 1 groot drama. We vroegen ons af wat er allemaal met die lui aan de hand was want onze auto had nergens last van. bleek toen we uitstapten dat die Fransozen allemaal zomerbanden eronder hebben. Stonden ze allemaal met kettingen te klooien. Vind het niet erg slim om tegenwoordig nog zonder dit soort zaken te gaan
  • Rogier 19 november 2015 · 13:03
    @Rene1983 bedenk daar wel bij, hoe stom ik het ook vind van die Fransen, dat heel veel Fransen veel minder met winterse omstandigheden te maken hebben dan Nederlanders. Ik begrijp best dat iemand uit Toulon geen nut ziet in winterbanden bij hem in de buurt.

    Locale wetgevers willen graag een winterbanden plicht invoeren, maar de skigebieden zijn bang dat het klanten kost...
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Rene1983 19 november 2015 · 13:12
    vroeger hadden we de technieken niet zo voor het oprapen. Een winterband is tegenwoordig erg betaalbaar. we kopen met z'n allen al zoveel spullen die je 90% van de tijd niet nodig hebt. het gaat juist om de 10% van de tijd dat je erg blij bent dat je ze wel hebt.
  • Rogier 19 november 2015 · 13:17
    @Rene1983 Wij zijn het wel eens hoor. Maar ik begrijp die Fransen ook wel.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Rene1983 19 november 2015 · 13:26
    @Rogier, jij zult maandag toch ook wel helemaal uit je dak gaan of niet. ik zou die lezing zondag met een "griepje" skippen 😃
  • Rogier 19 november 2015 · 13:28
    @Rene1983 Ik denk niet dat iemand dat geloofwaardig vindt. Nou ja ik moet eerst maar eens bij het vliegveld zien te komen op zaterdag 😉
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • William-Jose 19 november 2015 · 13:32
    @edwin, @mathias123,

    Bedankt heren, ik ga dit ff checken.
    William&Jose
  • Userd 19 november 2015 · 16:24
    @William-Jose op 19 nov 2015 12:09

    Quote:
    @edwin. Weet je dat zeker?
    Mijn lease maatschappij zegt dat het kan, met 4 season banden ben je een mag je in de alpen overal komen en rijden.
    Waar staat dat het echt niet mag? Dan kan ik nl acties ondernemen.

    Winterbanden zijn (veel) beter maar met de meeste allseasons mag je idd naar de Alpen. Dienen te zijn voorzien van een M+S logo. Niet dat dat logo verder heel veel zegt want sommige (vaak goedkope en dus toch al twijfelachtige) zomerbanden zijn zelfs voorzien van dat logo.

  • Frans 19 november 2015 · 17:21
    @Userd: Klopt inderdaad wat betreft winterbandenplicht in Oostenrijk. Persoonlijk vind ik de wetgeving in Duitsland maar weer eens niet zo doordacht. Mocht het nog eens glad worden in mei of juni, dan ben je volgens de wet zelfs dan nog verplicht om met winterbanden te rijden. Zelfs in juli of augustus zou dat theoretisch moeten. Vorig jaar had ik bij de Ruhrquelle (Winterberg) eind augustus 's nachts eens -0,6 met wat vocht op het wegdek. Als ik daar samen met een andere auto aan het glijden was gekomen, en op elkaar zouden botsen, werd het nog een interessant thema.

    In Oostenrijk is het duidelijk: Je hebt tussen 15 november en 1 april bij winterse omstandigheden winterbanden nodig, daarbuiten niet, ook al is het winters. Is het binnen deze periode echter niet winters, dan mag je ook met zomerbanden rijden.

    Italië heeft ook strakke data in de gebieden waar winterbanden verplicht zijn. Meestal is dit van 15 oktober tot 15 april. Als alternatief staat vaak wel op de borden dat je i.p.v. winterbanden dan sneeuwkettingen aan boord moet hebben: "obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo"

    Maar goed, met moge sowieso onbetwistbaar zijn dat winterbanden op wintersport een must zijn. 😉
    Sauerland² + Tatra² = Alpen²
  • Rogier 19 november 2015 · 17:56
    Ik geloof dat de laatste zin van @Frans gewoon het aller belangrijkste is. En dat het nut van winterbanden zich heeft bewezen.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Edwin. 19 november 2015 · 18:47
    @Userd, nee, ik weet dat niet zeker. Ik dacht dat gelezen te hebben en dat dat op een ander forum stond. Dat wordt nog even nagezocht, maar vooralsnog niet gevonden. Overigens zijn winterbanden de enige optie als je in de winter naar de Alpen gaat.
    Never Stop Exploring
  • HansM 19 november 2015 · 20:33
    Winterbanden en in de Alpen zijn kettingen daarnaast ook een must. Zeker als je berg op en af moet. Heb ze zelfs een keer om moeten leggen op een licht glooiende parkeerplaats in Frankrijk. Ik kwam niet meer weg. Tenzij je 4 x 4 hebt natuurlijk, kom je zonder kettingen masr met winterbanden ook een eind.
  • JBRacing 19 november 2015 · 22:04
    helemaal goed geschreven. kan het niet beter verwoorden. en toch zijn er nog altijd van die eigenwijze mensen die denken dat een 4WD Landcruiser o.i.d. geen winterset nodig heeft.. in mijn ogen moet dat gewoon. elke auto zou het naar mijn mening moeten hebben.. maarja, ik ben automonteur....
  • Userd 20 november 2015 · 08:48
    @Edwin. op 19 nov 2015 18:47

    Was een beetje ongelukkige quote, het antwoord staat eronder.
  • Jeffrey. 20 november 2015 · 14:17
    @Rogier Winterbanden in de zomer rijden foei 😉 >7-10 graden verliezen ze hun eigenschappen en kunnen ze juist gevaarlijk worden. In extreme situaties is je remweg in de zomer met een winterband juist langer!

    Hier het verschil tussen M+S banden met sneeuwvlok en berg en banden met alleen een M+S teken (niet beschermd) details:

    http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/all-season-banden-en-m-s-b...
    Seriously snow addicted family!
  • Rogier 20 november 2015 · 14:24
    @Jeffrey. Ik weet het. Maar dit is op de RAV4 die ik op zandpaadjes, onverharde wegen en in de blubber gebruik. Daar hebben deze banden echt veel meer grip. Het zijn de MICHELIN Latitude Alpin by the way. En als ik 's ochtends maar vroeg genoeg vertrek tik ik die 7° regelmatig aan.

    Maar lastiger is het elke keer in maart. Op weg naar het skistation met -4° de winterbanden eronder, en 's middags als het in de zon weer 15° de winterbanden er weer af moet halen... 😉
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • WGSM 20 november 2015 · 14:53
    Weet er iemand of de alle terreinbanden A/T van BF Goodrich afdoende zijn in de sneeuw? Deze zijn gemonteerd op een 4X4? Zijn ze wettelijk gezien aanvaard?
    WGSM
  • Userd 20 november 2015 · 16:21
    Voor zover ik weet hebben BF's het m+s logo, dus theoretisch mogen ze. Wel ontbreken de voor winterbanden kenmerkende lamellen en je moet nog steeds kettingen meenemen.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.