Roc d’enfer of Alpe du Grand Serre

De kerstvakantie staat inmiddels vast. Dan gaan we naar Les 7 Laux. Ik twijfel enorm over de voorjaarsvakantie. Afgelopen voorjaarsvakantie zijn we naar Roc d’enfer gegaan. Leuk gebied en heel erg rustig. Vanwege de zachte omstandigheden was een groot gedeelte gesloten. Op zich helemaal prima, we hebben ons wel vermaakt met die paar pistes die open waren. Vorig jaar heb ik de overstap van snowboarden naar skiën gemaakt. Ik ben dus echt een beginner. Rode pistes kan ik echt nog niet (ik ben helaas ook geen snelle leerling heb ik gemerkt….), En daar loop je bij Roc d’enfer al snel tegenaan. Zelfs met goede omstandigheden had ik een heel groot gedeelte van het gebied niet kunnen doen. Dus ik ben wat verder gaan kijken en mijn oog is gevallen op Alpe du grand serre. Ik weet dat ook zij kampen met de sneeuwonzekerheid. En dat vooral de laaggelegen skipistes het zwaar hebben. Maar dat is ook bij roc d’enfer. Daar was ook alles groen afgelopen februari, we konden onder de 1500 meter niet skiën. Maar alpe du grand serre heeft toch een groot gedeelte boven de 1800 meter met een flink aanbod aan blauwe pistes (met sleepliften, en dat is geen probleem). Ik heb bij beide gebieden een optie op een appartement, maar ik wil niet superlang wachten met annuleren van een van beide appartementen. Wie kan mij helpen een keuze te maken? Ik ben overigens niet op zoek naar alternatieve skigebieden. Het gaat echt om de keuze voor 1 van deze 2 gebieden.

La Morte is echt zo doods als wat, en je moet een stevige pas af naar het dal, om pas kort bij Grenoble bij een grote supermarkt aan te komen. Dan is de beleving in St. Jean d’Aulps beter, met een eenvoudiger ontsluiting. De pistes bovenin Alpe du Grand Serre zijn trouwens wel windgevoeliger, dus willen bij slecht weer wel eens dicht blijven.

Ik weet dat daar je opties liggen, maar ook al eens naar Le Grand-Bornand gekeken? Kost amper meer, ook veel betaalbare accomodaties en wel een stuk kunstsneeuw-zekerder.

Ik heb 3 jaar in Grenoble gewoond en we hebben al die tijd nooit in Alpe du Grand Serre geskied. De condities waren gewoon nooit echt goed daar. Maar goed, wij hadden natuurlijk altijd alternatieven die veel beter waren (zoals Les 7 Laux) dus was de keus vaak makkelijk gemaakt. En inderdaad, in La Morte is niet bijzonder veel te beleven.

Misschien kun je de geschiedenis van webcams zien in beide gebieden en kijken hoe de pistes erbij lagen in de periode van de voorjaarsvakantie.

Dank voor jullie reacties. Webcam-beelden heb ik bekeken, maar alleen van afgelopen voorjaarsvakantie en dat jaar daarvoor. Verder terug kon niet. Ik heb toch wel mijn optie op Alpe du grand serre geannuleerd. Het is toch te onzeker dat bovenin het gebied vanwege wind wordt gesloten, en onderin de pistes dicht zijn vanwege sneeuwgebrek. Er is maar minimaal kunstsneeuw daar. Roc d’enfer ben ik ook nog niet helemaal zeker van. Maar die optie laat ik vooralsnog staan. En dan met een schuin oog verder zoeken naar een beter alternatief. Mss wel nog een keer naar les 7 Laux. Grand bornand is qua skipassen wel echt een stuk duurder. En lastiger om iets aan de piste te vinden. Dus dat gaat m niet worden.

Le Grand bornard kan je ook alleen van het deelgebied (dus zonder la Cluzas) een skipas nemen, heb je dat gezien?

Al naar Les Karellis gekeken, als Grand Bornand te duur is? En is aan de piste een must? Prima skibus in Le Grand Bornand, en ook een sfeervol dorpje. Skipas voor volwassenen is idd €50 duurder en voor de kinderen €40 tov Roc d’Enfer. Daaroverheen nog wel 5% korting via pass Tribu. Accomodatie via VRBO zoeken bijvoorbeeld.

*bericht bewerkt door Bennie op 05 mei 2024 22:35

Ik had inderdaad gekeken naar de skipassen voor het hele gebied. De skipassen voor alleen Le Grand Bornand zijn een stuk goedkoper. Met kinderen vind ik een appartement aan of op korte loopafstand van de piste wel echt het fijnste. Dus daar kijk ik in eerste instantie naar. Dank voor de tips!

Het was dit jaar natuurlijk wel uitzonderlijk zacht in het dal. Maar je bent van st Jean toch zo in les gets of avoriaz? Waarom ben je daar niet een paar dagen gaan skiën?

Misschien ben ik onnozel, dat zal het zijn, maar waarom zoek je niet eerst een accommodatie uit waar je zeker weten heen wilt en ga daarna boeken. Nu staan er twee op bezet, anderen zijn voor je aan het werk en je gaat toch niet… omgekeerde wereld lijkt het wel.

De reden? Omdat ik bang ben dat ik dan net te laat ben. Via airbnb kun je geen optie nemen. Wel boeken en binnen 48 uur annuleren bijvoorbeeld. Het is een vrij geautomatiseerd proces bij dat soort platforms. Ik houd het appartement heel kort aan dus. En ook zijn we nog 10 maanden voor de vertrekdatum. Ik annuleer nooit 2 voor 12.
Maar ik begrijp je punt, ik zal eraan denken.

Het was dit jaar natuurlijk wel uitzonderlijk zacht in het dal. Maar je bent van st Jean toch zo in les gets of avoriaz? Waarom ben je daar niet een paar dagen gaan skiën?

mr_pds op 06 mei 2024 08:20

We hebben genoten van de rust in roc d’enfer. We hebben avoriaz kort overwogen. Maar zagen ook de drukte op de pistes via de webcams. We waren heel blij met die paar open pistes die we zelf hadden. En verder amper mensen👍

Als het je dit seizoen bevallen is dan zou ik zeggen gewoon weer gaan want heel veel slechter zal het niet worden.

Nog een tip. Mt chery bij les gets is vaak heel rustig. Of je kan net pech hebben dat de lokale skiclubs training hebben maar dat is vaak op een zaterdag.

Bernex schijnt ook een leuk uitstapje te zijn.

*bericht bewerkt door mr_pds op 07 mei 2024 08:54

Bernex is zeker leuk voor een dagje.
Alleen wel bewerkelijk om er te komen vanuit StJean d’Aulps, zeker in de winter.

Praz de Lys is ook nog een leuk gebiedje.

Plaats een reactie