Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Zwitserland en Oostenrijk scherpen coronamaatregelen aan

Rogier op 09 september 2021· 48 reacties

null

In Zwitserland en Oostenrijk worden deze herfst de coronamaatregelen iets aangescherpt. Vooral voor personen die niet gevaccineerd zijn zullen deze strengere maatregelen voelbaar zijn.

Coronastappenplan voor Oostenrijk

Oostenrijk werkt met een stappenplan welke op 15 september ingaat en daarna afhankelijk is van het aantal bezette IC bedden.

Stap 1: Op 15 september of Indien een bezetting van 200 bedden (10%) op de intensive care wordt verwacht, treden de volgende maatregelen in werking:

  • Antigeentests zijn slechts 24 uur geldig vanaf de testafname.
  • Overal waar momenteel mond- en neusbescherming verplicht is (essentiële winkels, openbaar vervoer), zal een FFP2-masker verplicht worden
  • Bovendien wordt het dragen van een FFP2-masker in winkels verplicht voor niet-gevaccineerden; het dragen van een FFP2-masker wordt echter ook aanbevolen voor gevaccineerden! De politie zal steekproefsgewijze controles uitvoeren.
  • De 3-G-regel geldt voor bijeenkomsten vanaf 25 personen (momenteel is de grens 100 personen).
  • Strengere controle op de geldende maatregelen

Fase 2: 7 dagen na het overschrijden van de 300 bezette bedden (15%) op de intensive care treden de volgende maatregelen in werking:

  • In nachtcatering en soortgelijke gelegenheden, alsmede in bijeenkomsten zonder toegewezen zitplaatsen met meer dan 500 personen, hebben alleen gevaccineerde en/of herstelde personen toegang (2-G-regel)
  • Zelf-tests zijn niet langer geldig voor 3-G

Fase 3: 7 dagen nadat de 400 bezette bedden 20% op de intensive care zijn overschreden, treden de volgende maatregelen in werking:

  • Toegangsbeperkingen worden uitgebreid.
  • Overal waar de 3G-regel van toepassing is, krijgen alleen gevaccineerde en/of herstelde personen of personen die een negatieve PCR-test kunnen aantonen, toegang.

Meer en actuele info over Oostenrijkse coronamaategelen

Strengere coronamaatregelen in Zwitserland

Vanaf 13 september worden de corona maatregelen in Zwitserland verscherpt. Iedereen vanaf 16 jaar moet dan een bewijs kunnen tonen dat hij of zij genezen, gevaccineerd of negatief getest is (3G) bij het bezoek aan onderstaande plekken. Hiermee komt Zwitserland ongeveer lijn met de omliggende landen. Wat een zelfde soort pas wordt gevraagd in Oostenrijk, Frankrijk en Italië.

3g bewijs wordt in Zwitserland gevraagd in:

  • Bars;
  • Restaurants;
  • Openbare plaatsen waar veel mensen samenkomen zoals theaters, bioscopen, dierentuinen en casino’s;
  • Zwembaden en sporthallen e.d.;
  • Uitgaansgelegenheden;
  • Binnenevenementen.
    Opvallend is dat het openbaar vervoer niet in deze lijst staat. Voor het moment is het niet duidelijk of het ook gaat gelden voor skiliften en skigebieden. Net als in Frankrijk moet je in Zwitserland als je niet gevaccineerd bent betalen voor een corona-trest.

Meer en actuele info over Zwitserse coronamaategelen

null

Coronamaatregelen Italië en Frankrijk

In Italië en Frankrijk zijn er momenteel gesprekken gaanden tussen de skigebieden, de berggemeentes en de overheid om te kijken onder welke voorwaarden de skigebieden komende winter open kunnen. Als hierover meer bekend wordt laten wij het natuurlijk zo snel mogelijk weten!

