Hulp nodig bij het kopen van ski's!

Waarom noemt niemand de salomon xt800? 80mm onder de voet. Een titanium kern als ik het goed zeg sinds 2013/2014 dus stevig genoeg voor de piste. Radius schat ik rond de 16 bij 180. Succes nog iig

koen8 op 30 okt 2014 13:36

Ik heb de XT800 vorig jaar gekocht, topski! Ski zelf ook korte en lange bochten, vooral op tempo en soms ook echt hard. Deze ski kan het allemaal prima aan. En voor die enkele keer dat je offpiste gaat dan is de ski prima. Zou hem zeker overwegen. En, aangezien de XT800 overjarig is kun je hem momenteel vrij gunstig kopen online. Zelf heb ik de 168cm (ben 1.71 en weeg ongeveer 72 kg en ski al sinds mijn jeugd)

Net terug van weekend val thorens en ben helemaal enthousiast over K2 amp rictor 90 xti. Ben zelf vrouw, 1,80 en heb de 1,77 gekocht. In 3 dagen allerlei sneeuwomstandigheden geskied:
-gladde net geprepareerde ochtend piste: SUPER! kleine en lange bochten beide makkelijk. carven gaat ook prima
-10 cm verse sneeuw: heerlijk!
-losse hopen omgewoelde sneeuw aan eind van de dag: Prima, vergevingsgezind
-IJs: wat lastiger dan mn oude 72 cm underfoot rossi’s. Ik had het idee sneller weg te glijden
-slush: prima

Volgens mij dus echt best of both world ski’s. Op de piste makkelijk, snel en wendbaar (alhoewel uiteraard minder aggressief dan echt piste-ski, maar ik hoef niet zo nodig met 120 km/uur naar beneden), en je kunt er makkelijk eens mee van de piste af zonder meteen een duikboot te worden.

@leonie72 Heel erg bedankt voor je reactie! Ook fijn om te horen dat je een goede vakantie hebt gehad.

Ik ski erg snel, dus dan is wat meer grip op de piste toch fijn. Zal jouw ervaring in ieder geval meenemen in mijn besluit :)

Net terug van een weekendje Gerlos, en ook mn nieuwe Amp Rictors 90 kunnen uittesten in de meest uitgebreide omstandigheden op 3 dagen tijd (ijzige pistes - slush - verse sneeuw op piste - off piste verse poeder)

Ik ben 1.85m - 87 kg en heb de 184 - niveau gevorderd.

Het is inderdaad een echt manusje van alles. Ik heb in bovenstaande gevallen nooit echt een ander soort ski gemist en daarvoor koop je toch zo’n ski.

Maar je moet uiteraard wel in gedachte houden dat je een alleskunner hebt, en dus overal wel een beetje gaat inboeten. Ik had inderdaad ook het gevoel iets minder grip te hebben op ijs dan een echte scherpe carver, maar ik zou bijna dezelfde ijsplek met 2 skis moeten doen om het met zekerheid te zeggen.
Anderzijds haal je alleen maar voordeel uit de ski in de meeste van bovenstaande omstandigheden, dus dan is de iets mindere grip op ijs snel vergeten als je denkt aan stabiliteit en vergevingsgezindheid.

Al bij al ben ik meer dan tevreden met mijn keuze, al is het maar omdat ik, na jaren huurski’s, terug het gevoel heb met een ski te skiën die op termijn mijn niveau gaat optrekken, zonder dat hij nu ‘te moeilijk’ is.

Ski’s kopen, niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn haha.

Ik vind het lastig inschatten wat effect is van 10mm extra. Meeste advies is allemaal rond de 90mm, maar ik zou niet weten hoe groot de verschillen zijn. Ik ga in februari een week naar de Franse Alpen. Waarschijnlijk ga ik van te voren ski winkels daar mailen om te vragen of ik ski’s mag testen met optie tot koop, want ik zou niet weten wat ik nou écht fijn vind skiën. Om ski’s te bestellen en later tot de conclusie dat het setje van honderden euro’s toch niet goed is, zou ik verschrikkelijk vinden.

Uitstekend plan Laurankl. gewoon gaan testen en kijken wat je zelf het lekkerste vindt skien.
Succes en vooral veel wintersportplezier.

Haha, naja, ik ken het wel hoor.

Op een test dag in snowworld veel ski’s getest (ook veel niet achteraf gezien)
Vind de Elan Amphibio 82 erg fijn (maar rond de €550 a 600 als goedkoopste te vinden), gevolgd door de Amphibio 14 (€499 op t moment te vinden in Duitsland), maar de 82 vind ik te duur, eigenlijk had ik gehoopt rond de 400 max uit te komen…
Daarom wees een winkel mij op de XT800 (€429 te vinden) die hier al vaak zijn langs gekomen, maar zijn nergens meer te testen natuurlijk, dus zal wel weer een jaartje huren zijn :P

Ik kan helaas nergens info vinden over aanstaande testdagen, dus ik denk dat ik ze maar op vakantie ga testen.

Volgens mij zijn de snowworld testdagen al geweest, meestal begin van het seizoen (de importeurs dagen dan) regelmatig zijn er nog wel testdagen van bepaalde snowboard merken, maar daar hebben we als skiers niet veel aan.

Beste allemaal
Na redelijk wat gelees en gebrowse heb ik een ski gevonden die volgens alle reviews en ervaringen goed bij mijn type skien past: De K2 Amp Rictor 82 XTI
Helaas weet ik niet echt welke lengte ik moet nemen. (177 of 184 cm)

Ik ben zelf 1.86 en 85 KG.
Ik ski al mijn hele leven en ga graag zo hard als ik maar kan/durf met middel tot lange carve bochten.
Wel spendeer ik de meeste tijd op de piste (90% van de tijd)
Nou zou ik zeggen dat de 177 prima moet zijn als men denkt in de klassieke lengte vuistregel.
Echter ik vraag me af of de snelheidswens en het 30% rocker gedeelte een stap naar 184 cm misschien nodig maken? Of is dit overkill? Een langere ski maakt hem natuurlijk ook weer minder wendbaar…

Ben benieuwd wat jullie vinden, thanks alvast!

Ik zou de langste nemen, je redenering klopt.

Ik zou de langste nemen, je redenering klopt.

GiGi op 23 mrt 2015 14:19

Thanks voor het mega snelle antwoord GiGi,
Klein wedervraagje: Lever je qua mobiliteit veel in met een langere ski?
Kom net uit een zeer matige week skien terug, qua sneeuw kwaliteit, met zeer veel pap en hopen slush.
Een beetje wendbaarheid in dergelijke conditites is altijd wel welkom (en dus een kortere lengte), of komt daar juist de rocker weer goed van pas?

In principe lever je met lengte wendbaarheid in, maar krijg je daar stabiliteit voor terug. Maar met meer rocker win je weer wat wendbaarheid en lever je weer wat grip in. En met een stijvere ski lever je weer wat wendbaarheid in en win je wat stabiliteit en met een grotere radius hetzelfde. Alleen op lengte kan je dat soort conclusies niet trekken als je verschillende ski’s met elkaar vergelijkt.

Tussen twee lengtes van hetzelfde model heb je wel gelijk (in 95% van de gevallen; soms wordt bij langere lengtes de stijfheid ook aangepast, maar bij de K2 niet geloof ik).

Plaats een reactie