Dé Fernpass

Dat is niet de weg die ik bedoel; de L266 na Elmen via Bschlabs naar Imst.

Frank66 op 19 feb 2015 22:17

Dat is de Hahntennjoch. Daar overheen rijden gaat zeker avontuurlijk worden: die weg is dicht in de winter. Zie ook http://www.oeamtc.at/index.php?mlay_id=2500&xmlval_ID_DO… . Daar kan je dus wel filevrij overheen rijden, hoewel het zeer de vraag is of het veel sneller is dan de Fernpass. Voor de zekerheid wel kettingen meenemen :).

@77steve oh nog een dichte weg :p

Het zou iig een avontuur worden ja

Gang is alles

Ik had al zo’n wit vermoeden…

Fernpass files vandaag:

volgens http://routes.tomtom.com/#/map/?center=50.833298%2C4&zoo…
-> 51 minuten vertragen voor de Oostenrijkse grens (en het stuk daarna nog eens 47min)

volgens http://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/aktuelle_verkehrsl…
-> 5 minuten

wie heeft gelijk?

Op de adac website staan nu 4 gedeeltes vertraging aangegeven tussen ulm en de grens. Bij elkaar opgeteld zou dat best eens in de buurt van 51 minuten vertraging kunnen komen.
Er staat nu:
12 minuten vertraging
4 km file (blokabfahrt door de tunnel)
stukje langzaamrijdend verkeer
6 minuten vertraging.

Bijna het zelfde dus denk ik

Die tijden zijn echt nooit nauwkeurig… Paar weken terug gaf TomTom Traffic bij mij in de auto iets van 40 minuten aan, nou heb er wel ruim 2 uur ingestaan…

Hier kun je zien of het doorrijdt op de Fernpass

https://www.tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerha…

@ruudsan klopt, maar dus niet het stuk vlak voor de Oostenrijkse grens, waar nu het meeste file staat volgens tomtom en Adac.

@fotsirk Ik zag het, voor de grens is het nu het drukst maar op de wbcams wordt het ook al voller, en ik vind dat van Tom Tom wel geinig wist ik niet

Vanmorgen was er 5 kwartier vertraging en rijden in blokvorming!
Zelf gereden via Arlberg, maar daar ook een uur vertraging gehad vanmorgen!

Om half 9 stond was er een uur vertraging volgens oe3, om ~kwart voor 8 half uur.

De Hahntennjoch straat was open trouwens! (reed er langs)

Gang is alles

Gister Oostenrijk uit gereden over de Fernpas, we waren hier zo rond 10:00. alles bij elkaar ongeveer een uur en een kwartier stil gestaan. de reden was blockabfertigung.
Volgens mij hebbend de mensen die richting Oostenrijk reden er nog langer over gedaan er stond namelijk een gigantische file voor de grenztunnel bij Füssen, ook hier was blockabfertigung de reden.

Zaterdg 14-02-15 zijn we vrienden bij Ulm kwijtgeraakt. Voor ULm waren werkzaakheden, het was druk. Wij zijn met de auto door ULm gereden mikkend op de Fernpas…onze vrienden zijn per ongeluk op de snelweg gebleven richting Bregenz. (45km om!)
Wij hebben voor de Fernpas (hoe heet die tunnel??) dik een uur stilgestaan, drukte en blokabfertigung. Resultaat: wij kwamen om 18.00 aan in Nauders en onze vrienden om 18.05.

Tja, terug gereden op zaterdag…alleen wat file bij Ulm…buiten het seizoen adviseer ik de Fernpas…

ps wij hebben in de file voor de pas lekker in de zon gezeten…top weer gehad!!!

Wij zijn heen 20-2 en terug 28-2 via de Fernpass gereden. Heen op vrijdagavond. Behalve dat het donker was, dus inspannend, geen oponthoud. De terugweg op zaterdagmorgen rond 10 a 11 uur was een stuk drukker, dus wel wat file gehad, maar het viel mij mee. Ik schat rond één uur vertraging. Vrienden gingen via Bregenz, maar hadden langer werk. De andere kant op was het wel heel druk. Die file begon al op de A7, dus dat zal zeker meer dan een uur vertraging op hebben geleverd.
De rest van Duitsland was ook erg druk op de terugweg. Wij reden over de A7 en A3, 15 uur gedaan over 1100km. Dat viel mij wel tegen.
Onze vrienden hebben de A81 genomen en hebben ons later weer ingehaald. Dus misschien is dat een betere keuze, maar ik denk dat de zaterdag mijden het beste is. Ik denk er nu sterk over om volgend jaar op zondag terug te rijden.
Ik ben in ieder geval blij dat het goed weer was, want anders was het nog slechter geweest.

