Vragen, weetjes en nieuws over het weer!

Nou jongens zo te zien krijgen we toch flinke sneeeeeeuwwww :D:D:D YEAHHHHH!!!

http://www.weeronline.nl/Europa/Frankrijk/Superdevoluy/49518…

Weeronline…dat zegt al genoeg :P ;)

Citaat:

"Kijkende naar de drukpatronen hoger in de atmosfeer (250hPa) en verloop van de polarejet dan zie ik toch zeker lichtpuntjes mbt een complete omstelling van de stroming boven onze hoofden juist voor of tijdens de kestdagen door een retrograd verlopend jet. (Scandihoog . Grote vraag is of de golftop met het oostwaarts verschuiven van de Rossbygolf ( zie eerste pagina ) en een steeds meer meanderende straalstroom boven onze hoofden weet te "breken" en de blokkade in de steigers kan zetten. Steeds weer zie ik (nog zwakke) signalen opduiken die dit proces zouden kunnen gaan inleiden. Daarom ben ik, zeker ook gezien de tijdspanne van bijna 2 weken, nog helemaal niet overtuigd van de Kerstdepressie en zacht weer. Wellicht komt (kwam) deze dit jaar juist iets te vroeg."

Not all who wander are lost

Hier een aantal actuele webcam beelden en toelichting betreft condities: http://www.wintersportweerman.nl/2013/12/12/32413/sterk-lijd…

Not all who wander are lost

@Edwin Vraag:
Als neerslag is voorspeld in de vorm van regen lager in het dal en tegelijkertijd ligt voor die dag de vorstgrens op zeg 1300 meter, kan ik er dan vanuit gaan dat boven 1300 meter de neerslag valt in de vorm van sneeuw? Of is dit te hoopvol/simplistisch geredeneerd?

Je zou zelfs kunnen zeggen dat het vanaf 1000-1100 meter al gaat sneeuwen, omdat de sneeuwgrens vaak wat lager ligt dan de vorstgrens, afhankelijk van neerslagintensiteit en dauwpunt en dergelijke.

Don`t eat yellow snow

Nou de signalen worden toch wel serieus nu:

http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=eps&el…

Klopt wat jaapm zegt, gigi. Ook als de intensiteit van de neerslag groot is zal de sneeuw dan makkelijk kunnen vallen vanaf 1000 m met lage dauwtemperaturen.

Not all who wander are lost

Johan, de Alpenweerman meldt:

Donderdag koufront passage
Donderdag en vrijdag is het dan in ieder geval tijdelijk weer even gedaan met de blauwe luchten en zon. Een wat actiever koufront zal dan van west naar oost over de Alpen trekken: Reeds in de nacht van woensdag op donderdag nadert bewolking gevolgd door sneeuwval (lagere gebieden onder de 1200 tot 800 meter aanvankelijk ook regen) de westelijke Alpen en trekt overdag verder naar het oosten. In het gehele Alpengebied met uitzondering van het zuidoosten kan er dan wat sneeuw gaan vallen. Door tegenwerking van het hoog wordt de meeste neerslag naar het westen toe berekend en zien we vooral ten oosten van Salzburg en de Steiermark de neerslagsignalen duidelijk afnemen (front loopt zich stuk op de hogedruk).

Nog niet geheel duidelijk is in hoeverre er op een lagedrukgebiedje dat zich donderdag boven de Golf van Lion en Baleraren zal ontwikkelen nog neerslag in het zuiden kan gaan vallen. Het lijkt erop dat dit systeem naar het zeegebied van Corsica-Sardinië gaat koersen en de wat actievere neerslag net ten zuiden van de Alpen zal blijven. Mocht het laag wat noordelijker gaan koersen dan kan de neerslag die nu vooral boven de Italiaanse Rivièra en Povlakte wordt berekend ook voor meer sneeuw in de zuidelijke Alpen gaan zorgen. Vooralsnog gaan we hier maar niet van uit. Een dump hoeven we het hoog in de buurt zeker niet te verwachten maar algemeen mogen we toch rekenen op een verse laag sneeuw variërend van 5 tot 15cm en hogerop in de bergen tussen de 15 en 30cm.
Vrijdag is het front voorbij en laatste neerslag (sneeuwvalgrens 800m) trekt naar het oosten weg. Zaterdag zou een mooie dag met zon moeten gaan opleveren en vooral in de bergen aan de Alpennoordkant gaan de temperaturen flink in de lift. Zondag nadert in de loop van de dag een volgende storing(koufront) met neerslag (sneeuw boven de 1000 meter) vanuit het noordwesten de Alpen. Zoals het er nu naar uitziet gaat deze storing vooral in de westelijke en zuidelijke Alpen weer sneeuw opleveren. Het zou ook best eens kunnen dat er aanzienlijk meer gaat vallen dan het front wat donderdag overtrekt (ECMWF), zeker geldt dit wanneer we de periode tot het midden van de week erbij pakken en volgende fronten hun pijlen op de Alpen gaan richten. Gezien de nog lange tijdspanne is het voor details en zekerheid daaromtrent echter nog te vroeg.

