verplichting ski helm

@Jeroen, of een helm ernstig hoofdletsel kan beperken, staat helemaal niet ter discussie. Maar dat is geen argument om iedereen te verplichten tot het dragen van een helm.

Wat ik me afvroeg: je schrijft een paar pagina’s eerder dat je een vrij heftige botsing met een vrouw had, die voor beiden zonder helm een stuk slechter had kunnen aflopen.
Daaruit concludeer ik dat beide helmen een aardige opdoffer hebben gekregen. Zoals ik eerder al schreef is een helm na een stevige crash volgens onderzoekers niet meer betrouwbaar.
Heb je na die crash meteen een andere helm aangeschaft ? En ook die vrouw een nieuwe helm vergoed ?

De liftmannen hebben geen tijd om iedereen te controleren en eruit te halen zonder helm. Daarnaast zijn ze er volgens mij ook helemaal niet voor bevoegd. Stel nu dat ze extra mensen aannemen en ze er de bevoegdheid voor krijgen: niemand belet jou om je helm af te zetten als je begint te skiën…

Over kinderen kan je natuurlijk discussiëren omdat ze een beperkt wilsvermogen hebben en beperkte financiële middelen. Tot 14 is hij al verplicht in Italië, maar hoe de controle daar gebeurt weet ik niet. Het lijkt me straf dat een pisteur een boete kan uitschrijven.

Nog een andere hypothese ivm verzekeringen:
In tegenstelling tot vroeger kunnen we nu stellen dat de norm is dat je een helm draagt, en het bijgevolg abnormaal is om er geen te dragen. (klinkt negatief maar dat is het niet) Men zou kunnen zeggen, in geval van een ongeval, dat een normaal en plichtsbewust persoon een helm zou dragen bij een risicosport als skiën, en het slachtoffer als dusdanig een fout heeft gemaakt.

Nog een andere hypothese ivm verzekeringen:
In tegenstelling tot vroeger kunnen we nu stellen dat de norm is dat je een helm draagt, en het bijgevolg abnormaal is om er geen te dragen. (klinkt negatief maar dat is het niet) Men zou kunnen zeggen, in geval van een ongeval, dat een normaal en plichtsbewust persoon een helm zou dragen bij een risicosport als skiën, en het slachtoffer als dusdanig een fout heeft gemaakt.

dr dre op 28 feb. 2012 19:31

Die hypothese gaat een redelijk eindje op, alleen ik denk dat de helm nog nét niet zo ingeburgerd is dat je het verweten kan worden bij een verzekeringskwestie. Je aanname over dat het de norm is dat je een helm draagt en bijgevolg abnormaal om er geen te dragen, is nog net niet waar. Maar dat is een kwestie van tijd, ook zonder verplichting.

Al eerder verwees ik naar de site van de Nederlandse Skivereniging. Daarop staat te lezen dat afgelopen jaar 78% van de Nederlandse wintersporters géén helm droeg. Dat lijkt me toch een betrouwbare bron.

Het lijkt me bovendien best waarschijnlijk dat van de 22% die wèl met helm skiede een (klein) deel bij warm weer die helm niet gebruikte.

Het beeld dat sommigen hier hebben van "bijna iedereen doet het" klopt niet met de werkelijkheid.

Het zelfde geldt voor de bewering “helmplicht wordt steeds meer ingevoerd”. In Oostenrijk is die discussie al drie jaar geleden gestrand, en volgens mij daarna nooit veel verder gekomen. Italië heeft volgens mij nog steeds alleen een helmplicht voor kinderen.
Zwitserland en Frankrijk hebben volgens mij nog helemaal geen helmplicht.
(correct me if I’m wrong)

Een helm dient alleen maar om je eigen veiligheid. Als je er geen draagt breng je buiten jezelf niemand anders gevaar. Dan moet je toch gewoon lekker zelf weten of je er een opzet.

Al eerder verwees ik naar de site van de Nederlandse Skivereniging. Daarop staat te lezen dat afgelopen jaar 78% van de Nederlandse wintersporters géén helm droeg. Dat lijkt me toch een betrouwbare bron.

Het lijkt me bovendien best waarschijnlijk dat van de 22% die wèl met helm skiede een (klein) deel bij warm weer die helm niet gebruikte.

Het beeld dat sommigen hier hebben van "bijna iedereen doet het" klopt niet met de werkelijkheid.

jaap op 28 feb. 2012 20:01

http://wintersport.nl/render/artikel/1883/wintersporters-ste…

De groep die een helm draagt op de piste is ten opzichte van 2010 en 2009 sterk toegenomen. Tegenwoordig draagt 34 procent een helm, versus 26 procent in 2010 en 22 procent in 2009.

