Wat is jouw niveau?

…helaas een aparte muziekkeuze.

Mirel020 op 1 mrt 2018 15:33

Muziek kun je uitzetten, maar smaken verschillen blijkt maar weer. Bij dit filmpje heb ik juist niet de behoefte om het uit te zetten en bij de eerder geplaatste filmpjes wel.

Annoying skiers since 2003

Wowie doe mij ook eens een paar lesjes van die Geri 😍

RRski je realiseert hoezeer je jezelf voor (slalom)paal zet door te zeggen dat dit ouderwets is? En ik wil jouw video dan ook wel eens zien ;)

Ik bedenk mij trouwens net dat we op dit forum al een heel mooi topic met beeldmateriaal hebben:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/94633
Je kan prima een paar filmpjes eruit pakken en discussiëren over wat voor niveau het is.

IkBakErNiksVan op 20 feb 2018 17:16

@IkBakErNiksVan ooit analyseerde je een trainingsrun van Shiffrin. Weet je nog in welk topic dat was (hope so!)?

@Sndr
https://www.wintersport.nl/forum/topic/233836
1 bocht maar hoor. Why is dit topic relevant?

*bericht bewerkt door Skitechniek op 01 mrt 2018 19:05

@IkBakErNiksVan ik was m kwijt (je uitleg met al die assen bedoel ik, maar dat laat zien hoe mooi ze eigenlijk skiet, en echt flink gezocht!). Niet relevant voor t topic tenzij we het filmpje aangrijpen om de 10 te definiêren. Mijn voorstel bij dezen - https://www.facebook.com/LovelandSkiClub/videos/982798385091…

*bericht bewerkt door Sndr op 01 mrt 2018 19:22

@Sndr
Niet echt een filmpje waarin je ziet hoe goed Shiffrin is m.i., maar ik zou de Shiffrins en Hirschers van deze wereld wel onder niveau 10 scharen ja.
De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat wedstrijdskiërs over het algemeen een belachelijk slechte kurzschwung skiën. Ik ben echt enorm benieuwd naar hoe een Hischer of een Shiffrin dat doet.
Het zou me niks verbazen dat Geri Tumbasz een betere kurzschwung skiet dan veel toppers in de World Cup. Desalniettemin zijn WC skiers natuurlijk extreem veel betere skiers, o.a. door hun atletische vermogen en gevoel met sneeuw/handigheid etc…

*bericht bewerkt door Skitechniek op 01 mrt 2018 19:31

Leuk zeg @IkBakErNiksVan in 2016 👍. Duidelijk een Harald Harb fase 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Dat valt wel mee hoor. Ik vind het een walgelijke vent en ben het ook zeker niet met alles eens, maar sommige dingen doet hij wel heel erg goed. Zijn methodiek voor parallel skiën vind ik bijvoorbeeld best goed (gebruik van de binnenski) en gezien de OT daar veel moeite mee heeft (had?) is die methodiek wel een goede oplossing waar veel materiaal van beschikbaar is. Maar pmts is still not my cup of tea. ;)

Haha 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

Misschien kunnen we voor elk van de niveaus wel een passend filmpje vinden ter indicatie.

A winter without powder isn't a winter!

null

When life gets too complicated.... SKI

Valt wel mee toch? Hoe ziet elk niveau eruit en hoe komt het dat de een zijn niveau amders inschat dan een ander? Lijkt me best relevant eigenlijk.
Je treintje is niet op zijn plaats vind ik. 😉

Dat heeft natuurlijk allemaal met perspectief te maken @GiGi.
Zelf ben ik een enorme techniek nazi. Ik heb zelf bijvoorbeeld een heel concreet beeld van hoe een skibeweging eruit moet zien en welke bewegingen daarbij wel en niet gemaakt moeten worden. Zelf kijk ik dan welke bewegingen wel en welke niet voorkomen, maar ook hoelang ik denk dat het duurt om tot een bepaald niveau te komen en aan de hand daarvan oordeel ik.

Het filmpje dat ik postte, dat is een Staatlicher en de bochten die hij skiet zijn echt extreem goed. M.i. boven Staatlich niveau. Maar de mensen die ik hier als niveau 5 omschreef zullen eerder leren skiën als een Staatlicher dan dat die gast (die Staatlicher) zal leren skiën als een niveau 10 a la Marcel Hirscher. Als je iemand met Anwarter bij wijze van 3000 uur (arbitrair getal) serieuze training geeft zal degene waarschijnlijk redelijk in de buurt komen van de Staatlicher en jonge talentjes worden zelfs beter. Als je die Staatlicher 3000 uur training geeft, dan zal hij nog steeds 8000 lichtjaar verwijderd zijn van Hirscher zijn niveau. Zelf vind ik het dan raar om een Staatlicher niveau 9 of 10 te geven, omdat het niveauverschil tussen niveau 10’s onderling dan nog groter is dan het verschil tussen een niveau 5 en een niveau 10.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 01 mrt 2018 21:10


^Dit zou ik daarentegen dan wel weer niveau 10 geven.

