A3 of A61 naar Oostenrijk

A3 reed 1-12 heen en 11-12 terug heerlijk. Lekker die 3e baan. En heb veel minder last gehad van baustellen dan een maand eerder op de A61. Van het weekend neem ik daarom weer de A3.

Zie het kaartje onderaan volgende pagina: https://www.adac.de/verkehr/verkehrsinformationen/stauprogno…
Minder baustellen/staustrecken op de A61 dan de A3. ;)

bartvwg op 21 dec 2022 09:47

Op deze site is het weer anders: https://verkehrsinfo.de/

Zie het kaartje onderaan volgende pagina: https://www.adac.de/verkehr/verkehrsinformationen/stauprogno…
Minder baustellen/staustrecken op de A61 dan de A3. ;)

bartvwg op 21 dec 2022 09:47

Op deze site is het weer anders: https://verkehrsinfo.de/

captor op 21 dec 2022 12:25

Rare jongens die Duitsers. :)

Bla, bla, bla.

Vorige week gereden en inderdaad de A3 is sterk beter geworden de laatste jaren. Bij Keulen en Frankfurt soms nog wel slecht wegdek maar vooral na Aschaffenburg en tussen Würzburg kan je echt heerlijk doorrijden.

In het midden net na Würzburg en tussen Nürnberg veel baustellen maar als dat af is de komende jaren is het echt prima rijden.

Op de A7 zijn wel degelijk meer baustellen maar er is minder verkeer.
Vaak ook een slecht wegdek.
Minder snelheidsbeperkingen.
Gisteren over teruggekeerd, 10 minuutjes oponthoud, dus prima.
Over de A61 heengereden, geen oponthoud, wel s’nachts.
Bij drukte en zolang de werken in pforzheim duren denk ik dat de A7 de beste optie is. Al kan het tegenvallen.

Bla, bla, bla.

Normaal rij ik aaltijd de A3 maar omdat we volgende week zaterdag op zondag nacht gaan rijden. Kan ik dan niet ook beter de A61 nemen. Wij gaan bij Beek/Elten Duitsland in.

JMW

A 61 bij grens overgang Beek Elten lijkt mij niet logisch. Dan zou ik A 3 nemen of bij Venlo de grens over.

Vandaag truukje uitgehaald: bij Venlo de grens over de A61 op, doorrijden tot Koblenz en dan de A48 nemen richting Frankfurt. Je komt dan vanzelf op de A3, net voor Limburg. Vanaf daar tot overnachting net voorbij Würzburg geen baustellen, een strak stuk asfalt van Frankfurt tot aan Würzburg. Op deze manier vermijd je de baustellen tussen Köln en Frankfurt.
Morgen de rest van de A3 tot aan Nürnberg, daar zullen waarschijnlijk wel wat meer baustellen zijn. Ik houd jullie op de hoogte.

*bericht bewerkt door Tjeerd69 op 01 jan 2023 21:55

Voordeel van de 61 is dat je je wijn voorraad weer bij kan werken 😅 …maar nu ook via de 61 gereden, helemaal prima!

A61, bij Mannheim de A6 richting Nurnberg en dan de A7. Is 40km om tov de A8 maar minder filekans. Zelf rijden we nu via Frankfurt want we overnachten in Rothenburg. Trouwens een erg mooie vestingstad als tussenstop.

Vanaf Würzburg (aansluiting A7) tot aan Nürnberg (aansluiting A73) is de A3 één lange baustelle. Gemiddelde snelheid die je kunt doen is 90 km/h. Op het vervolgstuk (A9, A99, A8) waren er geen noemenswaardige baustellen, maar was het wel druk voor een maandag. Terug vanuit Schladming waarschijnlijk via Passau (A3). Ik zal het melden als ook daar veel baustellen zijn.

*bericht bewerkt door Tjeerd69 op 02 jan 2023 18:33

Is er iemand die recentelijk ervaring heeft met deze routes?
Wij gaan van uit Zuid Holland naar Tirol, twijfel over de A3 of A61…
Is de situatie het zelfde als in januari? Dan is de keuze voor de A61 snel gemaakt denk ik…

Is er iemand die recentelijk ervaring heeft met deze routes?
Wij gaan van uit Zuid Holland naar Tirol, twijfel over de A3 of A61…
Is de situatie het zelfde als in januari? Dan is de keuze voor de A61 snel gemaakt denk ik…

Edbl op 29 mrt 2023 00:28

Niet over twijfelen, goed te doen tegenwoordig via de A61.

Bla, bla, bla.