Van diezelfde Nederlandse Skivereniging, een artikel uit begin 2011. De stijgende lijn doorzettend betekent dat in 2011 en 2012 nog meer mensen een helm dragen. Ik ben met je eens dat "bijna iedereen doet het" niet waar is, maar het aandeel helmdragers is echt wel flink aan het groeien. Het zal me niks verbazen als het dit of volgend seizoen richting 50% gaat.

@ Jaap
Ik heb net even het internet afgezocht en daar kwam uit:

Oostenrijk: sommige deelstaten hebben de helmplicht ingevoerd tot de leeftijd 15 jaar. Geen boete (wat ik zover zag).

Duitsland, Frankrijk en Zwitserland: geen helmplicht.

Kroatie, Slovenie en Noorwegen: helmplicht tot 14 jaar. Geen boete.

Italie: helm verplicht tot 14 jaar. De boete ligt rond de 150 euro (andere, gok een verouderde site, geeft max 200 euro zelfs aan) en je kunt daar je skipas kwijt raken.

Daarnaast verplichten sommige skischolen de skihelm.

Bron: http://bergwijzer.nl/nieuws/in-welke-landen-moet-je-een-skih…

@ Niels, Je voelt je veiliger met skihelm, maar het maakt je niet veiliger of onveiliger. Het beschermt alleen.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Ski jij het liefst tegen een liftpaal met of zonder helm ? Het is veiliger en dat mensen dan meer risico gaan nemen en het dus status quo is of zelfst slechter geloof ik niet.

@Anoniem, de cijfers van de NSV, waar je mee komt zijn interessant. Ze geven een behoorlijk grotere toename dan op de NSV-site die ik zelf noemde (onder Breedtesport, Blessurepreventie) momenteel staat vermeld.
Het verschil zou misschien kunnen zitten in "alleen volwassenen" en "alle leeftijden", maar dat staat niet vermeld.
Slordig van de NSV, tenzij daar een goede verklaring voor is (vraag vind ik interessant genoeg om ze es voor te leggen).

@Nick, bedankt voor je cijfers. Mijn aannames kloppen dus nog steeds. Inmiddels kan Polen worden toegevoegd aan de landen "tot 15 jaar verplicht".
Ik schreef ook ergens dat het in Amerika verplicht zou zijn, maar inmiddels betwijfel ik of die helmplicht in Amerika (en Canada) ook daadwerkeliujk wet geworden is.

@ Jaap
Ik heb net even het internet afgezocht en daar kwam uit:

Oostenrijk: sommige deelstaten hebben de helmplicht ingevoerd tot de leeftijd 15 jaar. Geen boete (wat ik zover zag).

Duitsland, Frankrijk en Zwitserland: geen helmplicht.

Kroatie, Slovenie en Noorwegen: helmplicht tot 14 jaar. Geen boete.

Italie: helm verplicht tot 14 jaar. De boete ligt rond de 150 euro (andere, gok een verouderde site, geeft max 200 euro zelfs aan) en je kunt daar je skipas kwijt raken.

Daarnaast verplichten sommige skischolen de skihelm.

Bron: http://bergwijzer.nl/nieuws/in-welke-landen-moet-je-een-skih…

@ Niels, Je voelt je veiliger met skihelm, maar het maakt je niet veiliger of onveiliger. Het beschermt alleen.

Nick op 28 feb. 2012 20:20

Uh, ik vind op internet dat in Oostenrijk overal helmplicht is tot 15 jaar.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

"…"

Uh, ik vind op internet dat in Oostenrijk overal helmplicht is tot 15 jaar.

Mathijs op 28 feb. 2012 21:04

kan kloppen. aangezien ik het fout had overgenomen. mijn excusses.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

@Nick, wat is je bron ? Op internet kun je sinds 2009 wel 100 keer vinden dat de skihelm voor kinderen verplicht is, of nu wordt ingevoerd.

Op 1 januari j.l. was de regel in Vorarlberg en Tirol in elk geval nog niet ingevoerd

(zie ook: http://www.das.at/Rechtsauskunft_Skihelmpflicht.DAS…).

Oeps, Mathijs natuurlijk.

@Jeroen, of een helm ernstig hoofdletsel kan beperken, staat helemaal niet ter discussie. Maar dat is geen argument om iedereen te verplichten tot het dragen van een helm. Wat ik me afvroeg: je schrijft een paar pagina’s eerder dat je een vrij heftige botsing met een vrouw had, die voor beiden zonder helm een stuk slechter had kunnen aflopen. Daaruit concludeer ik dat beide helmen een aardige opdoffer hebben gekregen. Zoals ik eerder al schreef is een helm na een stevige crash volgens onderzoekers niet meer betrouwbaar. Heb je na die crash meteen een andere helm aangeschaft ? En ook die vrouw een nieuwe helm vergoed ?

jaap op 28 feb. 2012 19:09

Ik heb destijds inderdaad een nieuwe helm aangeschaft, ik werd door een skileraar in de lift erop gewezen dat er een klein scheurtje (haarscheurtje, met het blote oog nauwelijks zichtbaar voor mij) in mijn helm zat op de achterkant!