Dus je gelooft toch wel in talent @IkBakErNiksVan 😉
En verder je laatste zin klopt, zo werkt een dergelijke schaal nu eenmaal. En anders geven we Hirscher een 11.

*bericht bewerkt door Shane op 01 mrt 2018 21:28

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Nee, ik gebruik het woord uit gemakzucht. Het gaat om de strekking in grote lijnen.


^Dit zou ik daarentegen dan wel weer niveau 10 geven.

IkBakErNiksVan op 1 mrt 2018 21:16

Lekker goedkoop zo! Scheelt bakken geld aan skihuur of kopen en onderhoud van je eigen gear 😂 #offtopic

*bericht bewerkt door Kor@ op 01 mrt 2018 22:40

Sneeuwt het al?

Volgens mij zijn die skiboots FULL sidewall…met zo bottekes onder durf ik dat ook wel eens proberen :)

Born to run. B.S.

Je treintje is niet op zijn plaats vind ik. 😉

GiGi op 1 mrt 2018 20:53

Oeps, sorry. Hij moest in het Telekids topic 🤡

When life gets too complicated.... SKI

@IkBakErNiksVan Ik heb je al een aantal keer gezien in Zoetermeer maar hoe zie jij je eigen niveau t.o.v. dat van bijvoorbeeld een skiër als Geri?? En waar zit um het verschil in??
Ik vind het op dat niveau heel moeilijk om nog te zien wie er beter is en waar het nog beter kan. Maar vind het wel reuze interresant.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO
Dat vind ik echt heel lastig om te beoordelen. Daarbij ben ik niet subjectief natuurlijk.
Maar puur op basis van het filmpje zou ik zeggen dat ik denk ik een betere gesneden bocht ski, maar zijn korte bochten zijn denk ik wel beter. De bewegingen die ik maak zijn niet eens heel anders, maar hij ik ben echt bij lange na niet zo consistent als hij dat is. Zoveel bochten achter elkaar zo symmetrisch en clean skiën, petje af, dat kan ik niet.

Wat kan er beter en waar zit het verschil?
Bij zijn gesneden bochten kan er echt nog heel veel beter hoor. Ik zou meer counter vanuit de heupen willen zien (en bovenlichaam een beetje) vanaf de vallijn. Bij seconde 48 zie je bijvoorbeeld dat hij dichtdraait en heel veel grip verliest. Verder mag het van mij een stuk dynamischer, beetje park en ride dit. Het is ook niet helemaal zuiver vanuit onder, hij valt soms een beetje naar binnen. Dat heeft denk ik ook te maken met zijn timing, hij moet veel geduldiger de ski op zijn kant zetten, zeker bij zulke lange ski’s. Verder moet zijn bergbeen echt veel en veel meer gebogen, daarvoor heb je overigens ook die counter nodig. Ik zou ook graag meer scheendruk willen zien, maar dat heeft weer te maken met timing en bergbeen intrekken. Verder zou ik hem verticaal veel breder laten staan en in de overgang naar een nieuwe bocht/kantenwissel zou ik hem horizontaal breder laten staan. Ook zou ik willen zien dat zijn overgang/kantenwissel wat minder abrupt is en wat langer, nu is dat heel springerig en daardoor is het lastiger om zuiver vanuit onder te skiën en daardoor is zijn timing ook minder goed, want hij zet hem gelijk vroeg op de kant. Tijdens de bocht zelf wil ik het juist minder vloeiend zien, maar meer druk concentreren in de vallijn en net erna, i.p.v. alles uitsmeren over de hele bocht. Dit alles vertaalt zich dat hij in dat hij echt een veel te grote radius op die ski skiet, hij zou de radius van die ski veel en veel kleiner kunnen maken. Het verschil is dat ik deze dingen wel meer doe, mijn bergbeen zal bijv. meer dan 90 graden gebogen zijn, ik concentreer mijn druk meer etc… Bold statement om te zeggen dat ik het beter kan, maar stel we zouden een weekje reuzenslalom gaan skiën op 35 meter ski’s, dan zou hij met deze manier van skiën niet sneller zijn iig.

