sneeuw 11-02-2011 t/m 15-02-2011 ? Iemand . . .

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wij hebben nu al een maand geleden een huisje gereserveerd. Nabij winterberg/willingen.
Nu zie ik dat precies dat weekend plus dagen er voor het weer er harstikke slecht uitziet, geen vries meer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Is er nog een kans dat het nog veranderd of er nog sneeuw blijft liggen?
En in welk dorpje heb je het meeste sneeuwkans ?

Wel zuur zeg, gaan we is een weekendje is er precies dan deze slechte voorspelling.

Iemand tips of hints of advies heeft graag . .

Mijn advies is om niet langer dan een week van te voren een onderkomen te boeken/reserveren, omdat er geen sneeuwzekerheid is in Sauerland. Dit is tevens een tip en een hint voor de volgende keer.

En het is nog meer dan 1 week verder, dus voor het zelfde geld verandert alles weer.

Ik had nu al moeite met boeken ivm alles vol zat.
Dacht dat ik juist vroeg moest zijn en gewoon duimen, duim nu veel maar weer volgens verwachting word er alleen maar slechter op. Bij ons op het nieuws zeggen ze ook al dat het klaar is met de kou.

Hoop toch echt dat het nog wat word, iedereen heeft net alle ski-gear aangeschaft.

Inderdaad pas een week van te voren boeken in het Sauerland. Winterberg en Willingen zijn altijd al vol geboekt, maar de dorpjes eromheen zeker nog niet.

Winterberg is dankzij sneeuwkannonen en schaduw behoorlijk sneeuwzeker, maar leuk skiën is het met regen en dooi weer zeker niet.

ik ga hier ook heen, de een zegt wel sneeuw de ander zegt geen en moet niet gaan, wat is het nou ?

Ik zou gewoon gaan, zal wel mee vallen denk ik.
Wat vind de rest ?

Uit de nieuwsbrief wintersport arena Sauerland: Bis Freitag noch zieht in den Hochlagen leichter Nachtfrost auf. Niederschläge fallen in den Hochlagen teils als Schnee. Der Samstag und der Sonntag werden milder, dafür aber überwiegend trocken. Ebenso zeigt sich der Wochenanfang.
Ik zou gewoon lekker gaan.

mama on a mission in the snow

Oja, uit dezelfde nieuwsbrief, trek je plan: Zwischen 50 Zentimeter und zum Teil über einem Meter weist die Messlatte die Schneehöhen auf den beschneiten Pisten aus. Hüfthoch liegt also der Schnee und bildet eine komprimierte, gut präparierte Schicht, die locker ein paar Plusgraden trotzt. Wochenlang überstehen die Hänge auf diese Weise milde Witterung. So melden die alpinen Skigebiete für das Wochenende gute Schneeverhältnisse auf den beschneiten Pisten. In den Loipenskigebieten sollen oberhalb von 600 Meter Höhenlage noch gute Bedingungen herrschen.

mama on a mission in the snow

De laatste weerkaarten die binnenrollen laten vanaf dinsdag / woensdag de winter weer terugkeren in het Sauerland, óók in Nederland. Overwegend droog en wellicht zonnig! Komend weekend is de neerslagverwachting erg onzeker, Meteomedia verwacht in Winterberg ca. 20mm regen, andere berekeningen houden het op 2 tot 5 mm. Wij hopen uiteraard op het laatste. Het overgrote deel van de pistes doorstaat dit zonder enige moeite.

Witerbergen/willingen over het algemeen in die perioden weinig tot geen sneeuw

winterberg/willingen weinig sneeuw in die periode ?
Ligt toch altijd juist sneeuw in februari of denk ik dat nou verkeerd ?
Waar baseer je dat op klaus ?

@Wouter:
In Winterberg en Willingen kan in februari heel goed helemaal geen sneeuw liggen. Er zijn diverse jaren dat je tijdens de krokusvakantie zelfs helemaal géén sneeuw ziet. Alleen maar groen/bruine pistes.

Wij zijn ook van plan om 11/02 naar Winterberg te gaan, lees net dat in het dal helemaal geen sneeuw ligt. We moeten het nog maar even aanzien, kan nog alle kanten op!

Beste Frans,
Winterberg is van 20 december tot en met 10 maart ca. 95% sneeuwzeker. De kans op natuursneeuw is ruim 70%. 2 jaar geleden duurde het skiseizoen van medio november doorlopend tot begin april, vorig jaar zonder onderbreking van 17 december tot eind maart en dit jaar ook zonder onderbreking sinds 26 november.

Helemaal eens met Harry, de afgelopen winters zijn hardstikke goed geweest voor Sauerland.

mama on a mission in the snow

Frans zegt toch ook niet dat het de laatste jaren slecht is geweest?

Winterberg verloor zijn naam als “sneeuwzeker” door een serie extreem sneeuwarme jaren tussen 1989 en 1993. Sindsdien zijn er nog maar 3 sneeuwarme winters geweest, maar altijd met minimaal zo’n 55 skidagen, gemiddeld ruim 80, de laatste 3 jaar zelfs 100 door een iets afkoelend klimaat en minder zuidwesten winden.
De situatie sinds 2000 is klimatologisch te vergelijken met de periode 1950 - 1970, waarvan ik de statistieken qua aantal bedrijfsdagen op natuursneeuw heb en die vergelijk met het aantal bedrijfdagen van pistes die geen kunstsneeuw hebben nu.

In februari 1823 lag er ook geen sneeuw!

In februari 1282 ook niet.