Tenslotte nog de prognose voor de kerstdagen. Met het toenemend aftakelen van het hogedrukbolwerk boven west en zuid Europa en het steeds verder opdringen van de Atlantische storingen met frontale neerslag zijn de kansen op verse sneeuw in aanloop naar de feestdagen helemaal niet zo slecht en worden eigenlijk alleen maar beter. Het zou zelfs maar zo kunnen dat we tijdens de kerst te maken gaan krijgen met wat actievere sneeuwval met gaandeweg ook sneeuw in de lagere delen dan wel dalen. Maar goed, het is allemaal nog ver weg en we moeten dus toch nog even die bekende (flinke) slag om de arm houden. Morgen meer en eventueel vanavond nog een extra update aan de hand van de avond model uitdraai.

http://alpenweer.blogspot.nl/

Not all who wander are lost

@Edwin. Het continu letterlijk copy-pasten van hele artikelen van andere websites is niet de bedoeling van dit forum. Buiten het feit dat het op deze manier weinig toegevoegde waarde heeft.

Laten we het hier met leuke vragen en wetenswaardigheden over het weer houden.

Click. Click. Peace

Oui, d’accord :)

Not all who wander are lost

Dan heb ik wel een vraag! Toen wij op 17 november vanuit Solden naar Nederland reden in de buurt van Huben en Langenfeld zagen wij rond 16 uur dit, het vroor niet op dat moment:

null

Op de foto zie je het niet heel goed, maar het leek of het sneeuwdek dampte. Verder was het helder. Hoe komt dit?

Serfaus

Dat is verdamping van de sneeuwlaag.
Oetztal is extreem droog (Inneralpin). Als het maar droog genoeg is, dan verdampt water - en zelfs bevroren water - ook bij lage temperaturen.

The older I get, the better I was

Waar vind ik die ensembles van bepaalde gebieden die hier soms gepost worden?

Sorry, ben FrankW, kan even niet inloggen nu.

Op pagina 1 vind je daar een link van die iemand gepost had volgens mij…

Not all who wander are lost

Joepie! Eind deze week een westelijke stroming en sneeuw voor Serre Chevalier en de rest van de Franse Alpen. En komt er dan nog een Retour d’Est overheen? Is dat de neerslag die ik in voorspellingen zie staan voor 2e Kerstdag?

@GiGi Het lijkt erop dat je geluk gaat hebben. ;-)
Maar een echte Retour D’Est gaat het niet halen tot aan Serre Chevalier. Maar dan kun je je Galaxy pas gebruiken en een dag in Sestriere gaan poederen…

Click. Click. Peace

@Rogier, de ESF (waar wij "Classe 4 Off-piste" hebben geboekt) nemen je ook mee een dag naar een ander gebied in de Milkyway, zeggen ze. Ben benieuwd. Anders gaan we zelf een dagje naar Sestriere inderdaad. Nog goede tips voor mensen die daar zelf lekker willen skiën, niet off-piste of zo, maar pistes die we zeker niet moeten overslaan? Of misschien tips in jouw thuisgebied Puy?

Dat is hier wat off-topic… PM of nieuw topic (ik ben vast niet de enige met goede tips)

Click. Click. Peace

Eerst zelf wat research doen… Voorpret.

Hoop voor sneeuw in oberstaufen/Steibis voor periode 21-12 t/m 27-12-2013?
Zoniet dan maaar richting Mellau ed
Greetz

null

Not all who wander are lost

Nieuwe sneeuwkaart van wetter3. er komt wel erg veel neerslag aan rond en tijdens de kerstdagen.

null

Not all who wander are lost

Laten we hopen dat het in vaste vorm is…

Neerslag genoeg voorspeld maar temperaturen van 6+ leveren niet veel op…

Hier vandaag een uitleg waarom juist de zuidzijde zoveel sneeuw krijgt: http://alpenweer.blogspot.nl/

Not all who wander are lost

Bij (actieve) afwezigheid van @Roel :( en zoekende naar ‘weer info’ kwam ik dit topic tegen.
Wordt er hier ook in de zomermaanden actief naar het wintersportgebieden-weer of met meer dan normale belangstelling naar het weer in NL gekeken? Zeker in de zomer zijn de verschillen zo groot. Zoals vandaag. Vele gebieden ten zuiden van de grote rivieren weer (veel te veel) regen en hier aan de noordkant Randstad nu pas de eerste spatjes van betekenis in de afgelopen 10 dgn.
Of zijn er hier onweerkenners oid die ons de komende maanden kunnen verstoken van interessante info?

Aequilater Nubila

@winterwonderland het zal hier op dat gebied wat rustiger zijn behalve bij bijzondere gebeurtenissen. Sneeuw in de zomer, extreme hitte waar de gletsjers onder lijden, enz. maar het is nu eenmaal zomer. Op twitter https://twitter.com/weermanroel volg ik het weer in Nederland wel actief, zeker als het gaat om onweer of zware buien. Je bent natuurlijk ook vrij om hierover op wintersporters.nl te discussiëren, misschien zijn er meer geïnteresseerden en dan laat ik me ook wel horen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

In en rond de Alpen wordt het in en rond het weekend in ieder geval erg nat in bepaalde delen. De grens tussen opstuwende erg warme lucht over een rug en gelijktijdig een naderend koufront maken dat mogelijk. De rivieren zitten al vrij vol voor de tijd van het jaar. Dat zullen we in de Rijn en Donau wel gaan merken als dat zo gaat gebeuren.

null

Not all who wander are lost

Plaats een reactie