bestaat het perfecte skigebied?

Niet verder vertellen hoor, maar naast de Franse top gebieden qua kilometers en bekendheid bij d’n Ollanders zijn er ook kleinere gebieden met een wat gemoedelijker sfeer. Een voorbeeld hiervan is Val Cenis Vanoise in de Maurienne vallei met 150km piste. De meeste accomodaties zijn aan de piste. In december/januari beperkt zon vanwege de ligging op een noordhelling.

Leuke vraag. Waarom is Oostenrijk de enige optie, al die landgenoten…? Echte bergen, pistes en goede sfeer vind je in CH. Muerren, Wengen, Adelboden zijn niet ver. Succes

Leuk topic. Ook wij hebben ieder jaar een topvakantie, maar ook het gevoel dat we ergens een compromis moeten sluiten. We zijn dus alweer aan het nadenken wat het leukste is voor 2014. De uitdaging die we hebben is de diversiteit van de groep: verschillende budgetten, boarders en skiers, stellen zonder kinderen, met kleine kinderen en met skiende kinderen.
De eisen:

  • Niet te druk. Dat is al de eerste uitdaging want we zijn gebonden aan de voorjaarsvakantie
  • Verblijf op loopafstand van lift, piste en winkels
  • Betaalbaar
  • > 100 km piste, met gevarieerd aanbod blauw/rood/zwart.
  • Hoog gelegen, of in ieder geval sneeuwzeker met gegarandeerde dalafdaling
  • Leuke afdaling onmiddelijk mogelijk, zonder eerst met 6 liften diep het gebied in te trekken. Moet dus mogelijk zijn om ‘even’ een rondje te gaan skien zonder een halve dag weg te zijn.
  • Gezellig dorpje, met terrassen, winkels en wandelmogelijkheden.

Een paar ervaringen:

  • Ischgl: topgebied, maar niet met (kleine) kinderen in de voorjaarsvakantie.
  • L3V en La Plagne: ook topgebieden, maar blinken niet uit in gezelligheid. Verblijf in de voorjaarsvakantie erg duur. Mogelijk om uit te wijken naar de lager gelegen dorpen zoals St. Martin, Les Coches, Montalbert etc. maar dan ben je weer zo lang onderweg om ergens te komen.
  • Saas Fee: wederom een prachtig gebied, maar lang onderweg voor een leuke afdaling. Daarnaast is CH erg duur.
  • Saalbach: laag gelegen, druk, en lastig om een betaalbaar en centraal gelegen appartement te vinden.
  • Oz en Oisans: niet echt een geweldig gebied of leuk dorp. Het voldoet maar is het allemaal net niet.

Ik denk dus ook dat het perfecte gebied niet bestaat, maar de kunst is om zo weinig mogelijk compromisen te sluiten.

Het perfecte skigebied bestaat niet omdat iedereen andere eisen en wensen heeft…
Daarom is het perfecte skigebied (gelukkig) voor iedereen anders…

Voor mij (en ik heb toch al heel wat skigebieden mogen bezoeken) is en blijft de Dolomieten (Val Gardena -> Selva) met kop en schouders het gebied waarop ik de topictiltel zou beantwoorden…
Het eten, het uitzicht, de gastvrijheid, de restaurants waar geen vreetschuur te vinden is maar toch vooral de veelzijdigheid. Waar vind je nog paarden met een arrenslee waar 30 skieers aan hangen om je terug te sjouwen… En daarnaast zowel uitdagend kilometers vreten als ‘tourskieen’ door tochten langs dit uitgestrekte gebied…

Let it snow!

Het perfecte skigebied bestaat niet omdat iedereen andere eisen en wensen heeft… Daarom is het perfecte skigebied (gelukkig) voor iedereen anders… Voor mij (en ik heb toch al heel wat skigebieden mogen bezoeken) is en blijft de Dolomieten (Val Gardena -> Selva) met kop en schouders het gebied waarop ik de topictiltel zou beantwoorden… Het eten, het uitzicht, de gastvrijheid, de restaurants waar geen vreetschuur te vinden is maar toch vooral de veelzijdigheid. Waar vind je nog paarden met een arrenslee waar 30 skieers aan hangen om je terug te sjouwen… En daarnaast zowel uitdagend kilometers vreten als ‘tourskieen’ door tochten langs dit uitgestrekte gebied…

Gerwin. op 22 mrt. 2013 10:03

Waar je twee euro voor de slee betaald en 6 euro voor de bus … :-)

Neemt niet weg dat het inderdaad een waanzinnig skigebied is !!!

@GeensMaarten: Hollander… :)

Let it snow!

[mention=“27310”]@Denis[/mention]: Terechte reactie, ik ben er nog nooit geweest, maar ik weet zelfs dat wat gast 927 zegt niet altijd juist is. Obertauern is géén dorp, het is een verspreide bebouwing op een pashoogte langs een doorgaande weg. Je kan in Obertauern (naar gelezen beschrijvingen van het wintersportboekje) leuke tochten maken, maar juist geen lange afdalingen, alle afdalingen in Obertauern zijn aan de korte kant. Hoe ver de bestemming nu juist is maakt niet veel uit, Obertauern is een stuk verder rijden dan alle andere skigebieden in Oostenrijk tenzij je naar Karinthië of Osttirol gaat. Accomodaties in Obertauern zijn trouwens aan de dure kant, goedkoper kan je in lagergelegen dorpjes vinden.

Mathijs! op 21 mrt. 2013 17:12

ja, net wat ik ook dacht. Gezellig dorp kan je nog over discussiëren, dat is mss wel subjectief, maar de afstand en de korte afdalingen zijn imo gewoon feiten.

[mention=“683”]@GeensMaarten[/mention]: Hollander… :)

Gerwin. op 22 mrt. 2013 10:55

Als belg dit met plezier betaald … meldde het hier maar even voor de nederlanders onder ons :-)

ben het helemaal met Gerwin eens ,maar helaas dit jaar niet naar Valgardena.

Eindeloze discussie… Elk heeft zijn favoriet skigebied. Rara wat zou het mijne zijn… :-)

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Eindeloze discussie… Elk heeft zijn favoriet skigebied. Rara wat zou het mijne zijn… :-)

Ischgeil op 22 mrt. 2013 16:14

word burgemeester van ischgl en verander de naam :p

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@thijs8 ik zou wel willen maar dat zal een andere topic worden, want de Russen zijn al aan het bieden… Maar familie Zangerl wil en zal niet plooien.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Mijn perfecte gebied is:
-Hoog minimaal 3000M
-Dorp midden in skiegebied
-Sneeuwzeker, liefst 150cm in het dorp
-Groot, min 100km aan piste(genoeg voor echte tochten)
-Duitstalig(voorkeur zwitserland)
-Buiten skiën ook andere dingen te doen, bijvoorbeeld: sneeuwschoen wandelen, Winter wandelen, Sleeën.

@gast478
Min 3000m? Dan blijft er niet veel over lijkt me…

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Minimaal 3000 meter en in duitstalig CH… Succes!

In zwitserland is zijn er veel skiegebieden tot 3000M, maar tot 2800M is ook goed!

Flims-Laax-Falera is echt top. Er zijn echter nog pareltjes te vinden die minder bekend zijn…

@Pieter5
Dat is toch de alpen arena als ik me niet vergis?

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@thijs8 yep : http://www.laax.com/nl

Ik heb er al een keer een blog aan gewijd: http://gijsenkarlijn.wordpress.com/blogs-2/ “Voor pret”

Mooie blog @Cheizz

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Ik heb hem gevonden, nooit meer weg uit Söll!!

Montafon, goed aan te rijden en mooie pistes en afdalingen in een leuk dorp.

Ik probeer hem dit jaar te vinden in Mautendorf!

Plaats een reactie