Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe verbinding Gerlos-Königsleiten stuit op verzet

Roel op 30 november 2022· 62 reacties

Het veelbesproken verbindingsstuk tussen Gerlos en Königsleiten
Het veelbesproken verbindingsstuk tussen Gerlos en Königsleiten

De geplande skiweg voor een betere skiverbinding tussen Gerlos en Königsleiten (Zillertal Arena) stuit op verzet. Vanuit milieuhoek zijn diverse bezwaren ingediend waardoor de skiweg, die als alternatief dient voor de zwarte afdaling richting Königsleiten, op losse schroeven staat.

Omzeilen van een zwarte piste

Velen zullen hem kennen. Het betreft de afdaling naar het Krummbachtal, die de Isskogel bij Gerlos met Königsleiten verbindt. Tot nu toe verloopt deze over de zwarte piste 36, een berucht stukje omdat het de enige manier is om op ski’s/board aan de kant van Königsleiten te komen. Daarom hebben de Gerloser Bergbahnen een aanvraag ingediend om een skiweg aan te leggen. De nieuwe “Reischwiese”-skiweg is 1,2 kilometer lang, 19 meter breed en gemakkelijker om op te skiën.

Noodzaak in twijfel getrokken

De Tiroolse milieu-ombudsman Johannes Kostenzer twijfelt aan de noodzaak omdat er al een stoeltjesliftverbinding is. Anderzijds wijst hij op de planten- en diersoorten in het gebied die door de verbinding bedreigd worden. Bovendien loopt de piste 450 meter buiten de bestaande grens van het skigebied, waardoor het als uitbreiding van het skigebied wordt gezien. Franz Hörl, voorzitter van de Bergbahnen in Gerlos, werpt tegen dat het de ombudsman om een principekwestie gaat tegen skigebieden. Als het zo doorgaat hoeven skigebieden geen enkele aanvraag meer te doen omdat toch alles wordt afgewezen, aldus Hörl.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Hoe spijtig misschien ook; ik denk dat het goed is dat er kritisch gekeken wordt naar eventuele uitbreidingen in de Alpen.

En deze verbindingspiste gaat volgens mij niets brengen. Als je kunt skiën is de zwarte prima. Als je niet kunt skiën is een pad ook eng.

Het alternatief om de lift te gebruiken is toch helemaal ok?

\

Totales Vollidiot

Als je kunt skiën is de zwarte prima. Als je niet kunt skiën is een pad ook eng.

Kdtl op 30 nov 2022 14:29

Een pad van 19 meter breed.

Onnodige realisatie. De zwarte piste is voldoende breed en het steilere stuk is beperkt in lengte, terwijl minder geoefende skiërs de lift naar beneden kunnen nemen.

Heerlijke piste die zwarte afdaling. Er wordt al genoeg bos gekapt en grond verzet voor mijn favoriete hobby; dus ik zeg lekker zo laten :)

Als je geen zin hebt in de zwarte afdaling kan je gewoon de stoeltjeslift terugpakken.
Op zich zou deze er niet hoeven te komen.
Al zou ik me wel voor kunnen stellen dat een eventuele skiroute ook extra klandizie bij de Prolleralm zou kunnen brengen.

It is an amazing world

Vond dat echt niet zo’n lastige afdaling. En inderdaad, stoeltje naar beneden kan ook. Of ze maken er een combibaan of gondel van, nog makkelijker om de baan naar beneden te pakken.

En waarom moet dat pad 19 meter breed zijn? Wat is dat voor iets onzinnigs?

Mr. Slow

Als je kunt skiën is de zwarte prima. Als je niet kunt skiën is een pad ook eng.

Kdtl op 30 nov 2022 14:29

Een pad van 19 meter breed.

DrPhil op 30 nov 2022 14:41

Dat klinkt eigenlijk al als een piste inderdaad…

Totales Vollidiot

Als je die zwarte niet kan, hoef je ook niet naar Königsleiten te gaan.
Hochkrimml is wel weer makkelijk maar om daar te komen, moet je ook nog pittig rood afdalen.

