Paasweekend Vorarlberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schoppernau

Het laatste tripje naar de sneeuw dit jaar! Wederhelft kon helaas door omstandigheden niet mee, dus met reisgenoot @Jesper ben ik nu het paasweekend in de sneeuw. Geheel tegen mijn gewoonte in, niet in een groot aaneengeschakeld gebied waar je de auto gewoon laat staan. Deze keer staan meerdere gebieden in Vorarlberg op het menu met als uitvalsbasis Schoppernau.

Donderdagmiddag vertrokken we. Het was duidelijk dat er meer mensen op pad gingen voor het paasweekend. Het was aardig druk op de weg. 0:15 kwamen we aan in het appartement en zijn we meteen gaan slapen.

Vrijdagochtend: vandaag stonden Damüls & Faschina op de planning. Damüls heb ik afgelopen jaar met Pasen ook vertoefd, echter Faschina toen laten schieten (want sja, niet aaneengesloten).

We startten bij de ochtend bij de Uga lift en gaan meteen door naar Hohes licht.

null

Daar de skiroute 18 gepakt richting Ragaz. Boven wachtte een mooi uitzicht. Er was bewolking, maar gelukkig vrij hoog:

null

Daar zowel de blauwe (15) als de rode variant (16) gedaan en het lag er heerlijk bij:
null

Daarna de 18 verder om bij de Sunegg uit te komen:

null

Aldaar lag skiroute 1 er fantastisch bij
null

Paar varianten daar gedaan om vervolgens richting de öberdamuls lift te gaan & ook de Furka:
null

Eigenlijk lagen al deze pistes er goed bij. Afgelopen jaar lag er meer sneeuw om de pistes heen, maar was de sneeuw al snel een stuk zachter. Met de lagere temperaturen nu, bleven de pistes lang goed.

We wilden weer terug via de Hasenbühel, echter was deze al een tijd in storing. Daarom via Wallisgarden en de blauwe dalafdaling 1 weer terug naar waar we de ochtend begonnen, de Uga.

1 afslag gepakt naar de Elsenkopf (rode 12) en weer terug naar de top! Daar ook meteen wat mij betreft het toppertje van de dag gepakt: Skiroute 5, wat lag deze er (waarschijnlijk ook deels door het stilstaan van de Hasenbühel) fantastisch bij!

Tijd vervolgens om te lunchen bij Alpenstern:

null

null

Na de lunch werd het tijd om via de rode 6 terug naar de parkeerplaats te gaan, want in de middag stond Faschina op de planning

null

Faschina beschikt over een prachtig stukje antiek om je boven te brengen:

null

null

Eenmaal boven pakten we een piste richting de Glatthorn. En wat mij zo verbaasde en ik ook niet direct opmaakte uit de pistekaart is hoeveel leuke varianten van pistes je daar naar beneden kan pakken. Bovendien zijn de pistes er speels met leuke hobbels en dus verschillende afslagen.

null

null

Rond een uur of 3 vond ik de sneeuw uiteindelijk wel te zwaar worden en gingen we weer het dal in:

null

@Jesper had er nog geen genoeg van en besloot nogmaals met de Staffelalpe omhoog te gaan en wat skiroutes te gaan proberen, wat mij dan weer een flinke uitdaging leek gezien dit beeld:
null

Er werd uiteindelijk toch nog wat poeder gevonden bovenop:

null

null

Maar dat laatste stukje… het hield niet over.

null

Hieronder de skiline van mij:

null

En dat was de wrap-up van dag 1, morgen Wärth/Lech op het programma!

Mooi verslag. Wil ik ook graag doen komend seizoen als short-ski, maar dan liever in december of januari.

*bericht bewerkt door Quick op 07 apr 2023 22:44

Mr. Slow

Poh droomafdalingen daar in Faschina

Gang is alles

@Tiny-M kom maar door met de update van vandaag☃️

LA NORMA😍☃️

Dag 2: Lech - Zürs am Arlberg (Ski Arlberg)


Vandaag stond het legendarische Ski Arlberg op de planning met de focus op Lech-Zürs. Voor mij zeer bekend gebied gezien de vele familie winter- en zomertripjes naar het dichtbij gelegen Warth. Voor deze dag kochten we een skipas uitbreiding van €26,- op onze 3Täler pas voor een dagje. Het beloofde een discutabele dag te worden: omhoog rijdend naar de Hochtannbergpas baanden we ons al door een zee van mist en sneeuwval. Het was hopen dat het zicht zou verbeteren naarmate de dag vorderde.