Is er iemand die recentelijk ervaring heeft met deze routes?
Wij gaan van uit Zuid Holland naar Tirol, twijfel over de A3 of A61…
Is de situatie het zelfde als in januari? Dan is de keuze voor de A61 snel gemaakt denk ik…

Edbl op 29 mrt 2023 00:28

Ik ben wegens omstandigheden 2 weken geleden over de 3 i.p.v. de 61 gereden (rijd echt altijd de 61) en m’n conclusie was weer dat ik de 3 gewoon een extreem onprettige snelweg vind. Teveel grote steden waar je langsrijdt met bijbehorend verkeersbeeld, 10tallen kilometers baustellen. Mijden de 3 en lekker onderlangs via de 61 rijden :)

Hier ook voorstander van de 61. De 3 heet hier de hollen & stilstaan snelweg. Steeds wisselende tempolimieten, regelmatig heel drukke stukken, dan weer even rustig lekker doorrijden tot iedereen weer vol in de ankers gaat bij de volgende Bsustelle waar je met 60 of 80 doorheen moet. De 61 is dan veel gelijkmatiger, met als bijkomend voordeel minder bochten en hoogteverschil.

Paar weken geleden heen en terug over de 61 gereden. Weinig baustellen, vrij rustig, dus gewoon lekker door kunnen rijden.
Na de 61 zou ik zelf via de 5 en 8 mijden, maar kiezen voor 6, 7 en 8 naar Munchen of via 6 en 9 naar Munchen.
Ik vond gedeelte van de 8 tussen Ulm en Karlruhe en daarna de 5 vrij druk en onrustiger rijden.

Bedankt voor de vele reacties allemaal!
Wordt gewoon weer de A61 dan :)

Eens, niks mis met de 61. Er zijn 2 wat langere Baustellen, maar die rijden verder goed door.

BAB 8 is echter een soort Russisch roulette. De werkzaamheden bij Pforzheim kunnen erg ophouden, maar dat hangt sterk af van het moment dat je daar rijdt. Idem voor de beklimming bij Mühlhausen.
Als dat meevalt is het de omweg via 6 en 7 niet echt waard, zeker omdat ook bij Heilbronn aan de weg (brug) gewerkt wordt.

Ik heb vorige maand geen enkel probleem gehad op genoemde plaatsen, maar stond wel een uur stil na een ongeval bij Stuttgart waarbij de snelweg tijdelijk was afgesloten. Dat kan op iedere snelweg gebeuren…

Je gaat zaterdag ochtend rijden? A3 is breeder maar gaat niet alleen via een drukker gebied, ik denk dat ook 80% van alle navigatie systemen iedereen via de A3 stuurt. Ik heb de laatste Jaren via de A61 gereden, voor mijn gevoel rustiger ook al is het 2 baans.

Naar Ulm rijd ik als volgt; A61 tot Heidelberg, A6 tot Feuchtwangen en dan de A7 naar Ulm. In mijn ogen is de A8 vanaf Karlsruhe altijd een drama. Nou zijn ze daar de laatste Jaren ook nog eens druk bezig.

jos1 op 18 dec 2014 14:32

Deze route neem ik ook dikwijls , heeft het voordeel dat je filegevoeligheid aan de eichelenberg te kunnen vermijden

naar Ulm, deze tijd van het jaar? gewoon over wurzburg en dan de 7 recht naar beneden. Aan de 7 zitten geen grote steden, afslagen en rijdt prima door. Tot en met Wurzburg bijna alles 3 baans, prima weg.

Pas weer eens de 3 genomen ,wel op zondag buiten hoog seizoen . Dan is deze goed te doen, beter als het geweest is.De grootste baustelle is van Wurzburg naar Nurnberg .
Heen en terug geen file gehad.

Afgelopen week de 3 genomen. Buiten de spitsuren is het prima te doen, maar in de spits zou ik hem mijden

Even hierop inhaken, wil de zaterdagmiddag vanPasen vanuit de omgeving Arnhem richting Ulm rijden,
Is het dan verstandiger om de 61 te pakken ipv de 3?

Even hierop inhaken, wil de zaterdagmiddag vanPasen vanuit de omgeving Arnhem richting Ulm rijden,
Is het dan verstandiger om de 61 te pakken ipv de 3?

bas8 op 30 mrt 2023 09:09

Het is natuurlijk een redelijk druk weekend, maar omdat je pas zaterdagmiddag vertrekt ,kan je eerst even op internet kijken of er ergens grote problemen zijn. Ik denk dat het weinig uitmaakt tot Ulm.

As we speak de 3 aan het rijden en het aantal baustellen valt me vies tegen. Volgens google maps zou de 3 voor ons 30 minuten voordeel tov de 61 zijn… de terugweg denk ik dat we toch de 61 pakken!

naar Ulm, deze tijd van het jaar? gewoon over wurzburg en dan de 7 recht naar beneden. Aan de 7 zitten geen grote steden, afslagen en rijdt prima door. Tot en met Wurzburg bijna alles 3 baans, prima weg.

Frank72 op 29 mrt 2023 15:16

Vraagje: Zijn er op de 7 van Würzburg tot Wörnitz (A6 kruising) geen ellenlange baustellen met alles aan 1 kant voor +30km?
Doe vanuit BE nl route 4-61-6-5-8-7-(96 indien Fernpas toe zit) of 60-1-62-6-61 enz.
In december door ongeval op terugweg langs 7-3 gestuurd, en viel eigenlijk best mee, behalve dus de baustelle op de 7 vanaf A6 kruising tot Würzburg… als deze er nog is?

*bericht bewerkt door StefVC op 03 apr 2023 11:00

Plaats een reactie