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Wij hopen morgen naar Zwitserland te gaan. We hadden juist voor Zwitserland gekozen omdat ze daar nog niet zo idioot deden. Ondanks dat ik gewoon gevaccineerd ben slaat dit gewoon helemaal nergens op aangezien een vaccin puur een bescherming voor jezelf is. Jij loopt minder risico ernstig ziek te worden, maar je kan nog wel gewoon anderen besmetten. Als je positief test bij de GGD blijft je vaccin QR code nog gewoon geldig en kan je alsnog overal gewoon naar binnen…

Born to Ride

1 ding is me nog niet helemaal duidelijk voor oostenrijk: gaan die fases pas gelden bij de 200 op de IC of geldt fase 1 sowieso voor het najaar? Vooralsnog gaat het om 188 mensen, dus dicht tegen de 200 grens aan, maar een daling is natuurlijk ook mogelijk.

Wij hopen morgen naar Zwitserland te gaan. We hadden juist voor Zwitserland gekozen omdat ze daar nog niet zo idioot deden. Ondanks dat ik gewoon gevaccineerd ben slaat dit gewoon helemaal nergens op aangezien een vaccin puur een bescherming voor jezelf is. Jij loopt minder risico ernstig ziek te worden, maar je kan nog wel gewoon anderen besmetten. Als je positief test bij de GGD blijft je vaccin QR code nog gewoon geldig en kan je alsnog overal gewoon naar binnen…

Matthias123 op 09 sep 2021 15:15

Maak je niet druk. In Zwitserland is alles open. En geen stress. Ook de wintersport gaat gewoon Dit jaar open net als voorgaande jaar.

Prima maatregelen.

Ik had deze week de Franse eigenaar van het door ons gehuurde appartementje in Les Menuires aan de telefoon. Die werd al helemaal loco bij de gedachte dat ze daar de boel weer dicht zouden houden. Die fout moeten ze niet nog eens maken riep hij.
“rustaghhh” zei ik in mijn beste Frans! Het komt goed dit jaar voor gevaccineerden… voor anderen ben ik nog niet zo zeker. Ze zijn nogal wispelturig met de testvoorwaarden e.d.
In de zomervakantie was het allemaal nog makkelijk te doen. Ik denk dat ze voor het betreden van gondels in skigebieden wel strenge voorwaarden gaan stellen.
We wachten rustig af.

Duidelijk stappenplan, weet je van te voren waar het naar toe kan gaan. Ja, gevaccineerd zijn lijkt me een pré, ik had niet anders verwacht. Après ski met veel mensen in een hok en luid over de muziek heen in het oor van een ander moeten schreeuwen lijkt me hoe dan ook nog een brug te ver. Maar goed, doe ik zelf niet aan, dus niet belangrijk.

Life is what happens while you were checking your phone

Duidelijk stappenplan, weet je van te voren waar het naar toe kan gaan. Ja, gevaccineerd zijn lijkt me een pré, ik had niet anders verwacht. Après ski met veel mensen in een hok en luid over de muziek heen in het oor van een ander moeten schreeuwen lijkt me hoe dan ook nog een brug te ver. Maar goed, doe ik zelf niet aan, dus niet belangrijk.

Leon100 op 09 sep 2021 18:06

Precies, wel of niet gevaccineerd, grote mensenmassa’s die dicht op elkaar staan in afgesloten ruimtes moet je gewoon voorkomen. Erg jammer voor de grote après ski tenten en jongeren die er van houden, het zijn gewoon super spreaders, ook wanneer iedereen binnen gevaccineerd zou zijn. Ik vermoed dat niet gevaccineerden nu ongeacht de maatregelen sowieso veel sneller niet op pad gaan bij klachten dan mensen die gevaccineerd zijn.

Born to Ride

Duidelijk stappenplan, weet je van te voren waar het naar toe kan gaan. Ja, gevaccineerd zijn lijkt me een pré, ik had niet anders verwacht. Après ski met veel mensen in een hok en luid over de muziek heen in het oor van een ander moeten schreeuwen lijkt me hoe dan ook nog een brug te ver. Maar goed, doe ik zelf niet aan, dus niet belangrijk.

