Niks eten is oprotten hier!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Geachte topic-starter, hoe haal je het in je domme hoofd om je eigen consumpties in een restaurant of op het terras van een horeca gelegenheid te gaan opeten? Dat mag in eigen land nergens, dus waarom wel in Oostenrijk? En het is ronduit onbeleefd, maar op vakantie hoeven we ons natuurlijk niet aan de regels te houden.

De uitbater moet een fikse huur betalen voor zijn gelegenheid inclusief het terras, daar mag je best rekening meehouden.

En dan krijg je een opmerking van de eigenaar, dan kom je hier klagen alsof je slachtoffer bent. Had hij je soms met koninklijke hoogheid moeten aanspreken? Jij bent de aso, niet degene die je op je aso-gedrag aanspreekt. En mijn ervaring is dat de uitbater het meestal eerst netjes brengt, maar dat de overtreder zich op zijn zeer lange tenen getrapt voelt en als eerste een grote bek opzet.

Ik zag het vorige week in Saas-Fee, mensen hadden hun eigen waren meegenomen in het restaurant en niets gekocht, de eigenaar zegt er zeer netjes iets van, en de "slachtoffers" zaten het met veel stemverhef en verontwaardiging eerst nog keihard te ontkennen. Het valt me gewoon op, het zijn nooit bescheiden mensen die zoiets doen, maar assertieve grofgebekte lieden.

En dan een forum komen klagen met vermelding van de locatie, denkende dat je groot onrecht is aangedaan en hopende dat we het gebied voortaan gaan vermijden?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@ de topic starter. Realiseer je ook hoe de logitiek van zo’n berghut in elkaar zit: alles moet per gondel worden aangevoerd! En die gondels zijn van een andere commerciële uitbater die daar ook geld voor vraagt. Je topic heeft ook een verkeerde titel: “Niks meegebracht eten in mijn berghut, doe dat maar ergens anders!” En dat geldt zo ongeveer voor ALLE horecagelegenheden op deze planeet. Maar wat wilde je nou eigenlijk bereiken met je verhaaltje?

Ik eet al jaren m’n hamburgertje van een bekende keten in een Michelin restaurant en laat ik het niet merken dat de eigenaar er van durft te zeggen want dan beklaag ik me onmiddellijk op het een of andere forum.

Hou toch op man met dat gezeur, ga gewoon lekker in de sneeuw zitten.

Hebben jullie het verhaal van de topicstarter wel goed gelezen? Hij had al voor 25 euro aan drank gehaald in die toko, het enige wat ze niet gekocht hadden was een croissantje, dat mag toch wel door de vingers gezien worden?

Kijk, als men een hele lunch uit hun tas tevoorschijn tovert mogen ze best weggestuurd worden, maar een enkel croissantje tegenover de 25 euro aan drank die je net gehaald hebt…

Ik heb mezelf er ook op betrapt dat ik weleens een eigen broodje eet op een terras met eigen drank, ik wist eerlijk gezegd niet dat men daar moeilijk over kon doen (ik heb er nog geen gezeur mee gehad, maar ik zal er nu wel op letten). Waarschijnlijk ken ik alle ‘regels’ nog niet zo goed aangezien ik pas 3 keer op wintersport ben geweest.

Ik eet mijn broodjes gewoon netjes ergens anders op. Ik begrijp heel goed dat ze het niet fijn vinden als je je eigen eten op hun terras gaat op zitten eten. En dan maakt het toch niet echt uit of je wel iets anders hebt besteld? Het gaat er om dat je op hun terrein iets eet wat je daar niet hebt besteld.

@Gast548 Volgens mij is dat niet een ongeschreven regel die puur voor wintersport geldt. Het is gewoon niet echt netjes.

Waarom is één croissant zo anders dan tien broodjes? Waar moet een restauranteigenaar dan de grens trekken? Moet hij dan elke situatie apart bekijken om te zien of iemand te ver gaat? Een kind van tien met één broodje mag wel, maar twee jonge kinderen niet? Of wel, maar één broodje en niet twee? Het lijkt me dan handiger om alle zelf meegenomen broodjes te verbieden.

Serfaus

@Gast548: dat lees ik nergens in de openingspost, loop je dat nu zelf te verzinnen?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

De restaurants eigenaar begrijp ik wel dat hij dit verbied.
De ober begrijp ik alleen niet, als hij het normaal uitlegt dat het verboden is om eigen eten / drinken te nuttigen dan zou er waarschijnlijk meer begrip zijn. En zou het croissantje waarschijnlijk wel op de piste opgegeten worden in plaats van in dat restaurant.
Iets meer respect van beide personen naar elkaar zou in deze erg helpen.

@Constant

@Gast548: dat lees ik nergens in de openingspost, loop je dat nu zelf te verzinnen?

Constant op 11 feb. 2013 11:06

1* Ben geen NL of Duitser maar Belg ;-)
2* Was om 10.30u.
3* 1 croissant gaat niemand voelen in de portefeuille als je weet dat we voor 25€ drank op tafel hadden staan.

Het kan idd dat de man geirriteerd was, maar op deze manier verlies je klanten. De volledige 2 banken naast ons hebben de menukaart terug gegeven en zijn vertrokken. De 5 volgende dagen zijn we een station naar beneden gegaan en hebben daar per menu getafeld, omdat ik de man z’n gezicht niet meer wou zien. Ik vind zeker dat je niet met een hele picknickmand moet komen, maar een kind dat iets klein aan het eten is…

Gast872 op 10 feb. 2013 15:46

Ja, nu zie ik het, topic starter is onder twee namen ingelogd en dat maakt het niet makkelijker.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@ Constant u bent me wel een temperamentvol karaktertje…

Voor alle duidelijkheid:

  • Waar we zaten was buiten, op een houten gammel krukje. Niet in de zaak zelf, maar op het terras.

  • Het is me niet te doen om de zaak in slecht daglicht te stellen, maar heb denk ik wel het recht om de naam te vermelden als de mentaliteit er zo is. Ik kan me niet ontdoen van de gedachte dat dit éénmalig is in deze zaak. De DJ gebruikt zelfs de installatie om mensen aan te spreken (hey fraulein, no drink no stay, hey blondie another drink???)…

  • Als dit gedrag asociaal is (een kind van 5 jaar dat een koek eet, terwijl de Fanta die voor zijn neus staat betaald is), dan weet ik het niet meer.

  • Wetende dat we de dag voordien er op de middag ruim gegeten hadden en we nog mensen met enkel drank zagen zitten, dacht ik dat men hier geen probleem in ging maken. Zelfs de papieren verpakkingszak heb ik meegenomen.

De nodige commentaar van bepaalde personen laat ik over mij waaien, daar ze toch niet bijdragen tot een zinnig gesprek.

@Serfausfissladis: Mijn mening over de vriendelijkheid van Oostenrijkers is niet bijgesteld, buiten deze enkeling heb ik enkel maar een vriendelijk woord voor hen over. Zo ook onze gastheer en zijn gezin in Fusch. Zij dineerden samen met de klanten.

Bedankt voor de reacties, mag voor mij afgesloten worden.

Wij zitten meestal de hele week bij het zelfde tentje te eten, apres skiën etc.
En soms komt het wel is voor dat 1 vd kids dan een eigen broodje pindakaas eet oid.
Maar er wordt ook gewoon eten en drank besteld daar door ons. En word nooit moeilijk over gedaan.
En doen ze dat wel, is dat jammer voor ons, maar hun goed recht.

@RV2980 met enige verbazing heb ik dit topic gevolgd en was van plan niet mee te doen maar nav je laatste post wil ik toch even iets kwijt.
-Of het een gammel krukje was of de meest mooie bank maakt niks uit, je was op een terras van een commerciële eetgelegenheid, op gammele krukjes is het wel normaal maar op een mooie bank niet?

-Als het je niet te doen was om de zaak in een kwaad daglicht te stellen waarom plaats je dan de link naar dat restaurant op je openingspost? Verder al zouden ze de hele dag roepen naar gasten, dan is dat hun goed recht, of dit gastvrij over komt is natuurlijk een tweede.

-Leeftijd en wat je eet maakt volgens mij niks uit, het is zeer moeilijk grenzen aan te brengen.

-Dat je eerder daar wel gegeten hebt maakt ook geen verschil, als je 10 keer hebt betaald voor een treinkaartje geeft dat geen recht om de 11e keer zwart te rijden? Je kijkt naar mijn mening ook teveel naar wat anderen doen, je bent toch verantwoordelijk voor je eigen gedrag?

-Dat je aan geeft dat je zelf de zak hebt meegenomen vind ik zeer bijzonder, wat had je anders verwacht, dat ze jouw rommel ook nog gingen opruimen en af voeren?

Tot slot vind ik het ook vreemd dat zodra er mensen zij die jouw mening niet delen je het geen zinnig gesprek vind en je wanneer er teveel afwijkende meningen gepost worden je de topic af wilt sluiten.

Blijft natuurlijk staan dat wanneer je als ondernemer goed wilt blijven draaien jezelf en je personeel netjes tegenover gasten moeten blijven maar eigen etenswaar op eten bij een restaurant of terras vind ik niet kunnen.

Easyrider +1

Serfaus

Hoewel de reactie van de ober/uitbater beter had gekund, is deze wel begrijpelijk.
Los van het feit of dit wel of niet expliciet is aangegeven, getuigt het niet bepaald van inzicht in “Hoe heurt het” om “meegebrachte etenswaren” op een commercieel terras te gaan nuttigen.
Net zo min dat het (tenzij expliciet overeengekomen) “not done” is om 's morgens in het hotel extra brood te smeren teneinde dit mee te nemen als “lunchpakket”.
Maar met name Nederlanders hebben op dit vlak vaak een houding van “je hebt er toch geen last van” of “Moet kunnen”, alsof zij kunnen bepalen of iemand anders “last” heeft van hun gedrag.

Commentaar geen probleem, persoonlijk worden gaat erover. My point

Sorry, RV2980,maar je schrijft zelf o.a. "Hoe reageer je daar nu op, hebben ze daar het recht toe? Kan begrijpen in de zaak, maar in dit geval kan je daar ook enkel toekomen voor het uitzicht. Ben je gebonden consumpties te nuttigen??"

Je nagelt hier een teringhardwerkende terrasbediende aan de schandpaal en omlijst dat met een serie domme vragen als hierboven. Ik ken geen restaurant waar je je eigen eten mee naar toe neemt, ook niet als het een terras buiten is. Ja, daar hebben ze dus het recht toe. Ja, je bent daar gebonden consumpties te gebruiken.

Je bent hier heel erg nieuw op dit forum en misschien is het slim om eerst eens een tijdje rond te kijken wat hier zoal aan berichten geplaatst wordt. Het soort berichten als het jouwe, daar zitten hier weinig mensen op te wachten. Stemmingmakerij, daar lijkt het nog het meeste op.

Ik ben het met beide kanten eens.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook een koekje/broodje o.i.d voor mijn zoontje van 3 bij me heb. Waarom A omdat ik niet wil dat hij de hele week aan de patat gaat en B omdat de porties vaak zo groot zijn dat hij dat nooit allemaal op eet. Ik vind dat het moet kunnen we zitten met een groep van 10 man en 1 eet er een broodje/koekje wat niet vandaar komt.

Ik vraag het wel eerst even heb nog nooit nee gehad.

Heb zelf in de horeca gewerkt kinderen die een broodje van zichzelf eten geen probleem als de ouders wel iets bestellen.

Seriously snow addicted family!

ik vind dat de topicstarter hier wel heel hard wordt aangepakt door sommigen.

Het is uiteraard not done om een meegebrachte lunch te gaan nuttigen op een terras van de resto of bistro, logisch ook. Zelfs al betaal je voor je drank.

Maar als je gezellig met je groep iets aan het drinken bent op het terras, en je kleine komt vragen achter een koek, mag je deze dan gewoon niet meer geven? Als je op stap bent met kleine kinderen, den heb je meestal wel drank en iets om te eten bij voor die kinderen, al is het een droge beschuit. Als je kleine dan zo komt aangelopen, wat moet je dan doen? "wacht effe kleine, we zullen hier rap eens een tiroler speckbrotje voor jou bestellen"?

Ik vind dit wel een grappige discussie, vooral omdat sommigen elkaars reacties maar half lezen :)

Ik ben benieuwd wat jullie op de volgende situatieschets antwoorden:

Stel je zit met 6 personen op het terras van een berghut.
Het is mooi weer en iedereen heeft warme choco of bier of wat dan ook besteld.
Je bent zeker van plan om hier nog wel een kwartier a 20 minuten te blijven zitten.
Dan vraagt je zoontje van 8 of hij een snickers mag waarvan je er een stuk of 10 in je rugzak hebt.
Wat doe je:

A: Je zoontje krijgt zijn snickers, maar mag hem buiten het terras gaan opeten en dan terugkomen (buiten het terras is 50cm van de plek waar hij nu zit)
B: Je gaat binnen in de hut een nieuwe snickers kopen. Ach die snickers in je rugzak sjouw je toch al de hele dag mee en een beetje extra inspanning is niet verkeerd.
C: Je geeft je zoontje zijn snickers, want of je daar nu een kwartier zit met of zonder snickers van jezelf maakt toch niets uit.
D: Je zoontje moet maar een half uurtje wachten op zijn snickers tot jullie ergens in een lift zitten.

Ik ben benieuwd.

Don`t eat yellow snow

Normaal zou ik zeggen C, maar gezien al de heisa hier zou ik mss toch opteren voor A, hoe belachelijk het eigenlijk ook is, gewoon om een punt te maken.

In de openingspost was er sprake van "ik had enkel een drankje genomen en mijn zoon zijn croisantje", even later lijkt de discussie de verkeerde kant op te gaan in de ogen van de topicstarter en opeens "hadden we al voor 25euro drankjes besteld".

Ik denk dat geen enkele uitbater er moeite mee heeft als je zoontje van 5 een eigen croisantje eet als je met het complete gezelschap daar eet of drinkt. Even vragen is uiteraard wel zo netjes.

Denken dat je het recht hebt om je lunchpakket daar te nuttigen omdat je er een colaatje hebt besteld is heel wat anders.

Ik ga voor C

Seriously snow addicted family!

Het is toch allemaal zo makkelijk.

  • je eet geen zelf meegebrachte etenswaren op een terras/ in een restaurant op. Al heb je je zelf wat besteld. Dit doe je gewoon niet uit respect voor de uitbater, fatsoenshalve en uiteraard als je manieren hebt.

  • mocht je toch besluiten om je kleine spruit een broodje/koek te willen geven. Vraag dit dan even netjes of dit mag. Mag het niet, jij niet boos en de uitbater niet boos, niets aan de hand dus, maar je weet wel hoe en wat. En de kleine krijgt zijn koek/broodje ergens anders. Mag het wel, dan is dit mooi meegenomen.

Simpel toch…

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Het is toch allemaal zo makkelijk.

  • mocht je toch besluiten om je kleine spruit een broodje/koek te willen geven. Vraag dit dan even netjes of dit mag. Mag het niet, jij niet boos en de uitbater niet boos, niets aan de hand dus, maar je weet wel hoe en wat. En de kleine krijgt zijn koek/broodje ergens anders. Mag het wel, dan is dit mooi meegenomen.

Simpel toch…

Maartje op 11 feb. 2013 17:50

Die noemen we dan optie E :-)

@de mensen die nare opmerkingen op de man/vrouw maken: Ga dat even ergens anders doen. We proberen hier als volwassenen te discussiëren.

Don`t eat yellow snow

In de openingspost was er sprake van "ik had enkel een drankje genomen en mijn zoon zijn croisantje",

Dit ging over het gegeven enkel dat we enkel drank zonder eten hadden genomen en 25€ was daar snel gevormd.
Maar het is me ondertussen al wel duidelijk geworden. Vragen volgende keer of anders wachten.

Dit ging over het gegeven enkel dat we enkel drank zonder eten hadden genomen en 25€ was daar snel gevormd.
Maar het is me ondertussen al wel duidelijk geworden. Vragen volgende keer of anders wachten. [post]RV2980 op 11 feb. 2013 18:41[/post][/quote]

Precies, zo krijg je nooit boze gezichten, en is het altijd goed :)

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Met veel belangstelling heb ik deze topic gevolgd en hoe langer hoe meer ik verontwaardigd ben door de reactie(s) van sommige forum-leden…

An sich is het niet toegelaten om te pick nicken op het terras van een restaurant. Punt.

Maar als je daar op het terras om 10.30 (nota bene) aan het rand van de piste drankjes besteld hebt voor de hele groep dan vind ik dat de uitbater op zijn minst met een vriendelijkere toon deze man kon zeggen dat het verboden is om zelfmeegenomen eten (sic) te nuttigen op zijn terras.

Vriendelijkheid kost immers niets…

Het gaat hier begot om een solitair geval van een simpel croissantje dat gegeten werd door een kind van 5 jaar om 10.30… langs de rand van een piste.

En als ik de reacties lees van bv Constant die duidelijk maar halve berichten, eerder fragmenten van berichten gelezen heeft en zo op de man speelt alsof hij de topicstarter al heel zijn leven persoonlijk kent… tja… dan zijn zijn berichten wel heel goed toepasselijk op zichzelf, met name een pseudo-psycholoog die denkt de mensen te kennen met al zijn vooroordelen en agressiveit…

Een zaak is zeker, de topicstarter heeft niet met kwade bedoelingen een croissantje aan zijn 5-jarig kind gegeven én eveneens niet om die 3 euro uit te sparen. Hij heeft dat gewoon gedaan omdat hij, als vader zijnde, zijn kind beetje honger had en nog te vroeg was om gezamelijk aan een lunch te beginnen.

Conclusie: maak van een mug geen olifant, de topicstarter zal in de toekomst van zijn "fout" geleerd zijn.

Ik zal me (helemaal als rookie hier) niet vervallen in een moddergevecht, maar ik vind in alle aanvallen dat je er weinig van kan zeggen gezien we hier maar 1 kant van het verhaal horen.

En wil niet zeggen dat het zo is, maar vaak word eea wel versterkt/verzwakt als je het verhaal hoort van 1 kant.

Ik wilde hem eigenlijk aanhouden, maar ik realiseerde mij dat ik inspecteur van Politie in Nederland ben, dat ik dat dan niet gelijk in Oostenrijk ben;). Ik heb zelf wel 13 jaar in Ried im Oberinntal, bij Fiss, bij de politie gewerkt. Ik had nog een oud-college in mijn telefoonlijst staan en heb hem angerufen. Vervolgens is de jongen aangehouden en afgevoerd naar het politiebureau in Ried. Een boete gekregen hebbende mocht hij weer huiswaarts keren. Die leert het wel af!

Het feit dat je het niet via het algemene telefoonnummer van de politie hebt kunnen regelen, maar via je bevriende oud-collega, is een zeer bedenkelijke gang van zaken. Ik vind dat niet integer, de politie is langsgekomen op basis van jouw vriendschap. Waren ze ook langsgekomen als een ander had gebeld?

Ookal vind ik het zeer goed dat je de rotzooimakers hebt aangesproken en ben ik voorstander van harde aanpak van vervuilers, ik vind het inschakelen van bevriende agenten een zeer kwalijke zaak. In Nederland is dit streng verboden.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik vindt ook dat je niet met meegebrachte spullen een terras kunt gaan zitten vervuilen maar de manier waarop sommige deelnemers hier met elkaar omgaan is werkelijk walgelijk en wintersporters.nl onwaardig!

Plaats een reactie