Veelzijdig La Plagne

Ruud op 14 maart 2016· 12 reacties

Het mooie Belle Plagne
Het mooie Belle Plagne

Als iemand je vertelt dat hij in La Plagne heeft geskied, kun je gerust reageren met de vraag: “In welk La Plagne was dat? Qua verblijfplaats valt er namelijk wel wat te kiezen in dit grote skigebied. Er zijn maar liefst 6 verschillende hooggelegen kernen die de naam La Plagne dragen en tot het skigebied horen ook nog twee lager gelegen chaletdorpen en twee bergdorpen. Uiteraard heb je vanuit alle kernen en dorpen toegang tot de gevarieerde pistes van dit topgebied èn tot de afdalingen van het naastgelegen Les Arcs. Het gebied leest zich als een geschiedenisboek over de ontwikkeling van Franse skigebieden. Van authentieke dorpen die er altijd al waren via de bekende betondorpen uit de jaren zestig naar de houtbouw-architectuur uit de jaren negentig. In die zin is er voor ieder wat wils. Waarbij er, zoals in veel Franse skidorpen heel veel ski in-ski out accommodaties zijn. In een aantal van de kernen lopen de pistes vlak langs de gebouwen en soms zelfs er onderdoor. Dit artikel verscheen eerder in ons Anton. Magazine

Vier sferen
De diversiteit van La Plagne blijkt niet alleen uit de verschillende kernen, die ieder hun eigen karakter hebben. Ook het skigebied is divers; grofweg kun je vier soorten “sferen” onderscheiden.
Van boven naar beneden zijn dat: de gletsjer van Bellecote, het gebied van de zes Plagnes, de pistes van Champagny en de bossen van Montchavin en Montalbert. In ieder van die deelgebieden kun je je een poos vermaken; één van de valkuilen in een groot gebied als La Plagne is dat je de neiging hebt continu door het hele gebied te willen skiën. Dat is overigens ook geweldig, dat kriskrassen van links naar rechts, van hoog naar laag, waarbij je steeds maar weer andere pistes doet, maar een deelgebied verkennen, er alle pistes doen, je onderdompelen in de sfeer van dat stukje gebied en er koffie drinken en lunchen kan ook een groot genoegen zijn.

null

De gletsjer van Bellecote
Hier is het echt hooggebergte; vanaf 3250 meter heb je een majestueus uitzicht over de bergwereld. Met veel wind en zware sneeuwval wil men de Bellecote dan ook nog weleens sluiten. Liftverbindingen op deze hoogte zijn nu eenmaal kwetsbaar. Wat een bijzondere verbinding is het trouwens: stokoude tweepersoons-eitjes, waarin je rug aan rug zit en die ontworpen lijken te zijn in een tijd dat de lichaamslengte nog niet die van de moderne mens had bereikt. Als deze lift niet inmiddels economisch afgeschreven is…. Overigens schijnt hij in 2017 te worden vervangen, dus we hebben nog één seizoen om van dit museumstuk te genieten. Boven aangekomen vind je drie zwarte, drie rode en een blauwe piste, waarvan vooral de zwarte Bellecote en de rode Combe heerlijk zijn. Vanaf de Bellecote kan de geoefende skiër of boarder via de zwarte Dérochoir het centrale gebied van de zes Plagnes bereiken. Als die niet open is, of als je minder geoefend bent, ben je aangewezen op een ritje naar beneden met de museum-eitjes.

null

Het gebied van de zes Plagnes
Vanaf de drie toppen boven de zes kernen van La Plagne –de Roche de Mio van 2700 meter, de 2500 meter hoge Grande Rochette en de even hoge Les Verdons- strekt zich een groot gebied uit, met blauwe en rode pistes van allerlei soorten en maten, alsmede een enkele zwarte afdaling. Van brede banen zoals de Sources, de Levasset en de Tunnel, tot smalle speelse bis-pistetjes boven Plagne-Villages en Plagne-Centre. Van de prettig zwarte Rochettes, de pittig rode Carina tot de verrassend lekkere blauwe Verdons. Hier vind je de centrale recht-tot-recht-aan en druk beskiede pistes van het gebied, maar er zijn verrassend kronkelende afdalingen en stille hoekjes. ook De onderste stukken van een aantal pistes leiden langs of door de kernen.

null

De bossen bij Mont Chavin- Les Coches en bij Montalbert
Niet-Frankrijkgangers zijn hier verbaasd; dit lijkt Oostenrijk wel; lekkere blauwe en rode afdalingen die tussen de bossen door slingeren, kleinschalige horeca en onderaan de pistes dorpjes die in niets doen denken aan de betonbouw hogerop in het gebied. Mont Albert is een voormalig gehucht dat smaakvol is uitgebouwd tot skidorpje, Les Coches is een chaletdorp zonder ontsierende hoogbouw dat vlak boven het authentieke boerendorp Mont-Chavin ligt. Als je van plan bent regelmatig de oversteek te maken naar Les Arcs, is Mont Chavin-Les Coches trouwens een goede uitvalsbasis; de Vanoise Express naar de andere helft van het skigebied van Paradiski vertrekt namelijk vlak boven genoemde dorpjes. Onderaan de bospistes bereik je trouwens op zo’n 1250 meter de laagste plekken van het grote skigebied van La Plagne.

