Nieuwe skiliften in Zwitserland (2022/2023)
Net als in de andere Alpenlanden worden er ook in Zwitserland deze zomer nieuwe skiliften gebouwd. In dit artikel heb ik de Zwitserse liftvernieuwingen allemaal op een rijtje gezet.
Upgrade van stoeltjeslift in Bruson - Les 4 Vallées
Na de bouw van de nieuwe Médran IV gondel vorige zomer is het skigebied Les 4 Vallées nu druk bezig met de vervanging van de La Pasay stoeltjeslift in het deelgebied Bruson. De nieuwe stoeltjeslift overbrugt 524 hoogtemeters over een lengte van bijna anderhalve kilometer. Met een snelheid van 6 meter per seconde sta je voortaan na 5 minuten alweer boven, wat dubbel zo snel is als de oude stoeltjeslift.
Over twee jaar zal er weer een nieuwe stoeltjeslift in het kleine deelgebied Bruson worden gebouwd. Het skigebied plant om in 2024 een gloednieuwe lift te bouwen vanaf de Pissevache piste tot aan de Col du Chargerat. Deze nieuwe lift zal het skigebied nog groter maken. De beide liften in Bruson zijn onderdeel van een masterplan in Les 4 Vallées. We kunnen in de aankomende jaren dus nog meer liftvernieuwingen verwachten, onder andere in Thyon en Savoleyres - La Tzoumaz.
Moderne stoeltjeslift voor Bellwald
In Bellwald, een klein skigebiedje in het oosten van Wallis vlakbij de Aletsch Arena, wordt deze zomer een gloednieuwe 6-persoons stoeltjeslift gebouwd. De 2-persoons stoeltjeslift Richinen vormde de toegang tot het skigebied, maar was oud, onbetrouwbaar en capaciteitszwak.
Ook met het oog op het zomerseizoen is de vervanging een goede zaak. Met de nieuwe stoeltjeslift kunnen er in de zomer eenvoudig mountainbikes mee naar boven worden getransporteerd. Het skigebied werkt inmiddels ook aan de uitbreiding van het mountainbikeaanbod. In totaal wordt er 11 miljoen Zwitserse frank geïnvesteerd.
In de nabije toekomst wordt daarnaast de toegangsgondel van Fürgangen naar het dorp Bellwald ontmanteld en zal er een nieuwe gondel worden gebouwd die het dal (vanuit het dorp Fiesch) met Bellwald zal verbinden. Deze lift zal in tegenstelling tot zijn voorganger beter worden verbonden met de nieuwe stoeltjeslift. Het dorp en skigebied wordt met dit project een stuk beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Wanneer de bouw van deze gondel kan starten is nog niet bekend.
Nieuw capaciteitsmonster voorkomt wachtrijen in Villars - Gryon
In Villars - Gryon - Les Diablerets vormt de 4-persoons stoeltjeslift Lac Noir - Chaux Ronde uit 1995 een belangrijke schakel in de verbinding tussen de deelgebieden Villars - Gryon en Les Diablerets. Hoewel de lift technisch nog in orde is, liet de capaciteit op drukke dagen te wensen over. Daarom wordt de stoeltjeslift deze zomer voorzichtig ontmanteld en in het skigebied van Lake Louise in Canada weer opgebouwd. Als vervanging wordt een 8-persoons stoeltjeslift van Garaventa gebouwd die over een monstercapaciteit van 4000 personen per uur beschikt. De nieuwe Lac Noir - Chaux Ronde staat daarmee samen met twee andere stoeltjesliften helemaal boven in het rijtje van skiliften in Zwitserland met de grootste capaciteit.
Het is een zomer van superlatieven in het Zwitserse kanton Vaud (Waadt), want iets verderop in het gletsjerskigebied Glacier 3000 wordt deze zomer ook een nieuwe zwarte piste aangelegd. De Cabane - Col du Pillon piste zal een van de steilste pistes ter wereld zijn.
Herstructureringsproject in Ovronnaz
Het skigebied Ovronnaz op de noordflanken van het Rhônedal tussen Martigny en Sion is deze zomer bezig met een herstructureringsproject. Het plan omvat de ontmanteling van twee sleepliften, de bouw van een stoeltjeslift en de aanleg van twee zwarte pistes.
Op de plaats van de Petit Pré sleeplift wordt op dit moment een nieuwe koppelbare 4-persoons stoeltjeslift Petit Pré - Lui Fleurie gebouwd. Met een snelheid van 5 meter per seconde duurt een liftritje slechts 4,5 minuten. Terwijl de locatie van het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift onveranderd blijft ligt het bergstation enkele tientallen meters hoger.
Vanaf aankomend winterseizoen verloopt er ook een nieuwe zwarte piste vanaf de top van de Col-Express stoeltjeslift (Jorasse - Col de la Forcle) richting de Châtillon piste. Door de ontmanteling van de Châtillon sleeplift kan het bovenste gedeelte van de Châtillon piste niet meer worden bereikt. Dit deel van de piste valt dus weg. Met de nieuwe piste vanaf de Col-Express kun je 760 hoogtemeters naar het dalstation van Ovronnaz afleggen. Onder de toegangsgondel wordt er bovendien nog een nieuwe zwarte piste aangelegd.
Overige nieuwe skiliften
- Zermatt – Breuil-Cervinia: 3S gondel Testa Grigia - Klein Matterhorn (2023, zie blog)
- Davos - Jakobshorn: renovatie pendelbaan Jschalp - Jakobshorn & aanpassingen aan het bergstation
- Hoch-Ybrig: sleeplift Fuederegg
- Lourtier: sleeplift Dzora
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Wordt het dalstation van de nieuwe gondel vanuit Fiesch ook naast het dalstation naar Kühboden aangelegd?
Zou het dan de bedoeling zijn om een gemeenschappelijk skipasverbond aan te gaan met de Aletsch Arena?
Als het geschetste traject op het kaartje klopt, vraag ik mij af in welke mate de nieuwe gondel het karakter van Bellwald verstoort. Het nieuwe traject zou midden door het rustieke centrum van het dorp lopen.
in 2023 wordt laret-Chams-Muller Bahn Kabine Bahn gebouwd Fabrikant Gavarenta company van doppelmayr
in Ischgl Samaun Silvretta Arena
in 2023 wordt laret-Chams-Muller Bahn Kabine Bahn gebouwd Fabrikant Gavarenta company van doppelmayr
Pompidou op 14 okt 2022 12:18
in Ischgl Samaun Silvretta Arena
Dat wordt al 15 jaar beweerd :) Eerst zien, dan geloven…
Wat wel zeker door lijkt te gaan is de nieuwe cabinelift in Evolene. Een grote vooruitgang voor dit leuke skigebiedje. Zeker ook met het oog op zomertoerisme en het paragliden wat hier veel word gedaan. De oude trage 3 zitter die er nu staat is aan het eind van zijn levensduur.
@Mathijs! jouw reactie heb ik even over het hoofd gezien, sorry. Het dalstation van de nieuwe gondel moet inderdaad bij de ÖV-hub van Fiesch. Er is geen informatie beschikbaar over een gezamenlijke skipas. Het traject van de nieuwe gondel zal de dorpskern van Bellwald niet verstoren. Ik meen dat er een tussenstation nabij het dorpsdeel Ried is gepland en de gondel dus meer noordwestelijk van de dorpskern zal verlopen.
@Henri bedankt voor de reactie. Het noordwestelijke tracé leek me inderdaad veel logischer dan een centrale route over Bellwald.