Shortski Flachau: van Zauchensee naar Alpendorf en weer terug, kan dat in 1 dag?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Hoi, morgen vertrek ik met collega’s voor een shortski naar Flachau. We zitten in Altenmarkt en zullen opstappen in Zauchensee (vermoed ik). We gaan 3 dagen skiën, dus wil zoveel mogelijk kilometers maken. Is het als gevorderde skiër te doen om in 1 dag van Zauchensee naar dal Alpendorf en weer terug te skiën? Verder nog tips voor mooie pistes, deelgebieden van dit gebied? Bvd.

Ja joh, haal je makkelijk (Panoramalink vanuit Flachauwinkl, stuk naar beneden Flying Mozart en dan G-Link naar Grafenberg und so weiter).
Ik vond die afdalingen richting Kleinarl aan het eind van de dag wel leuk, rustig en lekker in de zon. Maar goed dan moet je weer terug naar Zauchensee ……

Wat je het meeste aanspreekt is erg persoonlijk.
De hoek zauchensee Kleinarl vindt ik de mooiste kant.
De pistes zijn net wat uitdagender, wel is het door de panorama baan tussen Kleinarl en flachau behoorlijk drukker geworden in de hoek Kleinar/Zauchensee.
Of je het haalt op 1 dag is ook afhankelijk hoe druk het is bij de liften en hoe groot je groep is.
Volgens mij moet het kunnen mits op tijd starten en niet 2x koffie en lang lunchen.

Wij hebben die route (12 Peaks Trophy) 2 jaar geleden gedaan. Hadden toen wat te eten mee, zodat we onderweg in de lift konden lunchen. Uiteindelijk waren we net op tijd voor de lift van Flachauwinkl terug naar Zauchensee. Dat was op recreatief tempo incl een foto maken op iedere top, maar je zit toch ook best veel in de lift (met name vanuit Zauchensee helemaal naar de St Johann is vrij weinig skiën). Als je niet alle liften voor de tour wilt doen, dan is het prima te doen qua tijd. Wil je wel alle toppen en liften van de tour doen, dan de klok in de gaten houden dus 😉

Vorige week hebben wij 's nachts/'s ochtends relatief veel regen gehad in Radstadt, in Zauchensee viel dan echter weer sneeuw. Het kan dus lonen om bij sneeuw in Radstadt-Altenmarkt (of andere wat lager gelegen gebiedjes) te blijven ivm het zicht (pistes aan de kant van Radstadt houden het doorgaans ook prima uit in de middag). De temperatuur in Zauchensee is echter vaak wat lager, wat momenteel geen overbodige luxe is. 's ochtends naar buiten kijken en dan je plan trekken 😉
Reiteralm hoor ik vaak goede verhalen over, vorige week op een koude middag voor het eerst geweest en toen was het naar mijn mening erg veel ijs (wedstrijdskiërs pakten ook de gondel naar beneden). Had misschien te maken met trainingen voor de verschillende WK wedstrijden in de omgeving, maar na alle regen zou ik er nu ook niet snel naartoe gaan.

Have fun! Ik zou zo weer die kant op gaan als die mogelijkheid er was 😄

Drie dagen en heel veel kilometers maken?

Dag 1 Zauchensee-Flachauwinkl-Wagrain-Alpendorf-Wagrain-Flachau-Kleinarl-Flachauwinkl-Zauchensee. Een keer naar beneden in Flachau is genoeg, zelfde geldt voor Flachauwinkl en beide kanten in Wagrain. In Kleinarl zou ik op de terugweg wat meer varianten pakken en ook in Zauchensee. Vind ik de leukste kant. Is makkelijk haalbaar.

Dag 2 Konigstour Hochkonig vanuit Muhlbach. Ook makkelijk haalbaar dus pak mooie varianten ook gewoon mee. Leuker en mooier dan dag 1.

Dag 3 de sportieve dag, Reiteralm-Hochwurzen-Planai-Hauser Kaibling in 4 Berge Skischaukel aka Schladming. Verbindingen zijn uitdagender, zeker einde dag. Elke berg even een keer of 2 helemaal van boven naar beneden en dan nog een keer voor de verbinding en ik denk dat het de dag met de meeste meters en uitdaging gaat zijn.

Gastein is iets verder maar zit ook in je pas, kan je ook makkelijk meters maken, zowel Dorfgastein en Bad Hofgastein. Zou ik in 3 dagen niet doen denk ik. Filzmoos is heel mooi maar niet zo groot, heerlijk om te skiën (zal heel rustig zijn), maar niet heel groot of sportief. Radstadt vind ik een fijn skigebied, 2 flanken met wat varianten maar snel boven en dus heel makkelijk heel veel hoogtemeters over strakke en fijne pistes, maar dus zeker niet elke afdaling een andere piste.

Dag 1 kent sowieso 3 horizontale liften die veel tijd kosten. Dag 2 heeft dat niet, dag 3 ook niet echt, maar die verbindingen zijn soms wat onhandig waardoor het een beetje tijd kost, maar valt mee. Dag 1 qua niveau het makkelijkst, dag 3 het uitdagendste, zeker de verbindingen.

Ik vind zelf Schladming leuker om in delen te bezoeken, per dag 1 of 2 bergen. Maar als je kilometers wil maken dan kan alle 4.

Echt kilometers (hoogtemeters) maak je toch het meest als je liften hebt die je >800hm per keer omhoog brengen en dan denk ik dat Radstadt en Dorfgastein het beste zijn. Voor zoveel mogelijk gewone en elke keer nieuwe meters de tochten zoals hierboven.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Klinkt goed allemaal, bedankt voor de tips! Gaan met de bus, dus alle tijd om de routes die jullie geven eens goed te bekijken. Veel km’s maken hangt natuurlijk ook af van t zicht. Nou, vanavond vertrekken 🙌🏻⛷.

12 Peaks in één dag goed te doen. Ongeveer 47/50 km pistes.

Plaats een reactie