Leon100 op 09 sep 2021 18:06

Inderdaad, of je het nu eens/oneens bent met vaccinatie en regels moet iedereen zelf weten, maar deze regels geven het voordeel van de duidelijkheid. Vorig jaar kwam die vaak (te) laat of zelfs niet. Belang van rechtszekerheid kan niet genoeg onderstreept worden. Zowel voor de toeristen als ondernemers.

Zwitserland gaat zeer binnenkort ook de inreisregels verscherpen, zodat ook een “3G-bewijs” nodig is om het land in te mogen komen. Ze sluiten zich daarbij eigenlijk min of meer bij de regels van de buurlanden aan. Bron: https://www.tagesanzeiger.ch/wo-3g-gilt-und-was-der-bundesra…

Wij hopen morgen naar Zwitserland te gaan. We hadden juist voor Zwitserland gekozen omdat ze daar nog niet zo idioot deden. Ondanks dat ik gewoon gevaccineerd ben slaat dit gewoon helemaal nergens op aangezien een vaccin puur een bescherming voor jezelf is. Jij loopt minder risico ernstig ziek te worden, maar je kan nog wel gewoon anderen besmetten. Als je positief test bij de GGD blijft je vaccin QR code nog gewoon geldig en kan je alsnog overal gewoon naar binnen…

Matthias123 op 09 sep 2021 15:15

Die mening had ik enkele maanden geleden ook nog, maar inmiddels laat de wetenschap wel duidelijk zien dat vaccineren weldegelijk ook anderen beschermt. Het virus kan zich onder gevaccineerden moeilijker verspreiden, mensen die niet gevaccineerd kunnen worden genieten kudde-immuniteit als de rest zich laat vaccineren, ziekenhuizen worden ontlast en capaciteit is vrij voor mensen met andere kwalen. Kortom: Je doet het zeker niét alleen voor jezelf, maar ook uit solidariteit met je mede mensen. Daarom vind ik de maatregelen weliswaar ook vervelend, maar begrijpelijk en zeker geen onzin.

*bericht bewerkt door Frans op 09 sep 2021 19:41

1 ding is me nog niet helemaal duidelijk voor oostenrijk: gaan die fases pas gelden bij de 200 op de IC of geldt fase 1 sowieso voor het najaar? Vooralsnog gaat het om 188 mensen, dus dicht tegen de 200 grens aan, maar een daling is natuurlijk ook mogelijk.

Tiny-M op 09 sep 2021 16:13

Fase 1 gaat sowieso in op 15 september.

Click. Click. Peace

Zwitserland gaat zeer binnenkort ook de inreisregels verscherpen, zodat ook een “3G-bewijs” nodig is om het land in te mogen komen. Ze sluiten zich daarbij eigenlijk min of meer bij de regels van de buurlanden aan. Bron: https://www.tagesanzeiger.ch/wo-3g-gilt-und-was-der-bundesra…

Wij hopen morgen naar Zwitserland te gaan. We hadden juist voor Zwitserland gekozen omdat ze daar nog niet zo idioot deden. Ondanks dat ik gewoon gevaccineerd ben slaat dit gewoon helemaal nergens op aangezien een vaccin puur een bescherming voor jezelf is. Jij loopt minder risico ernstig ziek te worden, maar je kan nog wel gewoon anderen besmetten. Als je positief test bij de GGD blijft je vaccin QR code nog gewoon geldig en kan je alsnog overal gewoon naar binnen…

Matthias123 op 09 sep 2021 15:15

Die mening had ik enkele maanden geleden ook nog, maar inmiddels laat de wetenschap wel duidelijk zien dat vaccineren weldegelijk ook anderen beschermt. Het virus kan zich onder gevaccineerden moeilijker verspreiden, mensen die niet gevaccineerd kunnen worden genieten kudde-immuniteit als de rest zich laat vaccineren, ziekenhuizen worden ontlast en capaciteit is vrij voor mensen met andere kwalen. Kortom: Je doet het zeker niét alleen voor jezelf, maar ook uit solidariteit met je mede mensen. Daarom vind ik de maatregelen weliswaar ook vervelend, maar begrijpelijk en zeker geen onzin.