In 1282 lag er wél sneeuw!

Erg grappig, maar aan zulk soort antwoorden heb ik uiteraard niet zo veel, op de webcams begint het al erg groen te worden ! :S :S :S

@ Daan, Kan me voorstellen dat je op dit gelueter niet zit te wachten maar sneeuw of geen sneeuw is toch echt een kwestie van geluk…Er zijn sneeuwkanonnen genoeg dus skieen zal je altijd wel kunnen maar zover van te voren boeken in het Sauerland blijft een risico. De koude zou weer terug komen dus blijven duimen. En er zijn nog genoeg accomodatie’s waar wel plaats is alleen niet vlak bij de piste. Als je echt alles hebt aangeschaft voor een weekje had je misschien iets moeten boeken wat veel sneewzekerder is alleen dat is ook relatief ik heb een kennis in Zwitserland en die heeft 3 dagen sneeuw gehad terwijl het hier in NL 5 weken heeft gelegen… de wonderen zijn de wereld nog niet uit!! Veel plezier.

Ik denk dat het voor eventjes over is in Winterberg. De sneeuw kan altijd terugkomen, maar dooi tot en met 14 februari met maximum temperaturen tot 7 graden maandag a.s. gaat heel veel van de pistes vragen en van de waterdichtheid van je kleding… En 1 ding is zeker, Winterberg is niet sneeuwzeker. Daarvoor heb je een gemiddelde nachttemperatuur van 3 graden vorst of meer nodig en het liefst overdag ook rond of onder nul. Alleen januari voldoet aan de nachttemperatuur. Overdag is het hele jaar gemiddeld boven nul.
Advies: nooit langer dan een week vantevoren boeken als je wilt skien/snowboarden.

@Harry:
De winters kunnen wel goed zijn geweest, maar dit betekend nog niet dat elke krokusvakantie ook zo top is geweest.

Een voorbeeld: In 1998 ben ik in de hele krokusvakantie in Winterberg geweest en er lag geen 1 millimeter sneeuw. Pas toen we weer naar huis gingen sneeuwde het een heel klein beetje, maar dit had na wat later bleek ook niet meer gebracht dan 5 cm. Voor de rest was de vakantie behoorlijk bewolkt, mistig met op de maandag wat zon. Skiën was uiteraard helemaal niet mogelijk, want de pistes lagen er net zo sneeuwvrij bij als in de zomer: Niks dus!

Nu zijn er in de huidige tijd weliswaar sneeuwkanonnen die hun werk goed kunnen doen, maar het is en blijft nog geen wondermiddel. Daarbij is de sneeuwkwaliteit ook lang niet hetzelfde.

Winterberg is dus zeker niét sneeuwzeker en veel Sauerlanders zullen dat beamen. Voor échte 100% sneeuwzekerheid moet je naar Scandinavië of de hoger gelegen gedeelten van de Alpen. Daarbij is zelfs de Harz nog altijd een stuk sneeuwzekerder dan het Sauerland.

Conclusie: Wil je een leuke (mid)week skiën in de krokusvakantie? Reserveer niks in het Sauerland, maar ga lekker de Alpen opzoeken!

Kan er mij iemand zeggen of er (indien er de komende dagen geen sneeuw meer valt en de sneeuwkanonnen hun werk niet kunnen doen wegens te zacht weer) komend weekend nog zal kunnen geskied worden ?
De opgegeven sneeuwhoogtes variëren op verschillende websites enorm (van 15 tot 90cm)
En voor de kenners…wat valt er in de omgeving te doen als er geen ski-pret is (met onze 2 kids van 8 en 11)

Ik begin nu ook te twijfelen inderdaad, ik ga dus aankomend weekend, en op de webcams begint het al aardig groen te worden. Is er nog ski-kans dit weekend ? Hoeveel kansschatten jullie ?

De eerder verwachte terugkeer van de winter lijkt inderdaad uit te blijven, maar de wind gaat liggen en in de nachten kan het licht vriezen (niet genoeg voor sneeuwkanonnen). Het grootste deel van de pistes zal ook volgend weekend open zijn, morgen alle, behalve op de Kahler Asten en de oefenweide Herrloh. De windkracht 10 en zeer hoge temperatuur heeft de sneeuwlaag inderdaad flink aangevreten, maar we houden het nog wel een tijdje vol!

Ben ik mooi klaar mee dan, is er nog kans dat het voor het weekend nog goed gaat sneeuwen en de temperatuur erg gaat dalen ?
Of is dat nagenoeg compleet uitgesloten ?
Zoja cancel ik de reis ben ik bang voor. Alleen dikke blubber word ik ook niet vrolijk van.
Iedergeval allemaal bedankt voor de reacties.
Hopenlijk gaan jullie ergens anders heen als sauerland

@Daan:
Als ik jou was zou ik de reservering annuleren. Mocht er ineens toch weer sneeuw genoeg liggen, dan ga je gewoon ergens in een plaatsje verderop overnachten, bijv. in Altastenberg of Neuastenberg. Is ook gezellig en Winterberg is slechts enkele kilometers verwijderd.

Ik ben benieuwd wanneer ‘het weer’ weer beter gaat worden voor skiën. Ik zou ook graag nog weer een dagje gaan, maar het zit er voorlopig niet in. Ook de Harz is op dit moment helaas niks bijzonders, behalve dan de Brocken.

shit shit shit shit shit shit, zit me hier al 2 maand op te verheugen

Dus skieen word waarschijnlijk niks ?

Plaats een reactie