Ik zou het een zeer goede zet vinden om deze verbinding aan te leggen. Zo hoeven minder geoefende skiers niet te rotzooien op de zwarte piste (die zeer snel in slechte toestand is) Die blauwe verbinding ligt grotendeels op weiland; en er zijn maar beperkte ingrepen nodig. Echt onzinnig om hier tegen te protesteren.

Afgelopen keer hier geweest, en voor de onzekeren in onze groep zou het toch leuk zijn als ze gewoon mee kunnen de oversteek maken. vooral omdat er al een piste ligt is dit nou ook weer niet zo’n grote uitbereiding. Lijkt me goed als het er komt!
Dan nog een lift verbinding van krimml naar de plattenkogel (alleen al om niet meer al die auto’s iedere dag die klim te laten maken lijkt me dat een milieubewuste keuze uiteindelijk). En dan is het gebied eigenlijk gewoon goed zoals het is! (vernieuwingen daargelaten)

Jarred.

Het zou een zeer goede aanvulling zijn op het skigebied. De zwarte piste is meestal rond de middag al een berglandschap op zich. Ik zit weleens op het terras van de Prolleralm en dan blijkt gewoon dat er veel valpartijen/ongelukken zijn op dat stuk.

Het zou een zeer goede aanvulling zijn op het skigebied. De zwarte piste is meestal rond de middag al een berglandschap op zich. Ik zit weleens op het terras van de Prolleralm en dan blijkt gewoon dat er veel valpartijen/ongelukken zijn op dat stuk.

HarmN op 30 nov 2022 18:34

Dat klinkt alsof er dan onvoldoende geoefende/ervaren skiërs zich ook aan die afdaling wagen.

Een goede uitbreiding. Minder geoefende skiërs hebben vaak toch de neiging deze afdaling te nemen omdat ze ook richting K’leiten willen gaan. Ook zijn geoefende skiërs (Die liever niet de moeilijke stukken opzoeken) dan niet gedwongen om deze piste te nemen. De geoefende skiërs komen dan geen twijfelaars tegen wat beide groepen ten goede komt.

Hoe spijtig misschien ook; ik denk dat het goed is dat er kritisch gekeken wordt naar eventuele uitbreidingen in de Alpen.

En deze verbindingspiste gaat volgens mij niets brengen. Als je kunt skiën is de zwarte prima. Als je niet kunt skiën is een pad ook eng.

Het alternatief om de lift te gebruiken is toch helemaal ok?

\

Kdtl op 30 nov 2022 14:29

Wat een onzin zeg! Beginnende skiërs willen toch ook gewoon skiënd naar beneden! Volgens deze redenatie kun je die zwarte piste ook wel sluiten voor natuurherstel, want er is toch al een liftverbinding.

" Als het zo doorgaat hoeven skigebieden geen enkele aanvraag meer te doen omdat toch alles wordt afgewezen, aldus Hörl."

Eigenlijk weet de beste man al dat de aanvragen nutteloos zijn… Uitbreiden tegen enorme kosten en schade in de bergen heeft z’n langste tijd wel gehad.

Als je die zwarte niet kan, hoef je ook niet naar Königsleiten te gaan.
Hochkrimml is wel weer makkelijk maar om daar te komen, moet je ook nog pittig rood afdalen.

nils3 op 30 nov 2022 15:49

Ook alweer zo’n onzin! Aan de kant van Konigsleiten en Hochkrimml zijn toch hele mooie blauwe pistes voor beginnende skiërs te vinden. Die halen er toch ook plezier uit om een leuk tourtje te kunnen maken zonder met de lift naar beneden te moeten!? Beetje hautaine meningen hier.

" Als het zo doorgaat hoeven skigebieden geen enkele aanvraag meer te doen omdat toch alles wordt afgewezen, aldus Hörl."

Eigenlijk weet de beste man al dat de aanvragen nutteloos zijn… Uitbreiden tegen enorme kosten en schade in de bergen heeft z’n langste tijd wel gehad.

Skitiim op 30 nov 2022 23:42

De beste man legt de hypocrisie van het systeem bloot. Als zelfs een zo duidelijke zinvolle toevoeging binnen de bestaande grenzen van het skigebied al wordt afgewezen, waar geen enkele natuur onder te lijden heeft, dan heeft de milieumaffia haar doel bereikt en kun je inderdaad net zo goed geen vergunningsverzoeken meer indienen. Het is een dood-aan-ons-cultus die niet rust totdat al het plezier uit de menselijke samenleving is verbannen.

