Hoe bereiden kinderen zich voor op een wintersportdag?

Het belangrijkste om mee te nemen zijn natuurlijk je ski’s of snowboard, en je ski- of snowboardschoenen. Anders kun je natuurlijk niet gaan skiën of snowboarden. Maar het is ook belangrijk om andere spullen mee te nemen. Daarnaast kan je nog meer doen om je goed voor te bereiden op een wintersportdag. Lees hier hoe je het beste kan voorbereiden op een wintersportdag.

Wat neem je mee als je gaat wintersporten?

Het belangrijkste om mee te nemen zijn natuurlijk je ski’s of snowboarden, en je ski- of snowboardschoenen. Anders kun je natuurlijk niet gaan skiën of snowboarden. Maar het is ook belangrijk om andere spullen mee te nemen.

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Kleding

Als je gaat skiën of snowboarden is het belangrijk dat je warme kleding aan hebt. Trek dus een dikke winterjas en skibroek aan. Om goed warm te blijven is het fijn om ook een thermoshirt, thermobroek en fleece trui voor tijdens het sporten te dragen. Thermokleding zorgt ervoor dat je zweet goed weggevoerd kan worden. Hierdoor word je niet nat, en blijf je goed warm. Als je het warm krijgt dan kan je makkelijk een kledingstuk uittrekken, zolang je jas en skibroek aanblijven.

Bescherming

Kleding zorgt ook voor bescherming. Als je valt en je hebt goede kleding aan dan zul je minder snel pijn hebben. Daarom moet je altijd handschoenen dragen. Handschoenen beschermen je handen, dus ook als het warm is moet je handschoenen dragen. Tot slot moet je ook bescherming voor je ogen en hoofd hebben. Je kan een skibril of zonnebril dragen, en het allerbelangrijkste een helm!

Een goede ski-outfit hoeft niet duur te zijn. Het belangrijkste is dat je meerdere laagjes kleding aantrekt, zodat je goed warm blijft of juist iets kan uittrekken als het te warm is. En kleding is natuurlijk heel belangrijk als bescherming. Kijk hieronder voor een goede outfit.

Extra spullen

Naast goede kleding zijn een aantal andere dingen erg handig om mee te nemen. We raden je aan om zakdoekjes mee te nemen, omdat je in de buitenlucht snel een loopneus krijgt. Ook zonnebrand is handig om mee te nemen. Zelfs als de zon niet schijnt kun je verbranden. Neem dus altijd zonnebrand mee. Tot slot raden we je aan om een mueslireep mee te nemen voor als je honger krijgt en je nog even moet wachten op de eerste pauze. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, want drinken tijdens het bewegen is heel belangrijk. Laat je ouders een flesje drinken meenemen, of ga in een restaurant iets drinken. Wil je weten wat je ouders nog meer mee kunnen nemen? Kijk eens op de wintersport academy-pagina!

Hoe start je comfortabel je dag?

Het eerste wat je doet als je wakker word is het openen van de gordijnen om te kijken wat het weer doet. Later kun je dit nog een keer checken op onze weer pagina, want in de middag kan het weer er heel anders uit zien.

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Kleding en zonnebrand

Draag je kleding in laagjes. Op deze manier kun je je makkelijk aanpassen aan de veranderingen in temperatuur. Hoe kouder het is, hoe meer lagen je draagt. In de ochtend smeer je je in met zonnebrand, want dan kan het namelijk goed in je huid trekken. Aan te raden is om je in te smeren met factor 50, of het nu goed of slecht weer is. De zonnebrand beschermt je niet alleen tegen de zon, maar ook tegen de kou en wind.

Tips voor je skischoenen

Zorg ervoor dat je thermo ondergoed en je sokken niet dubbel zitten of over elkaar zitten bij het aantrekken van je skischoenen, want daar kun je echt last van krijgen. Daarnaast zijn veel wintersporters geneigd om in de ochtend de schnallen veel te strak te doen. Doe dit niet! De skischoen moet gewoon ‘aan’ zitten. En als door de dag heen de schnallen toch iets te los zitten, dan kun je ze altijd nog iets strakker doen. Helm en goggle mee, handschoenen aan, laatste check of je je liftpas bij je hebt en naar de lift!

Hoe draag je je ski’s?

Vaak is het een stukje lopen naar de skilift en dat kan best wel onhandig zijn met die ski’s in je hand. Er zijn twee manieren om met ski’s te lopen. Moet je een langer stuk lopen? Dan kun je je ski’s op je schouder leggen. Je maakt een soort van hefboom. De binding van je ski zit achter je schouder en met je arm zorg je ervoor dat de ski niet naar achteren valt. Dan is het belangrijk bij de ski die bovenop ligt dat de stopper van die ski achter de onderste ski zit, anders glijdt je ski zo naar voren. Als je je ski’s op je schouder draagt, kan dat best wel gevaarlijk zijn. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt om te wandelen en wil je een keer omkijken? Doe dit dan rustig en zorg ervoor dat je weet of er iemand in de buurt staat. Wil je je ski’s van je schouders afhalen, kijk dan ook goed om je heen zodat je niemand raakt. Wanneer je maar een klein stukje hoeft te lopen dan kun je de ski’s ook bij de binding vastpakken.

Hoe maak je een dagplanning?

Hoe zorg je ervoor dat je een mooie skitocht kunt skiën zonder elke keer dezelfde afdaling te pakken, de weg kwijt te raken of zelfs de laatste lift te missen? De eerste stap is om bij de kassa van de skilift een gratis pistekaartje te halen. Door die te bestuderen leer je het gebied al snel kennen.

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Locatie van de accommodatie

Ski je in een groot skigebied waar je in verschillende dorpen kunt verblijven dan is het wel handig om te weten waar je accommodatie ligt. Vind je het lastig om dit te onthouden? Omcirkel je accommodatie dan op je pistekaart.

De zon als hulpmiddel

Ook de zon is een handige hulp bij oriëntatie en routekeuze. Skiën in de zon is heerlijk en zeker in het begin van de dag is de sneeuw al wat zachter dan op hellingen die nog in de schaduw liggen. Richting het einde van de dag doe je het juist andersom en kies je meer voor afdalingen die op noordhellingen liggen. Met name aan het einde van het seizoen kunnen de verschillen groot zijn.

Vermijden van pistes

Uiteraard is het ook slim om rekening te houden met de moeilijkheidsgraad van de pistes. Ben je een beginnende skiër dan is het verstandig om zwarte (en in sommige gevallen zelfs rode) pistes te vermijden.

‘s Ochtends wordt er het meest geskied

Ook is het belangrijk om te weten dat we in de ochtend het meest effectief zijn, dus dan zal je ook het meest skiën. Hou hier dan ook rekening mee in je planning. Hiermee voorkom je dat je om twee uur ‘s middags nog aan de andere kant van het gebied bent. Het risico is dan natuurlijk dat je niet op tijd terug bent en je wellicht zelfs de laatste lift mist. Een dure rit met de taxi zou dan zomaar het gevolg kunnen zijn. Als je nog tips wilt om de hele dag goed te kunnen volhouden, kijk dan de volgende video!

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Meer tips