21-2 rond 12:00 via de Fernpass naar Italie gereden. Was 1 groot filespektakel. We gingen van ellende bij Fussen van de snelweg af om even een hapje te eten en de nodige sanitaire stops te maken. Uurtje later weer terug de snelweg op en we stonden weer tussen exact dezelfde auto’s!! We moesten zaterdagmiddag weer thuis zijn, dus kozen ervoor om op vrijdag alvast huiswaarts te keren. Nog even naar het verkeer en weer op de Fernpass gekeken. Het sneeuwde en er waren al wat ongelukjes gebeurd ( Lermoostunnel dicht ). Ervoor gekozen om dan maar via Munchen te rijden. Daar waren we precies om 17:00, middenin de spits. Tenminste, dat had ik verwacht. Nou, het was wel druk, maar we konden nog altijd doorrijden. Bij Autohof Allershausen gegeten en om 18:15 weer de snelweg op. Verder zonder noemenswaardig oponthoud door kunnen rijden en om 2:30 de tuut voor ons huis geparkeerd. Voor mij voorlopig even geen Fernpass meer…

Eergisteren (zaterdag) richting Serfaus gereden via Fernpass. Er stond al file voor de grens. Gps leidde ons hier netjes rond. Maar voor de Fernpass stond er ook een file die onze VW gps niet aangaf. Ongeveer 35 min verloren rond de middag. Tomtom website gaf files en tijdsverlies wel exact aan. Rond 14 u in Serfaus.

@Fotsirk, dat valt mij erg mee. Het zag er veel erger uit. Hoe laat was je daar?
Zo zie je maar dat actuele verkeersinformatie je erg kan helpen. Volgend jaar is dat ook geen probleem meer door de lagere roamingkosten.
Overigens heb ik op de terugweg google maps met verkeersinfo gebruikt, maar dat pakte toch niet helemaal goed uit.
@Kiekerjan, op zaterdagmiddag in de voorjaarsvakantie lijkt mij die drukte voorspelbaar. Daarom mijd ik de zaterdag ook liever voor de heenreis. Vrijdag was trouwens ook druk hoor, in totaal 1 uur vertraging.

Door dit forum had ik besloten om de Fernpass te vermijden. We zijn zaterdag 21-2 via de Arlbergstrasse gereden, rond 08:30 uur en konden ongehinderd doorrijden naar Serfaus, dus maximale snelheid. Is dus wel om vergeleken via de fernpass, maar dat had ik er wel voor over. De terugreis, 28-2 om 03:00 uur vertrokken (vanwege de verwachte drukte) toch weer voor de Arlbergstrasse gekozen en wederom maximale snelheid kunnen rijden.

Afgelopen zaterdag tijdens de terugrit opnieuw 45min vertraging opgelopen rond 10u30 vlak achter de Fernpass (vanuit Innsbrück)
Vrienden van ons waren rond 4u 's morgens vertrokken vanuit Serfaus en zelfs toen was het er al druk! (geen file)
Vanuit Duitsland stond het verkeer enkele kilometers stil voor de Füssentunnel: er wordt geen file toegestaan in de tunnel, het verkeerslicht blijft dan vlak voor de tunnel een tijdlang op rood staan…

Volgens mij is een klein uur vertraging zowat de maatstaf in en rond de maand februari (buiten de krokusweek) In januari en eind maart hier al verschillende keren langsgereden aan de maximum toegelaten snelheid.
Tip: luister naar radiozender OE3 tijdens je terugrit: regelmatig verkeersupdates waar ook de Fernpas voorbijkomt.

Volgend jaar zijn ook wij aan de krokusweek gebonden… benieuwd wat dat gaat geven. Wel 1 meevaller: de krokusweek van België valt niet samen met die van Nederland in 2016.

Een volgende keer kijk ik hoe ik om Oostenrijk heen kan.

Pino op 17 feb 2015 18:19

Dat wordt een hele uitdaging denk ik, zeker in de winter als veel bergpassen dicht zijn.

Rob

Wij hebben hem 28-02 gereden, we waren er rond 09.00 en idd vast, bij Fussen stonden verkeerslichten die de boel gefaseerd de pas op lieten gaan.

Anyway lang verhaal kort, af en toe een stukje afgestoken, heeft het ons 1.5 uurtjes gekost, en weetje wat niemand vond het erg!

Waarom niet? We kwamen uit ons hotel in Ulm… en dat scheelt een stuk! Redelijk moe in de file rijden of nog lekker fris. We arriveerden tegen 3 uur in het hotel in Italie. Mooie tijd!

Terug hetzelfde alleen over Munchen gereden, incl vertraging zelfde tijd over gedaan. Volgend jaar een Bregenz proberen! Maar een tussen overnachting was toch wel heel relaxed!