Frans op 09 sep 2021 19:40

Het blijkt ook dat je immuniteit na vaccin al na 3 maanden sterk afneemt. Immuniteit na corona te hebben gehad blijkt wetenschappelijk veel beter te zijn. Sanquin (bloedbank) geeft aan dat 95% van de mensen antistoffen heeft (deels via vaccin, deels omdat mensen covid hebben gehad) en dus immuun is. Juist de antistoffen (serologische) test zou gratis moeten zijn en daarop verder werken. Een groot deel van de mensen heeft namelijk ook covid gehad zonder dat ze er iets van hebben gemerkt, maar hebben dus wel gewoon antistoffen en zijn nog beter beschermd. Neem Urk als voorbeeld, minder dan 20% boven de 18 is gevaccineerd, er is daar 1x een hoge piek in covid geweest, waarbij nagenoeg iedereen het gehad heeft. Momenteel heeft Urk met afstand de laagste covid cijfers van Nederland. Na de 180 dagen zouden die nergens meer naar binnen mogen omdat ze niet gevaccineerd zijn terwijl ze nog veel meer antistoffen hebben na die tijd dan een volledig gevaccineerd persoon. Voorkom samenscholing van grote groepen binnen, zet in eerste instantie in op een gratis sereologische test en laat aan de hand daarvan mensen beslissen of ze nog gevaccineerd willen worden en doe verder gewoon normaal. Een kennis heeft een bloedstollingziekte waardoor hij een groot risico heeft op zware tromboses na een vaccin, zijn artsen zeggen met klem dat hij zich niet mag vaccineren. Hij heeft nog geen covid gehad en mag dus als het in Nederland ook ingevoerd gaat worden, waar het nu wel naar uitziet, nergens meer naar binnen. Hij zit er stevig over na te denken om bewust covid op te gaan lopen om straks die 180 dagen dan toegang te hebben.

Born to Ride

Net als op alle andere coronaposts laten we het niet over het nut van vaccineren / coronamaatregelen hebben daar zijn genoeg andere plekken op het internet voor. En deze discussies ontsporen te vaak. Elke niet on-topic post (coronamaatregelen in de Alpen) zal ik verwijderen.

Click. Click. Peace

Trieste politiestaatactie van Zwitserland en ook sneu dat het woord corona amper genoemd meer mag worden hier onder een artikel dat letterlijk alleen over de coronamaatregelen gaat. Wij zijn gelukkig net terug uit Zwitserland. Dit valt me zo vies tegen. Mensen maken hun eigen keuze, maar die mag je eigenlijk toch niet maken dus sluiten we je buiten.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 sep 2021 11:36

@Rogier: Hoe schat jij de kans, met het oog op het bestaande Franse beleid in dat er voor gevaccineerden deze winter in de Franse skigebieden überhaupt nog beperkingen gelden?

@Rogier: Hoe schat jij de kans, met het oog op het bestaande Franse beleid in dat er voor gevaccineerden deze winter in de Franse skigebieden überhaupt nog beperkingen gelden?

Robert7 op 10 sep 2021 13:00

Puur op persoonlijk titel, dus geen bronnen buiten mijn kennissen in skigebieden, verwacht ik dat skigebieden gewoon zullen draaien. Eventueel met speciale rijen voor de liften en verplichte corona-pas (dus alleen meerdaagse passen voor gevaccineerden), ook verwacht ik dat restaurants etc open zullen zijn voor iedereen met een pass-sanitaire. Dus eigenlijk gewoon open met de huidige afstandregels etc…

Click. Click. Peace

@Rogier: Hoe schat jij de kans, met het oog op het bestaande Franse beleid in dat er voor gevaccineerden deze winter in de Franse skigebieden überhaupt nog beperkingen gelden?