null

Champagny en Vanoise
Champagny ligt ook op een hoogte van zo’n 1250 meter, maar dan helemaal aan de andere kant van het gebied in een eigen dalletje. Deze hoek van het gebied geeft daardoor weer een heel ander gevoel; je vindt hier zowel pistes tussen de bossen boven het dorp als heerlijke boomloze afdalingen op de zuidhellingen van de Verdons. Meestal is het hier niet erg druk, waardoor je volop kunt genieten van het mooie landschap en heerlijke rode pistes als Mont de la guerre en Les bois, die je keer op keer opnieuw wilt doen. Je vindt hier ook de Harakiri en de Kamikaze, die in tegenstelling tot hun naam niet bloedstollend zijn, maar gewoon gave rode knalpistes.

Diversiteit
La Plagne is dus een heel divers gebied; het middengebied boven de gecreëerde kernen kan wat massaal aanvoelen en het uitzicht op de flatgebouwen van een aantal kernen kan niet iedereen bekoren, maar er is ook heel veel anders: de stille schoonheid van het dal van Champagny, de gezellige bossen van Mont Chavin-Les Coches, de fraaie houtbouw van Belle Plagne et Plagne Soleil, het dak-van-de-wereld-gevoel op de Bellecote, de ruigheid van het gebied rondom pistes als les Marmottes en Les Crozets en de doe-ze-twintig-keer-achter-elkaar afdalingen vanaf de Verdons en de Grande Rochette; allemaal facetten van La Plagne. En dat staat dan nog los van het feit dat er aan de andere kant van de Vanoise Express nog een heel skigebied ligt te wachten op ontdekking.

null

Eten en drinken
Ook het aanbod aan horeca is vanzelfsprekend divers; van recht toe recht aan eetgelegenheden, via leuke kleine restaurantjes, waarvan er trouwens opvallend veel van zijn, tot superauthentieke en heel betaalbare eetgelegenheden. In die laatste categorie vallen Les Borseliers aan de kant van Champagny en Le Forperet in Montalbert. Een aanrader is ook het –overigens niet zo goedkope-restaurant op de top van de Grand Rochette met zijn mooie terras en dito uitzicht.

Paradiski
Eigenlijk was het maken van een verbinding naar Les Arcs geen must; natuurlijk is het leuk dat je er een heel extra gebied bij krijgt –daar moet je uiteraard wel extra voor betalen-, maar La Plagne is op zichzelf al een heel compleet skigebied. Bovendien voelt de verbinding niet als een logische stap; de Vanoise Express verbindt echt twee verschillende gebieden en zit vanuit de kernen van La Plagne niet op een heel logische plek in het skigebied. De meeste wintersporters vinden in La Plagne ruim voldoende kilometers en afwisseling om zich er een week te vermaken.

null

Plussen en minnen
La Plagne is een goede keus voor gevorderde skiërs; het is groot en divers; je bent niet gauw uitgeskied, zeker niet als je ook oversteekt naar Les Arcs. Door de diversiteit aan kernen valt er wat te kiezen; van hoogbouw midden in het hart van het skigebied tot charmante chalets tussen de bossen. Aangezien 70% van de pistes boven de 2000 meter ligt, is er normaal gesproken geen gebrek aan sneeuw, La Plagne heeft dan ook een lang seizoen; je kunt hier in april nog geweldig skiën.
De grootte en diversiteit kan voor groepen en families een nadeel zijn; het gebied is minder handig als een ieder zijn eigen ding wil doen en je elkaar toch regelmatig wilt ontmoeten. En het spreekt vanzelf dat je hier niet moet zijn als je van kleine knusse gebieden houdt.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Ik blijf het toch “plat Plagne” vinden. Ideaal om eerste kilometers te doen op blauw en rood. Maar echte uitdaging ontbreekt.

@Ruud:

  • Het is “Champagny-en-Vanoise” en “Montalbert”
  • En de eitjes naar de gletsjer kan je met 6 personen in. Maar inderdaad stokoud, erg trage liftjes op de gletsjer en veel buckelpistes, maar uiteraard fun!

Leuk artikel, als ‘middelmatig’ skiër ben ik zelf ook een groot fan van dit gebied. Ben er twee keer geweest, in Plagne Centre en Belle Plagne. Qua skiën maakt dat niet zoveel uit, met letterlijk 1 lift zit je van Belle Plagne in Centre. Qua sfeer is het wel een wereld van verschil. Centre vond ik vrij stil 's avonds, met beperkte keus van restaurants. Belle Plagne daarentegen was erg gezellig 's avonds, en de opbouw van het dorpje is ook erg leuk met alle houten laagbouw.