Geopende pistes
Enkel een paar varianten waren niet geopend waaronder bijvoorbeeld de Tannegg skiroute (216) en de directe piste onder de Steinmähder (233). In totaal 260/305 km geopend.

null

Begin van de dag: Saloberjet omstreeks 9 uur.
null

Van pistepaaltje naar pistepaaltje kwamen we uiteindelijk uit bij de Auenfeldjet. Gelukkig ken ik het gebied redelijk uit m’n hoofd, anders waren we er waarschijnlijk zo voorbij geskied.
null

In Lech was het zicht tot 2000 meter een stuk beter dan aan de kant van Schröcken.
null

De hier op het forum welbekende Strolz is goed vertegenwoordigd in het skigebied.
null

Tijd voor het fotomoment van de Kroonprinses, @Tiny-M
null

Dit stukje antiek ook maar weer eens bezocht: 2-CLF Schloßkopf. Schijnt dat deze nog wel eens vervangen zou kunnen worden in de nabije toekomst…
null

Doorgestoken naar de Kriegerhornbahn. Vanuit deze stoeltjesllift zagen de skiroutes er meer dan prima uit. Een van deze skiroutes, Südhang (202) was bovendien geopend, iets dat ik in al die jaren nog nooit had meegemaakt. Na de mooie afsluitende afdalingen in Faschina gisteren besloten we eenzelfde afdaling hier in Lech op te zoeken.
null
![]
Op de helling zelf troffen we precies het tegenovergestelde aan waar we op gehoopt hadden: ~5 cm verse sneeuw op knoeperd harde sneeuwhopen. Het was niet zo erg als de skiroute in Axamer Lizum van vorige week, maar het scheelde weinig.
null

null

Na een kleine tussenstop bij de Rud-Alpe om even op adem te komen van dit brute geweld, zijn we door gegaan naar de Rüfikopfbahnen. De wolken waren namelijk opgetrokken en de Langer Zug (skiroute 215) leek uit de wolken te liggen!
null

De piste er naartoe was niet geopend maar de skiroute was wel geopend (?)
Gelukkig konden we een winterwandelweg vinden die ongeveer bij de Schafalp sleeplift leek uit te komen.
null

Rüfikopfbahn
null

Zicht op het skigebied van Lech
null

Start Langer Zug. Met een maximale steilheid van 80% in het eerste deel is dit een van de steilste afdalingen in Ski Arlberg.
null

null

Laatste stukje van het steile gedeelte
null

Helaas is het laatste deel wel ontzettend vlak. Een klein touwliftje zou hier ideaal zijn.
null

Dan nogmaals de Rüfikopfbahn omhoog genomen om ditmaal richting Zürs te skiën. De timing was weer perfect, zodra wij de cabine instapten vertrokken we!
null

Zürs. Het plan was om bij Seekopf te gaan eten maar het zat hier om 13:30 nog steeds tot de nok vol. Dan maar de pistes in Zürs laten voor wat het is en het bij de Balmalp nog maar eens proberen. Flexenhäusl, gelegen aan de Zürser Täli was ook tof geweest, maar helaas weinig tijd en sub optimaal voor een snowboarder om daarna terug te geraken bij de lift.
null

Der Weiße Ring is met verse sneeuw totaal niet geschikt voor snowboarders. Madloch was hier geen uitzondering op door het steil omhoog lopende stukje na de eerste helling. Gelukkig was ik zelf op de ski’s … : D
null

Start van off piste afdaling Stierloch (denk ik) niet aan ons besteed in deze omstandigheden.
null

Prima Balmalp Pfand’l gescoord bij de -hoe kan het ook anders- de Balmalp. Wat eigenlijk inhield: een knödel, wat worstjes en nog wat vlees waarvan de naam te ingewikkeld was om te onthouden. Hierna doorgegaan naar de Steinmähder 8 persoonslift. Druk was het nergens echt, ook hier niet. Ja behalve in het Seekopf restaurant dan.
null

Hierna richting de Auenfeldjet gegaan om daarna de Sonnenjet te pakken om vervolgens terug te keren bij de wagen. Ik heb nog 1x de Saloberjet gedaan maar het zicht was dusdanig slecht dat dit een afdaling op de tast was.
null

Fazit
Sub-optimaal van snowboarders om Lech/Zürs te verkennen op een sneeuwdag. Het aantal keer dat het snowboard uit moest, waren niet op 2 handen te tellen. Verder genoeg uitdaging gevonden in de (al dan niet) geprepareerde skiroutes, weinig lui onderweg en de modernisering van de Madloch- en Zugerbergbahn worden erg gewaardeerd.
null

Vooruitblik
Morgen heb ik (als het goed is) een setje Rossignol Hero Master ski’s gereserveerd bij de plaatselijke skiverhuur. Eens kijken of ik er iets mee kan of dat ze me volledig het bos in sturen. Verder hoopt @Tiny-M morgen een paraglide vlucht vanaf het bergstation van de Diedamskopfbahn te maken als te condities goed zijn. Het zal mij allemaal benieuwen wat de dag van morgen ons gaat brengen.

*bericht bewerkt door Jesper op 08 apr 2023 23:11

Gang is alles

Mooi verslag. Wil ik ook graag doen komend seizoen als short-ski, maar dan liever in december of januari.

Quick op 07 apr 2023 22:44

Groot gelijk, een wit Bregenzerwald moet nog mooier zijn dan het nu al is : )

Gang is alles

Leuk verslag weer @Jesper en @Tiny-M
Morgen wordt een interessante dag voor beide, have fun🪂⛷️☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 08 apr 2023 23:20

LA NORMA😍☃️

En alweer dag 3 - Diedamskopf en Warth

Na de bewolkte dag van gisteren, was het vandaag tijd voor de zon. In de ochtend reden we richting Diedamskopf. In het dal bij de parkeerplaats is het lekker groen:

null

Eenmaal boven wacht een mooie witte wereld met heerlijk weer:

null

null

Als eerste de piste gedaan richting de Panoramabahn, die lagen er echt prima bij:

null

null

Uiteraard dan nog even een lekkere zwarte, ik variant 2 @Jesper variant 1, beiden lagen er ook top bij:

null

Daarna raakten we elkaar even kwijt (zelfs in zo’n klein gebiedje) en nam @Jesper nog even een afslag tussen de bomen:

null

Ondanks de stenen waren de ski’s nog heel gebleven.

Nog even genoten van het uitzicht bij de rode 9 en daarna de blauwe 13:

null

null

Daar de Breitenalpbahn gepakt en nogmaals naar beneden:

null

Als afsluiter nog even de zwarte 1 gepakt, die lag er nog steeds goed bij en daarna de gondel naar beneden.

null

null

Dan werd het tijd voor het thuisgebiedje van mr. Arlberg @Jesper , we gingen naar Warth! Opstappen bij de Saloberjet en ook daar was het een heerlijk weertje:

null

Eerst ook even de zonkant gepakt, met de ook de Sonnencruiser:

null

En de zwarte 262 naar de Sonnen-jet:

null

Dan tijd voor lunch bij de skihütte Hochalp. Rösti en Apfelstrudel:

null
null

Op naar de Jägeralp-express:

null
null

Alwaar @Jesper nog even een extra rondje skiroute heeft gepakt:

null

Tijd voor de rode 275/267 naar de Steffisalp-Express en vervolgens de legendarische 276 te doen:

null

null

null

Onderweg terug na de Karhornbaan uiteraard nog even de funslope gedaan:

null

Mijn benen waren nog moe van gisteren en ik besloot een eind aan het boarden te breien voor deze dag. Maar nog wel even op de ski’s te stappen, al had ik dat na 2 kleine afdalingen ook wel gezien. Bijzonder fenomeen dat je beneden bij Schröcken tegenkomt is hele groepen mensen in campingstoeltjes:

null

null

@Jesper pakte het nog even serieus aan met o.a. een aantal skiroutes:
null

null

null

Nog even de Skiline van vandaag van mij:

null

Oh en als je nou denkt wat is er met de Rossi’s en het paragliden gebeurd?
Rossi’s hadden bindingen erop zitten die niet geschikt zijn voor gripwalk. Helaas pindakaas!
Paragliden niet gedaan, doordat er op bepaalde momenten op de dag toch flinke wolkopbouw was. Liever safe, than sorry.