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 30 nov 2022 23:55

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 30 nov 2022 23:55

Misschien een compromis? Skiweg 10 meter breed i.p.v. 19

Gang is alles

En dan te bedenken hoeveel regenwoud er dagelijks wordt vernietigd…

Die piste vond ik ''s ochtends echt heerlijk om vanaf te gaan, maar hij ligt er vaak heel snel zeer slecht bij.

Hoe spijtig misschien ook; ik denk dat het goed is dat er kritisch gekeken wordt naar eventuele uitbreidingen in de Alpen.

En deze verbindingspiste gaat volgens mij niets brengen. Als je kunt skiën is de zwarte prima. Als je niet kunt skiën is een pad ook eng.

Het alternatief om de lift te gebruiken is toch helemaal ok?

\

Kdtl op 30 nov 2022 14:29

Wat een onzin zeg! Beginnende skiërs willen toch ook gewoon skiënd naar beneden! Volgens deze redenatie kun je die zwarte piste ook wel sluiten voor natuurherstel, want er is toch al een liftverbinding.

Patrick1980 op 30 nov 2022 23:41

Bedankt voor de stelligheid in je antwoorden. Dat komt een discussie echt wel ten goede.

Inhoudelijk; soms moet je accepteren dat een piste niet geschikt is voor je. Als beginner heb je ook niets te zoeken op de Harakiri bijvoorbeeld.

Als je al kritisch moet zijn tov uitbreiding van skigebieden lijkt dit pad niet echt een uitbreiding die veel toevoegt. Leuk skien zal het wss niet worden en je hebt al de mogelijkheid aan de andere kant te geraken.
Vandaar mijn vraagtekens bij het nut van dit pad.

Totales Vollidiot

Hoe spijtig misschien ook; ik denk dat het goed is dat er kritisch gekeken wordt naar eventuele uitbreidingen in de Alpen.

En deze verbindingspiste gaat volgens mij niets brengen. Als je kunt skiën is de zwarte prima. Als je niet kunt skiën is een pad ook eng.

Het alternatief om de lift te gebruiken is toch helemaal ok?

\

Kdtl op 30 nov 2022 14:29

Wat een onzin zeg! Beginnende skiërs willen toch ook gewoon skiënd naar beneden! Volgens deze redenatie kun je die zwarte piste ook wel sluiten voor natuurherstel, want er is toch al een liftverbinding.

Patrick1980 op 30 nov 2022 23:41

Bedankt voor de stelligheid in je antwoorden. Dat komt een discussie echt wel ten goede.

Inhoudelijk; soms moet je accepteren dat een piste niet geschikt is voor je. Als beginner heb je ook niets te zoeken op de Harakiri bijvoorbeeld.

Als je al kritisch moet zijn tov uitbreiding van skigebieden lijkt dit pad niet echt een uitbreiding die veel toevoegt. Leuk skien zal het wss niet worden en je hebt al de mogelijkheid aan de andere kant te geraken.
Vandaar mijn vraagtekens bij het nut van dit pad.

Kdtl op 01 dec 2022 07:41

Dubbele onzin! Die beginnende skiërs willen juist helemaal deze zwarte piste niet skiën. Dit skigebied zoekt naar een simpele oplossing om voor beginnende skiërs een verantwoorde en leuke manier te creëren om van de ene naar de andere kant van het gebied te komen, omdat aan beide kanten eenvoudige en leuke BLAUWE (en rode) afdalingen voor ze liggen. Of is die luxe alleen gereserveerd voor mensen die al wel goed kunnen skiën? Ga je zelf ook graag met een lift naar beneden i.p.v. lekker skiën? Wat een hautain geneuzel zeg!

Lekkere toon zeg, Patrick. Heb je aandelen in het gebied, of kunnen jij en je naasten gewoon niet zo goed skién, dat je je zo opwindt?