Seriously snow addicted family!

wij zijn er ook op 28/2 voorbijgereden rond de middag, alleen heeft de gps ons rond de Füssentunnel geleid, zodat we maar 40-45min verloren hebben

Wat een bergpas allemaal niet teweeg kan brengen :D

Afgelopen weekend even naar Sölden geweest. Bedoeling was om over de Fernpass te gaan uiteraard, want we verwachtten buiten het seizoen geen al te grote problemen behoudens wat weekend verkeer. Op de radio hoorden we al de waarschuwing dat er voor de Grenztunnel in Blockabfertigung werd gereden en dat er bij Reutte een ongeluk gebeurd was aardoor de weg in beide richtingen geblokkeerd was. Dus besloten om via Bregenz en de Arlbergtunnel te rijden. De Arlbergstraase was wel erg druk, filerijden tussen Braz en de Arlbertunnel. Al met al zaten we toch na 10 uur rijden en omkleden al in de lift bij Sölden. Op de terugweg, op maandagmiddag, geen drukte dus lekker door kunnen rijden en in 8,5 uur thuis.
Conclusie: beslis pas op het allerlaatste moment, uiterlijk bij Kreuz Memmingen, hoe je gaat rijden.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Zaterdag 7/3 heengereden: Antwerpen - Füssen 6uur & Füssen - Sölden 3uur (Fernpass genomen). Tussen Antwerpen en Füssen zijn we twee keer gestopt, tussen Füssen en Sölden geen enkele keer…

Maat van mij keerde afgelopen woensdag terug: Sölden - Antwerpen 8uur (Fernpass genomen)

Gisteren zelf weergekeerd uit Sölden langs Bregenz en de Arlbergtunnel: 10,5u onderweg geweest om in Antwerpen te geraken.

Reisgenoten die gisteren gelijk met ons zijn vertrokken in Sölden en over de Fernpass terugreden, waren sneller in Gent als wij in Antwerpen.

Het moet gezegd zijn dat er op de heenweg opvallend weinig verkeer was, op de terugweg was er een pak meer verkeer + weersomstandigheden in Duitsland waren gisteren alles behalve (in de regen rij je nu eenmaal geen 180).

Wat leert de ervaring mij?

Fernpass or not to fernpass, bedoeling is om op je vakantiebestemming te geraken en iedereen doet dat op de eigen manier. Zelf zou ik precies de Fernpass vermijden bij sneeuwval of wanneer de wintersportvakantie in het hoogseizoen valt, maar de Arlbergtunnel lijkt mij ook geen pretje bij verkeersongelukken.

Wat een bergpas allemaal niet teweeg kan brengen :D

Userd op 9 mrt 2015 17:23

@Userd

Je wilt niet weten hoe vaak dit onderwerp op zomer- en caravan gerelateerde sites voorbij komt. Er zijn mensen die al in de stress schieten zodra de vakantie geboekt is.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Gelukkig ligt de tunnel in Lyon niet op de route naar Oostenrijk :-)

[quote]Wat een bergpas allemaal niet teweeg kan brengen :D

Userd op 9 mrt 2015 17:23

@Userd

Je wilt niet weten hoe vaak dit onderwerp op zomer- en caravan gerelateerde sites voorbij komt. Er zijn mensen die al in de stress schieten zodra de vakantie geboekt is.

Rob

Ik kan er eigenlijk wel inkomen … ik denk dat veel mensen moeite kunnen krijgen met rijden in omstandigheden die ze niet gewoon zijn (bergen, pasweg, sneeuw, soms héél druk verkeer) nadat ze al een uur of 5, 6, 7 onderweg zijn geweest.

De vlotste rit (Leuven-Mieming) heeft me ooit maar 5.45 in beslag genomen, de minst vlotte 26u (yah). Gewoonlijk met tussenstops 7 à 8u. Hoe je het ook draait of keert, op het einde zijn de meeste mensen niet meer superfris in hun hoofd ;).

Hoe je het ook draait of keert, op het einde zijn de meeste mensen niet meer superfris in hun hoofd ;).

Lars3 op 16 mrt 2015 12:14

Inderdaad, maar je kunt je afvragen wat daar de oorzaak van is.
Ik denk dat dat nl het directe gevolg is van de bij veel Nederlanders aanwezige, als obsessie te bestempelen, mindset om het in zo’n kort mogelijke tijd te doen en daarbij zo min mogelijk kilometers af te leggen.
Dit getuige de diverse topics waarin sommigen zich druk maken over het feit dat de ene route maar liefst 50km of 15 minuten langer is dan de ander.
Niks nieuws, altijd al zo geweest …

Rob

Plaats een reactie