Bij zijn korte bochten zou ik vooral werken aan dat hij niet zo aan roeren is met zijn armen en dat zijn heupen wat meer richting de vallijn blijven staan. Ik ben zelf wel wat stiller met mijn armen heb ik het idee en ik beweeg mijn zwaartepunt meer hoog/laag, voor de rest heb ik mezelf eigenlijk te weinig korte bochten zien skiën om precies te weten wat ik nog meer anders doe. Maar ik denk niet dat ik hieraan kan tippen.

Maar het is natuurlijk gevaarlijk om dit aan de hand van een filmpje te zeggen, want ik weet niet of dit te top van zijn kunnen is. Maar je mag wel verwachten dat Geri een betere allrounder is dan ik en dat hij meer gevoel op zijn ski’s heeft dan ik gezien zijn sneeuwuren.

EDIT:
Als je ziet hoeveel dingen er volgens mijn visie nog beter kunnen bij iemand als Geri (Oostenrijkse demo team member geweest heb ik me laten vertellen), dan snap je ook waarom ik andere al snel niveau 5 geef. ;) Want Geri kan echt een flink potje skiën.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 02 mrt 2018 09:35

En JF @IkBakErNiksVan :D??

https://youtu.be/ga-KExNFDNQ

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zo zeg, terwijl ik gisteravond met -7 de warmte heb opgezocht in een welnessresort hebben jullie elkaar warm gehouden met de visie omtrent de skikunsten van Geri. 😉

Sorry 😀 ik vond hem gewoon mooi skiën.
@IkBakErNiksVan serieuze vraag van mijn zijde, heb je een filmpje van je eigen skikunsten.

Daarbij de oprechte vraag, zal Geri tegen de restricties van zijn ski’s of materiaal hebben gezeten? Zal hij anders skiën als je hem een setje andere latten geeft. Dan bedoel ik natuurlijk niet een paar hele stijve GS ski’s om deze kunsten te vertonen.
@sterko een riffje van Steel Panther had meer op zijn plaatst geweest. 😉
@Shane wat een heerlijk filmpje. Ook door tamelijke poeder nog zo strak skiën wat voor latten zullen dat zijn? Een slalom ski een all-mountain een slalom race? Ik ben gewoon benieuwd wat deze heren hebben gekozen als materiaalkeuze om deze kunsten op te vertonen.

Daarbij de oprechte vraag, zal Geri tegen de restricties van zijn ski’s of materiaal hebben gezeten? Zal hij anders skiën als je hem een setje andere latten geeft. Dan bedoel ik natuurlijk niet een paar hele stijve GS ski’s om deze kunsten te vertonen.

Mirel020 op 2 mrt 2018 10:30

Dit is op heel stijve GS latten van 188 lang, met een radius van 27 meter waar Geri in het filmpje op skiet. Ik heb hem ook op FIS slalomski’s bezig gezien: ziet er even mooi uit voor een leek als ik.

Ik denk een Rossignol HERO ST Fis uitvoering @Mirel020 :)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk een Rossignol HERO ST Fis uitvoering @Mirel020 :)

Shane op 2 mrt 2018 10:39

Niet alle bochten denk ik. Daar zit denk ik ook de GS tussen… ;)

Nog wat mooie beelden van techniek (en mooie ski’s haha):


Allemaal op GS FIS ski’s (variërend van 25 tot 27 m radius, dat zijn dus feitelijk de U16 ski’s, en niet de wedstrijdlatten waar de heren op skiën in de Worldcup (die zijn 193 met een radius van minimaal 30 meter)…

Niet alle bochten denk ik. Daar zit denk ik ook de GS tussen… 😉

Kan hoor @GiGi, maar JF heeft ook heel veel trainingsvideo’s met (middel)lange bochten op zijn slalomski’s. In het filmpje hierboven lijkt me bijvoorbeeld (moeilijk te zien) van seconde 40 tot 1 minuut allemaal slalomski.

Andreas Spettel traint overigens altijd alles op een FIS GS. Van korte carvebochten tot buckels tot poeder :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Reilly McGlashan doet ook veel op SL’s hoor. Hier gewoon zijn hele video-lijst (incl. analyses van races en vergelijkingen tussen skiërs). Take your pick:
https://www.youtube.com/user/rvmcglashan/videos

*bericht bewerkt door GiGi op 02 mrt 2018 10:58

Je weet toch onderhand wel dat ik een groot Reilly fan ben @GiGi ;). Ik heb ook alles van Projected Productions op Vimeo:

link -->

null

Had ik in mei 2015 op de Hintertuxer maar geweten dat dat geen gebiedspromootje was dat werd opgenomen haha :)

*bericht bewerkt door Shane op 02 mrt 2018 11:01

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie