Les 3 Vallees vandaag (winter 2014-2015)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Mooie fotos skifan! Morgen Cime Caron open en heel misschien plein sud.

2 Centimeter sneeuw vannacht maar wel temperaturen die niet boven de 0 graden uitkomen.
Afwisseling tussen wolken en zon. De parkeerplaats bij de Virage de Caron is open maar je kunt er niet naar toe skiën.
Vandaag voor het eerst open (waaruit blijkt hoe goed Sjakie geïnformeerd is):
Val Thorens: TC Caron, TC Caïrn, TPH Cime de Caron en de TSD Plein Sud
Orelle : TSD Peyron en de TS Bouchet
In Les Menuires hebben de sneeuwkanonnen de hele dag aangestaan :

null

Enkele beelden ( 45 sec.) van de training voor de Trophée Andross dit weekend:
http://youtu.be/IUsrpUCS9NU

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Zo’n zin… als voorspelling van sneeuw zaterdag door zet dan lijkt me de route via Frankrijk fijner dan over duitsland/Zwitserland?

@jvmaris
Ik ben sowieso een fan van de route door Frankrijk omdat deze weliswaar meer tol kost is maar rustiger en relaxter rijdt. Wat betreft de meteo. kijk ook, om te vergelijken naar de voorspellingen voor de heuvels op de Links-Rheinische autobahn en eventueel de Ardennen.
Bon voyage.

bon ski

Dank je skifan!
Ik denk dat we voor de route via Frankrijk gaan

Voor het eerst dit seizoen de Plein Sud genomen.
Uit de Plein Sud is te zien dat de TC Caïrn wel open is, maar de afdaling nog niet:

null

Vanaf de Cime de Caron veel mooie uitzichten want er hing een “mer des nuages” net onder 2300 meter:

null

Zo mooi als de uitzichten waren, was de piste niet. Alleen de zwarte Combe de Caron was open. Vrijdag was de piste geprepareerd, dus vandaag veel hoge en scherpe bosses, vooral aan het begin van de piste.
Aan het eind van de dag met de TC Caron terug naar de parkeerplaats in de Virage de Caron waar de auto stond. De pistes hierheen waren nog gesloten.

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Prachtige foto’s met die wolken in het dal, maar verder is de hoeveelheid sneeuw natuurlijk wel bedroevend.

@jvmaris
Nog een tip, als het druk is rijden wij altijd via de A39, dit is even duur, 25 km langer maar veel rustiger dan via Lyon. Wanneer het weer goed is nemen we vervolgens de afslag Amberieux om naar Chambery te gaan. Veel korter in kilometers, mooie route, geen tol maar je doet er even lang over als wanneer je via Chambéry rijdt.

bon ski

Wij gaan ook jaarlijks naar VT en rijden altijd via de A39 omdat dat een stuk rustiger is. Via Amberieux nog nooit geprobeerd dus die houden we maar eens in gedachte voor een volgende keer. Kan me voorstellen dat dit bij drukte ook als voordeel heeft dat je niet op de A43 in een lange rij komt te staan voor de matig vormgegeven afslag bij de tolpoortjes nabij Chambéry.

In het weekend kwam de wind nog uit het zuiden, vandaag kwam de wind uit het noorden en voelde het een stuk kouder aan, hoewel de temperaturen bijna gelijk aan gisteren waren.
Nieuw was de opening van de Piste L’Audzin die vanaf de Cime de Caron terug gaat naar het vertrek van de téléphérique. Aan de Piste Gentiane is hard gewerkt, hopelijk gaat deze morgen open.
De gondels van de TSDC Pionniers hangen wekloos naast de aankomst:

null

Da Mauriënne vallei gezien vanaf de aankomst van de TS Plan Bouchet:
null

De afdaling van de aankomst van de TS Plan Bouchet hebben we vandaag genomen. Om alle stenen te vermijden zal de volgende keer pas zijn na een flinke hoeveelheid verse sneeuw.

Morgen gaan in Courchevel de eerste 4 liften open: Verdons, Saulire, Vizelle, Marmottes
Helaas is het 75 km heen en 75 km terug met de auto want tussen ons dal en Courchevel gaan nog geen liften.

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

In de ochtend zat Val Thorens potdicht. Na de middag werd het zicht beter en konden we de 10 à 15 centimeter verse sneeuw van vannacht zien.
Hoewel de temperatuur lager was dan tot nu toe voelde het minder koud aan dan gisteren omdat de voorspelde Noorden wind (60km/uur op de toppen) niet is gekomen. De temperatuur bij de aankomst van de Funitel du Péclet was -10 graden (binnen!).
Wij hebben in de zon heerlijk een halve dag geskied.
Piste Glacier:

null

Vandaag twee nieuwe liften geopend : TSD Pionniers en TSD Moutière.
TSD Pionniers geopend:
null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Oei, is die Glacierlift en piste nog niet gesloten? Heb ergens gehoord dat iemand er een rechtszaak tegen ging beginnen :D

Oei, is die Glacierlift en piste nog niet gesloten? Heb ergens gehoord dat iemand er een rechtszaak tegen ging beginnen :D

Mathijs! op 9 dec 2014 17:30

Hahaha ja dat was wel het topic waar ik vorig jaar het meest om heb gelachen!

Ik vind dit topic toch wel een van de heerlijkste van het forum ook al ben ik nog nooit in 3V geweest en ga ik er dit jaar ook niet heen. Maar staat zeker op mijn shortlist

Don`t eat yellow snow

Kijk zo herken ik je weer VT! :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

@skifan,

Heeft de verse sneeuw voor betere pistes gezorgd of nog steeds last van steentjes op de (lagere) pistes?

Wij overwegen om zaterdag met een last minute voor een weekje richting Val Thorens te komen. Kan je ons dat aan- of afraden?

Heb je verder zicht op openingen van pistes en liften de komende dagen/tegen zondag?

Alvast bedankt voor je dagelijkse updates!

groeten,
Steven

Ook een idee of de verbinding met de 2 andere valleien in het vooruitzicht is gesteld?

3 Vallées verbindingen zouden 13 december openen denk ik.
Ben ook wel benieuwd van de staat van de pistes vgl met paar dagen terug, maar wij komen de 20ste pas dus zal hopelijk nog wat sneeuw bijvallen.

@steven9; @Cedrix
De meteo: zaterdag behoorlijke hoeveelheid sneeuw, daarna wordt het weer warmer.
Pistes: gisteren 10 à 15 cm verse sneeuw, dit houdt niet lang, maar samen met de sneeuwval van aanstaande zaterdag verwacht ik vanaf zondag betere omstandigheden.
Liften: ik verwacht dat komend weekend alle liften open zullen zijn in Valtho behalve de Plan de l’Eau lift. De opening hiervan zal vooral afhangen van de hoeveelheid sneeuw op zaterdag en de snelheid waarmee dit geprepareerd wordt.
Snowpark: is nog in opbouw en zal dit weekend niet volledig klaar zijn, dit ondanks het feit dat van 13 tot 20 december de ski-boarderweek in Valtho is.
Hors Piste: lawinegevaar na zaterdag groot, nu nog gering. Wel is een flinke dump nodig om de rotsen/stenen te bedekken (het Schumacher effect!)
3V: de hoofdverbindingen gaan zaterdag open, de ander liften volgen in de loop van de week. Tania en Moriond openen de 20e december pas.
Een keus kan ik niet maken maar hopelijk maakt bovenstaande info de keus wel makkelijker voor jullie.

bon ski

Ik kan nergens terug vinden dat er zaterdag een behoorlijke hoeveelheid sneeuw verwacht wordt?
Wij gaan de 27e december naar Valtho.

Work less || Board more

Gisteren was de middag mooi, vandaag de ochtend. 1 graad in de Virage de Caron, -2 graden in Les Menuires en harde Noorden wind op de toppen.
De Piste L’Audzin lag er zo mooi bij dat we hem 2 maal achter elkaar hebben genomen:

null

Helaas kwamen toen de wolken razend snel opzetten boven Valtho zodat wij naar huis zij gegaan.
Nieuw geopend vandaag: Piste Genipi:

null

Meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Sprak het weerbericht op TV8MontBlanc en op Fr3 Rhone Alpes steeds van aanzienlijke sneeuwval op zaterdag, sinds vandaag is het bijgesteld naar “een beetje sneeuw”
Vrijdag gaat waarschijnlijk een deel val het skigebied van Les Menuires open (Mt de la Chambre). De verbindingen van 3V blijven nog dicht, hoewel ik hoop dat de verbinding mat Valtho wel open gaat.

bon ski

Oiiiii had gehoopt dat we dit weekend toch meer zouden kunnen dan alleen vt…

Deze blijf ik volgen. Gister eindelijk geboekt voor de week vanaf 17 jan.

don't eat the yellow snow

@skifan a.s. zaterdagnacht wil ik gaan rijden, VT en Sölden zijn de gebieden die ik nog in de pijler heb. Ik vind het zelf heel lastig inschatten hoe goed de sneeuw in VT is, en hoe de locals daar tegen het geheel aankijken. Wat eigenlijk mijn vraag is, als ik je nu zeg naar VT te rijden over twee dagen, verklaar je me voor gek of is 't momenteel zo’n beetje het gebied wat er het beste bijligt. 't Zou me enorm helpen als je daar je inzichten in kunt delen, lokale informatie blijkt onontbeerlijk.

@Wouter1981
Ik ga mijn bericht van 10/12 herhalen:
Valtho: op de piste is de sneeuw hard maar prima te skiën, off piste sterk af te raden er ligt te weinig sneeuw om alle stenen te bedekken. Alle liften op de Plan de l’Eau na zullen dit weekend open zijn.
Orelle (skipas Val Thorens): verbinding met Valtho is al een week open, afdaling Mauriënnaise is prima, afdaling Bouchet en Peyron te veel stenen voor onze skies.
3Vallées: zaterdag partiële opening dat wil zeggen dat de hoofdliften open gaan en de andere volgen in de loop van de week.
Wij skiën op dit moment dagelijks in Val Thorens, goede pistes niet al te druk (maar dat kan na het weekend anders zijn) en bijna alles is open.
Als je naar mijn fotosite gaat krijg je een aardig beeld van hoe de pistes er nu bij liggen: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Super!Bedankt voor de update!! Laten we gewoon lekker gaan genieten!

Ik ben benieuwd. Vrijdag 19 december vertrekken wij richting VT.
Hopende dat we de 3vallees-pas kunnen gebruiken…

@skifan: Zijn Bouchet en Peyron dan de enige pistes in Val Thorens/Orelle waar je momenteel zo’n last hebt van de steentjes? Op andere pistes geen of nauwelijks last van?

En wat is de reden hiervan: ik herinner me dat het allebei zuid-hellingen zijn en ik dacht ook dat daar geen sneeuwkanonnen aanwezig waren. Maar het zijn toch wel (heel) hoog gelegen pistes, die zouden toch gen gebrek aan sneeuw mogen hebben?

@ Larsson93
Zaterdag gaat 3V open, voor meer info de mail die ik vanmorgen van de SEVABEL heb ontvangen:
http://translate.google.com/translate?hl=auto&langpair=a…

bon ski

@skifan als ik op de site van les menuires kijk dan hebben ze toch knap werk geleverd om de pistes gereed te krijgen voor komende week! chapeau daarvoor hoor! ik kwam kaartje tegen met in het groen de liften die open gaan, dat is toch echt wel heel behoorlijk! nu nog onze route gaan plannen voor het rijden en dan off we go :)

Spannend hè @jvmaris ! Ik twijfel ook nog steeds, Sölden of VT! Aargh! :-)

Plaats een reactie