Mr. Slow

Ik snap Patrick wel een beetje. Hoewel ik best goed kan skien, vind ik een zwarte buckelige piste aan het eind van de dag niet mijn favoriete terrein. Voor die mensen die in Konigsleiten verblijven zou het best fijn zijn om met een wat makkelijkere piste terug te kunnen. Want bij Konigsleiten liggen prachtige rode en blauwe pistes. De opmerking dat je niets te zoeken hebt in Konigsleiten als je geen zwarte piste wilt of kunt skien is dus inderdaad dikke onzin. Voor de rest is een extra piste misschien niet perse noodzaak, want je kunt ook met de lift, maar skien is gewoon leuker.

@Patrick1980 heeft wat mij betreft helemaal gelijk. Ik kan ook niet tegen belerende onzin vergelijkingen met de Harakiri. En @Quick, jouw toon vind ik al even belerend.

Ik stel voor om overal blauwe pistes op te heffen en te vervangen door een lift verbinding naar beneden. (Komt de natuur zeer ten goede!)
Moet je maar eerst leren skiën.
Dat is in een notendop het argument van de tegenstanders hier.

*bericht bewerkt door DrPhil op 01 dec 2022 09:49

Wij zijn meerdere malen in Konigsleiten geweest en als je dan de tocht naar Gerlos en Zell wil maken, moet je nu terug via de zwarte. Die er in de middag echt niet meer fijn bij ligt.
In de lift naar beneden zitten alleen de echte beginners en kleine kinderen en iedereen die denkt dat hij een beetje kan skiën staat te klooien op die zwarte afdaling (waar dan met een beetje pech ook nog een paar mensen heel hard skiënd tussendoor schieten, met schrikacties en valpartijen tot gevolg).
Ik ski al ruim 25 jaar, dus ik denk dat ik het wel kan, maar ik ga echt nooit met plezier in de middag die zwarte af. Ik denk dat een blauwe piste/pad een flinke verbetering zou zijn, en er waarschijnlijk ook voor zou zorgen dat ze zwarte leuk blijft voor de mensen die daar wel graag vanaf gaan.
Ik denk niet dat ik op zo’n blauwe nog minder plezier zou hebben dan op die zwarte.

Ik stel voor om overal blauwe pistes op te heffen en te vervangen door een lift verbinding naar beneden. (Komt de natuur zeer ten goede!)
Moet je maar eerst leren skiën.
Dat is in een notendop het argument van de tegenstanders hier.

DrPhil op 01 dec 2022 09:42

Dit is een beetje flauw zeg.
Je maakt een karikatuur van de argumentatie.
Als je het aanleggen van een nieuwe piste gelijk trekt met het opheffen van bestaande pistes zit je gewoon te stangen.

Het argument dat ook beginnende skiers graag hier willen skien snap ik en is ook lovenswaardig. Maar als je al moet kiezen (en schijnbaar moet dat omdat iedere nieuwe aanleg zeer kritisch bekeken wordt) is het dan slim om voor deze piste te gaan? Onder het mom van “pick your battles” zou ik dat niet zo snel doen.

Voor wat betreft belerend; lees gewoon even het draadje door. Kijk naar de inhoud en de bewoording van de diverse reacties.
Daarin kun je stelligheid en meningen onderscheiden. Het zou fijn zijn als er met respect en een open geest gepost en gelezen kan worden.

Totales Vollidiot

De beste man legt de hypocrisie van het systeem bloot. Als zelfs een zo duidelijke zinvolle toevoeging binnen de bestaande grenzen van het skigebied al wordt afgewezen, waar geen enkele natuur onder te lijden heeft, dan heeft de milieumaffia haar doel bereikt en kun je inderdaad net zo goed geen vergunningsverzoeken meer indienen. Het is een dood-aan-ons-cultus die niet rust totdat al het plezier uit de menselijke samenleving is verbannen.

Patrick1980 op 30 nov 2022 23:53

Je doet hier twee boude uitspraken. De skiweg ligt niet binnen de bestaande grens van het skigebied (450m erbuiten) en de natuur zou er volgens de ombudsman wel onder te lijden hebben. Of dat echt zo is zal uit de procedure moeten blijken, maar als je zoiets beweert zou ik het onderbouwen.

*bericht bewerkt door Roel op 01 dec 2022 10:36

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Plaats een reactie