Morgen laatste ochtend in Mellau op het programma!

*bericht bewerkt door Tiny-M op 09 apr 2023 19:50

Heerlijke verslagen Tiny-M!

Leuk dat het goed ingeburgerd is dat zoveel mensen ineens verslagen schrijven, goed leesvoer:)

Had ik nou maar die alpine plaatjes onder m’n skischoenen laten zetten…

Gang is alles

Thanks @Amelm !

Laatste dag en vandaag is mijn verslag al vroeg. In de ochtend heb ik @Jesper gedumpt bij Mellau en zelf ben ik doorgereden naar Bezau.

In Bezau pakte ik de Seilbahn omhoog:

null

null

Boven wachtte een kleine wandeling:

null

Om uiteindelijk op de top uit te komen. Het skigebied van Andelsbuch is al dicht, maar wel prachtig uitzicht op de Bodensee:

null

De andere kant op ligt de startplek mooi geprepareerd en ga ik vliegen:

null

Uiteindelijk na een rustig glijvluchtje weer veilig geland op het veld waar er meer landen:

null

null

En dan uiteraard ook even de stats, al zijn die met zo’n glijvluchtje verre van indrukwekkend:

null

null

Nu weer even het terrasmeisje uithangen en wachten tot @Jesper terug komt. Verslag boarden in Mellau zal snel volgen door hem.

Snel volgen, als ongeveer 12 uur later : )


Dag 4: Mellau / Damüls


Nadat Mirna mij had gedropt bij de Mellaubahn, dacht ik slim te zijn en mijn ski’s voor de ochtend even weg te brengen bij de lokale skishop om een kras op te vullen maar nee, men repareerde alleen overnacht. Jammer weer… Dus nog €6,50 kwijt aan een skilocker want mijn compagnon was natuurlijk ondertussen allang verder gereden met de auto. Het was namelijk snowboarddag voor mij, en wel op mijn eigen Salomon Sabotage uit 2016.

Geopend Heel opmerkelijk, maar er was meer geopend dan aangegeven in het interactieve pistenplan. Piste 33 (zwart) en het bovenste deel van piste 29 (rood) waren allebei geopend. Dat maakte het Mellau gedeelte toch wat interessanter dan vooraf gedacht. Voor de rest zo goed als alle pistes open.
Dalafdaling (allang) dicht.

Drukte Nergens langer dan 2 stoeltjes hoeven wachten met uitzondering op Uga Express, hier 2 minuten. Op de pistes altijd ruimte. Enige echt drukke lift was de inmiddels weer geopende Hasenbühel. Deze heb ik vermeden met DSB Walisgaden & Uga Express.

Condities Eerste afdalingen hard - betonhard, daarna overwegend zacht tot hard afhankelijk van de expositie. Sneeuwhopen ben ik enkel tegen gekomen op de rode 25.

Gipfelbahn & 8er SB Roßstelle

null

Plan de campagne: alle geopende pistes rondom de Wildgunten doen, dan alle pistes rondom de Elsenkopf en daarna kijken of er nog tijd is om iets bij Damüls te doen alvorens 12:30 weer beneden in Mellau te zijn
null

Eerste echte afdaling van vandaag: de zwarte 33. Aangename verrassing dat deze open was! Echt een mooie piste, wel betonhard zo vroeg in de morgen. De ribbels waren goed te voelen mijn all mountain/freestyle board.
null

Suttis, die blijkbaar kappen heeft gekregen sinds mijn vorige bezoek in 2016.
null

Freeride terrein voor de echte waaghalzen.
null

Daarna de pistes bij de Hohe Wacht 2x gedaan en toen doorgestoken naar Sunnegg. Op naar de toch wel meest uitdagende piste/skrioute van het gebied: geprepareerde skiroute 2.
null

Piste was in goede staat maar merkte bij elke bocht dat er veel sneeuw opvloog. Hier had je niet willen zijn na het middaguur.
null

Sunnegg 2x gedaan en toen mijn lift terug naar Mellau gespot: de DSB Walisgaden. Liever een wat tragere lift dan aanschuiven bij de Hasenbühel. De piste hieronder was niet sterk bezocht, ribbels waren overal nog aanwezig.
null

Bovenaan 6er Hohe Wacht. Vrij grote ski club was hier onderweg van allerlei leeftijden. Niveau lag verbijsterend hoog!
null

Gipfelbahn in het bereik van de tunnel
null

Nog een keertje omhoog gegaan om de zwarte variant te proberen. Verschilde niet bijzonder veel van de rode.
null

Toen nog teruggekeerd naar Suttis, in de hoop dat de zwarte ietsje zachter was geworden en jawel! Hij lag er nòg beter bij.
null

Direct onder/naast de lift loopt normaal de 32.
null

Toen was het alweer bijna 12:30 dus was het tijd voor de eenzame gondelrit naar beneden.
null

Goed gevulde parkeerplaats. Fijn voor de uitbaters!
null

Daar trof ik Mirna die al van de zon en de heerlijke temperaturen aan het genieten was. Heb haar voorbeeld maar gevolgd.
null

Overigens: op het terras liep er nog een bediende langs die vroeg of ik de Anwärter skileraar was. Op mijn bevestigende, doch deels ontkennende antwoord (ik heb 6 jaar geleden Anwärter gehaald) vroeg ze of ik dan nu de Landes had gedaan. Blijkbaar zie ik er nog steeds een beetje uit als een skileraar.

Al met al een mooie ochtend waarin ik nog een aantal mooie pistes en liften met het snowboard heb mogen bedwingen. Dankbaar! Beste piste: 33.

null

Dan nog in het kader: Welke lift is dit?

null

null

Vervolgens spullen ingepakt en richting NL gekard. Dit ging niet zonder slag of stoot: 9 uur en 10 minuten gedaan over 800 km. Geen recordtijden, maar toch best prima voor een Paasmaandag.

Al met al veel schik gehad, mooie afdalingen gemaakt en het belangrijkste: ontzettend genoten. Dank @Tiny-M voor dit avontuur en graag tot een volgende keer.

Gang is alles

Mooi dagje heb je er nog van gemaakt! Toch jammer dat op 2 plaatsen tegelijk zijn, zo moeilijk gaat…

Tot slot nog wat vergelijkingsbeelden, 4 april 2016 tegenover 6 / 10 april 2023
2016 Damüls

null

2023 Damüls
null

2016 Sunnegg
null

2023 Sunnegg
null

2016 Suttis
null

2023 Suttis
null

Vrijwel identiek qua condities

Gang is alles

Hebben de Rossi’s nog steeds die wtr-compatible binding? (Naast alpine). Ik dacht dat ze daar inmiddels wel vanaf waren eigenlijk.

Edwin van Riel

@evr66 het waren deze bindingen volgens mij

null

Maar heb nog even contact gehad met Silvretta Sports in Ischgl, zij hebben wel de Rossignol Hero Master LT met gripwalk… misschien lukt t nog om daar een dagje heen te gaan

*bericht bewerkt door Jesper op 11 apr 2023 10:47

Gang is alles

Ok, heb nog een setje Rossi st ti hier van een paar jaar oud, wtr bindingen die je kunt omzetten naar alpine. Die van jouw foto zijn weer andere. Leven de standaardisering 😂. Succes er mee!

Maar ik dacht eigenlijk dat iedereen wel zo’n beetje de wtr vaarwel gezegd had. Blijkbaar niet dus.

Edwin van Riel

Dag 2: Lech - Zürs am Arlberg (Ski Arlberg)
_____________________…

null

Doorgestoken naar de Kriegerhornbahn. Vanuit deze stoeltjesllift zagen de skiroutes er meer dan prima uit. Een van deze skiroutes, Südhang (202) was bovendien geopend, iets dat ik in al die jaren nog nooit had meegemaakt. Na de mooie afsluitende afdalingen in Faschina gisteren besloten we eenzelfde afdaling hier in Lech op te zoeken.
null
![]
Op de helling zelf troffen we precies het tegenovergestelde aan waar we op gehoopt hadden: ~5 cm verse sneeuw op knoeperd harde sneeuwhopen. Het was niet zo erg als de skiroute in Axamer Lizum van vorige week, maar het scheelde weinig.
null

null

Jesper op 08 apr 2023 23:05

Vandaag ligt ie er een stuk beter bij @tiny-m https://instagram.com/stories/powderhuntr/323894581622860149…

Gang is alles

Ja kijk, dat hadden we moeten hebben!

Plaats een reactie