Robert7 op 10 sep 2021 13:00

Puur op persoonlijk titel, dus geen bronnen buiten mijn kennissen in skigebieden, verwacht ik dat skigebieden gewoon zullen draaien. Eventueel met speciale rijen voor de liften en verplichte corona-pas (dus alleen meerdaagse passen voor gevaccineerden), ook verwacht ik dat restaurants etc open zullen zijn voor iedereen met een pass-sanitaire. Dus eigenlijk gewoon open met de huidige afstandregels etc…

Rogier op 10 sep 2021 13:04

Dat is toch hetzelfde als nu het geval is? Sanitair pas. Oostenrijk zal ook vrijwel niks veranderen. Die regels die lijken te worden aangescherpt, maar zijn nu al grotendeels hetzelfde. Ik heb zelf overigens bijna iedereen met gewone lappen stof zien lopen en niet met ffp2.

het beste zou zijn om het net als Denemarken te gaan doen.

Not all who wander are lost

@Rogier: Geldt onze QR code ook als een Pass Sanitaire, of moet je daar nog wat aanvullends voor doen?

@Rogier: Geldt onze QR code ook als een Pass Sanitaire, of moet je daar nog wat aanvullends voor doen?

Robert7 op 10 sep 2021 14:23

QR code in Nederlandse app werkt ook gewoon (wel internationale QR code aanmaken)

@Rogier: Hoe schat jij de kans, met het oog op het bestaande Franse beleid in dat er voor gevaccineerden deze winter in de Franse skigebieden überhaupt nog beperkingen gelden?

Robert7 op 10 sep 2021 13:00

Puur op persoonlijk titel, dus geen bronnen buiten mijn kennissen in skigebieden, verwacht ik dat skigebieden gewoon zullen draaien. Eventueel met speciale rijen voor de liften en verplichte corona-pas (dus alleen meerdaagse passen voor gevaccineerden), ook verwacht ik dat restaurants etc open zullen zijn voor iedereen met een pass-sanitaire. Dus eigenlijk gewoon open met de huidige afstandregels etc…

Rogier op 10 sep 2021 13:04

Dat is toch hetzelfde als nu het geval is? Sanitair pas. Oostenrijk zal ook vrijwel niks veranderen. Die regels die lijken te worden aangescherpt, maar zijn nu al grotendeels hetzelfde. Ik heb zelf overigens bijna iedereen met gewone lappen stof zien lopen en niet met ffp2.

het beste zou zijn om het net als Denemarken te gaan doen.

Edwin. op 10 sep 2021 13:58

Nee, dat is niet hetzelfde want nu zou je het voor skiliften nog niet nodig hebben.

Click. Click. Peace

@Rogier: Geldt onze QR code ook als een Pass Sanitaire, of moet je daar nog wat aanvullends voor doen?

Robert7 op 10 sep 2021 14:23

QR code in Nederlandse app werkt ook gewoon (wel internationale QR code aanmaken)

Hessel op 10 sep 2021 14:39

Inderdaad, werkt gewoon. Zorg wel dat je ook altijd papieren bewijs bij je hebt (of een QR code op een andere bron (andere telefoon / computer etc etc) . Bij Sandra deed pas opeens haar app het niet meer en dat zit je meteen in de problemen.

Click. Click. Peace

@Rogier: Dank je. We waren ook zeker van plan gewoon onze vaccinatieboekjes mee te nemen.

@Rogier: Dank je. We waren ook zeker van plan gewoon onze vaccinatieboekjes mee te nemen.

Robert7 op 10 sep 2021 15:10

Kunnen ze ook moeilijk over doen. Gewoon de QR codes afdrukken. Ze willen heeeel graag scannen!! Op de terugweg uit Spanje nog op 2 campings gestaan en bij een restaurant gegeten in Frankrijk. Ze willen echt scannen…

Vraagje; ik zie 2G staan en dat wordt uitgelegd als gevaccineerd of genezen. Ik heb juist eerder begrepen dat men in Oostenrijk op het vreemde standpunt staat dat genezen niet zo veilig is en dat je 2G zou moeten uitleggen als gevaccineerd (waarbij geldt; 2x voor ‘normale’ gevallen en 1x voor genezen mensen) en dat de 2e optie testen is.