Mij viel dit jaar de ellenlange rijen bij de lift Les Colosses op, bij de terugkeer van Plagne Bellecote naar Centre aan het eind van de dag. Op de omweg via Champagny ski je ook niet alleen. Dus een volgende keer ook liever naar Belle Plagne. Nog liever naar Les Arcs, want daar rijg je de lekkere afdalingen gemakkelijker aaneen.

2016 wordt overigens een sleuteljaar voor La Plagne, zeer ambitieuze plannen de komende 10 jaar. Onder meer een volledige herinrichting van de gletsjer want die is nu moeilijk bereikbaar door de lage capaciteit van de verouderde eitjes).

“Une nouvelle télécabine sera donc créée entre le départ du télésiège du Chalet de Bellecôte et Roche de Mio, la télécabine 10 places du Chardon, qui aura à terme un débit de 2800 p/h. Une piste sera aussi créée entre Roche de Mio et le Col de la Chiaupe, pour ne plus obliger les skieurs à descendre en télécabine. Ce devrait être une piste « magnifique », de la largeur d’une dameuse, sans doute rouge, qui sera en encorbellement le long de la crête. Elle aura aussi l’avantage de pouvoir rapatrier les dameuses du Glacier vers le domaine skiable, ce qui est impossible aujourd’hui.”

Het 10-jaren plan kan je hier nalezen:
http://www.perso-laplagne.fr/Actualites2014.htm#2019…

Ben hier ook een maal geweest en daar zal het ook bij blijven. Vond het gebied niet zo schitterend, wel de pistes in les coches tussen de bomen. Heb hier soms moeten aanschuiven bij liften en dat in Januari… Ook nooit meegemaakt.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

We komen hier al vele jaren en zitten dan in Champagny.
Altijd in de voorjaarsvakantie en dit jaar nog nooit zo rustig mee gemaakt nergens wachtrijen bij de liften.
Lekker knalpistes en soms ook lekker off piste vooral vanaf de gletsjer helemaal naar beneden over de zwarte piste is erg mooi.
Volgend jaar gaan we weer.

Groot en massaal gebied. Ik voelde mij echt een nummer. Je moet constant achterom kijken op de pistes,heel veel ongeleide projectielen, niet echt relaxed skieen dus. Als ik dan ook nog bordjes bij de liften zie met vanaf hier … minuten wachten dan krijg ik ter plekke het Efteling gevoel. Een overgewardeerd gebied, wel met accomodatie aan de piste dat dan weer wel.

Daar sta je dan een half uur te wachten met je pas van 57 euro. Maar nog altijd beter dan Aguille Rouge in Les Arcs waar je maar 1 afdaling hebt. De laatste keer in Les Arcs heb ik die lift maar overgeslagen. Op de gletsjer zelf kun je tenminste vaker op en neer zonder wachttijd.

Verder vind ik het een topgebied hoor! Ik kom er graag nog eens terug. De gratis gondellift 's avonds tussen Plagne Centre en Belle Plagne is ook leuk!

2016 wordt overigens een sleuteljaar voor La Plagne, zeer ambitieuze plannen de komende 10 jaar. Onder meer een volledige herinrichting van de gletsjer want die is nu moeilijk bereikbaar door de lage capaciteit van de verouderde eitjes).

"Une nouvelle télécabine sera donc créée entre le départ du télésiège du Chalet de Bellecôte et Roche de Mio, la télécabine 10 places du Chardon, qui aura à terme un débit de 2800 p/h. Une piste sera aussi créée entre Roche de Mio et le Col de la Chiaupe, pour ne plus obliger les skieurs à descendre en télécabine. Ce devrait être une piste « magnifique », de la largeur d’une dameuse, sans doute rouge, qui sera en encorbellement le long de la crête. Elle aura aussi l’avantage de pouvoir rapatrier les dameuses du Glacier vers le domaine skiable, ce qui est impossible aujourd’hui."

Het 10-jaren plan kan je hier nalezen:
http://www.perso-laplagne.fr/Actualites2014.htm#2019…

Mattias op 14 mrt 2016 15:08

Nadat ik deze week in la plagne was, en zeeer lang moest wachten bij vele liften, ben ik me eens gaan verdiepen in de infrastructuur van het gebied en kwam bovenstaande topic en link tegen.

De piste kaart erbij pakkend, is er tot nu toe niks terecht gekomen van de totale renovatie van de liften op de Bellecote gletsjer.
(Andere liften zoals de Inversens zijn naar voren gehaald qua planning)

Weet iemand waarom dit is? @Henri

*bericht bewerkt door Gaston op 10 mrt 2019 11:02

Tijd voor een uitpakparty?!

Inmiddels een artikel van vorig jaar gevonden waarin de plannen helemaal gewijzigd zijn, men gaat het oude traject aanhouden.

Mogelijk te maken met vergunningen?

https://www.snowplaza.nl/weblog/16235-la-plagne-investeert-i…

Tijd voor een uitpakparty?!

https://www.perso-laplagne.fr
Hier vind je normaal gezien de laatste info over skiliften van la plagne.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie