Wat is jouw niveau?

Maar then again, als je een beetje creatief met de omschrijvingen omgaat kan je net zo goed niveau 8/9 zeggen.

IkBakErNiksVan op 28 feb 2018 22:05

Dan moet je er wel heel creatief mee omspringen 😉.

Ik ben het dan eerder met je eens over die 6 - voldoende om aan een opleiding Anwärter/Initiator te beginnen, maar niet goed genoeg om te slagen.
Er zitten nog te veel onvolmaaktheden in om een 7 te geven…

Bij het staande skiën op 6/7 blijven steken

Zitskiën ben ik weer gewoon een beginner
Kom wel redelijk zelf naar beneden, maar mijn leraar heeft de zitski nog met een band van 2 meter nog vast
Zodat hij in kan grijpen als het mis gaat
Maar het blijft leuk om te doen

niekniek op 1 okt 2016 20:14

Ik ben inmiddels beginner af😀
Blauw kom ik wel zelfstandig naar beneden, en sommige stukken rood ook🙋
Maar het blijft gewoon heel veel lessen blijven nemen

*bericht bewerkt door niekniek op 01 mrt 2018 06:46

Qua niveau zou ik zeggen qua eigenkunnen net wel/net niet Anwarter.

IkBakErNiksVan op 28 feb 2018 22:05

Ik zie wel eens mensen met Anwärter op zak die met minder niveau naar beneden komen hoor.

Btw. Zijn alle pistes zo in Tignes?? Man man wat een racebaan is dit zeg.

Übung macht den meister!!!

Maar then again, als je een beetje creatief met de omschrijvingen omgaat kan je net zo goed niveau 8/9 zeggen.

IkBakErNiksVan op 28 feb 2018 22:05

Dan moet je er wel heel creatief mee omspringen 😉.

Ik ben het dan eerder met je eens over die 6 - voldoende om aan een opleiding Anwärter/Initiator te beginnen, maar niet goed genoeg om te slagen.
Er zitten nog te veel onvolmaaktheden in om een 7 te geven…

Morzel op 1 mrt 2018 02:14

Eens, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die zichzelf een 8 geven (misschien zelfs in dit topic) die niet beter skiën dan dit en nu ‘schrikken’ van onze beoordeling. ;)

Ik zei niet voor niets dat jij maar moest beginnen omdat het daarna alleen maar mee kan vallen 😉 @IkBakErNiksVan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Btw. Zijn alle pistes zo in Tignes?? Man man wat een racebaan is dit zeg.

RFKANGOO op 1 mrt 2018 06:49

Dit is de blauwe Palafour. Een heerlijke piste inderdaad. Maar de beste echte volle bak carve-piste in dat gebied vind ik denk ik de blauwe Grattalu boven Val Claret of de rode Moraine, helemaal aan de andere kant van het gebied, bij de gletsjer van Val d’Isère.

Bedankt voor de tips. Ik ben het volledig mee eens. Ik voelde mij ook comfortabeler in de korte bochten. Materiaal was atomic redster s9 159cm en hawx prime 130 schoenen die zo goed als beton hard waren=bijna geen flex. Ik denk dat ik beter een 100 of 110 flex schoen kan kopen.

*bericht bewerkt door BaY op 01 mrt 2018 09:45

In het filmpje is eigenlijk niet zoveel te zien qua technisch kunnen @Bay
Je laat de ski’s vooral lopen op de taillering en lijkt te sturen enkel door gewicht te kantelen.
Wat wel te zien is: je zit wat achterop, weinig tot geen voordruk. Vooral in de lange bocht ergens rond 0.58 zie je het gebrek aan druk/actieve input goed. Verder is qua houding innenlage steeds een risico.

Qua niveau ben ik vergelijkbaar denk ik. Ben meer van de ouderwetse wedel, en ga ook maar eens trainingen volgen, is 35 jaar geleden ;).

Na 1:30 ongeveer, zwarte jas, blauwe helm. Filmkwaliteit van een aardappel ;)

Mega lastig te vergelijken doordat het technisch zo verschillend is. Je bent misschien best handig op ski’s, naar Anwarter ga je zo bijv. gegarandeerd niet halen. Ik zou het niveau 5 geven op de schaal van GiGi.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 01 mrt 2018 11:24

Die schaal is in de eerste 6 tot 7 fasen natuurlijk niet voor niets omschreven met basiskenmerken over parallel en pistekleuren. Dat is om toch een beeld van het kunnen en de skicontrole te schetsen, zonder dat het technisch perfect hoeft te zijn. Een juiste techniek speelt pas vanaf de hoogste schalen. En vergeet niet, het is een exponentiele schaal 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vandaar ook de lessen @IkBakErNiksVan ;)
Overigens als ik de omschrijving bij niveau 5 lees, en vergelijk met wat ik ski, dus tot en met skiroutes aan toe dan vraag ik me af hoe je iemand inschaalt.

Mega lastig te vergelijken doordat het technisch zo verschillend is. Je bent misschien best handig op ski’s, naar Anwarter ga je zo bijv. gegarandeerd niet halen. Ik zou het niveau 5 geven op de schaal van GiGi.

IkBakErNiksVan op 1 mrt 2018 11:23

persoonlijk vind ik het cijfer van 5 ietwat kort door de bocht. als ik naar de beschrijving van de niveaus kijk zou ik het eerder naar een 7 zetten als hij zo ook van een deftige zwarte piste afkomt.
dat hij niet voor zijn Anwarter geslaagd zou zijn vind ik dan weer wel correct. daardoor verschilt de techniek te veel.

Ik kijk naar of het technisch klopt.
Maar ik zou het onderstaande bijv. niveau 8, heel misschien 9 geven als ik in een goede bui ben.

null

Maar ik heb waarschijnlijk een heel ander perspectief op termen als ‘technisch optimaal’, ‘op flink tempo’ en ‘voldoende techniek’.

Inderdaad een logaritmische schaal:

null

*bericht bewerkt door GiGi op 01 mrt 2018 14:10

Btw. Zijn alle pistes zo in Tignes?? Man man wat een racebaan is dit zeg.

RFKANGOO op 1 mrt 2018 06:49

Dit is de blauwe Palafour. Een heerlijke piste inderdaad. Maar de beste echte volle bak carve-piste in dat gebied vind ik denk ik de blauwe Grattalu boven Val Claret of de rode Moraine, helemaal aan de andere kant van het gebied, bij de gletsjer van Val d’Isère.

GiGi op 1 mrt 2018 08:59

Dat zijn inderdaad ook leuke. Mijn favorieten zijn o.a. Fontaine Froide (kort maar heerlijk door de kommen en de bochten), OK Coupe du Monde (bovenste deel) , Cascade (Pissaillas) en Glacier-Dahu-Double M (Grande Motte 3400-> Tignes 2100) en ook de Glacier (blauw bij Solaise). Maar eigenijk zijn er zoveel pistes die zo heerlijk zijn. De Palafour is eigenijk een van de minste.

Natuurlijk ook nog de Face de Bellevarde maar daar ga ik niet met lange bochten carvend vanaf.

Het grote nadeel van Espace Killy is dat als je er eenmaal bent geweest dat alle andere gebieden een beetje tegenvallen (op gebied van pisteverscheidenheid en uitdaging).

Ik kijk naar of het technisch klopt.
Maar ik zou het onderstaande bijv. niveau 8, heel misschien 9 geven als ik in een goede bui ben.

null

Maar ik heb waarschijnlijk een heel ander perspectief op termen als ‘technisch optimaal’, ‘op flink tempo’ en ‘voldoende techniek’.

IkBakErNiksVan op 1 mrt 2018 14:08

Als je de omschrijving bekijkt is dit gewoon een niveau 9. Dit is geen beginnend instructeur, maar een professional met een efficiente techniek. Probleem is dat je gevoelsmatig toch met de blik van een lineaire schaal naar dit cijfer kijkt en denkt dat het bijna een 10 is, terwijl dat zeker niet waar is.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben meer onder de indruk van de filmer die netjes volgt als de skiër.

De beelden van onderstaand vanaf 57sec. vind ik indrukwekkender helaas een aparte muziekkeuze.

De schaal van IkBakErNiksVan .
Verders doet het cijfer er niet zo toe mijns inziens. Veilig de berg af en plezier maken in de natuur vind ik belangrijker in deze.

Ben meer onder de indruk van de filmer die netjes volgt als de skiër.

De beelden van onderstaand vanaf 57sec. vind ik indrukwekkender helaas een aparte muziekkeuze.

Mirel020 op 1 mrt 2018 15:33

Geri Tumbaz. Leuke vent. Je kan clinics bij hem doen. Afgelopen september heeft ie twee dagen technische clinic verzorg voor een aantal anderen en ikzelf in Zoetermeer.
Een aparte Hongaar, maar wel een top skiër en trainer (vind ik, maar wie ben ik).

@GiGi, die skistijl is gewoon fantastisch vind ik, met dezelfde invulling. Grappig dat van alle plekken hij gewoon in Zoetermeer is geweest om zijn kennis en kunde over te dragen. Zo zou ik ook wel willen skiën. :-)

Ik denk dat ik tussen de 6 en 7 zit. Afgelopen carnaval 1 dagje privéles gehad en een reuzestap gemaakt van 4 naar 6-7 gegaan. Heel blij mee en het maakt het skiën, wat al heeeeeeeeeeeeeel leuk was, nog leuker😀.

Ski you later!

@GiGi, die skistijl is gewoon fantastisch vind ik, met dezelfde invulling. Grappig dat van alle plekken hij gewoon in Zoetermeer is geweest om zijn kennis en kunde over te dragen. Zo zou ik ook wel willen skiën. :-)

Mirel020 op 1 mrt 2018 16:30

Nou hij was hier in Nederland op vakantie met zijn gezin (wisten we toevallig, al vaker training van hem gehad en gewoon contact gehouden), maar we hebben hem gewoon uitgenodigd twee dagen clinic gegeven. We hebben dat geregeld bij Snowworld en vrij snel 8 mensen bij elkaar gevonden om het betaalbaar te houden. Wat zijn familie ervan vond hebben we maar niet gevraagd… ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 01 mrt 2018 17:41

Ben meer onder de indruk van de filmer die netjes volgt als de skiër.

De beelden van onderstaand vanaf 57sec. vind ik indrukwekkender helaas een aparte muziekkeuze.

Mirel020 op 1 mrt 2018 15:33

Vanaf 0:57 ga je 20 jaar terug in de tijd. De techniek beheers ik, maar het is absoluut niet mijn stijl. Hier beleef ik echt geen lol aan, is erg intensief (zowel conditioneel, als aanslag op je je gewrichten), elke bocht haalt snelheid en energie uit je run.

Doe mij maar gesneden bochten.

De techniek beheers ik

RRski op 1 mrt 2018 17:51

Dat soort korte bochten op 188 FIS GS ski’s met radius 27 meter? Kom maar op met die video.

@RRski
Wat een onzin, dit is moderne techniek, gestuurd vanuit onder met de voeten en enkels. Zonder je ooit gezien te hebben durf ik je op een briefje te geven dat jij dit niet beheerst.
Conditioneel is het inderdaad best intensief, maar dat ‘aanslag op je gewrichten’ valt best mee. Dan is gesneden bochten op een slalom ski erger.

Overigens weet je dat een bocht per definitie snelheid en energie (wat dit laatste ook mag betekenen) uit je run haalt? Dat is zeg maar de bedoeling van bochten… De weerstand van een ski op zijn kant is groter dan de weerstand van een ski op zijn base, dus een bocht remt per definitie af.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 01 mrt 2018 18:03

De techniek beheers ik

RRski op 1 mrt 2018 17:51

Dat soort korte bochten op 188 FIS GS ski’s met radius 27 meter? Kom maar op met die video.

GiGi op 1 mrt 2018 17:58

Dit is gewoon skiën oude stijl, dat deed “vroeger” iedereen op ongetailleerde latten.

Toen zag je meteen het verschil tussen beginners en gevorderden. Tegenwoordig gaat iedere beginner met een beetje lef hard de berg af.

Dubbel

*bericht bewerkt door RRski op 01 mrt 2018 18:13

Wauw … ignorance is bliss zeggen we dan maar.

Amaai , wat 'n stijl, hier kan ik alléén maar jaloers op zijn.
Wanneer ik dit zie durf ik niet meer de piste op en zal ik zeker géén filmpje sturen. :)
@RRski: waar is da filmke ?( cfr in B. waar is da feestje? ) :)

Born to run. B.S.

Plaats een reactie