Maar zoals gezegd wordt het hier anders uitgelegd. Hoe zit dit?

En 2e vraag; zijn de fasen in Oostenrijk op elkaar gestapeld? Oftewel; gelden de regels uit fase 1 ook in fase 2?

Bron: srf.ch QR cerificering Zwitserland
Zwitserland: GDK President eist certificering voor skigebieden
Lukas Engelberger, de voorzitter van de kantonnale gezondheidsdirecteuren (GDK), pleit voor een certificaat voor skigebieden.

In een interview met de “Sonntagszeitung” zegt Engelberger: “Skiën en wintervakanties zijn vrijwillig en een plezier. Een certificaatvereiste is terecht.”

Engelberger zegt ook dat hij verwacht dat de vaccinatiegraad tegen het einde van de herfst zal stijgen tot meer dan 70 procent van de bevolking.

De vraag blijft natuurlijk wel echt waarom Zwitserland vorig jaar er alles aan deed om open te blijven en nu er veel mensen geprikt zijn en dat zogenaamd een hoop problemen oplost er ineens allerlei krachten los komen die dit soort dingen nodig achten. Ik kan er niet bij dat men vorig jaar open wilde/kon/mocht/ging en dat ze dit jaar barrières op werpen. Het enige wat ik bedenken kan is dat dit een andere reden heeft dan de veiligheid.

Ben wel benieuwd wat die politiek dan precies gaat inhouden voor een ieder. En fijn dat er zo langzamerhand wat dingen duidelijk gaan worden, want het duurt ongekend lang.

@MikeZZa, Zwitserland had vorig jaar een strenge quarantaine, dit jaar vermoedelijk niet. Belangrijk verschil natuurlijk.

@MikeZZa, Zwitserland had vorig jaar een strenge quarantaine, dit jaar vermoedelijk niet. Belangrijk verschil natuurlijk.

DrPhil op 12 sep 2021 16:03

Maar niet voor eigen inwoners die natuurlijk net zo goed covid kunnen hebben als toeristen.

Born to Ride

Ja, en?

Quarantaine in Zwitserland hangt/hing vooral af wat je vertrekland was, de regels mbt reizigers waren daar waren best soepel in vergelijking met bv Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland…

De reden dat Zwitserland dit invoert heeft ook te maken met geld, itt België en Nederland werd quarantaine afgelopen winter daar wel opgevolgd en streng gecontroleerd door de overheid., das een hoop werk voor ambtenaren die ook andere taken hebben als dat. Nu zitten we ook met een Delta-variant en ziekenhuizen die meer druk ervaren. De overheden hebben nu eenmaal op vaccinaties ingezet om van deze pandemie af te komen, en aangezien een verplichting niet kan/moeilijk is, gaan ze naar anderen manieren zoeken om de vaccinatiegraad te verhogen. Er zit volgens mij ook een politieke reden component aan deze beslissing, geen enkel land wilt zijn/haar naam geassocieerd zien worden met een nieuwe (super)variant. Zeker niet met het aankomende winterseizoen in aantocht …

*bericht bewerkt door DavidW op 12 sep 2021 22:01

Ik ben benieuwd of deze regels stand gaan houden in Oostenrijk (en ook in Nederland, nu het hier ook word ingevoerd). Het blijkt namelijk in strijd te zijn met EU wetgeving: https://pace.coe.int/en/files/29004/html
En dan met name punt 7.3.1, 7.3.2 en 7.5.2

Ik ben erg benieuwd wat een rechter er van gaat zeggen als iemand dit voor laat komen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 sep 2021 05:52

Born to Ride

Plaats een reactie