Skiliftkarussell Winterberg 4 februari 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Voor vandaag stond er weer een dagje Winterberg gepland. Nadat we ons 9 december (https://www.wintersport.nl/forum/topic/134220) goed vermaakt hadden met 60x de Poppenberglift was het nu tijd om heel het gebied van Winterberg te verkennen.

Prijs skipas:
Dagpas = € 30,-

Weer/Temperatuur:
's Ochtends in het hele gebied dichte mist. Later in de middag brak de zon door maar ging het ook wat harder waaien.
De temperatuur lag de hele dag rond de 0°C tot 2°C

Sneeuwcondities:
De sneeuwcondities waren vaak goed, maar er zaten ook verschillende pistes die dringend nieuwe sneeuw nodig hebben, o.a. de Kappe. Toch viel het reuze mee met het aantal stenen op de piste. Met een beetje opletten kun je ze ontwijken op de stukken waar er wat meer liggen. Ik heb gelukkig geen beschadigingen aan mijn ski’s.

Wachttijden:
De hele dag maximaal 1 à 2 minuutjes wachten. Meestal kon je meteen de lift in. Vooral bij de Sürenberg, Kleine Büre en de Kappe was het erg rustig onderaan de lift. Daar waren er geen wachttijden.

Beste piste:
Flutlichthang bij de Quick Jet

Slechtste piste:
Waldabfahrt Poppenberg

+/-:

  • Moderne, snelle liften
  • Rustig! Bijna geen wachttijden bij de liften
  • Opklaringen in de middag
  • Kale plekken op sommige pistes

Skiline:

null

GPS:

null

gemiddelde snelheid incl. liften: 15 km/h
maximale snelheid: 74 km/h
Hoogste punt: 800 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 6667m
Aantal liftfahrten: 72

Foto’s zijn gemaakt met m’n Nikon Coolpix S3100, ik had vandaag geen zin om mijn Canon mee te nemen :)

We hadden de auto geparkeerd bij de Nordhang (P5) om daarna meteen richting de Kappe te gaan:

null

^Förderband Käppchen

null

^Onder aan de nieuwe 6-CLD Slalomhang, geen wachtrij :) Ook op de piste was er bijna niets te doen!

null

^Het onderste gedeelte van de Slalomhang

null

^De Waldabfahrt zag er niet goed uit

null

null

null

^Terugblik naar het talstation

null

^super! :)

null

^Slalomhang, zeker vanuit onder gezien rechts was hij nog goed te doen.

null

^Iets meer naar boven trok het echt helemaal dicht

null

^Net onder de lift waren er wat meer kale plekken

null

^Het bovenste gedeelte

null

^Bergstation

null

^Bergstation

null

Na een paar keer de Kappe te hebben gedaan gingen we verder richting de Quick-Jet.

null

^Käppchenlift

null

^Schneewittchenhanglift

null

^Skibrug van de Schneewittchenhang
null

null

^Schneewittchenhaus

null

null

null

^Terugblik
null

null

^Quick-Jet, super lift, super piste!

null

^Quick’s Hütte vanuit de Quick-Jet met daarachter de Astenstraße sleeplift en de rodellift.

null

^St. Georg Schanze met lift en piste vanuit de Quick-Jet

null

^Quick-Jet

null

^Poppenberg met daarachter de Sürenberglift en het Landal Park

null

null

null

^Landallift, voor het eerst van de dag kwam de zon een beetje tevoorschijn.

null

^Een leuk maar helaas erg kort liftje

null

^De zon! :)

null

^Net voor het bergstation

null

^Bergstation 8-CLD Sürenberg vanuit de Landallift

null

^Büre-Herrloh en de St. Georg Schanze lift met de skispringschansen

null

null

^Sürenberg

null

^Totaal niet nodig, zo’n 8-CLD, maar toch leuk dat hij er staat! :)

null

null

null

^Achterin is de Büre Bremberg X-press te zien

null

^langzaamaan begon de zon echt door te breken en was er steeds meer blauwe lucht te zien.

null

null

^Sürenbergafdaling vanaf de Landallift. Op 9 december waren ze hier het linker gedeelte aan het kappen omdat er door een storm paar dagen daarvoor wat bomen om waren gevallen.

null

null

^Bergstation Sürenberg

null

^Zicht op de Bremberg

null

^De Büre Bremberg X-press

null

^Große Büre

null

^4-CLF Kleine Büre

null

^BBX

null

^ :(
null

null

null

^Bremberg

null

null

null

^Terug bij de Kleine Büre, een super piste vandaag!

null

^BBX

null

^BBX vanuit de Kleine Büre

null

^Lekker in het zonnetje :)
null

null

^Bergstation Kleine Büre (Poppenberg)

null

^Poppenberglift

Een sprong naar het bergstation van de 2-CLF St. Georg Schanze:

null

null

^Achterin de Poppenberg met de Quick-Jet (Flutlichthang)

null

^Oefenweide Herrloh

null

^Kappe Zoom

null

^Zicht op de Bremberg vanuit de Sürenberg, hier was er nog genoeg natuursneeuw om te kunnen skiën.

null

^Hier niet…op de waldabfahft bij de Kleine Büre

null

^Sürenberg met het Landal Park vanaf de Poppenberg

null

^Dit keer geen 60x Poppenberg ;)
null

^Poppenberg stoeltjeslift en sleeplift

Helaas heb ik tijdens de echte opklaringen geen foto’s gemaakt, het was gewoon te fijn skiën bij de Quick-Jet dat ik er helemaal geen tijd voor had :)

Als laatste nog een paar foto’s boven aan de Bremberg:

null

^6-CLD Schneewittchenhang

null

^6-CLD Brembergkopf
null

Conclusie:
Ik heb me heel goed vermaakt vandaag. Het is geweldig dat er zo’n skigebied op slechts 3 uur rijden van huis is. Ze zullen mij zeker nog vaker in Winterberg zien! :)
Ook al waren sommige pistes wat slechter, er bleven nog genoeg pistes over die goed waren. Hopelijk valt er binnenkort nog verse sneeuw, want dat is wel echt nodig.

Nu wordt het voor mij weer snel inpakken, want vrijdag vertrek ik, voor het eerst in mijn leven, naar de Franse Alpen! 8 dagen skiën in Le Grand Massif :)

Mooi verslag, ziet er wel redelijk uit daar! Het was iig witter dan in Skijuwel :D

Gang is alles

Hè bah, jammer van die mist op het begin!:( Die Waldabfahrt op de Kappe lijkt op het einde nu wel een modderpoel:p
Die foto van de weg vanuit de Schneewittchenbahn is echt geweldig!!!
Je bent nog maar net thuis, en je gaat alweer bijna weg… Wat een héérlijk gevoel moet dat zijn…
Bedankt voor je verslag!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Super stukje. Mooie foto’s

Leuke review, altijd fijn een reel beeld te hebben van de situatie. Maar heb toch nog wel een vraag… waar heb je je maximum snelheid van 74 kmph gehaald in Winterberg? Of had je je GPS nog aan toen je in de auto zat ;) ;)

Bedankt!
@Jesper: Inderdaad een stuk witter dan die eerste dag in Skijuwel ja ;)
@Markv: Ik denk op de Flutlichthang, met recht naar beneden kun je daar nog behoorlijk snel gaan :)

Bedankt voor je verslag @HenriS !

^Quick-Jet, super lift, super piste!

HenriS op 5 feb. 2014 15:52

Natúúrlijk het beste wat het Sauerland te bieden heeft! :D ;)

waar heb je je maximum snelheid van 74 kmph gehaald in Winterberg?

Markv op 5 feb. 2014 23:54

Bij goede sneeuw kan je op de Slalomhang zelfs boven de 100 km/u komen. Ook de Flutlichthang, Kappe-Waldabfahrt en Große Büre zijn snelle pistes. Nu zijn de condities uiteraard niet zo goed om zo hard te gaan, maar 74 km/u op de Flutlichthang of Slalomhang is denk ik niet onrealistisch.

Ik ga vanavond voor een weekend die kant op voor t weekend…

Misschien morgen skien, is niet noodzakelijk… Heb een hekel aan slechte pistes. Ben erg benieuwd naar de situatie ter plekke morgen!

Thanks voor het verslag! Wij gaan dit weekend, hopen dat er nog wat sneeuw bij valt

fijn, nu heb ik een beetje een indruk wat ons te wachten staat als beginnende boarders. Zijn de blauwe pistes redelijk te doen met iemand die alleen indoor op de mat heeft geboard? (5 uren)

Ja dat moet helemaal goedkomen! De blauwe pistes zijn helemaal niet steil dus prima om mee te beginnen!

tnx voor je antword HenriS. enige waar ik echt tegenop zie is de stoeltjes lift hahaha en dan bedoel ik het in en uitstappen.

Mooi verslag @HenriS !

Certified ski-boy, glijbewijs

Iemand een Idee , ben op zoek naar het dichtstbijzijnde skigebied bij Winterberg en willigen dat toch voor dit weekend sneeuwzeker is …weet niet of het winterberg skiweer is ….
groeten Tom

Plaats een reactie