Dus ja ik heb ter plekke gelijk een nieuwe helm aangeschaft.

Klopt het dat nieuwe helmen in het buitenland duurder zijn dan in nederland bij de gemiddelde sportzaak, dat gevoel kreeg ik trouwens!

Beschadigingen zijn niet altijd te zien.
Ik las es ergens over een test, waar men een skihelm met een meloen erin van een meter hoogte op de stenen liet vallen. Zowel skihelm als meloen leken onbeschadigd. Toen men die test herhaalde, leek de helm nog onbeschadigd. De meloen was verpulverd.
Dat soort dingen onthoud je.

M.i. zou veel meer aandacht aan moeten worden gegeven aan de noodzaak van vervanging van een helm na een crash.

Ook het huren van een helm, of tweedehands kopen, lijkt me een slechte zaak.
Als je kiest voor een helm, moet je er ook op kunnen vertrouwen dat hij goed is.

@Jaap, die test met een meloen in een helm hebben ze bij Mythbusters ook gedaan… en het klopt, na 2 x van een meter de helm te hebben laten vallen was er van de meloen weinig meer over!

Er zou bij de mensen meer voorlichting moeten komen over helmen en de gevolgen ervan als zo’n ding een paar x een val heeft gemaakt, ik ben van mening dat er door de gemiddelde sportzaak nog een beetje lacherig wordt gedaan over skihelmen, ze zien het puur als extra inkomsten maar als je verder gaat vragen weten ze er in het algemeen weinig vanaf.

Vorige week in Saalbach-Hinterglemm: 99% skiet met helm dus ook de nederlanders, zonder helm word je raar aangekeken !

@ Jaap: sportzaken verkochten veel liever mutsen!
Dat is een artikel dat veel beter verkoopt en meer opbrengt.
In januari zag ik ook haast alle skiërs met helm in het Hochkönig gebied. Ik schat een 95%
Volgens mij zal je tijdens de schoolvakanties minder skiërs met helm zien. Dit zijn veelal de recreanten, niet de echte wintersporters. Dit komt bovenop hun budget en pakvolume…
En natuurlijk de "Die Hards" blijven tegen de helm… juist gelijk rokers tegen het rookverbod. Dat is nog zulk een diskutie …:-)

Vorig jaar ben ik enorm hard op mijn hoofd gevallen, en wat was ik blij dat ik een helm op had. Heb namelijk allemaal verschillende mensen zonder helm met een bloedend hoofd of erger op de piste zien liggen.

Daarnaast houdt een helm je hoofd warm en dit is belangrijk aangezien een groot gedeelte van de lichaamswarmte via het hoofd het lichaam verlaat. In de zon is het misschien wat warm, maar in de schaduw kan het ook op een warme zonnige dag nog altijd flink vriezen!

Ook zal een helm je gezichtsveld niet beperken, maar alleen maar verbeteren. Als je namelijk een bijpassende skibril draagt(zelfde merk), zal je bril altijd goed zitten. Een skibril zonder helm wil nog weleens verschuiven.

Vorig jaar ben ik enorm hard op mijn hoofd gevallen, en wat was ik blij dat ik een helm op had. Heb namelijk allemaal verschillende mensen zonder helm met een bloedend hoofd of erger op de piste zien liggen. Tom op 29 feb. 2012 17:43[/post]

Jeemig, waar ga jij skiën ?

ps: na die val van vorig jaar meteen neiuwe helm aangeschaft ?

Ja, gelijk een andere aangeschaft! Veiligheid boven alles.

Zit altijd in Oostenrijk en er wil nog wel eens een sleeplift tegen het hoofd van iemand aankomen, en dat ziet er niet lekker uit kan ik je verzekeren;)

@Tom, Ik ski al vanaf dat ik een jaar of 5 ben minimaal 5 weken per jaar maar heb nog nooit meegemaakt dat iemand een sleeplift tegen zn hoofd kreeg… broodje aap geval… net als AL die bebloede gezichten …

We moeten fietshelmen dragen om hoofdletsels bij het vallen te voorkomen, we moeten een motorhelm dragen om hoofdletsels te voorkomen dus kunnen we maar beter een skihelm dragen om hoofdletsels te voorkomen.Ik heb trouwens het voorrecht gehad om de mijne eens uitvoerig te testen, op de zwarte buckelpiste in valtho met 1 ski blijven haken, 180 graden gedraaid en achterwaarts naar beneden gevallen met het hoofd recht op de volgende ijsbult, gevolg even bewusteloos en de volgende dag zware hoofdpijn. Had ik mijn helm niet opgehad = GAME OVER en tussen 6 planken. Dus je moet mij niet overtuigen van het nut van een skihelm. Ik vindt het trouwens heel belachelijk dat kinderen verplicht worden om een helm te dragen op de piste en volwasenen niet( zijn wij dan onverwoestbaar misschien???)

@ michal maes, voor kinderen is het volgens mij verplicht omdat ze een risicogroep vormen voor hersenletsel.

dat is een vervelende val. het was zeker op de Cascades???

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

idd de cascades, ben ondertussen wel wat gevoderd en heb het daar niet meer zo moeilijk mee, maar toch blijf ik mijn helm dragen, liever hoofdpijn dan erger ;)

@Michael, als kinderen bij alles hun eigen gang mogen gaan, gaan veel kinderen niet meer naar school, komen ze veel te laat thuis, gaan ze zich te buiten aan drank en drugs, en doen ze in de sneeuw de meest gevaarlijke dingen zonder het gevaar ervan te beseffen.
Daarom is het niet helemaal raar dat ouders en opvoeders vinden dat ze die kinderen een beetje moeten opvoeden en begeleiden op weg naar de volwassenheid. Als ze later groot zijn mogen ze allemaal zèlf beslissen welke "foute" keuzes ze allemaal willen maken.
Ik vind dat niet echt belachelijk.

@ Jaap, een betere omschrijving is er niet. De overheid helpt de ouders en opvoeders een beetje door de helmplicht in te voeren. Ik vind dat de helmplicht daarmee goed zijn werk doet, want het verkleint wel de kans op hersenletsel. Zeg nou zelf, je wilt toch niet dat je kind door hersenletsel in het ziekenhuis beland, wat door een helm voorkomen had kunnen worden. En als het de kans op hersenletsel verkleint, dan is het dus verstandig om de helmplicht in te voeren (door de overheid/skigebieden/ski scholen/verzekeraars). De overheid moet soms de mensen even aan de hand meenemen (ook andersom).

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

@Nick, goed lezen is een kunst…
Michael vond het belachelijk dat voor kinderen een helmplicht wordt ingevoerd, en voor volwassenen niet.
Ik probeerde hem het verschil uit te leggen. Nog maar es lezen, zou ik zeggen .)

@ Jaap, Ik begrijp het, maar ik bedoelde in het geval van kinderen de helmplicht in te voeren. Dat kwam misschien niet helemaal duidelijk naar voren. Het was een kleine aanvulling. Tussen de regel @ jaap en de overheid had nog een entertje gemoeten.

Daarnaast begrijp ik wat je bedoelt met dat als je volwassen bent dat je zelf moet gaan kijken of je de foute keuze maakt om geen helm te gaan dragen. Ik blijf een voorstander om hem in het geheel in te voeren de helmplicht (dus voor iedereen), maar begrijp ook dat er veel volwassen mensen dat niet willen, omdat ze zelf die keuze willen maken.

en Jaap, als de helmplicht overal voor kinderen tot bijv. 15 jaar ingevoerd wordt, ben je het daar dan een voorstander van. Dus dan niet voor volwassen… Tussen kinderen en volwassenen zit een aardig verschil om de helmplicht te kunnen verplichten, wat ik begrijp uit jouw reacties.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

@ Jaap, Ik begrijp het, maar ik bedoelde in het geval van kinderen de helmplicht in te voeren. Dat kwam misschien niet helemaal duidelijk naar voren. Het was een kleine aanvulling. Tussen de regel @ jaap en de overheid had nog een entertje gemoeten. Daarnaast begrijp ik wat je bedoelt met dat als je volwassen bent dat je zelf moet gaan kijken of je de foute keuze maakt om geen helm te gaan dragen. Ik blijf een voorstander om hem in het geheel in te voeren de helmplicht (dus voor iedereen), maar begrijp ook dat er veel volwassen mensen dat niet willen, omdat ze zelf die keuze willen maken. en Jaap, als de helmplicht overal voor kinderen tot bijv. 15 jaar ingevoerd wordt, ben je het daar dan een voorstander van. Dus dan niet voor volwassen… Tussen kinderen en volwassenen zit een aardig verschil om de helmplicht te kunnen verplichten, wat ik begrijp uit jouw reacties.

Nick op 1 mrt. 2012 21:55

15 vind ik te weinig. Helmplicht zolang je minderjarig bent zou goed zijn.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Plaats een reactie